handdator

Visa fullständig version : vattenmelon hela semestern?


Mons
2004-07-12, 19:57
nu till helgen åker jag till hemlandet rubnt medelhavet och ska vara där i två veckor. Frukosten där är oftast VÄLDIGT onyttig, tex en typ av pizza med enbart feta ost. detta äter man 1-2 st av på morgnen! Självklart är detta inte så bra för kroppen om man inte vill lägga på sig lite vilket jag alltid gör när jag är där, men i år tänkte jag ändra på det.

När jag är där äter jag jättemycket vattenmelon, så nu tänkte jag att jag skulle kunna äta vattenmelon till frukost varje morgon (eller iaf nästan)?

Vad innehåller egentligen vattenmelon förutom en massa vatten? hur påverkas kroppen av det och är det ok att äta det till frukost. Ska tillägga att jag brukar äta det med lite fetaost. De flesta som inte provat det tycker det verkar jätteäckligt, men jag lovar att det inte finns något godare!

King Grub
2004-07-12, 20:11
Vattenmelon har högt GI, men du får äta minst ett halvkilo för att komma upp i de kolhydratmängderna.

Vad vattenmelon, och alla andra meloner, har för näringsinnehåll kan du kolla upp hos Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp)

30cm
2004-07-12, 20:36
Jag vet inte exakt näringsvärderna på fetaost men bara det och vattenmelon måste väl ändå vara en urusel frukost.

Mons
2004-07-13, 10:01
hehe, ja det är väl inte sådär jättebra, men i 35 graders värme orkar jag inte äta en redig ordentlig frukost på morgonen. Satsar på nyttigare lunch och middag istället. Dessutom behövs det inte allt för mycket energi till att ligga i solen och stekas :cool:

Slartibartfast
2004-07-13, 10:58
Var är det 35 graders värme!?

Här är det ungefär 15 på sin höjd, och regn :(

Johan
2004-07-13, 11:26
Var är det 35 graders värme!? Här är det ungefär 15 på sin höjd, och regn

nu till helgen åker jag till hemlandet rubnt medelhavet och ska vara där i två veckor.

Jag skulle satsa på Italien kanske, ren gissning bara :)