handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein


Zozza
2004-07-12, 16:43
Lite fakta om sojaprotein jag hittat här på forumet och vill ha bekräftat:

"Sojaprotein ska helst blandas med mjölk för att bli fullvärdigt."

"Sojaprotein tas upp långsamt."

"Sojaprotein är östrogenbildande (om man äter mer än 130g/dag"


Sen undrar jag om ni rekommenderar Sojaprotein som proteinkällan för frukost/mellanmål, eller finns det några andra nackdelar med sojaprotein?

Man and Machine
2004-07-12, 21:29
Sojaprotein är långsamt och fullvärdigt utan mjölk. (Som jag har uppfattat det efter det jag läst här) Tänker själv köra det som förmiddagsmål och eftermiddagsmål när skolan börjar.

En nackdel (smaksak), jag blir sträv(?) i halsen utav det.

J_Hells
2004-07-12, 22:01
Jag blir riktigt risig i magen utav sojaprotein, smakar riktigt illa dessutom. Har hört att jag inte är ensam om detta. Det där med östrogen har jag läst att soja motverkar östrogenbildningen.

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

Btw, sa jag att det smakar för jävligt? :D

z_bumbi
2004-07-13, 07:27
Jag klassar inte sojaproteinet som fullvärdigt men äter man det med annan mat så spelar det ju ingen roll.
Numera är det inte särskilt billigt och jämför jag med ett billigt vassle är det inte så stor besparing att äta det, då överväger kanske vissa av egenskaperna från vasslen till dess fördel.
Tål man inte laktos eller har problem med större mängder så kan soja vara ett alternativ.
De sojaprotein jag har smakat är ingen höjdare smakmässigt men det kan ha ändrats så att det finns godare varianter numera.

Zozza
2004-07-13, 08:34
Men som mellanmål/kvällsmål borde det väl vara bättre än Vassle?

Jag tänker på att det ger ett lågt insulinpåslag och ger långsamma proteiner.


EDIT: Jag tar alltså Sojaproteinet till mål som inte är efter träning/precis före träning och Vassle precis före/efter ett träningspass.

Man and Machine
2004-07-13, 14:17
Originally posted by z_bumbi
Jag klassar inte sojaproteinet som fullvärdigt men äter man det med annan mat så spelar det ju ingen roll.


Varför klassar du inte det som fullvärdigt? För det är väl fullvärdigt?

z_bumbi
2004-07-13, 14:23
Originally posted by Man and Machine


Varför klassar du inte det som fullvärdigt? För det är väl fullvärdigt?

det går att leva på det men förhållandet mellan aminosyrorna är inte så att jag skulle räkna det som fullvärdigt. I en vanlig kost så äter man ju annat protein utöver sitt pulver och då spelar det ingen större roll.

stocktown
2004-07-13, 14:41
Originally posted by z_bumbi


det går att leva på det men förhållandet mellan aminosyrorna är inte så att jag skulle räkna det som fullvärdigt. I en vanlig kost så äter man ju annat protein utöver sitt pulver och då spelar det ingen större roll.

det innehåller juh vitaminer/mineraler och är bra mycket nyttigare än vassle, förutsatt att man inte tar det precis efter träning! då passar vass mycket bättre..

Big_Vik
2004-07-13, 15:36
kan man inte blanda det fullvärdigt?
god dammit vad mkt folk säger.
en säger att det är fullvärdigt
en annan säger tvärtom.
Någon tycker man ska blanda det med mjölk, en annan säger havregryn. snälla upplys mej :D

till sist: var fan ska man köpa "skiten"???
inte för att jag hänger på web-shopar/i affärer men vad jag sett verkar det vara en sällsynt vara :(

King Grub
2004-07-13, 15:41
http://www.wheyoflife.org/facts/ProteinQualityWeb.pdf

z_bumbi
2004-07-13, 16:14
Originally posted by Big_Vik
kan man inte blanda det fullvärdigt?

Självklart kan du det, havre t ex är bra att blanda med då de kompleterar varandra utmärkt.

Mjölk är fullvärdigt i sig och kommer jag ihåg rätt har det även "överskott" av några av de aminosyror som sojaproteinet har lite dåligt med så det blir både fullvärdigt iom mjölken och så blir en del av sojan fullvärdig om man "lånar" några aminosyror. Om man orkar räkna på det sättet då det nog inte har någon betydelse i det stora hela.

Det går ju att blanda sojan med ett vanligt proteinpulver om man av någon anledning vill ha ett långsammare protein med lägre insulinutsöndring och/eller lägre laktoshalt och då blir det komplett pga av det.

Sen finns det två helt olika åsikter om hur nyttigt soja är men det finns det några trådar om förut och jag har nog ingen åsikt om vilken sida som har "rätt".

aliquis
2004-07-14, 10:59
Originally posted by Zozza
Lite fakta om sojaprotein jag hittat här på forumet och vill ha bekräftat:
"Sojaprotein ska helst blandas med mjölk för att bli fullvärdigt."
"Sojaprotein tas upp långsamt."
"Sojaprotein är östrogenbildande (om man äter mer än 130g/dag"
Sen undrar jag om ni rekommenderar Sojaprotein som proteinkällan för frukost/mellanmål, eller finns det några andra nackdelar med sojaprotein?
Sojabönor har ett BV på 85, och är således mer fullvärdiga än vanligt kött.
Av någon anledning sägs det att sojaproteinPULVER har ett bv på 45, men det köper jag inte, lär bero på extraktionsprocess och hur det har blivit behandlat, och tills någon har sagt hur man räknar ut bv från mängden aminosyror så gissar jag att mitt är bättre.
Blandar du med mjölk så kommer det biologiska värdet garanterat bli bättre dock.

Sojaprotein är långsamt, bara vassle och äggvita som är snabbt.

Vad gäller östrogen så innehåller det ämnen som liknar östrogen, men det är inte samma sak som att du blir full av östrogen i kroppen och slutar vara man... Speciellt kan jag inte förstå vad just 130gram har med detta att göra, 120 gram är ok men 140 gram är illa?
Sedan spelar det nog roll om det är sojabönor eller sojaproteinisolat, det senare lär ju sakna en del av dem?

Som frukost kanske du vill ha ett snabbt protein, vill du bara öka mängden protein så lär det få finfin kvalite tillsammans med havregrynsgröten eller vad du äter. Samma sak som mellanmål.

aliquis
2004-07-14, 11:00
Originally posted by Man and Machine
Sojaprotein är långsamt och fullvärdigt utan mjölk. (Som jag har uppfattat det efter det jag läst här) Tänker själv köra det som förmiddagsmål och eftermiddagsmål när skolan börjar.

En nackdel (smaksak), jag blir sträv(?) i halsen utav det.
om det är naturell abs 73(66)% sojaprotein så kan du ju prova med något lite renare...

aliquis
2004-07-14, 11:08
Originally posted by Big_Vik
kan man inte blanda det fullvärdigt?
god dammit vad mkt folk säger.
en säger att det är fullvärdigt
en annan säger tvärtom.
Någon tycker man ska blanda det med mjölk, en annan säger havregryn. snälla upplys mej :D

till sist: var fan ska man köpa "skiten"???
inte för att jag hänger på web-shopar/i affärer men vad jag sett verkar det vara en sällsynt vara :(
Jo, du kan blanda det till en högre kvalite, såklart.
Sojabönor är fullvärdiga, men i tabeller sägs sojaprotein ha ett lägre BV, men jag tror som sagt det beror på hur man extraherar ut proteinet.
Soja innehåller lite soy methionin och cystin, där methionin är en essentiell aminosyra vilket resulterar i ett "sämre" protein. Troligtvis innehåller mjölk dock en hel del av detta och därför så blir proteinkvaliten bättre.
Samma sak med havregryn som är ett sädeslag, blandar du ett sådant med valfri baljväxt så får du ett fullvärdigt protein då aminosyrorna komplementerar varandra. Exempelvis är ris + röda linser fullvärdigt protein, även om de inte är det var för sig.

De flesta hälsokostbutiker brukar ha naturell abs 73%(torrvikt)/66%(burk) sojaprotein, men det är rätt dyrt med sina 122kr/kg (billigare än twinlab som brukar finnas i samma butiker dock...).

Twinlab har ett vegefuel som kostar 149-198kr för 535gram, knappast aktuellt.

Har även sett en del sojaprotein i webshoppar men då till dyra priser.

Det jag köper kommer också från naturell ab, men heter Pro 92 och innehåller 92% protein, 4% mineraler, 1% fibrer, 3% vatten och slutligen 0% av både fett och kolhydrater.
Det är svagt smaksatt med aspartam och vanilj men jag brukar smaksätta det med en skvätt funlight o vatten. Priset höjdes nyligen till 92kr/500gram, men man kan ju alltid pruta.

Sverker
2004-07-14, 18:22
Soja har som aliquis skriver brist på svavelaminosyrorna methionin och cystein.

Mjölk har OCKSÅ brist på svavelaminosyrorna vilket gör att inget av proteinen kan hjälpa den andra.


Bättre att kombinera soja med protein som har överskott av svavelaminosyrorna dvs havre, vete, ris.

z_bumbi
2004-07-15, 08:17
Originally posted by Sverker
Mjölk har OCKSÅ brist på svavelaminosyrorna vilket gör att inget av proteinen kan hjälpa den andra.

Ah, då vet jag det.:thumbup: