handdator

Visa fullständig version : Energiåtgång - Styrketräning?


Hoffa
2004-07-12, 11:28
Funderar på hur mycket ett styrketränings pass förbränner i enerig?

För att bli mer exakt kan jag visa ett pass där jag tränar axlar,biceps,mage.

Axlar:

Hantelpressar 4 set
varierar mellan 15,7,12,10 i reps antal fördelat på dom fyra seten.

Kabeldrag åt sidan 4 set
12,15,8,10 reps

Liggande raka armlyft 4 set
10,12,8,12

Biceps:

Skivstångs curl 4 set
12,8,12,8

Sittande Alternerande Bicepscurl 4 set
12,15,8,12

Scottcurl med hantel 4 set
12,8,15,12

Mage:

Crunches med 10 kg vikt 6 set
kör till failure här

På samtliga övningar så kör jag 5-10 kg under det jag maxar på den övningen.

Jag vilar 30-60 sek mellan seten.
Kör ingen kardio efter.

Hur mycket kan detta passet förbränna?

Jag försöker hitta min +-0 nivå och eftersom jag tar en efterträningsdrink på ca 480 kcal så måste jag veta hur mycket mina träningspass förbrukar i energi så jag vet hur mycket extra jag ska äta när jag tränar.

z_bumbi
2004-07-12, 11:32
Originally posted by Hoffa
Jag försöker hitta min +-0 nivå och eftersom jag tar en efterträningsdrink på ca 480 kcal så måste jag veta hur mycket mina träningspass förbrukar i energi så jag vet hur mycket extra jag ska äta när jag tränar.

Räkna det på en hel veckas intag istället, vissa dagar kommer du att göra av med med och vissa mindre i alla fall så häng inte upp det på att räkna varje dag för sig.

King Grub
2004-07-12, 11:52
Dessutom måste du inte ersätta energin för just den aktiviteten ner på kalorinivå direkt efteråt. Det spelar ingen roll om du får i dig lite mer eller lite mindre vid ett visst tillfälle.

Vill du veta om du äter tillräckligt totalt får du väl testa och se åt vilket håll vågnålen rör sig, och sedan justera därefter.

Hoffa
2004-07-12, 12:04
Så man kan inte veta hur mycket som det här styrketränings passet förbrukar ungefär?

Anledningen att jag vill veta är om mina pass förbrukar lite och jag slänger i mig 480 kcal direkt efter så kanske jag måste mindre den dagen.

Om jag äter 2600 kcal per en vanlig dag
och en tränings dag vill jag också ligga på 2600 kcal men om jag äter lika många mål och samma energimängd men tränar och förbrukar bara 200 kcal på det här passet och slänger i mig 480 kcal i efterträningsdrink efter så måste jag äta 280 kcal mindre den dagen för landa på 2600 kcal...

drkrupp
2004-07-12, 14:13
Det är nog onödigt krångligt att försöka vara sådär noga. Man får passa sig så att man inte går en meter för långt, eller äter en brödkant för mycket.

z_bumbi
2004-07-12, 14:20
hoffa: Om du nu ska räkna per dag så ska du väl äta mer de dagar då du tränar eftersom du gör av med mer kalorier men som tidigare sagt så är det ett genomsnitt under en vecka eller liknande som är mest intressant och inte att man har exatk lika stort underskott varje dag.

Hoffa
2004-07-12, 14:49
Originally posted by z_bumbi
hoffa: Om du nu ska räkna per dag så ska du väl äta mer de dagar då du tränar eftersom du gör av med mer kalorier.

Okej så att den här styrketräningen som jag skrivit upp gör av med mer kalorier än 480 kcal?

Om jag ska äta mer dom dagarna jag tränar så betyder det att jag äter mina vanliga mål och hamnar på 2600 kcal + efterträningsdrinken på 480 kcal och hamnar på 3080 kcal, om jag då ska gå +-0 så ska styrketräningen förbränna ungefär 480+ kcal om jag nu ska äta mer dom dagarna.

z_bumbi
2004-07-12, 15:29
Originally posted by Hoffa


Okej så att den här styrketräningen som jag skrivit upp gör av med mer kalorier än 480 kcal?

Om jag ska äta mer dom dagarna jag tränar så betyder det att jag äter mina vanliga mål och hamnar på 2600 kcal + efterträningsdrinken på 480 kcal och hamnar på 3080 kcal, om jag då ska gå +-0 så ska styrketräningen förbränna ungefär 480+ kcal om jag nu ska äta mer dom dagarna.

Ingen aning om vad din styrketräning gör av med men ska du försöka hålla något sorts konstant underskott måste du äta mer de dagar du styrketränar eftersom du gör av med mer kalorier de dagarna.
I övrigt ska du även räkna in att du har en lite högre förbränning i två dagar efter ett styrkepass samt att du kanske en dag går ett extra varv på stan och kollar på kläder osv.
Det är omöjligt att veta exakt vad du förbränner och även onödigt att hänga upp sig på sådana detaljer, vissa dagar gör du av med mer och vissa mindre.
Genomsnittet på alla dessa dagarna är det intressanta förutsatt att du inte vissa dagar äter 500 kcal eller liknande vansinne.

Hoffa
2004-07-12, 22:12
Originally posted by z_bumbi

Ingen aning om vad din styrketräning gör av med men ska du försöka hålla något sorts konstant underskott måste du äta mer de dagar du styrketränar eftersom du gör av med mer kalorier de dagarna.


Jo men då kan jag äta som normalt på träningsdagara också eftersom det borde ju gå jämt ut eftersom efterträningsdrinken jag tar innehåller 480 kcal och bör täcka den energi jag har förbrukat under passet?

z_bumbi
2004-07-13, 07:22
Originally posted by Hoffa


Jo men då kan jag äta som normalt på träningsdagara också eftersom det borde ju gå jämt ut eftersom efterträningsdrinken jag tar innehåller 480 kcal och bör täcka den energi jag har förbrukat under passet?

Som tidigare sagt, jag har ingen aning om vad du gör av med på ett pass men läs även resten av mitt förra inlägget en gång till.

Popeye
2004-07-13, 09:16
Jag brukar höfta lite med medelintensitet på hälsovakten.
Även de dagar jag kör böj och mark...