handdator

Visa fullständig version : När deffen är avklarad?


Sparrisen
2004-07-11, 20:23
Hur gör ni då? Ökar ni matintaget markant de första dagarna efter deffen (för att på så sätt fylla på glykogenförråden) för att sedan lägga er på en mera normal nivå?

Ponera att man efter deffen tänker hålla sig på ett ganska litet energiöverskott, allt för att inte öka så mycket i fettmassa.

bubbleman
2004-07-11, 21:56
Man skall iaf inte börja äta det man vill...gick upp 6 kg direkt... Hållet på att justera ned vikten lite nu igen...;)

Castro
2004-07-12, 01:02
Jag kan ju bara tala för mig själv, men vad jag gjorde/gör var/är att skärpa kosten ytterliggare ett snäpp genom att verkligen se till att sätta insulinspikarna på rätt plats, aldrig se åt något bröd, några såser, inta mjölken endast vid rätt tidpunkter, hålla mig borta från onödiga mejerivaror osv. Men samtidigt höja energinivån sakta, men säkert. Kanske 150 kcal/vecka tills jag hamnat ca 150 kcal över nollgränsen. Det låter väldigt lite, men sett över ett år så skulle det kunna innebära 7,3 kg fett, men med denna goda kosthållning och förhoppningsvis perfekta insulinkänslighet räknar jag med att detta energiöverskott skall räcka för att ge de anabola signaler som kropper behöver för att bygga muskler. Man kan inte räkna med några monsterökningar på detta intag, men vad jag har märkt så kommer ökningarna mer stabilt och det känns mer långsiktigt än att behöva gå som en jojo upp och ner i vikt. Vanligtvis består ju ändå bara styrkeökningarna under bulken av det tjocka trycket man lyckas bygga upp, men nu känns det verkligen som att ökningarna sitter i varje liten ny fiber. Detta kan se väldigt slitsamt ut att följa på papperet, men när man står där på gymmet med nya ådror som ploppar upp över hela kroppen så blir man belönad med mer motivation än nödvändigt. Det kan jag gå i god för! :thumbup:

Bygg upp en kost som du klarar att hålla, men få inte panik när du inte lyckas till 100% för det är omöjligt. Försök bara att göra det bästa av varje situation!

Försök också att hålla dig till en någorlunda liknande kost så slipper du tänka det minsta på kalorierna då allt bara kommer på känn. Gör bara några stickprov någon gång då och då. Själv har jag inte räknat kalorierna en enda gång efter deffens slut. Bara höjt sakta, men säkert på känn tills jag märkte att det stod stilla på vågen och sen tillsätter man bara någon extra näve havregryn till frukost och nån bit extra kycklingfilé till middag. Du kommer nog fortfarande inte att se så mycket på vägen, men då vet du iaf att du är på väg! :)

Oj vad det rann iväg nu. Orkar inte läsa igenom allt igen, men det kändes mest bara som en massa pladder när jag tänker efter. Äh fan hitta din egen väg och följ den så kommer allt gå bra! :)

Wilson
2004-07-12, 01:08
Originally posted by bubbleman
Man skall iaf inte börja äta det man vill...gick upp 6 kg direkt... Hållet på att justera ned vikten lite nu igen...;)

beror väl på ifall man tänkt bulka eller hålla sig i samma form som efter deffen ett tag.

Castro
2004-07-12, 01:10
Originally posted by Wilson


beror väl på ifall man tänkt bulka eller hålla sig i samma form som efter deffen ett tag.

Om man inte dietat inför en tävling så finns det ju egentligen ingenting som kan tänkas vara mer ovärt än att slänga bort så mycket slit på bara några veckors svullande. Vad har det då alla morgonpromenader i kylan och allt vägande av maten tjänat till liksom? Kroppen sliter ju verkligen åt sig all näring den kan få tag på efter avslutad deff.

Wilson
2004-07-12, 01:39
Castro: för att bulka upp sig och bygga muskler, givetvis!:)
Jag kör ju på abcde-dieten (dock bara hunnit med en bulkfas), så det är så det funkar för mig iaf. Annan sak kanske ifall man inte kör som jag.

no1fitness
2004-07-12, 04:36
Originally posted by Castro


Kroppen sliter ju verkligen åt sig all näring den kan få tag på efter avslutad deff.

Det har jag verkligen lärt mig på det hårda sättet...:cryout: :eating: :cryout:
Jag är en sådan person som svullar lite väl mycket efter tävlingar, men när sätter igång med deff igen rinner kg av mig.
Men måste säga att träningen går urbra när man är fet. :D

bubbleman
2004-07-12, 17:36
Jag kan ju bara tala för mig själv, men vad jag gjorde/gör var/är att skärpa kosten ytterliggare ett snäpp genom att verkligen se till att sätta insulinspikarna på rätt plats, aldrig se åt något bröd, några såser, inta mjölken endast vid rätt tidpunkter, hålla mig borta från onödiga mejerivaror osv.

Varför avstå bröd? Insulinpikar?

När är det rätt tidpunkt för mjölk?

Big_Vik
2004-07-13, 14:32
Originally posted by Castro
Jag kan ju bara tala för mig själv, men vad jag gjorde/gör var/är att skärpa kosten ytterliggare ett snäpp genom att verkligen se till att sätta insulinspikarna på rätt plats, aldrig se åt något bröd, några såser, inta mjölken endast vid rätt tidpunkter, hålla mig borta från onödiga mejerivaror osv. Men samtidigt höja energinivån sakta, men säkert. Kanske 150 kcal/vecka tills jag hamnat ca 150 kcal över nollgränsen. Det låter väldigt lite, men sett över ett år så skulle det kunna innebära 7,3 kg fett, men med denna goda kosthållning och förhoppningsvis perfekta insulinkänslighet räknar jag med att detta energiöverskott skall räcka för att ge de anabola signaler som kropper behöver för att bygga muskler. Man kan inte räkna med några monsterökningar på detta intag, men vad jag har märkt så kommer ökningarna mer stabilt och det känns mer långsiktigt än att behöva gå som en jojo upp och ner i vikt. Vanligtvis består ju ändå bara styrkeökningarna under bulken av det tjocka trycket man lyckas bygga upp, men nu känns det verkligen som att ökningarna sitter i varje liten ny fiber. Detta kan se väldigt slitsamt ut att följa på papperet, men när man står där på gymmet med nya ådror som ploppar upp över hela kroppen så blir man belönad med mer motivation än nödvändigt. Det kan jag gå i god för! :thumbup:

Bygg upp en kost som du klarar att hålla, men få inte panik när du inte lyckas till 100% för det är omöjligt. Försök bara att göra det bästa av varje situation!

Försök också att hålla dig till en någorlunda liknande kost så slipper du tänka det minsta på kalorierna då allt bara kommer på känn. Gör bara några stickprov någon gång då och då. Själv har jag inte räknat kalorierna en enda gång efter deffens slut. Bara höjt sakta, men säkert på känn tills jag märkte att det stod stilla på vågen och sen tillsätter man bara någon extra näve havregryn till frukost och nån bit extra kycklingfilé till middag. Du kommer nog fortfarande inte att se så mycket på vägen, men då vet du iaf att du är på väg!

Oj vad det rann iväg nu. Orkar inte läsa igenom allt igen, men det kändes mest bara som en massa pladder när jag tänker efter. Äh fan hitta din egen väg och följ den så kommer allt gå bra! :)

man blir nästan tårögd. :)
håller med i allt.

Bubbleman: han kanske menar att det är bättre, nyttigare och mkt mer kalorisnålt med kolhydrater från frukt. t.ex. varför äta pasta 100g = 354 kalorier = 71 g kolhydrater. när du kan käka ett äpple på 120 g (medel) som ger dej 16 g kolhydrater. Vem har ork eller aptit (eller råd?) att svulla äpplen? att lura kroppen att bli lika mätt på mindre mat. det är deff det ;) det var väl det han menade. (tror jag)

Och mjölk är ju bara bra ur II-synpunkt (ständigt detta II) förutsatt att man äter något till det. vad slår gröt och mjölk på morgonen? :D han kanske borde sagt med rätt tillbehör istället för tidpunkt?

Castro
2004-07-13, 17:35
Originally posted by bubbleman


Varför avstå bröd? Insulinpikar?

När är det rätt tidpunkt för mjölk?

Jaadu. Bröd finner jag inte riktigt någon given plats för i min kost. Känns mest bara som ett onödigt livsmedel och inte ens det bästa brödet är så bra att det inte går att ersätta med någonting bättre. Okej, jag är väl inte helt ANTI bröd, men som sagt, tycker det är onödigt att äta då det krävs en massa pålägg för att göra det gott och dem är sällan nyttiga.

Insulinpikar. Insulin är ett väldigt anabolt hormon som man verkligen vill få ut det mesta av och det får man genom att inte släppa lös det, "peaka" allt för ofta. Enligt studier (fråga gruben om källor) är det mest fördelaktigt att peaka vid frukost efter den långa katabola sömnen och självklart efter träning. Det är ingen fara om man råkar "peaka" någon annan gång, men för bäst insulinkänslighet bör man undvika att låta blodsockret och insulinet flyga som en jojo. En bättre insulinkänslighet leder till att näringen du stoppar i dig i först och främst går till muskelcellerna och inte fettcellerna.

Mjölk är ett väldigt bra livsmedel på många sätt. Det är svårt att få i sig så bra med protein, aminosyror, vitaminer och mineraler i ett och samma livsmedel som från just mjölk, men mejerivaror har ett väldigt högt insulin-index och man bör nog helst i göra som jag gjorde under förra bulken - att se på 1 liter mjölk som världens bästa mellanmål. Däremot är det ypperligt att ta när det verkligen behövs. Att första blanda morgonvasslet med vatten för att kanske 15 min senare svepa en mix av 3 dl mjölk, en banan och 2 dl havregryn är ypperligt. Dricker oftast vatten till måltiderna, men ibland när man inte fått i sig mat på ett tag och snabbt behöver få upp insulinnivåerna igen fungerar mjölken även där riktigt bra.

Och jag är inte så pass störd att detta är något jag går och tänker på och följer slaviskt, men att bara ha det i bakhuvdet kan nog hjälpa en del på vägen att gå upp i så gott som fettfri vikt.

Sparrisen
2004-07-13, 17:42
Castro: blir det inte lite högt gi på havregrynen?

Castro
2004-07-13, 18:00
Originally posted by SwedeForce
Castro: blir det inte lite högt gi på havregrynen?

Joo, men det behövs för att piggna till på morgonen. :D Nämen, det går ju inte att tänka på allt och det har jag inte för avseende att göra heller. Känner jag att havregryn känns bra så får det vara så :)

Mindek
2004-07-13, 18:31
Originally posted by SwedeForce
Castro: blir det inte lite högt gi på havregrynen?


Har för mig att GI är högt men II är lågt, så havregrynens GI ska vara något missvisande. Grub vet väl mer om detta som vanligt...

King Grub
2004-07-13, 18:32
Originally posted by Mindek



Har för mig att GI är högt men II är lågt, så havregrynens GI ska vara något missvisande. Grub vet väl mer om detta som vanligt...

Det stämmer. Men högt GI till frukost höjer GI på dagens övriga mål, så det är inte det lämpligaste att börja dagen med ett högglykemiskt mål.

bubbleman
2004-07-13, 20:17
Originally posted by Castro


Jaadu. Bröd finner jag inte riktigt någon given plats för i min kost. Känns mest bara som ett onödigt livsmedel och inte ens det bästa brödet är så bra att det inte går att ersätta med någonting bättre. Okej, jag är väl inte helt ANTI bröd, men som sagt, tycker det är onödigt att äta då det krävs en massa pålägg för att göra det gott och dem är sällan nyttiga.


Ok :)