handdator

Visa fullständig version : Chemical Index


Tobbeone
2002-06-27, 08:42
Någon som kan förklara chemical index på ett enkelt sätt. Ska man sikta på lågt eller högt när deet gäller protein!?

robertk
2002-06-27, 08:54
Du pratar inte möjligtvis om glykemiskt index? Som gäller kolhydrater.. :)

/r

JJ
2002-06-27, 09:17
Eller kanske chemical score? http://www.paulun.com.vegasys.net//art/proteinkval.shtml

Tobbeone
2002-06-27, 11:41
Säg det! Från Protons hemsida:"Proton Milk&Whey har en av de absolut högsta "chemical index" värden (105) som vi har sett på den svenska marknaden för jämförbara produkter." Glykemiskt index vet jag vad det är, men om det är samma sak som chemical index har jag ingen aning om!! :confused:

Tobbeone
2002-06-27, 11:44
GLÖM MITT FÖRRA INLÄGG! Tack för länken jj! Där står det precis vad det handlar om.

JJ
2002-06-27, 11:46
No problem!

EiseltUK
2002-06-27, 20:20
Chemical Index är någon form av Amino Acid Score, men som sällan används. Det är bara att göra en enkel sökning på Medline för att få det bekräftat. Den senaste metoden är PDCAAS (protein digesibility corrected amino acid score) som tar hännsyn både till proteinets digererbarhet (hur mycket som tas upp från magsäcken) och sammansättningen av aminosyror. Alla proteiner som får över 1.0 anses vara fullvärdiga och där hamnar bl a ägg, kasein och vassle. Enligt den metoden kommer Protec Plus faktiskt högre än t ex Hi-Whey, trots att vasslets PD är högre än Protec's. Dock är sammansättningen av aminosyror mer fulländad i Protec. Dessa mätmetoder talar dock inget om upptagshastigheten och blir därför inte fullständiga eller rättvisa.

Mvh
Henrik

Petrus
2002-07-01, 02:12
Chemical index är inget att lägga energi på... ;)
Vänligen,,,

Petrus