handdator

Visa fullständig version : Förbud mot koffeintabs?


Nadja
2004-07-11, 14:25
..har hört/läst en massa "rykten" om att Apotekets koffeintabs ska bli receptbelagda...Någon som vet hur det egentligen ligger till? Frågade på Apoteket igår men de verkade inte veta något...:-( Någon välinformerad här?

Pudzianovski
2004-07-11, 18:31
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=227651&previousRenderType=8 (obs datum för artikel)


Vad jag hörde på nyheterna igår/förrgår så skall man receptbelägga burkar med många tabletter i.

Men vad jag förstår kan man fortfarande köpa burkar med färre antal tabletter i.

Mindek
2004-07-11, 18:39
:rolleyes:


Det var det dummaste jag hört. Antar att det är nån sosse som efter två års "utredning" kommit fram till denna utmärkta lösning :laugh:

Bamse
2004-07-11, 19:20
- Läkemedelsverket överväger att receptbelägga medlet efter att fyra personer dött av av en överdos.

Trist, men...

- De fyra personer som dött hade samtliga tagit minst 100 tabletter.

:booty:

joonah
2004-07-11, 21:17
Originally posted by Bamse
- Läkemedelsverket överväger att receptbelägga medlet efter att fyra personer dött av av en överdos.

Trist, men...

- De fyra personer som dött hade samtliga tagit minst 100 tabletter.

:booty:

Finns det inte skönare sätt att gå tillväga om man nu ändå inte vill leva än att trycka en massa koffeintabletter?

Kan inte vara en speciellt skön känsla när "kicken" kommer.

jebu
2004-07-11, 22:23
hur många dör årligen av alvedon då ? 200-500st ? fast koffe tabbar är juh inte bra. dumt att receptbelägga koffetabbar då merparten som använder dem gör det för att hålla sig vaken. Det är juh bättre att det finns tillgång till koffe än att folk skall behöva handla effe eller starkare centralstimulantia pga. brist på koffe..

men som allt annat här i sverige, dumförklara allmänheten och förbjud allt som kan vara farligt eller roligt.

Nitrometan
2004-07-12, 07:18
De farligaste produkterna på Apoteket är de vanliga värktabletterna. Men de lär inte tas bort. Iofs är det jävligt dumt att stoppa i sig 100 tabs. Så det är väl inte fel att ta bort burkarna med 100 tabletter i. Under de senaste 20 åren har 8 pers "dött av" efedrin i USA. I samtliga fall har det varit annat än själva efedrinet som har dödat dem, hård bantning, vätskebrist, värmeslag eller utmattning.

Action
2004-07-12, 07:31
Originally posted by Nitrometan
De farligaste produkterna på Apoteket är de vanliga värktabletterna. Men de lär inte tas bort. Iofs är det jävligt dumt att stoppa i sig 100 tabs. Så det är väl inte fel att ta bort burkarna med 100 tabletter i. Under de senaste 20 åren har 8 pers "dött av" efedrin i USA. I samtliga fall har det varit annat än själva efedrinet som har dödat dem, hård bantning, vätskebrist, värmeslag eller utmattning.

Exakt... men staten försöker som alltid skydda de små och svaga i samhället även om det sker på bekostnad av många andra. Menar i detta fallet först och främst koffeintabletterna men även till viss mån Ephedra.

Det finns tillräckligt många förbud i detta land, och om man ska förbjuda allt som lite människor dör av så lär det inte finnas något kvar till slut. Bort med allt som någon gång dödat en människa..

Nadja
2004-07-14, 12:30
En annan sak: Många som har känslig mage har svårt för att dricka kaffe och kanske då tar ett par koffeintabs om dagen istället. Själv får jag i alla fall inte magproblem av koffeintabs men kaffe kan jag glömma. Får djävulsk magvärk av bara någon deciliter...Jaha..så nu är det recept som gäller då?

Någon som vet hur stora mängder tabs som kommer att få säljas receptfritt i fortsättningen? Det är ju lönlöst att fråga på Apoteket- de vet ju nada!:confused: Var där i dag igen och skulle höra mig för..de bara kollade dumt på mig "Ja, det vet vi inte riktigt...". Man tycker ju att Apotekspersonalen borde bli underrättade om vad som planeras gällande så "populära" piller som koffeintabs...

Diana
2004-07-14, 15:52
mennnnn ja fattar inte va de tror de vinner på att ta bort 100-tablett-burkarna de spelar ju ingen roll hur många tabs som finns i varje ENSKILLD burk, vill man ha 100tabs köper man ju bara 2 burkar istället då, att ta bort de stora burkarna från "allmänheten" kommer ju knappst rädda nåra liv de kommer ju bara dra in mer pengar till apoteket eftersom om de småburkarna e mer oekonomiska att köpa...(?)

Mindek
2004-07-14, 15:56
Jo, men de kanske tror att det är impulshandlingar... Att man tar den burk man har hemma när man känner "nu får det fan vara nog på den här skiten" och sveper den burk man har. Är det då en liten burk blir det ju färre tabs :cheers:

Förstår inte varför jag försöker sitta och förklara sossarnas dumheter :smash:

Diana
2004-07-14, 16:04
heh,, jo på de sättet kanske de hjälper, men de articklarja läst va de studenter som hade tagit dom för att orka plugga hela netten o de hade bara tagit 14-20 st i samma omgång..

smalisen
2004-07-14, 23:33
Nej men allvarligt talat. Effedrin ska INTE få vara tillåtet, men koffeintabletter, herregud. Man behöver sådär 100 tabletter för att få i sig av den dödliga dosen. Och jag kan lova er att det finns båda enklare och billigare sätt att begå självmord...vilket jävla skämt...privatisera apoteken!