handdator

Visa fullständig version : Har Friggs slutat med Multivit/Mineral?


Halldin
2004-07-11, 08:59
Det var ju så smidigt att köpa sån'a små burkar med 80 tabletter. Nu hittar jag dom varken på SPAR eller Willys.

Det enda som finns är sketna Multivit/Mineralbrus, och dom är mycket dyrare.

Tolkia
2004-07-11, 12:34
Jag använder Apotekets multivitamintabletter, eftersom jag tycker att de är rätt prisvärda, även jämfört med Friggs har jag för mig (fast nu är det så länge sedan jag gjorde prisjämförelsen att det kan ha ändrats - gissa m jag är lurad då ...). "Enomdan" är billigare än "Vitamineral" (44 vs. 73 öre/tablett, tror jag), men den senare innehåller även dagsbehovet av diverse mineraler. Obs. dock att poängen med att köpa storpack är stor (inte kanske per piller, men med tanke på att man tar ett piller om dan, så ...).

Halldin
2004-07-11, 13:41
Jag var i affärn, det fanns Ginseng med 11 vitaminer och 6 mineraler, samt en som innehöll "Mannens behov av 11 vitaminer och 8 mineraler samt omega-3 och vaddetnuhette".

Den kostade dock 100kr för 45 tabletter, känns lite dyrt men det kanske är värt det.

En sidofråga: Är det lönt att käka Omega-3 dagligen även fast man inte siktar på viktnedgång?

Edit: Så Apoteket har inget med både vitaminer och mineraler? Synd.

King Grub
2004-07-11, 13:44
Originally posted by Halldin
Så Apoteket har inget med både vitaminer och mineraler? Synd.

Jodå. Kolla hemsidan.

Halldin
2004-07-11, 13:46
Nice, då blir det till att hemsöka vårdcentralen :)

Tolkia
2004-07-11, 13:59
Originally posted by Halldin
Edit: Så Apoteket har inget med både vitaminer och mineraler? Synd.
Hmmm ... jag som tyckte att jag gjorde en upplysningsinsats - det blev visst förmörkelse, snarare. Enda gångerna jag föredragit de vitaminpreparat som finns i matvarubutikernas hälskosthyllor var de gånger jag som fattig student hade möjlighet att handla på föräldrarnas ICA-kort ...

Halldin
2004-07-11, 14:00
Originally posted by Tolkia

Hmmm ... jag som tyckte att jag gjorde en upplysningsinsats - det blev visst förmörkelse, snarare.
Ja, jag tolkade det som att apotektets multvit inte innehöll mineraler. Kan skylla på trötthet:sleep:

Undrar fortfarande över Omega-3 frågan, dock.

Edit: Så typiskt. Skrev skilja istället för skylla :p

aliquis
2004-07-11, 17:17
varför skulle det vara mer lönt under deff. ät.

Mindek
2004-07-11, 18:42
Originally posted by Halldin



Undrar fortfarande över Omega-3 frågan, dock.




Omega-3 måste användas under längre perioder för att få "effekt", så det bör tas under såväl deff som bulk eller vad man nu pysslar med.

Dock ska man väl ta uppehåll då och då, har jag för mig :confused:

z_bumbi
2004-07-11, 19:10
Originally posted by Mindek



Omega-3 måste användas under längre perioder för att få "effekt", så det bör tas under såväl deff som bulk eller vad man nu pysslar med.

Dock ska man väl ta uppehåll då och då, har jag för mig :confused:

Varför skulle man hålla upp med det? Man förlorar/minskar de långsiktiga effekterna.
Att vissa som överdoserar kanske behöver låta sin kropp återhämtas är väl iofs sant.

Mindek
2004-07-11, 19:21
Originally posted by z_bumbi


Varför skulle man hålla upp med det? Man förlorar/minskar de långsiktiga effekterna.
Att vissa som överdoserar kanske behöver låta sin kropp återhämtas är väl iofs sant.


Jo, precis, överdos ja... immunförsvaret eller nåt handlar det väl om :confused: läste att höga omega-3 doser ska kunna dölja andra hjärt/kärl-problem men nu svamlar jag mest om saker som jag inte har nån aning om :cryout:

Halldin
2004-07-12, 09:49
Jag tog en burk som dom kallade för "Aktiv", är det något o hänga i trädet? Fanns typ 3st.

z_bumbi
2004-07-12, 10:05
Originally posted by Mindek



Jo, precis, överdos ja... immunförsvaret eller nåt handlar det väl om :confused: läste att höga omega-3 doser ska kunna dölja andra hjärt/kärl-problem men nu svamlar jag mest om saker som jag inte har nån aning om :cryout:

Ja du sänker ditt eget immunförsvar om du äter för mycket omega-3, jag ser ingen nytta med att äta så mycket och gör man inte det så har jag inte sett något om att man behöver göra ett uppehåll.

Halldin
2004-07-12, 10:33
Originally posted by Halldin
Jag tog en burk som dom kallade för "Aktiv", är det något o hänga i trädet? Fanns typ 3st.
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/200676s.jpg
Vitamineral aktiv är ett kosttillskott för kvinnor och män med ett aktivt liv och för den som utsätter kroppen för fysisk påfrestning som till exempel hård träning eller kroppsarbete.

1 tablett innehåller 11 vitamin och 7 mineraler med ett extra tillskott av antioxidanterna vitamin C, E och selen då de är viktiga för kroppens vävnadsskydd. Vitamineral aktiv innehåller även lite mer zink för att kompensera det zink man svettas ut.

Vitamineral Aktiv innehåller K-vitamin (0,1 mg)



Vitamineral Aktiv är fri från jordnötsolja, aspartam, laktos, gluten och socker.



Dosering: 1 tablett dagligen i samband med måltid.