handdator

Visa fullständig version : Ryggträning


Prankie
2004-07-10, 22:04
Jag är frunktansvärt dålig på chins, både styrkan och teknikmässig. Har ökat hitties till runt 8-9 bra chins. Jämfört med 28 i dipp. Jag har mycket lättare för draövningar som roddmaskin och en annan marklyft liknande grej. Min fråga lyder kan man öka styrka för de muskler som behövs för chins? De övningar jag gillar aktivera samma muskler men de inte samma vinkel.

Pez
2004-07-10, 23:45
Att kunna köra ett gäng fler dips än chins är väl snarare regel än undantag?

Vet inte om du är hemmablind, men i din "grad av utveckling" eller vad fan man kan kalla det... för den tid du tränat, ålder osv... så är 8-9 bra chins kanon.

Förstår inte riktigt problemet?
Vill du bara bli grymt jävla bäst på chins eller anser du dig "ligga efter" vad du borde klara?

Prankie
2004-07-11, 02:29
Jag är kanske lite hemmablind. :)

Det jag blir mest fundersam över är jag öka långsamt på det mesta men latsdrag har stannat av helt, i månader.

Pez
2004-07-11, 03:16
Originally posted by Prankie
Jag är kanske lite hemmablind. :)

Det jag blir mest fundersam över är jag öka långsamt på det mesta men latsdrag har stannat av helt, i månader.
Välkommen till verkligheten och "platåer". :D

Testa att loosa latsdraget helt ett par månader.
Tar bort pressen och ger lite variation...

z_bumbi
2004-07-11, 06:37
Testa kanske något av nedanstånde.

Överlasta i chinsen under en kortare period, dvs kör negativa eller häng på några kilo vikt och kör 3:or.

Kör chins oftare, i ditt fall kanske 3-4 chins varje styrkepass.

Kör olastade 4-5:or men kör så många set du klarar med det repetionsantalet.

Löjtnant Blank
2004-07-11, 12:10
Originally posted by z_bumbi
Överlasta i chinsen under en kortare period, dvs kör negativa eller häng på några kilo vikt och kör 3:or.
Jag har hört det rådet förut från flera håll, och jag är kluven. Jag testade det under en period genom att hänga en 15-kaka runt midjan (vilket var att ta i, kanske). Risken är stor att tekniken blir lidande. Mina chins, t ex, såg förjävliga ut. Men det stämmer att jag gjorde några fler reps när jag tog bort vikten. Frågan är om det var värt det. Nu kör jag strikta, fina chins utan vikt, och framstegen går långsamt, men kontakten är desto bättre.

Kalleh
2004-07-11, 12:44
Originally posted by z_bumbi
Överlasta i chinsen under en kortare period, dvs kör negativa eller häng på några kilo vikt och kör 3:or.


Det ovan nämnda funkade skitbra på mig. Något annat du kan testa är att bara köra halva chins, d.v.s. du går bara halvvägs ned från toppläget och klarar då många fler än vanligt. På det viset gick jag för några år sedan från att inte klara mer än en godkänd till att klara runt tio på väldigt kort tid.

Prankie
2004-07-11, 16:07
Originally posted by Kalleh



Det ovan nämnda funkade skitbra på mig. Något annat du kan testa är att bara köra halva chins, d.v.s. du går bara halvvägs ned från toppläget och klarar då många fler än vanligt. På det viset gick jag för några år sedan från att inte klara mer än en godkänd till att klara runt tio på väldigt kort tid.

Jag tror att jag har nött på för mycket halvor och det är det som är felet. Ner till hakan är det inga problem, från hakan till bröstet är det rena omöjlighet efter några. (Latsdrag då)

stybb
2004-07-11, 16:28
byt greppet eller stängerna i latsen.. omvänt grepp, v handtag osv.. ett tag

Prankie
2004-07-11, 17:13
Det blir som pullups eller hur? De klara jag av rätt bra.

tenchi
2004-07-11, 17:57
att träna två pass chins i veckan med 3 set per pass har funkat bra för mig, än så länge. Första setet i första passet så maxar jag, resterande set och pass tar jag det lugnare och tänker mer på tekniken. Involverad muskler tränas "lugnare", alltså ingen stenhård ryggträning eller biceps. Likadant på dipsen.

Överbelastning och negativ träning fungerade däremot sämre, jag var helt slut och orkad einget istället.