handdator

Visa fullständig version : Nötkött vs. Griskött


pelle
2004-07-10, 22:02
Vilket är bäst att äta egentligen ? Ge en motivering!

Pratar om magert kött.

abbe
2004-07-10, 22:34
Skär du bort fettranden är griskött ofta ganska magert i förhållande. Nötkött brukar vara så kallat marmorerat, dvs djuret är övergött så fettet blir insprängt i köttet.

Är du ute efter magert kött är vilt helt överlägset. Vildsvinskött är dessutom riktigt gott, tycker jag.

pelle
2004-07-10, 22:35
Originally posted by abbe
Skär du bort fettranden är griskött ofta ganska magert i förhållande. Nötkött brukar vara så kallat marmorerat, dvs djuret blir övergött så fettet blir insprängt i köttet.

Är du ute efter magert kött är vilt helt överlägset. Vildsvinskött är dessutom riktigt gott tycker jag.

Jodå, sånt har jag koll på men tack så mycket :thumbup:

Jag vill dock veta om det är någon skillnad i näringssynpunkt/byggarsynpunkt

z_bumbi
2004-07-11, 06:31
Originally posted by pelle


Jodå, sånt har jag koll på men tack så mycket :thumbup:

Jag vill dock veta om det är någon skillnad i näringssynpunkt/byggarsynpunkt

Nötkött har lite mer järn men äter du varierat så spelar det ingen roll. Kolla på livsmedelsverket om du vill veta exakt vad det innehåller, länk ligger i stickyn om databaser. Jag brukar variera alt blanda i samma måltid.

Marmorerat nötkött får man inte om man övergöder djuret vad jag vet, insprängt kött är rasbenäget samt så får frigående djur mer insprängt kött än de som står stallade. Precis som människor som får mer insprängt (Intramuscullärt fett.) om de rör på sig.

30cm
2004-07-11, 10:30
Originally posted by z_bumbi
Precis som människor som får mer insprängt (Intramuscullärt fett.) om de rör på sig.

Så man ser biffigare ut med mer fett...?

adeleine
2004-07-11, 11:40
så det kvittar om man köper blandfärs och nötfärs också?

Tolkia
2004-07-11, 12:28
Ren nötfärs är ofta lite magrare än blandfärs (så var det i alla fall när jag gick i skolan, det kanske har ändrat sig nu ...), men därmed också torrare. Vilken effekt det har på resultatet när man använder den i matlagningen beror litepå vad man gör med den; skall man göra "färsröror" av olika slag, typ köttfärssås, tacofärs etc. kan jag inte tänka mig att skillnaden blir så stor, däremot kanske om man gör "hela" saker som biffar eller köttfärslimpa. Orsak till skillnaden: Charkpersonalen står inte och skär bort varje fettgnutta när man mal köttfärs, vilket man kanske som konsument gör när fläskkotletten ligger på tallriken. Å andra sidan är ju fetthalten ofta utsatt, så det är väl bara att jämföra?

snej
2004-07-11, 13:31
Originally posted by adeleine
så det kvittar om man köper blandfärs och nötfärs också?


Nötfärs är i regel 10% fett, fast finns med 15% oxå. Blandfärs finns endast med 15% fett. Iaf i mina kvarter.

z_bumbi
2004-07-11, 18:44
Originally posted by 30cm


Så man ser biffigare ut med mer fett...?

Kanske inte men man orkar kanske springa längre sträckor vilket är meningen med att lagra "mer" fett i musklerna.

abbe
2004-07-12, 00:39
Originally posted by z_bumbi


Nötkött har lite mer järn men äter du varierat så spelar det ingen roll. Kolla på livsmedelsverket om du vill veta exakt vad det innehåller, länk ligger i stickyn om databaser. Jag brukar variera alt blanda i samma måltid.

Marmorerat nötkött får man inte om man övergöder djuret vad jag vet, insprängt kött är rasbenäget samt så får frigående djur mer insprängt kött än de som står stallade. Precis som människor som får mer insprängt (Intramuscullärt fett.) om de rör på sig.
Betande djur tar man ofta in ca: två månader före slakt där man, mer eller mindre, tvångsmatar dom med spannmålsprodukter för att köttet ska bli marmorerat. I sin tur leder detta till en störning av omega 3/omega 6-balansen. Dessutom kan mängden konjugerad linolsyra (CLA) sjunka med upp till fem gånger för ett spannmålsuppfött djur.

Andra fördelar med uteslutande gräsätande boskap är att köttet innehåller mer E-vitamin samt selen, vilket betyder att man får i sig mer antioxidanter. Jag skulle inte lagt så stor fokus på om jag åt gris eller nöt i ditt läge. Däremot är det intressantare att se hur och vad de levt av. Viltkött är värt sin vikt i guld. Alternativt från frigående, gräsätande. Kolla runt i butikerna där du bor... även på utländskt kött för svenskt kött är inte alltid så bra som det sägs.

z_bumbi
2004-07-12, 07:00
Originally posted by abbe

Betande djur tar man ofta in ca: två månader före slakt där man, mer eller mindre, tvångsmatar dom med spannmålsprodukter för att köttet ska bli marmorerat. I sin tur leder detta till en störning av omega 3/omega 6-balansen. Dessutom kan mängden konjugerad linolsyra (CLA) sjunka med upp till fem gånger för ett spannmålsuppfött djur.

Andra fördelar med uteslutande gräsätande boskap är att köttet innehåller mer E-vitamin samt selen, vilket betyder att man får i sig mer antioxidanter. Jag skulle inte lagt så stor fokus på om jag åt gris eller nöt i ditt läge. Däremot är det intressantare att se hur och vad de levt av. Viltkött är värt sin vikt i guld. Alternativt från frigående, gräsätande. Kolla runt i butikerna där du bor... även på utländskt kött för svenskt kött är inte alltid så bra som det sägs.

Marmomerat kött är kött med insprängt fett, inspängt fett har inte så mycket göra med födan i sig utan mer med ras och levnadsförhållanden.
Mängden fett och kvalitet på det insprängda fettet är en annan fråga och där har du delvis rätt även om man inte tvångsmatar köttdjur vad jag vet, att förändra foderförhållandet är garanterat inte att tvångsmata någon.
Hur länge man får "stalla" svenska köttdjur vet jag inte riktigt (kan mycket enkelt kolla upp det iofs.) men två månader låter ganska länge med tanke på Lex Astrid (eller vad den nu heter "på rikigt") och i Sverige är det ett sug efter magrare kött så jag vet inte riktigt om man är lika angelägen om att öka fetthalten som man är i t ex USA.

BTW Det enda djur jag känner till att man tvångsmatar för matframställningens skull är gäss i Frankrike.

lyckegard
2004-07-12, 08:49
Nötkött är godare fast fläskkött är billigare?

Nitrometan
2004-07-12, 10:04
Tvångsmata? Gäss och ankor i Frankrike och Belgien. Grisar i Italien och Spanien. Sen matar de olika djur med konstiga saker i många länder för att uppnå speciella smaksensationer.

Tolkia
2004-07-12, 10:44
Ingen tvångsmatning i värlöden lär kunna ge marmorerat kött om inte förutsättningarna fanns där från början (måste ju bero på djurets muskelstruktur etc., och alltså vara genetiskt betingat). Däremot syns ju marmoreringen på ett annat sätt om djuret är övergött - finns där inget fett syns ju inget fett, hur marmorerad köttstrukturen än är.
F.ö. hoppas jag verkligen att tvångsmatning är något man slipper ora sig för när man handlar svenskproducerat ... någon som har koll?

z_bumbi
2004-07-12, 11:05
Originally posted by Tolkia

F.ö. hoppas jag verkligen att tvångsmatning är något man slipper ora sig för när man handlar svenskproducerat ... någon som har koll?

Det skulle inte löna sig på kor, det tar ett tag att stoppa ner en slang i varje ko och är även helt onödigt då det bara är att ge dem mer foder.

Det är inte heller tillåtet attt tvångsmata djur om man nu ska gå på sådana bagateller. :D

Nitrometan
2004-07-12, 11:29
Jag tror inte det behövs på kor. Som z_bumbi sa så är dels arbets insatsen per ko för stor, dels är det bara att ge dem mer foder. Kor äter. Svärfars kor ökar 1kg om dan i över tre år. Då går det åt lite över 7 kg mat per dag till dem. De går ute året om, så det är inga uppstallade stackare. Han har dem mest till avel - han vill bara att de ska må bra och se bra ut.

abbe
2004-07-12, 13:58
Originally posted by Tolkia
Ingen tvångsmatning i värlöden lär kunna ge marmorerat kött om inte förutsättningarna fanns där från början (måste ju bero på djurets muskelstruktur etc., och alltså vara genetiskt betingat). Däremot syns ju marmoreringen på ett annat sätt om djuret är övergött - finns där inget fett syns ju inget fett, hur marmorerad köttstrukturen än är.

Helt rätt och bra förutsättningarna finns hos nötkreatur. Begreppet marmorering används inte för djur med låg fetthalt även om förutsättningarna finns, vilket kanske kan vara felaktigt.

Originally posted by z_bumbi
Marmomerat kött är kött med insprängt fett, inspängt fett har inte så mycket göra med födan i sig utan mer med ras och levnadsförhållanden.

Betande djur äter så mkt dom vill men kan inte bli speciellt feta på det. Spannmålsprodukter är energitäta och kan lätt överätas, så det har med födan att göra. Det hade inte funnits ngn anledning annars till att ta in djuren från bete, för att mata dom med spannmålsprodukter, tiden före slakt.