handdator

Visa fullständig version : kondis träning


kalle_banan
2004-07-10, 21:38
nu är det snart dags att röra lite mer på sig igen när man kommer hem från island. om jag vill kunna springa, och springa och SPRIIIIIIINGA!!!! hur ska jag träna min kondis då? jag läste att intervall och lunka på springning inte ger samma kondis, så hur ska jag göra för att kunna springa och aldrig sluta springa(ni fattar vad jag menar även om jag överdriver lite):bow:

bubbleman
2004-07-10, 21:46
Verkar som du syftar på långdistanslöpning:confused:

Har du dålig kondition nu eller? Satsa isf på att springa så långt du orkar, gör det regelbundet, ett par gånger i veckan och sedan öka sträckan efter ett tag. Efter några veckor kanske du kan köra två medellånga pass och ett långt, beror på hur du gillar och träna och hur din kondition ser ut.

Saerbo
2004-07-10, 21:54
Jag började att intervallträna på stepmaskinen på gymmet med 2 minuter hårt och 1 minut lugnt i 18 minuter i en månad eller två och sedan efter det var det inga problem att springa hur långt som helst :). Fast du kanske är ute efter något som går lite snabbare.:rolleyes:

Dock innan jag började med intervall träningen kunde jag banne mig knappt springa i 10 minuter innan jag var helt död, hehe.

Jax
2004-07-10, 23:25
Du bör i alla fall ha ett långpass i veckan då du springer tämligen lungt. Under ett långpass behöver du inte plåga ihjäl kroppen utan du ska bara vänja den att springa långt. Att alltid ta ut sig max under långpassen sliter för mycket.

Sen bör du ha ett pass för att få upp hastigheten alltså du ska springa en kortare sträcka snabbt.

Eventuellt ett intervallpass beroende på hur bra du tycker att det fungerar för dig och hur långt du har kommit i din träning.

Och resten av passen kan vara medeldistanspass i hygglig hastighet.

Skriv hur många pass du vill köra, hur långt du kan springa och på vilka tider du tar lite olika sträckor så kan jag skriva ner mitt förslag på ett schema till dig.

lyckegard
2004-07-10, 23:29
Allmän kondition är simning bra. Om inte bland de bättre. Många själ.

LitePower
2004-07-11, 00:02
Hmm, jag har lite förvirring med det där själv.

Jag tränar en massa distans, men ökar inte så mycket på t.ex. 2 km max löpning. Orsaken är förmodligen för att jag kommer aldrig upp mer än 150-160 i puls på en mils löpning.

Egentligen så är intervaller den bästa kondisträningen då hjärtat och lungor arbetar på sin maximala förmåga. Man bryter ner - man bygger upp mer - man får bättre kondis. Eller har jag fel? :confused:

kalle_banan
2004-07-11, 11:54
just nu kan jag inte springa nått för jag både orkar inte o jag har inte tid, det får bli när jag kommer hem från island, då ska jag försöka ta lite tid och sånt. men en annan sak som jag kom på.... när man just tränat kondis, så dagen känner man sig knepig som fan om man blir andfådd? vad fasen är det? är det att man "bygger upp" kondisen eller?

SvenneÅkarp
2004-07-11, 14:31
Originally posted by LitePower
Hmm, jag har lite förvirring med det där själv.

Jag tränar en massa distans, men ökar inte så mycket på t.ex. 2 km max löpning. Orsaken är förmodligen för att jag kommer aldrig upp mer än 150-160 i puls på en mils löpning.

Egentligen så är intervaller den bästa kondisträningen då hjärtat och lungor arbetar på sin maximala förmåga. Man bryter ner - man bygger upp mer - man får bättre kondis. Eller har jag fel? :confused:

Hmmm kommer du inte upp i mer än 150-160 i puls på en mils löpning?

Då måste ja fråga dig. Vilken km tid har du då? 5 min eller?
Det verkar mycket märkligt om du inte skulle få högre puls än så på en så pass lång sträcka. Nu vet ja inte hur gammal du är iofs. Men jag brukar gå upp mot 175-180 minst i alla fall. Och mitt flås är där inget fel på.

Jax
2004-07-11, 15:24
180?
Satan i havet, det är högt. Den pulsen tror jag inte att jag springer många kilometer i. Har i och för sig inte sprungit så mycket med pulsklocka, men jag antar att jag ligger på runt 160, kanske lite mer när jag springer milen.

Kalleh
2004-07-11, 22:50
Originally posted by Jax
180?
Satan i havet, det är högt. Den pulsen tror jag inte att jag springer många kilometer i. Har i och för sig inte sprungit så mycket med pulsklocka, men jag antar att jag ligger på runt 160, kanske lite mer när jag springer milen.


Samma här. Högre puls än 170 håller jag aldrig mer än när jag kör intervaller. Ligger på runt 160 på milen.

SvenneÅkarp
2004-07-11, 23:28
Originally posted by Kalleh



Samma här. Högre puls än 170 håller jag aldrig mer än när jag kör intervaller. Ligger på runt 160 på milen.

Jag brukar använda pulsklocka... och jag kan ligga o jobba i 175-180 länge... gäller bara att bita ihop.

Kalleh
2004-07-11, 23:36
Originally posted by SvenneÅkarp


Jag brukar använda pulsklocka... och jag kan ligga o jobba i 175-180 länge... gäller bara att bita ihop.


Såå...? Du menar att vi som bara håller 160 på milen ska bita ihop?

Jag har poolare som är mycket bättre löpare än mig som håller högre puls än mig vid samma fart de gångerna vi sprungit tillsammans. Vi är alla olika, så är det bara...

Jax
2004-07-12, 08:04
Originally posted by SvenneÅkarp
Jag brukar använda pulsklocka... och jag kan ligga o jobba i 175-180 länge... gäller bara att bita ihop.
Nä bita ihop kan jag ju inte :rolleyes:

Att du springer med så hög puls beror snarare på att du har en hög maxpuls, inte att du är bättre på att bita ihop.

SvenneÅkarp
2004-07-12, 12:32
Originally posted by Jax

Nä bita ihop kan jag ju inte :rolleyes:

Att du springer med så hög puls beror snarare på att du har en hög maxpuls, inte att du är bättre på att bita ihop.

Okej.... när det gäller att bita ihop säger jag inte att jag är bättre än dig. Men jag sprang broloppet detta året. Jag kom på rätt sent att ja ville spring det igen eftersom det var 4 år sen sist.

Jag tränade tre veckors löpträning.. mest medeldistans pass och ett långt pass på ca 2mil kanske lite till. Lägg där till att jag 2 veckor innan start drog på mig en saftig förkylning som jag inte blev av med förrän 4 dar innan tävlingen.

Jag sprang på 1.32.08 plats 97

Det loppet var en ren viljekamp. Jag hade definitivt tränat tillräckligt för att nå den placering eller tid. Jag har en hög smärttröskel. Har alltid kunnat ge det där lilla exktra när det gäller löpning.

LitePower
2004-07-12, 17:24
Originally posted by SvenneÅkarp


Hmmm kommer du inte upp i mer än 150-160 i puls på en mils löpning?

Då måste ja fråga dig. Vilken km tid har du då? 5 min eller?
Det verkar mycket märkligt om du inte skulle få högre puls än så på en så pass lång sträcka. Nu vet ja inte hur gammal du är iofs. Men jag brukar gå upp mot 175-180 minst i alla fall. Och mitt flås är där inget fel på.

Ja, det brukar vara olika. Men snälla nån, 175-180 på en mil, kanske på 5 kilometer går det bra. Annars brukar jag ha 4.20-4.30 per kilometer på milen, det är mina vanliga träningspass ;) .

kalle_banan
2004-07-12, 19:17
:insane:
kan ni inte diskutera sånna saker i en annan tråd? jag vill ha tips på hur jag gör och inte bevittna eran konversation!

Kalleh
2004-07-12, 22:46
Originally posted by SvenneÅkarp


Okej.... när det gäller att bita ihop säger jag inte att jag är bättre än dig. Men jag sprang broloppet detta året. Jag kom på rätt sent att ja ville spring det igen eftersom det var 4 år sen sist.

Jag tränade tre veckors löpträning.. mest medeldistans pass och ett långt pass på ca 2mil kanske lite till. Lägg där till att jag 2 veckor innan start drog på mig en saftig förkylning som jag inte blev av med förrän 4 dar innan tävlingen.

Jag sprang på 1.32.08 plats 97

Det loppet var en ren viljekamp. Jag hade definitivt tränat tillräckligt för att nå den placering eller tid. Jag har en hög smärttröskel. Har alltid kunnat ge det där lilla exktra när det gäller löpning.

Sjysst tid! :thumbup: Men att du sprang på bra tid med lite träning är ju rätt intetsägande. Vi vet ju inte på vad för nivå du legat innan, eller hur? Och det är mycket möjligt att du har en hög smärttröskel men att du har 180 i puls bevisar inte det. Det enda det bevisar är som Jax säger, att du har en hög maxpuls.

lyckegard
2004-07-12, 22:54
Vill du ha bra kondition som i topic eller bra löpträning som i texten?
Ifall du vill bli bra på löpning så är backlöpning (du löper på uppförsbackar) och spänstträning bra (månghopp t ex i en backig motionsled. Varje uppförsbacke väljer du mellan skidhop/indianhopp/skridskohopp/jämfotahopp och varierar mellan att hoppa så högt du kan och så långt du kan och där det inte är uppförsbacke joggar du normalt. Detta kan du utföra ett par gånger i veckan och du blir bättre på löpa).

Vill du ha bättre kondition ska du variera konditionsträning med simning, cykling, vindsurfning, paddling, hopprep, whatever.

Jax
2004-07-13, 02:17
Originally posted by lyckegard
Vill du ha bra kondition som i topic eller bra löpträning som i texten?
Ifall du vill bli bra på löpning så är backlöpning (du löper på uppförsbackar) och spänstträning bra (månghopp t ex i en backig motionsled. Varje uppförsbacke väljer du mellan skidhop/indianhopp/skridskohopp/jämfotahopp och varierar mellan att hoppa så högt du kan och så långt du kan och där det inte är uppförsbacke joggar du normalt. Detta kan du utföra ett par gånger i veckan och du blir bättre på löpa).

Vill du ha bättre kondition ska du variera konditionsträning med simning, cykling, vindsurfning, paddling, hopprep, whatever.
:confused:
Löpning = springt ???
Och inte löpning för att träna kondition ???