handdator

Visa fullständig version : Gjord kycklingfile vs köpt?


mini_Arnold
2004-07-10, 11:00
'

Tolkia
2004-07-10, 12:16
Det beror väl på hur slängd man är i köket. Själv köper jag gärna färdig kycklingfilé eftersom jag dels inte riktig har varken tiden eller kunskapen att själv stå och skära ut dem med hyfsat resultat (det händer ju om inte annat ibland att man vill kunna bjuda någon annan på något man lagat också, och det känns inte alldeles OK om det ser ut som om man jagat maten med kulspruta ...). Plus att jag inte riktigt vet hur jag skulle ta hand om resten av fågeln - för att få ut det 1 kg kycklingfilé som det är i påsen får man ju stycka ganska många hela kycklingar. Fast nog skulle man tjäna på att kunna göra det, helt klart (gäller ju f.ö. allt annat kött också och inte bara kyckling).

King Grub
2004-07-10, 12:48
Vad menar du med "gjord"? Färdigtillagad?

Skall du använda resten av kycklingköttet också lönar det sig nog att köpa hel fryst kyckling i stället för enbart frysta filéerna, medan det inte gör det om du bara vill åt just dessa.

King Grub
2004-07-10, 13:12
Originally posted by boFFen
King Grub: Jag menar att man själv gör filé av kycklingen. Eller kycklingklubbor som jag använder.

Okej! :) Om du använder kött från "klubborna" får du dock ett helt annat näringsvärde än om du hade använt rena filéer.

King Grub
2004-07-10, 13:24
Originally posted by boFFen

behöver jag oroa mig?
Mer fett mindre protein? :(

Kolla själv vad de olika delarna innehåller hos Livsmedelsverket (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp).

Prankie
2004-07-10, 13:45
Tänk om de i affärer säljer kotlett med bortskärd svål som fläskfilé. ;)

Tolkia
2004-07-10, 15:56
Originally posted by Prankie
Tänk om de i affärer säljer kotlett med bortskärd svål som fläskfilé.
Det är bra att veta hur köttbiten man köper "skall" se ut ... ;)