handdator

Visa fullständig version : Bli av med några kilo, tips sökes! ;-)


Speedzter
2004-07-09, 23:44
Hallå i stugan,

Efter att ha skummat diverse trådar här på forumet så har jag nu konstaterat att folket här verkar både trevliga och hjälpsamma. Så låt mig nu ödsla lite av er tid:)

Kort fakta om mig själv:

Längd: Ca. 1.87m
Tränat: Diverse sporter såsom fotboll, gymnastik, karate under årens lopp. I nuläget gymmar jag sedan 2år 3 ggr/veckan med goda resultat.
Mål: Mitt mål är att gå ner några kilo (fettminskning dvs).
Nuvarande vikt: 90-91kg

Jag anser mig vara ganska robust byggd muskelmässigt, så ni behöver inte oroa er för att jag gör ett misstag som deffar lite.

Hur som helst. Det jag vore tacksam om ni ville hjälpa mig med är framför allt kost och träningsupplägget. Hur pass mycket bör jag träna? För tillfället är jag inne i en period där jag kör tunga set på gymmet (få men tunga reps), bör jag anpassa dessa undertiden jag deffar? Jag går i genomsnitt ungefär en timme om dagen 5 dagar i veckan + 1-2 joggingturer @ 2,5->5km (beroende på tempo- dock räknas det nog som löpning när jag springer 2,5km) alternativt ersätter jag dessa 'flåspass' med exempelvis fotbollsmatcher med kompisar osv. Jag ligger relativt stilla på vikten just nu, om något så går jag ner 0,1kg/veckan - men det kan likväl ticka uppåt ibland.

Min gissning är att jag har mycket att vinna genom nya kostvanor. Att jag får i mig dagsbehovet av fett, kolhydrater och proteiner hyser jag inget tvivel om, problemet ligger nog snarare i att jag äter ganska oregelbundet. Det blir (för det mesta, dock inte alla dagar) en frukost. Därefter omkring en timmes promenad, följt av ett långt uppehåll utan mat. Nästa måltid kommer antingen 5-6 timmar senare, följt av en nattlig måltid ;) eller också blir det endast 2 mål om dagen. Huvudmåltiden är dock enormt stor och energirik. Mellan målen kan det hända att jag får i mig lite godis (chokladaktigt). Jag är självklart inte dummare än att jag inser att det naturligtvis finns mycket att vinna här! Det ska också tilläggas att ovanstående scenario tillhör dåliga dagar. Självklart händer det att jag får in ytterliggare 1-2 små måltider vissa dagar, men inte rutinmässigt.


Det jag undrar över är hurpass mycket jag kan pressa mig själv och vilken typ av träning som är rekomenderad om mitt mål är att 'snabbt' tappa ~5kg. Jag kan gå in 110%, frågan är just vad jag ska lägga energin på. Är det 3 timmars promenader varje dag, löpning tills benen viker sig eller extremsvält? Ska tilläggas att jag inte använder någon form av tillskottsprodukter eller tillsatser. Riktig husmanskost har funkat helt perfekt i mina 18 år ;) Jag har inget emot dessa tillskott, och de ger säkerligen en fördel, men jag går efter resonemanget att kan man inte uppnå målen på 'naturlig väg' så får man svårt att bibehålla resultaten utan dessa tillskott. Skulle ni kasta av mig på en öde ö så skulle jag (om något magrare) inte fälla en tår över tanken på vad som ska hända med min träning :)

Jag är allätare, så att sätta upp ett bra schema för måltider borde väl inte vara några större problem. Men jag vore mycket tacksam om någon kunnig person kunde, om inte ge mig ett schma, så åtminstone tala om vilka mängder/tider/antal måltider/näringsinnehåll osv som är lämpligt för att på bästa sätt uppnå mitt mål.

Beklagar att inlägget blev så långt. Tack på förhand! :)

King Grub
2004-07-10, 09:05
En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning.

Styrketräning är att rekommendera, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa.

Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal). När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit, har du gått ner ett kilo. Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men i grund och botten är det den matematiken som gäller. Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut på Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html) , och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Vad olika livsmedel har för energivärde och hur mycket protein, fett och kolhydrater de innehåller kan du hitta i Livsmedelsverkets (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) tabeller. Det enda sättet att veta hur mycket maten du får i dig innehåller är att väga den och kolla i tabellerna. Tråkigt men sant. Allt annat blir rena gissningar.

Genom att äta ett flertal mindre mål per dag i stället för ett par tre större måltider, uppnår du flera fördelar: dina blodsocker- och insulinnivåer hålls jämna, vilket möjliggör en bra miljö i kroppen för fettförbränning, och du slipper blodsockerfall som kan leda till allmäna slöhetskänslor och sockersug. Om du delar upp ditt energiintag på fem eller sex måltider är det perfekt. Antingen kan du äta 3 större mål och ett par tre mellanmål, eller så delar du upp det så du får lika stort energiintag varje mål. Det spelar mindre roll och är mer ett personligt val.

Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande. Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00, vilket är en myt som häpnadsväckande lever kvar år efter år.

Dina kolhydrater bör vara långsamma sådana, dvs de bryts ner under en längre tid och ger ett lågt blodsocker- och insulinsvar. Äter du för mycket snabba (högglykemiska) kolhydrater, stiger ditt blodsocker fort och högt, vilket innebär att bukspottkörtlarna tvingas svara med att producera insulin för att trycka ner blodsockret till normala nivåer igen, och insulin är ett kraftigt fettinlagrande hormon. Detta fenomen reducerar du genom att välja kolhydrater med ett lågt s k GI. I den här tabellen kan du se GI:t på några vanliga livsmedel:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

70 och under räknas som långsamma, 70-90 som medellångsamma, och allt över 100 är riktigt snabbt. Observera att värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel, så äter du en tesked strösocker på gröten behöver du inte bry dig. Dessutom är måltidens totala GI (dvs alla kolhydarkällor sammanräknade) viktigare än en enskild komponent. GI är ocks bara ett hjälpmedel att ha i bakhuvudet när du komponerar måltiderna, inga absoluta riktlinjer du måste följa till punkt och pricka.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger kolhydraterna ett lägre GI och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Om du orkar räkna på saken är 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. Sedan fyller du på med lågglykemiska kolhydrater tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.

Undantaget till GI-regeln ovan är efter hård fysisk ansträningning. Då passar snabba kolhydrater bäst, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. Då passar druvsocker (det bästa valet) eller andra snabba kolhydrater i stället: cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra.

Efter träning är det också lämpligt att ta en proteindrink baserad på vassleproteinpulver, blandat i vatten, gärna med druvsockret i för en perfekt kombination. Vassle är ett snabbt upptagligt protein som passar när dina muskler är hungriga på aminosyror efter ansträningning. Det är heller inget konstgjort eller onaturligt, utan en naturlig beståndsdel i vanlig mjölk (20% av proteinet i mjölk består av vassle), filtrerat och behandlat för snabbt upptag. Minst 0.5 gram vassle per kilo kroppsvikt direkt efter passet är perfekt.

När det gäller din förbränningsträning är det bäst om du väljer aktiviteter du tycker är roliga, eller åtminstone sådana du inte tycker är dödstråkiga. Hur mycket energi olika aktiviteter förbrukar på ett ungefär kan du se här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn_create.html

Är du ovan vid konditionsträning, så ge dig inte på blodsmaksrusningar och stenhårda intervaller från början, utan håll ett tempo som gör att du kan vara i rörelse under tillräcklig tid för att förbruka lite energi. Att stupa efter en tokrusning runt löparbanan gör ingen nytta. Allt eftersom kommer du att få bättre kondition och kan öka tempot. Bättre kondition innebär också bättre insulinkänslighet och ökade GLUT4-nivåer (en glukostransportör), och det i sin tur innebär bättre utnyttjande av näringsämnena dygnet runt.

Morgonpromenader innan frukost är effektiva fettförbrännare av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller.

Om du varierar mellan lågintensiv träning som promenader och lite högre intensitet i form av löpning, cykling, rodd, trappmaskin eller vad du nu föredrar så är det svårt att göra fel. Se bara till att du har minst en vilodag, gärna två, per vecka, så du ger din kropp en chans att återhämta sig.

Halldin
2004-07-10, 09:07
Oj, det var ingen dålig sammansättning av Grubkommentarer :)
Borde nästan klistras så man slipper alla dessa trådar.

LunaSpice
2004-07-10, 10:50
Exakt, den tycker jag moderatorerna borde klistra.

Popeye
2004-07-10, 11:34
Definitivt en sticky :thumbup:

Zozza
2004-07-10, 12:40
Jag röstar också för klistret :thumbup:

Speedzter
2004-07-10, 15:46
!!!!

....!!!!

KANON!!!

Jag ber att få tacka så väldigt mycket! Mycket bra tips och framförallt mycket bra MOTIVERINGAR till varje tips. Det gör mycket stor skillnad om man förstår skälen till en gärning, och dessa har du klargjort!

Jag ska börja snickra på ett schema för träning respektive kost. Men nu kom jag precis från gymmet, så nu ska här slappas (och ätas snabba kolisar och drickas mjölk! :D)

King Grub
2004-07-10, 15:47
Originally posted by Speedzter
!!!!

....!!!!

KANON!!!

Jag ber att få tacka så väldigt mycket! Mycket bra tips och framförallt mycket bra MOTIVERINGAR till varje tips. Det gör mycket stor skillnad om man förstår skälen till en gärning, och dessa har du klargjort!

Jag ska börja snickra på ett schema för träning respektive kost. Men nu kom jag precis från gymmet, så nu ska här slappas (och ätas snabba kolisar och drickas mjölk! :D)

Mjölk efter träningspasset? :nono: :D Kaseindelen i mjölk är mycket större än vassledelen, och kasein bör undvikas efter träningen. Vassleprotein innebär kosttillskott. :)

Vill du ändå inte använda kosttillskott är kött, fågel eller fisk bättre proteinkällor efter träningen än något med så mycket kasein som mjölk; det är det proteinet som har det långsammaste upptaget, och efter träningen är det viktigt att få ut aminosyrorna så snabbt som möjligt.

Speedzter
2004-07-10, 16:05
*Häller ut mjölken och börjar gnaga på en köttbit* :D

Jag har så smått börjat klura på mitt schema och håller för tillfället på att räkna ut mitt energibehov. Har några frågor: Bör jag räkna ut energibehovet för varje dag i veckan? Det varierar nämligen. Eller bör jag göra ett uppskattat genomsnitt så att det värde jag får blir just ett genomsnitt för alla dagar i veckan? Bör jag sen fylla i nuläges-statusen eller såsom jag planerar att lägga upp mitt schema? Det lär skilja en del i slutförbrukningen nämligen.

King Grub
2004-07-10, 16:07
Är du seriös får du räkna ut värdet för ditt energibehov så fort din aktivitetsnivå varierar, dvs för varje unik dag.

Rataxes
2004-07-10, 16:09
På tal om alternativa efterträningsproteinkällor, är kesella sämre eller bättre än t ex fågel och fisk? Tänker då på om kesellans höga II kanske kan ge den nån liten fördel jämtemot kött?

King Grub
2004-07-10, 16:10
Originally posted by Rataxes
På tal om alternativa efterträningsproteinkällor, är kesella sämre eller bättre än t ex fågel och fisk? Tänker då på om kesellans höga II kanske kan ge den nån liten fördel jämtemot kött?

Sämre, efter träningen. Proteinet är låååångsamt, och insulinpåslaget får du från druvsockret eller vad du nu använder för snabba kolhydrater. Druvsocker+vassle är dock absolut bäst. Därefter finns det bara en till källa till snabbt protein: ren äggvita. Problemet här är att äggvitan från ett ägg bara ger... vad? 3 gram äggvita? Det kanske kan kännas lite drygt (och oekonomiskt) att trycka 15-20 ägg efter passet. Fjärtframkallande, dessutom.

Speedzter
2004-07-10, 16:12
Originally posted by King Grub
Är du seriös får du räkna ut värdet för ditt energibehov så fort din aktivitetsnivå varierar, dvs för varje unik dag.


Roger that blue leader, over and out!

Prankie
2004-07-10, 16:13
Originally posted by Speedzter



Roger that blue leader, over and out!

Du får skära ner CS också. :D

Speedzter
2004-07-10, 16:16
Hehe, jag spelar inte CS- jag ville ju bara visa att jag var seriös! :thumbup:

Rataxes
2004-07-10, 16:26
Ok, en till sak som gjorde mig fundersam, på tal om länken till uppladdningen som du nämner. Stämmer det att promenerande och jogging bränner lika mycket om hastigheten är densamma? Tycker själv att det låter skumt då det alltid känns jobbigare att jogga än att gå, oavsett hur långsamt man gör det.

I varje fall, om ens gångtempo är 7km/h, borde då promenader räknas som PAL 10?

King Grub
2004-07-10, 16:28
Originally posted by Rataxes
Ok, en till sak som gjorde mig fundersam, på tal om länken till uppladdningen som du nämner. Stämmer det att promenerande och jogging bränner lika mycket om hastigheten är densamma? Tycker själv att det låter skumt då det alltid känns jobbigare att jogga än att gå, oavsett hur långsamt man gör det.

I varje fall, om ens gångtempo är 7km/h, borde då promenader räknas som PAL 10?

Promenader och löpning förbrukar i stort sett lika mycket energi, om det är samma sträcka det handlar om. Att gå den sträckan tar naturligtvis mycket längre tid än att springa den.

Du skall skriva in det du gör, om alternativet finns, inget annat.

Speedzter
2004-07-10, 16:50
Hm. Det verkar klurigt att få fram ett exakt värde för min energiförbrukning i och me datt vissa aktiviteter inte finns med/är rätt beskrivna. Jag 'ljuger' om jag kommer upp i 24 timmar (som man måste) per dag med deras förslag på aktiviteter. Något tips? :confused:

King Grub
2004-07-10, 16:53
Originally posted by Speedzter
Hm. Det verkar klurigt att få fram ett exakt värde för min energiförbrukning i och me datt vissa aktiviteter inte finns med/är rätt beskrivna. Jag 'ljuger' om jag kommer upp i 24 timmar (som man måste) per dag med deras förslag på aktiviteter. Något tips? :confused:

Ta något som på ett ungefär motsvarar samma ansträngnings- eller intensitetsnivå. Styrketräning, t ex, kanske kan motsvara 7 eller 8. Allt beror ju på hur hårt du arbetar.

Värdena du får fram är överhuvudtaget inte exakta, utan riktlinjer. Sedan får du testa på den nivån någon vecka eller så, och justera uppåt eller nedåt efter att ha sett hur just din egen förbränning motsvarar den som Uppladdningen är baserad på. Alla är ju olika och det går inte att ge någon 100% exakt energiförbrukning som passar alla.

Speedzter
2004-07-10, 16:53
Ska tilläggas att jag nog är lite rädd för att få fram för höga siffror som inte är exakta och som i sin tur leder till att jag inte alls hamnar på tänkt energiunderskott. Vad kan vara lämpligt rent logiskt för mig? Att jag skulle behöva mer än 3500kcal låter mysko ;)

King Grub
2004-07-10, 16:54
Originally posted by Speedzter
Ska tilläggas att jag nog är lite rädd för att få fram för höga siffror som inte är exakta och som i sin tur leder till att jag inte alls hamnar på tänkt energiunderskott. Vad kan vara lämpligt rent logiskt för mig? Att jag skulle behöva mer än 3500kcal låter mysko ;)

Redan svarat. ;)

Popeye
2004-07-10, 16:55
Blah, Grub hade ju redan skrivit...

Speedzter
2004-07-10, 17:03
Jag testade att låta ett gympass symbolisera 7. Vipps så hamnade jag på strax över 4000kcal. Mina tänkta aktiviteter den dagen är 3 timmars promenad, 10 timmars sömn (jag gillar att sova, okej?! :D), gymma 1 timme intensivt, vanligt hushållsarbete under en timme, matlagning/äta 1 timme, spendera 2 timmar bakom ratten/liknande aktiviteter och sen sitta vid datorn eller soffan resten av min vakna tid. Låter som om jag antingen har en dålig uppfattning om hurpass mycket kalorier jag får i mig under en normal dag eller också.. äh, jag vet inte :D Så okej, man drar av 500 kcal på det, det lämnar fortfarande 3500kcal under en dag som jag utöver några timmars aktiviteter sitter på arslet o gör ingenting :)

King Grub
2004-07-10, 17:07
Jag får en energiförbrukning på runt 4000 kcal, och för mig stämmer det utmärkt: går jag under den siffran börjar min kroppsvikt så sakteliga krypa nedåt.

Prova och se. Om en vecka märker du om och åt vilket håll du behöver justera energiintaget.

Speedzter
2004-07-10, 17:14
Ah, okej. Sen kanske du är ˙ber stor och maratonlöpare i hemlighet, men låt oss anta att så inte är fallet :D Då fortsätter jag att beräkna mitt energibehov för resterande dagar. En fråga har jag dock. Hur påverkas kroppen/förbränningen/etc av att jag exempelvis skulle missbedömma/missa en måltid/whatever som leder till att jag under en dag får i mig 500->1000kcal för lite? Förutsatt att jag under kommande dagar fortfarande håller 'dieten' och ligger på underskott (Hade jag haft en ätardag dagen efter så känns det ganska logiskt att det inte är så stor skada skedd. Kan också tillägga att jag i nuläget kan hamna i situationen att jag under någon dag nästan inte äter alls pga diverse omständigheter).

King Grub
2004-07-10, 17:20
Sen kanske du är ˙ber stor och maratonlöpare i hemlighet, men låt oss anta att så inte är fallet

Nej, jag är lättare än du. :) Däremot kör jag mycket kondis.

Hur påverkas kroppen/förbränningen/etc av att jag exempelvis skulle missbedömma/missa en måltid/whatever som leder till att jag under en dag får i mig 500->1000kcal för lite?

Du går ner mer. Ju större energiunderskott, desto större viktnedgång, och samtidigt desto större risk att det inte bara är fett som försvinner. Och är det muskler som försvinner, sjunker din förbränning.

Men som sagt, på en vecka hinner inte sådana dramatiska effekter uppstå, och då har du märkt om du måste göra något åt energiintaget.

Speedzter
2004-07-10, 17:24
Kanon. Vill återigen tacka för både snabba och utförliga svar. Jag snickrar vidare på schemat och rapporterar in senare :cool:

Speedzter
2004-07-10, 18:31
Det är galet hur mycket man får sitta och räkna, slå upp på internet samt springa till köket o kolla på förpackningar. När jag är klar med mitt matschema har jag ansträngt mig så mycket att jag kan färdig-förklara deffen :D Nog gnällande, back to work. :whipped:

Speedzter
2004-07-10, 18:47
Skjut mig! Detta är jobbigt! På tal om ingenting, är det nödvändligt med en våg för att kunna "ransonera" maten? Dvs är uppskattningar för oexakta?

King Grub
2004-07-10, 18:48
Originally posted by Speedzter
är det nödvändligt med en våg för att kunna "ransonera" maten?

Utan minsta tvekan.

Speedzter
2004-07-10, 18:50
Råger datt. :thumbup: Vilken typ av våg? Var kan jag tänkas få tag på en?

King Grub
2004-07-10, 18:54
Clas Ohlson har denna för strax över 500 kronor. Tyvärr går sällan "billig" och "bra" ihop.

Speedzter
2004-07-10, 19:10
Ska jag tolka det som att 500kr är billigt och att vågen du visade igentligen inte är så bra, eller är det en bra våg som jag ska köpa istället för att leta efter billigare varianter? :)

King Grub
2004-07-10, 19:30
Vågen på bilden är bra, utmärkt till och med. Om 500 är billigt eller inte får du avgöra själv, men många tror att de kommer undan med en liten fjädermojäng för en femtiolapp, och det var väl det jag menade. Vågen ovan rekommenderas.

Speedzter
2004-07-10, 19:44
Perfekt. Då noterar jag den i topp på inköpslistan :thumbup:

Popeye
2004-07-10, 20:34
Jag har en sån våg.
Den är helt ok. :thumbup:

bubbleman
2004-07-10, 22:06
Originally posted by Speedzter
Det är galet hur mycket man får sitta och räkna, slå upp på internet samt springa till köket o kolla på förpackningar. När jag är klar med mitt matschema har jag ansträngt mig så mycket att jag kan färdig-förklara deffen :D Nog gnällande, back to work. :whipped:

Altså, hur mycket skiljer sig energiförbrukningen för dina olika dagar? Om du skall slå upp vartenda dag och anpassa maten efter det så blir det ju väldigt jobbigt. Blir det för mycket krabb så kan du ju göra så att du räknar ut medelvärdet av förbrukningen på träningsdagarna och går efter det. En dag kanske du hamnar på 600 kcal i underskott och en dag 400 kcal, det känns ju som om det kvittar.

Speedzter
2004-07-10, 22:21
Enligt den där analysen på Uppladdningen så skiljer det väl en 500kcal från en aktiv till en inaktiv dag. Men precis som du sa så skippar jag det och kör på ett medelvärde. Det är fortfarande mycket pyssel med själva kosten dock ;)

bubbleman
2004-07-10, 22:40
Originally posted by Speedzter
Enligt den där analysen på Uppladdningen så skiljer det väl en 500kcal från en aktiv till en inaktiv dag. Men precis som du sa så skippar jag det och kör på ett medelvärde. Det är fortfarande mycket pyssel med själva kosten dock ;)

Ett tips kan ju vara att ha samma kost alla dagar, med undantag för träningsdagarna där du har ett ertra mål, direkt efter träningen. Blir enkelt att planera då. Men allt är individuellt:)

ruffie
2004-07-10, 23:14
Vart får man tag på en farsa som dig grubb?:naughty:

Speedzter
2004-07-10, 23:26
Originally posted by bubbleman


Ett tips kan ju vara att ha samma kost alla dagar, med undantag för träningsdagarna där du har ett ertra mål, direkt efter träningen. Blir enkelt att planera då. Men allt är individuellt:)


Något ensidigt :) Men vissa måltider kan man nog köra flera dagar vid olika tidpunkter- bra tips! :thumbup:

bubbleman
2004-07-11, 00:16
Originally posted by Speedzter



Något ensidigt :) Men vissa måltider kan man nog köra flera dagar vid olika tidpunkter- bra tips! :thumbup:

Formulerade mig fel, samma energiintag ska det vara. Blir mycket ensidigt tom:)

King Grub
2004-07-11, 06:37
Så länge man får i sig alla näringsämnen man behöver varje dag, inklusive vitaminer, mineraler och spårämnen, spelar det mindre roll om det är variationslöst. Men det är alltid bra att variera kosten, och om inte annat blir det roligare än att alltid leva på samma sak.

pelle
2004-07-11, 08:25
Originally posted by King Grub
Clas Ohlson har denna för strax över 500 kronor. Tyvärr går sällan "billig" och "bra" ihop.

gav denna i julklapp till min kära syster! :thumbup:

bubbleman
2004-07-11, 08:32
Originally posted by pelle


gav denna i julklapp till min kära syster! :thumbup:

Mycket taktiskt:hbang:

Speedzter
2004-07-11, 12:44
Originally posted by pelle


gav denna i julklapp till min kära syster! :thumbup:


"Tjena syrran! Tänkte att du kanske.. eh.. kunde behöva en matvåg..ehe.. "

"Vadåför??"

"Jamen så du kan väga maten och inte äter för myck.. eh.. för skojs skull"

:D

Prankie
2004-07-11, 12:50
Originally posted by pelle


gav denna i julklapp till min kära syster! :thumbup:

Du hade säkert fått 5 dagars progressiv pms attacker om det vore en personvåg istället. :D

JAM
2004-07-14, 23:25
Originally posted by Speedzter



"Tjena syrran! Tänkte att du kanske.. eh.. kunde behöva en matvåg..ehe.. "

"Vadåför??"

"Jamen så du kan väga maten och inte äter för myck.. eh.. för skojs skull"

:D Haha, jag tror dock inte att systern skulle ha fått en sådan om hon inte själv var intresserad.

Kan tillägga att jag använder precis en sådan våg som Grub postade en bild på. Mycket bra! Min är dock i ful vit plast med fula bruna knappar.

Förresten, hur går det med ditt matschmesnickrande...?

Speedzter
2004-07-18, 11:22
Originally posted by JAM

Förresten, hur går det med ditt matschmesnickrande...?


Jag fuskar :) Jag har beslutat att testa en 'slappare' metod för att se lite hur min kropp fungerar. Kort sagt så äter jag inte godis, håller mig till långsamma kolisar, försöker att äta mer regelbundet med overall mindre mängd mat. Detta samtidigt som jag rör mig mer. Än så länge så verkar min gissning (nämligen att jag har lätt för att bygga muskler och tappa fett bara jag faktiskt lyfter arslet från stolen) vara korrekt. Har gått ner strax över ett kilo so far och bortsett från att man vissa gympass saknar den där riktiga explosiviteten så fortsätter jag att öka i styrka. Så so far so good.

Becka
2004-07-21, 22:22
Originally posted by Speedzter

Roger that blue leader, over and out!

Originally posted by Prankie

Du får skära ner CS också. :D


Du måste tänka på nåt annat spel, så där säger man inte i CS ;)

Speedzter
2004-07-22, 10:29
En spelintresserad tjej, woosh! :D