handdator

Visa fullständig version : efter träning


JLL
2004-07-09, 21:42
Hur lång tid efter ett avslutat gympass är det inte längre någon mening att sätta i sig snabba kolhydrater/protein? Eller är det forfrarande så att det är bättre att äta snabba kolhydrater/protein om första målet efter träningen skulle vara exempelvis 3 timmar senare?

King Grub
2004-07-10, 10:19
Efter en så lång tidsrymd har det s k "näringsfönstret" helt stängts, och snabba kolhydrater vid det tillfället kommer inte att gynna träningsresultaten. Dessutom har kroppen hunnit kannibalisera sitt eget muskelprotein efter så lång tid.

JLL
2004-07-10, 12:00
Fastnade i mataffären efter träning för nån dag sen och fick inte i mig snabba kolhydrater/proteiner förrän 40 min efter att jag avslutat passet. Hade det varit bättre att äta vanlig mat då?

andreaz
2004-07-10, 12:05
Ja, eftersom du är på ett av de ställen det finns mest vanlig mat, kan det vara lämpligt! Sök dig till köttdisken och ta upp någon av de köttbitar som innehåller mest protein, jag brukar ta kassler eller oxfilé. När du tagit lämplig köttbit springer du till sockerhyllan och tar ett paket druvsocker. För att inte bli upptäckt när du ska äta gömmer du dig fördelaktigast bland bananerna, be en kompis lasta några klasar över dig så kan du äta i lugn och ro. :hbang:

King Grub
2004-07-10, 12:20
Originally posted by JLL
Fastnade i mataffären efter träning för nån dag sen och fick inte i mig snabba kolhydrater/proteiner förrän 40 min efter att jag avslutat passet. Hade det varit bättre att äta vanlig mat då?

40 minuter är nog okej, om än på gränsen. Ju snabbare desto bättre. Det var ju inga tre timmar i alla fall. :) Du har en aminosyrepool också, då det är ingen direkt sekundstrid.

King Grub
2004-07-10, 14:30
Jag hittade referenser på att "näringsfönstret" är öppet upp till tre timmar.

Med. Sci. Sports Exerc., 35: 784-792, 2003

Det betyder dock inte att snabba kolhydrater och proteiner är att föredra annat än direkt efter passet, eller att det går att vänta den tiden, utan snarare att det är av ännu större vikt att inte slarva med näringstillförseln under den tidsperioden, utan att tillgodose proteinbehovet genom flera mål.

JLL
2004-07-10, 14:48
Ja, eftersom du är på ett av de ställen det finns mest vanlig mat, kan det vara lämpligt! Sök dig till köttdisken och ta upp någon av de köttbitar som innehåller mest protein, jag brukar ta kassler eller oxfilé. När du tagit lämplig köttbit springer du till sockerhyllan och tar ett paket druvsocker. För att inte bli upptäckt när du ska äta gömmer du dig fördelaktigast bland bananerna, be en kompis lasta några klasar över dig så kan du äta i lugn och ro.

Har tyvärr inga kompisar och kött innehåller ju långsamma proteiner. Att sätta mig i butiken och börja gegga med ägg för att få i mig äggvita (snabbt protein) verkar omständigt.

King Grub
2004-07-10, 15:12
Är det en engångsföreteelse gör det ju varken till eller från om man kollar på t ex ett års resultat.

Styx
2004-07-10, 15:21
Men det handlar ju självklart också om hur mycket energi man hade i lager innan man började träna och hur mycket passet förbrukade.

King Grub
2004-07-10, 15:37
Jomenvisst. :) Och bortsett från kosten, så har dessutom vassle+druvsocker, blandat i vatten, direkt före passet, en större anabol effekt än efterträningsdrinken.