handdator

Visa fullständig version : Ben träning...


SvenneÅkarp
2004-07-09, 21:01
Jag tränade ben för första gången på ett bra tag i tisdags denna veckan. Det blev ett riktigt hårt tungt pass.

Knäböj 4 set uppvärmning stegrande:

1:a 20kg 10reps
2:a 30kg 10 reps
3:e 40kg 8 reps
4:e 50kg 5 reps

Och sedan körde jag

1:a 80kg 10 reps
2:a 80kg 9 reps
3:e 80kg 7 reps
4:e 80kg 6 reps
5:e 80kg 5 reps

Benpress: 2 set uppvärming släde + 2st 25:or

1:a släde+100kg 8 reps
2:a samma 6 reps
3:e släde+50kg 8 reps
4:e samma 6 reps

Sittande benspark:

1:a 50kg 10st
2:a 50kg 10st
3:e 50kg 11st

Nu har jag ont i benen.... det börjar släppa nu men det är nästa tre dygn sen passet. Så jag antar att jag tog i lite i överkant. Hoppas bara inte man skadar sig när man övertränat så ett pass. Någon som varit med om nått liknande.... har inte kunnat gå som en normal människa på tre dar men det börjar släppa nu :(

Medusa
2004-07-09, 21:07
1. Ta något smärtstillande.
2. Gå ner till gymmet.
3. Kör samma pass igen med lite mer vikt.
4. ÄT!
5. SOV!
6. :D

Överträning på ett pass, bah...Kom igen nu, du kan mycket mer än så, din kropp klarar av mer!

Kroppen blir dess funktion.

lyckegard
2004-07-09, 21:08
Min kompis dansade vid ett tillfälle i 5 h. Visserligen vilade hon lite då och då jämfört med mina 3.5 h utan vila alls. Veckan efter kunde hon inte gå alls utan.. Släpade sig fram på något vänster.

ser ut som om du tränar mycket framsida av benen. Vet dock inte hur du håller fötterna i benpressen och knäböjen (var du håller dem) då det påverkar mycket "prickskjutandet".

Stretching _efter passet_ kan hjälpa mot dina besvär.
Nu är det bara att:
:bpump: :bpump: :bpump: :bpump: :bpump:

SvenneÅkarp
2004-07-09, 21:57
Originally posted by lyckegard
Min kompis dansade vid ett tillfälle i 5 h. Visserligen vilade hon lite då och då jämfört med mina 3.5 h utan vila alls. Veckan efter kunde hon inte gå alls utan.. Släpade sig fram på något vänster.

ser ut som om du tränar mycket framsida av benen. Vet dock inte hur du håller fötterna i benpressen och knäböjen (var du håller dem) då det påverkar mycket "prickskjutandet".

Stretching _efter passet_ kan hjälpa mot dina besvär.
Nu är det bara att:


Streaching och nedvarvning är jag alltid noga med... särskilt eftersom det är en sak som jag gillar. Tycker om att ställa mig o trampa lite lungt ibland lite snabbare helt beroende på vad man tränat och hur intensivt. Efter det passet ja beskrev trampade jag på steppen säkert 20 min lungt och fint och streachade mycket bra efteråt. Men det hjälpte föga denna gång haha var helt invalid dagen efter! :D

SvenneÅkarp
2004-07-09, 21:58
Originally posted by boFFen
Lyssna inte alltför mycket på Medusa. :D
Jag brukar också köra lite lättare om jag haft uppehåll från benträningen en längre tid (3veckor eller mer)
Bit ihop och se fram emot nästa benpass!

Jaja jag låter mig inte nedslås av detta... detta är ju positivt på ett sätt. För det betyder att jag har en jävla vilja. Eftersom jag förmodligen gjorde mer än kroppen klarade av. Och om jag bara tänker mig för o kör på hårt men bygger upp succesivt nu kan det leda till bra tillväxt förhoppningsvis! :-)

Sallae
2004-07-09, 22:02
det är juh det som är charmen med stenhårda benpass.. när man inte kan gå 3e dagen då vet man att man körde ordentligt :bpump:

lyckegard
2004-07-09, 22:23
Originally posted by Sallae
det är juh det som är charmen med stenhårda benpass.. när man inte kan gå 3e dagen då vet man att man körde ordentligt :bpump: Eller att man återhämtar sig långsamt?

TCOG
2004-07-09, 22:24
ehhhhhhhh, du kanske vill starta en träningsjournal?

z_bumbi
2004-07-10, 18:19
Originally posted by lyckegard
Min kompis dansade vid ett tillfälle i 5 h. Visserligen vilade hon lite då och då jämfört med mina 3.5 h utan vila alls. Veckan efter kunde hon inte gå alls utan.. Släpade sig fram på något vänster.

OT Vilken typ av dans sänker någon så mycket?


ON Topic.
Tre dagars träningsvärk låter väl normalt? Jag brukar ligga på 4-7 dagar för de flesta musklerna.

Förövrigt så saknar även jag övningar för baksida lår i det programet. :)

SvenneÅkarp
2004-07-10, 19:02
Originally posted by z_bumbi


OT Vilken typ av dans sänker någon så mycket?


ON Topic.
Tre dagars träningsvärk låter väl normalt? Jag brukar ligga på 4-7 dagar för de flesta musklerna.

Förövrigt så saknar även jag övningar för baksida lår i det programet. :)

Jo men jag hade inte bara träningsverk... detta var så att ja knappt kunde gå alltså.... stadiet innan man behöver en rullstol! :D

Jo jag vet att inte baksidan var med.... men det har sin naturliga förklaring. Jag tränar ben två dagar det är alltså uppdelat! Tycker det är bättre så för då kan man ta i mer. jag mår dåligt som fan annars skulle ja tränat både fram o baksida hade jag förmodligen gjort det mycket sämre på en dag än på två.

Chris
2004-07-10, 19:18
Inte för att verka elak eller så, det där passet ser inte sådär jättejobbigt ut. Syftar inte på vikterna nu alltså utan antalet övningar + set.

Tror mest det beror på att du fick värk för benen inte var vana med träning. Om några veckor om du kör samma pass så kommer inte träningsvärken sitta i lika länge.

SvenneÅkarp
2004-07-10, 20:37
Originally posted by Chris
Inte för att verka elak eller så, det där passet ser inte sådär jättejobbigt ut. Syftar inte på vikterna nu alltså utan antalet övningar + set.

Tror mest det beror på att du fick värk för benen inte var vana med träning. Om några veckor om du kör samma pass så kommer inte träningsvärken sitta i lika länge.

Nej det är det jag säger med.... har inte kört ben på ett halvt år. Men för mig var det det tyngsta tänkbara.... men jag ska ta två lugna pass nu emellan för det går inte att ha så ont jag har till och med haft svårt att sköta jobbet... jobbar i kök som Kock så jag springer rätt mycket fram o tillbaka (rättning haltade dom två senaste dagarna :D)

Men det ordnar säkert upp dig

Chris
2004-07-10, 20:51
Originally posted by SvenneÅkarp


Nej det är det jag säger med.... har inte kört ben på ett halvt år. Men för mig var det det tyngsta tänkbara.... men jag ska ta två lugna pass nu emellan för det går inte att ha så ont jag har till och med haft svårt att sköta jobbet... jobbar i kök som Kock så jag springer rätt mycket fram o tillbaka (rättning haltade dom två senaste dagarna :D)

Men det ordnar säkert upp dig

Jag vet hur det känns, värst är nog när man ska gå i trappor men orkar inte hålla emot, så ramlar man. Eller när man inte kan sätta sig ner på toan för det gör så ont.

Benträning är härligt. :D

SvenneÅkarp
2004-07-10, 21:03
Originally posted by Chris


Jag vet hur det känns, värst är nog när man ska gå i trappor men orkar inte hålla emot, så ramlar man. Eller när man inte kan sätta sig ner på toan för det gör så ont.

Benträning är härligt. :D

Bra då har vi en här som vet precis hur jag har haft det som senaste dagarna! Toan var också ett problem haha :D

kkk
2004-07-10, 21:25
Jag sitter med samma värk nu.. Jag körde mitt pass i onsdags och har haft väldiga sömnproblem torsdag, fredag:(
smärtar nått oerhört när jag vänder mig i sängen =((

Men jag får skylla mig själv som inte Streachade efteråt!..

SvenneÅkarp
2004-07-10, 21:31
Originally posted by kkk
Jag sitter med samma värk nu.. Jag körde mitt pass i onsdags och har haft väldiga sömnproblem torsdag, fredag:(
smärtar nått oerhört när jag vänder mig i sängen =((

Men jag får skylla mig själv som inte Streachade efteråt!..

jag varvade ner 25 min me väldigt långsam o nätt stepp på maskin och sedan lång lång streach av alla muskler i benen. Men det hjälpte inte mig. Så var inte för ledsen för att du inte streachade det är inte säkert det hade hjälpt ett smack!

Allan
2004-07-11, 17:32
Kommer du till Stockholm PMar du mig för ett benpass!

allan

Officer
2004-07-11, 17:36
Originally posted by Allan
Kommer du till Stockholm PMar du mig för ett benpass!



SvenneÅkarp, GÖR inte det!! :D

SvenneÅkarp
2004-07-11, 19:10
Originally posted by Allan
Kommer du till Stockholm PMar du mig för ett benpass!

allan

Hmmm känner du någon som kan köra ambulans ner till Skåne sen då? :)

För jag tror jag inte kommer kunna röra mig efter ett benpass med dig.... :D

SvenneÅkarp
2004-07-11, 19:11
Originally posted by AnabolicProtein



SvenneÅkarp, GÖR inte det!! :D

Låter som du talar av egen erfarenhet.... haha

Har du fått ett benpass av Allan eller?

Allan
2004-07-11, 19:16
Jag har ett rykte jämförbart med en seriemördare när det gäller benpass....


allan

Chris
2004-07-11, 19:36
Originally posted by Allan
Jag har ett rykte jämförbart med en seriemördare när det gäller benpass....


allan

Jag bangar inte på ett nytt pass nu nästa vecka om du orkar köra på fairings.