handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av negativa reps?


Glen
2004-07-09, 20:17
Först en fråga: Finns det någon lagom hastighet på stången (ex i sekunder) som man skall ha då man sänker ner den eller ska man köra så långsamt som möjligt? tänkte på bänkpress närmast

Sen får ni gärna skriva vad ni tycker om negativa reps i allmänhet. hur ofta kan man köra? bra för styrkan?

Medusa
2004-07-09, 20:24
Originally posted by Glen
Först en fråga: Finns det någon lagom hastighet på stången (ex i sekunder) som man skall ha då man sänker ner den eller ska man köra så långsamt som möjligt? tänkte på bänkpress närmast

Sen får ni gärna skriva vad ni tycker om negativa reps i allmänhet. hur ofta kan man köra? bra för styrkan?

Vilken hastighet du skall ha är ganska individuellt, men när du använder dig av negativa reps så kan du hantera mycket högre vikter än vanligt och därför kan det vara klokt att utföra rörelsen långsamt. Ju långsammare du utför den desto mindre stress appliceras på leder och fästen.

Negativa reps är bra om man vill öka i styrka, men om man är ute efter att bygga massa kan man nästan ignorera dom helt då dom dränerar CNS på onödigt mycket energi vilket leder till att du måste sänka frekvensen eller minska volymen.

Jorgen
2004-07-09, 20:28
Negativa reps skall man inte göra rent för ofta då skaderisken blir markant högre.

//Jörgen

Medusa
2004-07-09, 20:30
Originally posted by Jorgen
Negativa reps skall man inte göra rent för ofta då skaderisken blir markant högre.
n

Men varför är det så? Jag håller med dig, men man måste även förklara varför det är si och så.

Ulf A Big
2004-07-09, 22:48
Originally posted by Glen
Först en fråga: Finns det någon lagom hastighet på stången (ex i sekunder) som man skall ha då man sänker ner den eller ska man köra så långsamt som möjligt? tänkte på bänkpress närmast

Sen får ni gärna skriva vad ni tycker om negativa reps i allmänhet. hur ofta kan man köra? bra för styrkan?

Ronnie Coleman är ett bra exempel på hur man kan använda exentriska rörelser. Han lyfter upp vikten och släpper ned den med hög hastighet och fångar upp vikten en bit från bottenläget. Jag har själv prövat tekniken under en tid och den är hård mot muskulturen. Många som har sett hans video t ex. tycker att han fuskar med inte korrekt utförda repitioner och så vidare. Men hans träningssätt är mycket effektivt. När det gäller exentrisk träning så har man konstaterat att det är den delen av rörelsen som bygger mest styrka och muskelmassa.
Men du bör använda förståndet så att du inte sliter sönder kroppen felaktiga rörelser eller olämpliga exentriska övningsmoment.

Fatalist
2004-07-09, 22:55
Originally posted by Ulf A Big


Ronnie Coleman är ett bra exempel på hur man kan använda exentriska rörelser. Han lyfter upp vikten och släpper ned den med hög hastighet och fångar upp vikten en bit från bottenläget. Jag har själv prövat tekniken under en tid och den är hård mot muskulturen. Många som har sett hans video t ex. tycker att han fuskar med inte korrekt utförda repitioner och så vidare. Men hans träningssätt är mycket effektivt. När det gäller exentrisk träning så har man konstaterat att det är den delen av rörelsen som bygger mest styrka och muskelmassa.
Men du bör använda förståndet så att du inte sliter sönder kroppen felaktiga rörelser eller olämpliga exentriska övningsmoment.

Nu är jag inte alls påläst men det låter väldigt väldigt påfrestande för senor/leder/muskler :)

Ulf A Big
2004-07-09, 23:00
Originally posted by Fatalist


Nu är jag inte alls påläst men det låter väldigt väldigt påfrestande för senor/leder/muskler :)
Om du har sett hans video så har han en vikt som han klarar göra 10-12 reps på, och han kör inte heller i ut övningen i extremlägen utan kapar rörelserna där lederna fortfarande är förskonade från extrembelastning. Ja det är mycket påfrestande för muskulaturen men det handlar inte om extremvikter.

Lillgrabben
2004-07-09, 23:08
Originally posted by Ulf A Big


Ronnie Coleman är ett bra exempel på hur man kan använda exentriska rörelser. Han lyfter upp vikten och släpper ned den med hög hastighet och fångar upp vikten en bit från bottenläget. Jag har själv prövat tekniken under en tid och den är hård mot muskulturen. Många som har sett hans video t ex. tycker att han fuskar med inte korrekt utförda repitioner och så vidare. Men hans träningssätt är mycket effektivt. När det gäller exentrisk träning så har man konstaterat att det är den delen av rörelsen som bygger mest styrka och muskelmassa.
Men du bör använda förståndet så att du inte sliter sönder kroppen felaktiga rörelser eller olämpliga exentriska övningsmoment.

Vad de flesta menar med eccentrisk träning är inte att man ska "frisläppa" vikterna, utan att man tränar på en övertung vikt så att man bara orkar den negativa delen av lyftet!

Vad du beskriver är vad många lyftare använder för att öka explosiviteten - förmågan att på kort tid applicera maximal kraft på stången. Det finns flera olika "skolor" som kör träning för CNS, bla Öjebymodellen, WSB club i USA m.fl.


( kanske jag missbedömer ditt meddelande men det var så jag tolkade det iallafall)


MVH

Ulf A Big
2004-07-09, 23:23
Originally posted by Lillgrabben


Vad de flesta menar med eccentrisk träning är inte att man ska "frisläppa" vikterna, utan att man tränar på en övertung vikt så att man bara orkar den negativa delen av lyftet!

Vad du beskriver är vad många lyftare använder för att öka explosiviteten - förmågan att på kort tid applicera maximal kraft på stången. Det finns flera olika "skolor" som kör träning för CNS, bla Öjebymodellen, WSB club i USA m.fl.


( kanske jag missbedömer ditt meddelande men det var så jag tolkade det iallafall)


MVH ,
Misstolka det behöver man inte göra men det du räknar upp är exentrisk träning. Om du kommer ihåg från fysiken så ökar vikten med hastigheten sk G-kraft. När Ronnie släpper sina 100 kg hantlar så bromsar han upp kanske uppemot 150 kg. Men den stora olikheten med hur du tänker dig exentrisk träning är att du behöver inte ha någon passare....

Lillgrabben
2004-07-09, 23:27
Originally posted by Ulf A Big
,
Misstolka det behöver man inte göra men det du räknar upp är exentrisk träning. Om du kommer ihåg från fysiken så ökar vikten med hastigheten sk G-kraft. När Ronnie släpper sina 100 kg hantlar så bromsar han upp kanske uppemot 150 kg. Men den stora olikheten med hur du tänker dig exentrisk träning är att du behöver inte ha någon passare....


Ok, då är jag med i leken igen! :cheers:

Jag har själv inte sett filmen ifråga så jag kan ju bara fantisera om hur det ser ut med hans metodik.

Jopp, som jag har kört mina negativer genom åren så har det krävts iallafall 2 st passare för bänkträningen.


MVH

Pez
2004-07-09, 23:30
Originally posted by Ulf A Big
,
Misstolka det behöver man inte göra men det du räknar upp är exentrisk träning. Om du kommer ihåg från fysiken så ökar vikten med hastigheten sk G-kraft. När Ronnie släpper sina 100 kg hantlar så bromsar han upp kanske uppemot 150 kg. Men den stora olikheten med hur du tänker dig exentrisk träning är att du behöver inte ha någon passare....

Just i den millisekunden han bromsar kanske vikten är 150kg.. men jag är tveksam till om han skulle kalla det negativa reps och jag är lika tveksam till att han sitter och räknar på G-kraften som faktor i sin träning.

Att Ronnie Coleman kör tungt är väl tämligen välkänt, men just i sina videos (som är till för att sälja sälja sälja) kör han säkerligen lite tyngre än han brukar normalt för att chocka och, just det, SÄLJA.

Att "ta" träningsprogram/stilar från proffs, vare sig det är från intervjuer eller videos är kanske inte att rekommendera...

Men vad vet jag...

no1fitness
2004-07-10, 04:46
Originally posted by Pez



Men vad vet jag...

Antagligen ingenting...:angel:

Tillbaka till ämnet : Jag har haft framgång med negativ träning i chins och dips för att öka uthålligheten och jag vet andra som också haft det. Men när det gäller "vanlig" styrketräning har jag ingen erfarenhet...

ETK_TIS
2004-07-10, 07:21
Originally posted by Jorgen
Negativa reps skall man inte göra rent för ofta då skaderisken blir markant högre.

//Jörgen


Så alla i Öjebyn är jämt skadade och har ingen framgång i SL ? rätt utfört är neg träning väldigt effektiv , själv har jag kört den för att vänja mig med högre vikter

Jorgen
2004-07-10, 08:57
Originally posted by ETK_TIS
Så alla i Öjebyn är jämt skadade och har ingen framgång i SL ?rätt utfört är neg träning väldigt effektiv , själv har jag kört den för att vänja mig med högre vikter
Det tror jag inte att dom är och jag känner till deras framgångar inom SL. Jag tror inte heller att dom enbart tränar med negativa reps. Gör du?
Så du anser inte att skaderisken blir högre om man använder sig av negativa reps kontra "normal" styrketräning?

//Jörgen

Ulf A Big
2004-07-10, 12:33
Originally posted by Pez


Just i den millisekunden han bromsar kanske vikten är 150kg.. men jag är tveksam till om han skulle kalla det negativa reps och jag är lika tveksam till att han sitter och räknar på G-kraften som faktor i sin träning.

Att Ronnie Coleman kör tungt är väl tämligen välkänt, men just i sina videos (som är till för att sälja sälja sälja) kör han säkerligen lite tyngre än han brukar normalt för att chocka och, just det, SÄLJA.

Att "ta" träningsprogram/stilar från proffs, vare sig det är från intervjuer eller videos är kanske inte att rekommendera...

Men vad vet jag...
Och vad vet jag ? Det var bara en iaktagelse som jag har gjort då jag har kollat in Kevin, Markus och Coleman träningsvideos och har själv provat på metoden att utnyttja g-kraften i träningen och tycker nog att det fungerar bra utan att behöva belasta leder och ligament som man gör om man kör normal exentrisk träning. Sammanfattningsvis tar träningen hälften så lång tid som vid normalt lyftande. PS ni kan ha rätt eller har rätt vid ren styrkelyfts tränande är det kanske den bästa metoden att vänja CNS och med maximal stimulation.
Men då det gäller att bygga muskler så tror jag på att utnyttja g-kraften då man har tillräckligt med energi för det....

ETK_TIS
2004-07-10, 12:34
Originally posted by Jorgen

Det tror jag inte att dom är och jag känner till deras framgångar inom SL. Jag tror inte heller att dom enbart tränar med negativa reps. Gör du?
Så du anser inte att skaderisken blir högre om man använder sig av negativa reps kontra "normal" styrketräning?

//Jörgen

Rätt använd så är neg reps väldigt bra , dom kör ganska mycket neg reps , just för att vänja sig med tunga vikter .
Just neg reps har hjälpt mig att komma över platåer i träningen , och fått upp explosiviteten i knä böj , och jag har periodvis kört mycke , men jag rekomenderar inte det till nybörjare , eller dåligt tränade individer , det är ingen övning för byggare tror jag

Jorgen
2004-07-10, 13:53
Originally posted by ETK_TIS
Rätt använd så är neg reps väldigt bra, men jag rekomenderar inte det till nybörjare , eller dåligt tränade individer , det är ingen övning för byggare tror jag
:thumbup: :thumbup: Jag håller helt med.

//Jörgen

Danzig
2004-07-10, 15:00
[QUOTE]Originally posted by Glen
Först en fråga: Finns det någon lagom hastighet på stången (ex i sekunder) som man skall ha då man sänker ner den eller ska man köra så långsamt som möjligt? tänkte på bänkpress närmast


Tempot skall vara TILLRÄCKLIGT långsamt för att undvika skador samt bibehålla största möjliga anspänning i musklerna.Ett sådant tempo innebär att en repetition skall ta olika tid för olika övningar beroende på rörelsens längd.

Pulldown innebär en lång rörelse och bör ta cirka 10 sekunder medan en vadpress, som är en relativt kort rörelse kräver cirka 6 sekunder. Bänkpress är ett mellanting, alltså cirka 8 sekunder per rep.

Det är blir inte bättre desto långsammare man kör efter ovan nämnda gräns.

Sen får ni gärna skriva vad ni tycker om negativa reps i allmänhet. hur ofta kan man köra? bra för styrkan?

Om man kör sk "Pure Negatives" där man endas genomför den negativa fasen bör man köra extra långsamt eftersom man använder sig av mer belastning än man är van vid att hantera vilket ökar risken att tappa korrrekt teknik vilket ökar skaderisken.

Pure Negatives bör/kan användas periodvis för att ge kroppen starkare signaler till anpassning och utveckling. Vid korrekt teknik är det inte skaderisk som gör att man inte bör använda dem för ofta utan för att de stressar kroppen mer än vanligt vilket kroppen inte klarar av att återhämta sig från i längden. Visserligen kan man kompensera för detta med en lägre träningsvolym och/eller frekvens men förmodligen är det bättre att använda sig av negativa reps periodvis då kroppen har förmåga att klara den extra stressen bättre på kort sikt.

Användande av negativa reps kan ha positiv effekt på såväl styrka som muskelmassaökningar.