handdator

Visa fullständig version : Tonfisk - farligt ?


Jacobg
2004-07-09, 17:05
Tjoba kanuba alla gangsters! (ehmm):devil:

Hur som haver.

Har ätit tonfisk ett ag och cirka 4-5 burks i veckan.:hbang:

Döm av min förvåning så sa en av min brorsas polare (som gymmat länge) att tonfisk inte var rba för kroppen i för stor mängd p g a quicksilver halten(du börjar tappa hår och en del andra skumma saker om du har för stor halt av detta ämne i dig). Och satt hemma o tänkte lite, fick att verka rimmligt, dessa asätare till fiskar bör ha en hög halt av kvicksilver p g a näringskedjan. Han sa att rekommenderat var 1 portion tonfisk i veckan.

Stämmer detta? :smash: :rolleyes:

Jacobg
2004-07-09, 17:13
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=495 ....:furious:

Jacobg
2004-07-09, 17:17
Jag har en fråga om kvicksilver i den tonfisk jag äter varje dag efter mina träningspass. Jag har hört att den mänskliga kroppen inte kan göra sig av med kvicksilver utan det samlas i kroppen. Kan den här ansamlingen av kvicksilver bli ett problem i framtiden?

--------------------------------------------------------------------------------

S: Kvicksilver i tonfisk på burk är ett bekymmer. Det verkar hur som helst som om man bara ska oroa sig när det gäller barn och gravida kvinnor. Men som sagt, en burk efter varje träningspass kan vara för mycket. Det måste göras fler studier för att se vilka skadliga effekter det kan ha.

När det gäller om människokroppen kan göra sig av med kvicksilver så kan den det. Den mänskliga kroppen har möjlighet att göra av sig med en mängd olika toxiner, men när det blir för mycket och överskrider kroppen möjlighet att neutralisera toxinerna det är då många hälsoproblem kan uppstå.

Du kan undvika den risken och förbättra muskeltillväxten genom att ta XXX istället för tonfisken efter träningen. Det är ett vetenskaplig beprövat protein och är bra mycket bättre än tonfisk på burk. Och du tappar inga vänner på grund av att du mer eller mindre luktar som en hel fiskfabrik.
:laugh: :laugh:

30cm
2004-07-09, 18:06
Jag äter kanske 300 burkar tonfisk per år och antagligen äter många här mer än så. Kvicksilver my :booty:

z_bumbi
2004-07-09, 18:36
Finns det kvicksilver i det så är det inte bra. Det finns vissa områden där det inte finns så mycket kvicksilver i fisken så från de områdena bör man köpa fisken, om man nu ska köpa en halvt hotat fisk vill säga.

christian
2004-07-09, 19:15
Visst är det ett reellt hot, frågan är hur allvarligt?

http://www.miljomedicin.gu.se/Kap2_2-ELINDERmetaller.htm
http://members.fortunecity.se/carinabengs/symptomvidkvicksilverforgiftning.html

Jacobg
2004-07-09, 19:22
Originally posted by z_bumbi
Finns det kvicksilver i det så är det inte bra. Det finns vissa områden där det inte finns så mycket kvicksilver i fisken så från de områdena bör man köpa fisken, om man nu ska köpa en halvt hotat fisk vill säga.

var e de områdena då?

z_bumbi
2004-07-09, 19:27
Originally posted by Jacobg


var e de områdena då?

Testa google eller någon annan sökmotor, jag äter inte tonfisk själv så jag har inte lagt områdena på minnet.

HenrY
2004-07-09, 20:59
Vafaaaaaan!!
Det är min favorit protein källa...så lätt att bara ta fram en burk, i med lite oliv olja, ät med en fullkornsmacka! Voilá!
kan bli uppemot 4-5 brukar...Ibland mer i veckan, men nu blir ja orolig!!:confused: :(
Fuck.,..

no1fitness
2004-07-10, 04:54
4-5 burkar i veckan...:booty: :booty:
När du äter 3-4 burkar om dagen kan du komma tillbaka...:angel:

Har faktiskt inte tänkt över det där med kvicksilver måste jag erkänna. Men jag är en periodare med tonfisk och äter det sldrig under deffen eftersom det inte är speciellt gott...
Så då är jag säker...;)

HenrY
2004-07-10, 09:19
haha...
Men tror ni det är farligt att äta 4-5 brukar i veckan??
har inte märkt av några biverkningar av det iaf...har ätit det under en längre tid!

Mvh. HenrY

King Grub
2004-07-10, 09:22
Originally posted by HenrY
haha...
Men tror ni det är farligt att äta 4-5 brukar i veckan??
har inte märkt av några biverkningar av det iaf...har ätit det under en längre tid!

Mvh. HenrY

Det går inte att säga vad långtidseffekterna kan bli. Sådana mängder brukar de flesta länders motsvarighet till Livsmedelsverket i alla fall avråda ifrån.

Leya_sthlm
2004-07-11, 11:59
Originally posted by King Grub


Det går inte att säga vad långtidseffekterna kan bli. Sådana mängder brukar de flesta länders motsvarighet till Livsmedelsverket i alla fall avråda ifrån.

Va, anses 5 burkar i veckan vara för mycket? Jag har inte läst några såna varningar från Slv.

snej
2004-07-11, 13:38
Man kan inte lita på något, ena dan är kaffe dödsfarligt, andra är det bra. Du kunde få cancer akrylamid(eller vad e heter), men sen kunde det helt plötsligt kanske motverka cancer. Och vin!! Herregud, alla dessa ''forskare'', jag fnyser åt dem. Dom har en jävla massa teorier, men dom är ALDRIG 100% säkra.

Vi ska alla dö en vacker dag, ät du dina tonfiskburkar.

ErikWrestlingFreaket
2004-07-11, 13:46
Som tur äter jag inte tonfisk:)

liQ
2004-07-11, 15:41
Jag äter omkring 3-4tonfiskburkar(euroshopper) per dag, jag hari nte fått nått slags biverkningar.
Har fått utslag på på pannan är inte säkert om det är pågrund av det, så fort jag har fått tid hos en hudläkare så får vi se.;)

King Grub
2004-07-11, 15:44
Originally posted by liQ
Jag äter omkring 3-4tonfiskburkar(euroshopper) per dag, jag hari nte fått nått slags biverkningar.
Har fått utslag på på pannan är inte säkert om det är pågrund av det, så fort jag har fått tid hos en hudläkare så får vi se.;)

Sådana eventuella biverkningar ligger många år in i framtiden. Tungmetaller lagras i kroppen.

z_bumbi
2004-07-11, 18:50
Snej: Det är stor skillnad när samma rekommendationer har varit tillgängliga och inte ändrats nämvärt i ett antal år jämfört med att läsa en katastrofrapport om kaffe eller något annat.
SLV (och SLU) har lite mer koll på vad som är farligt än gemene man har.

Är man orolig letar man reda på rekommendationerna som är "gällande" samt letar reda på var fisken anses bra, är man inte orolig så struntar man i det.

lyckegard
2004-07-12, 08:52
Sedan ska tonfisken ta slut.

internethjälten
2004-07-12, 13:33
well... i dagens samhälle där allt innehåller kemikalier och man utsätter sig för den ena faran efter den andra så gör inte ett gäng burkar tonfisk i veckan så mycket...

tungmetaller ger utslag på sikt, men man kan inte hela tiden tänka på vad som händer om 30år...

själv blir det 4-5 burkar / dag...

Zakath
2004-07-12, 13:46
Stör mig så otroligt på alla såna här varningar! Man verkar ju kunna få cancer av allting nuförtiden...

Tror själv allting är överdrivet, minst sagt! Bara en vild teori, men kan det inte vara så att dem egentligen bara gjort tester på möss där dem överdoserat väldigt mycket av vissa ämnen. Och endast gett dem just det ämnet, då är det ju självklart att mössen får någon form av negativ reaktion.. Sen kanske möss generella reaktion är att just utveckla någon form av cancer?

Kan det stämma?

30cm
2004-07-12, 14:01
Nu är det extrapris på RAINBOW salladstonfisk (kattmat) i kalmar. Var är den fångad och innehåller den mycket kvicksilver? Annars brukar jag äta ICA:s tonfisk. Den är finfin och kan omöjligen ha nåt kvicksilver i sig?

King Grub
2004-07-12, 14:04
Originally posted by 30cm
Annars brukar jag äta ICA:s tonfisk. Den är finfin och kan omöjligen ha nåt kvicksilver i sig?

Nej, kvicksilver brukar ju verkligen synas när man öppnar burken och påverkar ju konsistenser oerhört mycket... ;)

internethjälten
2004-07-12, 14:58
Originally posted by King Grub


Nej, kvicksilver brukar ju verkligen synas när man öppnar burken och påverkar ju konsistenser oerhört mycket... ;)

Berätta mer...

King Grub
2004-07-12, 15:10
Originally posted by impegas.org


Berätta mer...

Är du allvarlig nu?

z_bumbi
2004-07-12, 15:11
Originally posted by Zakath
Stör mig så otroligt på alla såna här varningar! Man verkar ju kunna få cancer av allting nuförtiden...

Tror själv allting är överdrivet, minst sagt! Bara en vild teori, men kan det inte vara så att dem egentligen bara gjort tester på möss där dem överdoserat väldigt mycket av vissa ämnen. Och endast gett dem just det ämnet, då är det ju självklart att mössen får någon form av negativ reaktion.. Sen kanske möss generella reaktion är att just utveckla någon form av cancer?

Kan det stämma?

Nja. Du får skilja på vad som sägs i nyheterna och det som är som är rekommenderade gränsvärden.

På nyheterna är det i många fall överdrivet eller att intressegrupper ligger bakom så att allt är vridet till deras fördel, alla dessa larmrapporter sänker trovärdigheten för de riktiga rekommendationerna och som "nyheter" saknar de i väldigt ofta något värde. Dålig journalistik helt enkelt.

När det gäller livsmedelsverkets riktlinjer så är det försiktighet i rekommendationerna men vem vill inte vara försiktig när påföljderna är som de är vid t ex för högt kvicksilver intag?
Just kvicksilver är inget kul om man får för mycket, hur mycket det finns i tonfisken är väl fortfarande osäkert om nu ingen har frågat och tagit reda på det.

Zakath
2004-07-12, 15:13
Originally posted by z_bumbi


Nja. Du får skilja på vad som sägs i nyheterna och det som är som är rekommenderade gränsvärden.

På nyheterna är det i många fall överdrivet eller att intressegrupper ligger bakom så att allt är vridet till deras fördel, alla dessa larmrapporter sänker trovärdigheten för de riktiga rekommendationerna och som "nyheter" saknar de i väldigt ofta något värde. Dålig journalistik helt enkelt.

När det gäller livsmedelsverkets riktlinjer så är det försiktighet i rekommendationerna men vem vill inte vara försiktig när påföljderna är som de är vid t ex för högt kvicksilver intag?
Just kvicksilver är inget kul om man får för mycket, hur mycket det finns i tonfisken är väl fortfarande osäkert om nu ingen har frågat och tagit reda på det.



Nu pratade inte jag om tonfisk/kvicksilver i sig. Men tack för svaret, det var jag som var något off-topic i min post...

internethjälten
2004-07-12, 16:48
Originally posted by King Grub


Är du allvarlig nu?

Ja det är jag, har ett väldigt bra pris på tonfisk på burk så det blir runt 5 burkar per dygn och du skrev "Nej, kvicksilver brukar ju verkligen synas när man öppnar burken och påverkar ju konsistenser oerhört mycket..."

Så jag undrar hur man ser det och på vilket sätt konsistensen ändras i gämförelse med tonfisk med mindre alt. inget kvicksilver i...

King Grub
2004-07-12, 16:51
Ironin går hem, märker jag. :D Det är ju det INTE gör - syns alltså. Alltså kan man inte TITTA på den och se att det inte finns tungmetaller i den.

internethjälten
2004-07-12, 22:04
Originally posted by King Grub
Ironin går hem, märker jag. :D Det är ju det INTE gör - syns alltså. Alltså kan man inte TITTA på den och se att det inte finns tungmetaller i den.

hmm... :-/

HenrY
2004-07-12, 22:20
Originally posted by impegas.org


Berätta mer...

:laugh: :laugh: :laugh: