handdator

Visa fullständig version : funderingar om upplägg


ölobrännvin
2004-07-09, 14:18
så här tror jag att mitt schema är nu om ni skulle komentera lite samt säga vad ni tror om det.....

dag 1 rygg

dag 2 vader mage axlar

dag 3 farmsida ben biceps

dag 4 bröst

dag 5 baksida ben triceps

jag kör detta på 8,9 dagar 1an o 2an kör jag efter varandra sedan en vilodag sedan 3an o 4an efter varandra vila sen 5an sen en dags vila.. vad tror ni

Medusa
2004-07-09, 20:53
Alldeles för låg frekvens, träna musklerna oftare!

Ulf A Big
2004-07-09, 21:51
[QUOTE]Originally posted by ölobrännvin
[B]så här tror jag att mitt schema är nu om ni skulle komentera lite samt säga vad ni tror om det.....

dag 1 rygg, baksida på axlarna och trapz

dag 2 underarmar, baksida lår och vader

dag 4 vila

dag 4 bröst och triceps

dag 5 biceps

dag 6 Axlar

dag 7 Lår

Dag 0 vila

Kommentar till återhämtningen av muskulaturen.Ja, det stämmer bra med 48 timmar men CNS kan behöva upp till 72 timmar för att återhämtning dvs om du kör tillräckligt hårt. Men om du ligger och tuffar med HST så kan kan du säkert köra samma pass varannan dag. Kan vara bra periodvis. Men jag personligen tror på periodisering av träningen i tunga, lätta, medeltunga och helt vila från träningen en vecka varannan månad detta för att få bästa resultat av den tid av man lägger ned på träningen. Glöm inte konditionsträningen minst tre ggr per vecka för utan den är det fördjävligt att köra 10 reppare i knäböj på 200kg.

emmzan
2004-07-10, 09:23
Originally posted by ölobrännvin
så här tror jag att mitt schema är nu om ni skulle komentera lite samt säga vad ni tror om det.....

dag 1 rygg

dag 2 vader mage axlar

dag 3 farmsida ben biceps

dag 4 bröst

dag 5 baksida ben triceps

jag kör detta på 8,9 dagar 1an o 2an kör jag efter varandra sedan en vilodag sedan 3an o 4an efter varandra vila sen 5an sen en dags vila.. vad tror ni

Trivs du med programmet? Ökar du på programmet?
Är svaren ja - kör på! Vila är bra :D

Tricklev
2004-07-10, 14:02
Originally posted by Ulf A Big
[QUOTE]Originally posted by ölobrännvin
[B]så här tror jag att mitt schema är nu om ni skulle komentera lite samt säga vad ni tror om det.....

dag 1 rygg, baksida på axlarna och trapz

dag 2 underarmar, baksida lår och vader

dag 4 vila

dag 4 bröst och triceps

dag 5 biceps

dag 6 Axlar

dag 7 Lår

Dag 0 vila

Hmm, lustigt schema:D

bubbleman
2004-07-10, 14:03
Håller med Meduza, för lång tid mellan träningen av de specifika muskelgrupperna.
Jag skulle nog gått ned på en 3 eller 4 split med antingen 3 dagar träning följt av en vilodag(vid tresplit). Detta eller fyra dagars träning följt av en vilodag, alternativt två träningsdagar, vilodag, två träningsdagar, vilodag osv (vid 4-split).

Hur länge har du tränat?

Jag kör för tilfället en tresplit på styrketräningen och gillar det:
Dag 1: Bröst + Rygg
Dag 2: Armar + Axlar
Dag 3: Ben + Mage
Efter detta tar jag en vilodag och en löpdag (typ 6 km), men löpningen är ju inget som alla gillar....

Sparrisen
2004-07-10, 14:28
Originally posted by Medusa
Alldeles för låg frekvens, träna musklerna oftare!

Varför då?

7-9 dagar tycker jag är en ypperligt bra frekvens!

ölobrännvin
2004-07-10, 17:56
ska kanske tilläggas att jag kör TUUNGT som fan och inte vill bli övertränad..... 1 vecka räcker inte riktigt till för att bli helt återställd tycker jag nog, men tack för alla fina tips på upplägg hörni !!!

Medusa
2004-07-10, 18:06
Originally posted by SwedeForce


Varför då?

7-9 dagar tycker jag är en ypperligt bra frekvens!

Därför att forskning har bevisat att musklerna återhämtar sig inom 48 timmar och om man tränar lätt återhämtar de sig även under träning.

De faktorer som orsakar tillväxt, ökad hormonutsöndring mm sjunker till normala nivåer inom 48 timmar, det betyder att om man vilar muskeln i 7-9 dygn spenderar man 2 dygn med att växa och 5-7 dygn utan att växa, låter ganska onödigt.

Nu vet du varför.

Då kan du förklara för mig varför 7-9 dagar låter som en ypperligt bra frekvens?

Trytter
2004-07-10, 18:12
Originally posted by Medusa


Därför att forskning har bevisat att musklerna återhämtar sig inom 48 timmar och om man tränar lätt återhämtar de sig även under träning.

De faktorer som orsakar tillväxt, ökad hormonutsöndring mm sjunker till normala nivåer inom 48 timmar, det betyder att om man vilar muskeln i 7-9 dygn spenderar man 2 dygn med att växa och 5-7 dygn utan att växa, låter ganska onödigt.

Nu vet du varför.

Då kan du förklara för mig varför 7-9 dagar låter som en ypperligt bra frekvens?

Har inte vetenskapen "bevisat" ganska mycket.
Var man än vrider sig ser man ju studier som säger emot andra studier stup i kvarten.
Hittar man en studie som säger "pizza är gott" kan man hitta en som säger "Nej, det är det inte"

Mindek
2004-07-10, 18:30
Originally posted by Medusa


Därför att forskning har bevisat att...


:laugh: Har du fortfarande inte lärt dig nåt Medusa?

Sparrisen
2004-07-10, 21:10
Originally posted by Medusa


Därför att forskning har bevisat att musklerna återhämtar sig inom 48 timmar och om man tränar lätt återhämtar de sig även under träning.

De faktorer som orsakar tillväxt, ökad hormonutsöndring mm sjunker till normala nivåer inom 48 timmar, det betyder att om man vilar muskeln i 7-9 dygn spenderar man 2 dygn med att växa och 5-7 dygn utan att växa, låter ganska onödigt.

Nu vet du varför.

Då kan du förklara för mig varför 7-9 dagar låter som en ypperligt bra frekvens?

:rolleyes:

Kör grupperna varannan dag du, så får vi se vem som får bäst resultat...

TCOG
2004-07-10, 21:15
Originally posted by Mindek



:laugh: Har du fortfarande inte lärt dig nåt Medusa?

i second that!

:laugh: :laugh:

Medusa
2004-07-10, 22:06
Jävla bakåtsträvare, kryp tillbaka in i grottorna på alla fyra om det inte passar :thefinger

Medusa
2004-07-10, 22:07
Originally posted by SwedeForce


:rolleyes:

Kör grupperna varannan dag du, så får vi se vem som får bäst resultat...

Vi får väl se, skall vi starta från och med idag du och jag så får vi se vem av oss som har ökat mest till och med januari 2005?

Eller du kanske inte har vad som krävs?

nisnom
2004-07-10, 22:14
vidhåller medusa fortfarande att hormonerna endast koncentreras till de muskler som tränades senast?

bubbleman
2004-07-10, 22:14
Vi får väl se, skall vi starta från och med idag du och jag så får vi se vem av oss som har ökat mest till och med januari 2005?

Eller du kanske inte har vad som krävs?

Hårding:smokin:

Medusa
2004-07-10, 22:22
Originally posted by nisnom
vidhåller medusa fortfarande att hormonerna endast koncentreras till de muskler som tränades senast?

De koncentreras i den muskeln som tränas, men även de muskler som kanske aktivt hjälper till eller stabiliserar rörelsen genomgår en viss tillväxt.

nisnom
2004-07-10, 22:25
inte för att använda tråden som en chatt..men har du något att hänvisa det påstående till?

Medusa
2004-07-10, 22:50
Originally posted by nisnom
inte för att använda tråden som en chatt..men har du något att hänvisa det påstående till?

Tyvärr, ingen direkt studie som bevisar att det ligger till precis så. Det en slutsats som ifrån början drogs av Bryan Haycock. Jag har dock läst igenom de studier som stödjer påståendet därför tror jag att det kan vara så.

aliquis
2004-07-11, 09:36
Var hormonerna hamnar vet jag inte, antar att de hamnar i blodomloppet och tas upp på något ställe, men de lär ju tas upp där de behövs mest, och detsamma lär ju gälla tillväxten. Annars kunde ni ju skita i alla löjliga armövningar osv eftersom det finns mycket tyngre övningar, bara köra ben varje pass exempelvis eftersom det är tyngst och borde ge mest hormoner. (Vem vet, knäböj + marklyft + vad det nu heter om man sliter upp stången från marken och pressar den över huvudet kanske är det optimala?).

Hur som helst, med tanke på att de flesta tränar alla delar av kroppen och inte bara det som är tyngst får man väl utgå från att tillväxten ökar i den muskelgrupp som har tränats, och då blir det ju rätt ointressant VAD det beror på. Tränar man alla muskelgrupper oftare så tja.. tränas de oftare än om de tränas sällan och i split .

rossi
2004-07-11, 09:51
1. Om du känner att schemat passar dig och den tid du har så fortsätt kör på den ett tag och se om du växer.

2. Hahaha, tycker fan det bara är synd om medusa.

P.S Kan ni tänka er IFBB proffs som kör 2dagarssplit alá medusa? :laugh:

Jorgen
2004-07-11, 11:08
Originally posted by Medusa
Alldeles för låg frekvens, träna musklerna oftare!
07-02-2004 23:21 Jag är på gymmet två gånger i veckan, och ökar mer än de flesta andra som styrketränar, dessutom lägger jag ner totalt ner 30-45 minuter i veckan, "who can argue with that?"
Undras tro när du skall byta träningsreligon nästa gång och vad det blir då? ;)

//Jörgen

bubbleman
2004-07-11, 12:43
Originally posted by rossi


P.S Kan ni tänka er IFBB proffs som kör 2dagarssplit alá medusa? :laugh:

Så en person som tränat bara något år skall träna med samma upplägg som ett proffs!? I så fall skulle det ju aldrig vara några problem med personliga upplägg osv, bara att titta på arnolds, colemans och vad det nu heters träningsupplägg och kopiera.

Medusa
2004-07-11, 21:23
Orka basha folk...