handdator

Visa fullständig version : Energi rik Efterträningsdrink?


Hoffa
2004-07-09, 12:22
Efter ett pass på gymmet som tar ungefär en och en halv timma där jag oftast kör bröst och triceps eller biceps och axlar eller ben och vader eller rygg och mage, alltså två stycken muskelgrupper per träningstillfälle..

I alla fall, jag kör tungt och väldigt sakta, upp och ned sakta, så det verkligen bränner i musklerna...

Det som jag nu undrar över är min efterträningsdrink som jag tar..

Som många andra så tar jag 50 gram vassle och 70 gram dextropur, den innehåller alltså ca 480 kalorier!
Jag blander den med vatten...

Min undran är bara att det är ju så mycket kalorier i den! Det är ju som mindere måltid! För att den inte ska rubba mitt totala energi intag så måste jag ju förbränna minst 500 kcal under passet, och det gör man väl inte?

Så då måste jag äta lite mindre dom dagarna, bara 200 kcal kanske för att denna efterträningsdrink inte ska föra upp mig på energiöverskott ??

King Grub
2004-07-09, 12:23
Du måste inte förbruka energin i drinken vare sig direkt före eller direkt efter du dricker den.

Det är dygnets totala energiintag som är det viktiga, och efterträningsdrinkens kalorier måste naturligtvis räknas med i helheten. Det är en måltid, även om den inte innehåller mycket näring, utan bara vassle och sockerarter.

Att dra ner på proteinet eller kolhydraterna vid just det tillfället vore ett misstag.

Edit: 90 minuters träning förbrukar dock mer energi än 500 kcal.

Hoffa
2004-07-09, 12:33
Fast vad är 90 minuter träning egentligen?

Jag kanske vilar 1 min mellan varje set och kör totalt 20 set per tränings tillfälle..

Man måste väl räkna ut energi förbrukningen vid ett träningspass på den tiden man faktiskt arbetar och lyfter vikter, inte när man vilar?

Jag kanske lyfter vikter i 40 min totalt...eller det kanske är orimligt...jag vet inte..

Jag svettas ordentligen men jag har ingen hög puls direkt eftersom jag kör sakta och med tunga vikter...

King Grub
2004-07-09, 12:40
Du tror väl inte din energiförbrukning sjunker till vilonivå mellan styrketräningsset?

Hoffa
2004-07-09, 12:58
Originally posted by King Grub
Du tror väl inte din energiförbrukning sjunker till vilonivå mellan styrketräningsset?

Nej, det har du rätt i...

Men det känns konstigt att man bränner mer kalorier när man är på gymmet i en och en halv timma än när man springer snabbt i 30 min...

Eftersom det känns motigare att ge sig ut och springa än att gå ned till gymmet o köra..

Men i och för sig tas väll energin bara från glykogen depåerna i kroppen när man styrketränar och inget från fett?

Zakath
2004-07-09, 12:59
Hur kan 20 set ta 90 min med 1 minuts vila emellan?
Du kanske räknar med ombyte/dusch/uppvärmning/stretch?

Hoffa
2004-07-09, 13:13
Originally posted by Zakath
Hur kan 20 set ta 90 min med 1 minuts vila emellan?
Du kanske räknar med ombyte/dusch/uppvärmning/stretch?

Jappsa..det gör jag...ibland brukar det bli 30 set ungefär...

Jag räknar från att jag kommer in genom dörren och går ut...