handdator

Visa fullständig version : GI på microgröt, igen...


Max
2004-07-08, 21:45
Att micrad havregrynsgröt får högre GI har varit på tapeten förut, men vad är det som gör det snabbare? finns det enskilda undersökningar gjorde kring det här (inte troligt antar jag) eller är testerna gjorde precis som alla andra tester?

Johan1986
2004-07-08, 21:57
Jag är inte säker men jag tror det har med tillagningstiden att göra. Att microgröt inte kokas lika länge som vanlig gröt och då frigörs inte lika många vattenlösliga fibrer.

TCOG
2004-07-08, 21:59
"Jo, de GI-sänkande fibrerna tränger inte ut tillnärmelsevis lika mycket vid tillagning i micron." - King Grub

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=15754&highlight=micrad+havregrynsgr%F6t

JLL
2004-07-08, 22:58
Varför inte ha ner lite psylliumfrön i gröten så behöver man inte bry sig om hur den tillagas? Just i gröt är det ju väldigt enkelt att blanda ner lite GI-sänkande frön.

Grahn
2004-07-08, 23:00
Originally posted by JLL
Varför inte ha ner lite psylliumfrön i gröten så behöver man inte bry sig om hur den tillagas? Just i gröt är det ju väldigt enkelt att blanda ner lite GI-sänkande frön.

Så kör jag, blir mindre disk i micron än med en kastrull på spisen. ;)

TCOG
2004-07-08, 23:01
Originally posted by Grahn


Så kör jag, blir mindre disk i micron än med en kastrull på spisen. ;)

och du säger att folk e lata för att ta av vikter, men du orkar ju inte ens diska.....nä nu vart d för mycket!

:laugh:

Grahn
2004-07-08, 23:07
Originally posted by TCOG


och du säger att folk e lata för att ta av vikter, men du orkar ju inte ens diska.....nä nu vart d för mycket!

:laugh:

Uhhhh.....ja så kan man ju oxå se det.
Tror du behöver sova nu dock. ;)

TCOG
2004-07-08, 23:27
Originally posted by Grahn


Tror du behöver sova nu dock. ;)

yep!

bara en protendrínk sen....ZZZZZZzzzzzzzzZZZZZZZzzzzzzz

King Grub
2004-07-09, 08:59
Originally posted by Johan1986
Jag är inte säker men jag tror det har med tillagningstiden att göra. Att microgröt inte kokas lika länge som vanlig gröt och då frigörs inte lika många vattenlösliga fibrer.

Precis. Det roliga är att micrad gröt t o m kan få högre GI än okokta gryn. Orsaken till detta är inte klarlagd, men möjligen påverkas kolhydraternas struktur på något sätt så de bli mer lätt nedbrytbara.

Zakath
2004-07-09, 09:01
Originally posted by King Grub


Precis. Det roliga är att micrad gröt t o m kan få högre GI än okokta gryn. Orsaken till detta är inte klarlagd, men möjligen påverkas kolhydraternas struktur på något sätt så de bli mer lätt nedbrytbara.



Vilken GI har okokta gryn?
Jag äter det ganska ofta (i mjölk)...
Mycket lättare än gröt :D

King Grub
2004-07-09, 09:04
Originally posted by Zakath




Vilken GI har okokta gryn?
Jag äter det ganska ofta (i mjölk)...
Mycket lättare än gröt :D

85-100. Intervallet kan vara stort, beroende på grynens tjocklek, förbehandling (ångpreparering) och var och hur havren är odlad.

stocktown
2004-07-09, 09:26
Originally posted by King Grub


Precis. Det roliga är att micrad gröt t o m kan få högre GI än okokta gryn. Orsaken till detta är inte klarlagd, men möjligen påverkas kolhydraternas struktur på något sätt så de bli mer lätt nedbrytbara.

är det verkligen ordentligt testat att micro-gröt får så högt GI?
har en gammal GI-lista från fredrik paulun där det står att morötter har GI 116, tittar man i en lista nu så ser man att GI för morötter är lågt.. gämförde flera andra livsmedel och såg flera förändringar på en gammal och ny Gil-lista!

men men äter man micro-gröten med 2egg, ett äpple och mjölk så borde ju hela måltiden få ett hyffsat bra Gi?

King Grub
2004-07-09, 09:37
Originally posted by stocktown


är det verkligen ordentligt testat att micro-gröt får så högt GI?
har en gammal GI-lista från fredrik paulun där det står att morötter har GI 116, tittar man i en lista nu så ser man att GI för morötter är lågt.. gämförde flera andra livsmedel och såg flera förändringar på en gammal och ny Gil-lista!

men men äter man micro-gröten med 2egg, ett äpple och mjölk så borde ju hela måltiden få ett hyffsat bra Gi?

Det höga värdet för morötter gäller fortfarande... men bara kokta sådana. Råa morötter har superlågt GI.

Mina senaste GI-tabeller med ett medelvärde efter åtskilliga tester visar på högt GI för micrad gröt.

En måltid som den du beskriver har relativt lågt GI som helhet.

Johan1986
2004-07-09, 12:28
Får microgröt fortfarande högt gi om man låter grynen ligga i vatten över natten och svälla? Eller det måste till lite värme för att fibrerna ska tränga ut ordentligt?

Max
2004-07-09, 22:00
Tack för alla svar.
Originally posted by King Grub


Precis. Det roliga är att micrad gröt t o m kan få högre GI än okokta gryn. Orsaken till detta är inte klarlagd, men möjligen påverkas kolhydraternas struktur på något sätt så de bli mer lätt nedbrytbara.
Finns hela proceduren i den här referensen som du lämnat i en annan tråd?

Krezowski PA, Nuttal FQ, Gannon MC, et al. Insulin and glucose responses to various starch-containing foods in type II diabetic subjects.

Kan jag få tillgång till och läsa denna på något sätt, räcker länk till pubmed?

King Grub
2004-07-10, 10:21
Eftersom orsaken inte är klarlagd, vore det konstigt om du kunde läsa om den någonstans.

På PubMed hittar du abstrakten. Fullängdsartiklarna kostar i regel pengar, om du inte har behörighet att läsa dem på annat sätt.