handdator

Visa fullständig version : ätardag


Mons
2004-07-08, 18:50
Så, idag har inte varit en "officiell" ätardag, men jag har lätt fått i mig fler kcals och fett än normalt. Å andra sidan så har jag rört på mig mycket mer än normalt också. När jag räknar ut mitt energibehov brukar det lika runt 2300, idag låg det på 3300.

SÅ idag åt jag havregrynsgröt med sylt till frukost. sen runt 12 åt jag en 3/4 pizza. Har inte ätit någonting sen dess men har nyss bakat brownies som jag defintivt ska äta några botar av. Räknas detta som en ätardag? Och isåfall, vad gör det för nytta för mig? och varför?

Makk
2004-07-08, 19:04
Om du inte ätit något sen 12 skulle jag verkligen inte säga att det varit någon ätardag... snarare svältardag!
Varför har du inte ätit något emellan dessa måltider...
Och ät något vettigt istället för brownies nu istället!

King Grub
2004-07-08, 19:05
Det låter ju som en halvsvältdag baserad på skräp? :confused:

Det gör ingen nytta alls.

"Nyttan" med en ätardag är mer mental än något annat, om man gått på diet och behöver ladda de mentala batterierna, plus att man får en chans att ladda tömda glykogendepåer och återhämta sig lite extra.

Den där dagen såg dock usel ut på alla punkter, åtminstone hittills.

spas
2004-07-08, 19:11
Mig veteligen finns det inga regler för vad som är en ätardag. Men om man nu bestämt sig för att ha en och tänker käka onyttigheter under den så anser jag att man ska fläska på lite. Den maten du nämnde låter som en frukost på en ätardag sen är det bara att köra igång på glassen och pajerna :eating: :eating:

Mons
2004-07-08, 19:17
det var inte tänkt att det skulle avra en ätardag från början, jag ville egentligen inte äta pizza, men chefen bjöd alla på jobbet, pinsamt och säga nej :nono:

anledningen till att jag inte har ätit något sen klockan 12.. hmm ja jag vet inte,har inte blivit av bara, har inte varit hungrig, har glömt och varit upptagen. sen när jag kommit ihåg att jag inte har ätit så har jag nog tänkt lite: "skitsamma, jag har fortfarande energi från pizzan" eller nåt i den stilen.

jag är inte hungrig, eller ens sugen på brownies heller, men har jag stått o bakat dem i två timmar ska jag fan njuta av dem också!

Mons
2004-07-08, 19:24
märker nu också att jag ofta skriver att jag inte är hungrig, att jag inte känner för att äta, och att jag inte ens tänker på mat. Samma sak när tex pojkvännen frågar varför jag inte har ätit, har inget direkt svar, bara att jag inte har tänkt på det.
Läste på livsmedelverket: <b>"En kost med ett mycket lågt kolhydratinnehåll (som regel under 50 gram/dag) leder till ketos, som bl a ger minskad aptit." </b>

och

<b>"Först därefter börjar den egentliga fettnedbrytningen, varmed följer en ansamling av s k ketonkroppar, vilket betyder att hjärnan tvingas ställa om sin energiförbrukning till fett från att tidigare ha föredragit kolhydrater. Ketosen ger en viss euforiserande stämning, och många patienter som går i VLCD-program liksom vid fasta upplever en eufori utan hungerkänslor och en kraft och förmåga att ta itu med tillvarons problem. "</b>

Kan detta vara vad som hänt med mig? jag tror inte att jag får i mig mer än 50 g kolydrater per dag, äter i princip bara havregrynsgröt som är kolhydratrikt, och grönsaker, annars inte mer. är detta allvarligt isåfall?

spas
2004-07-08, 20:22
Om du är hungrig eller inte spelar mindre roll. Väntar du till bilen fått soppatorsk innan du tankar också?

spas
2004-07-08, 20:23
Originally posted by Mons
märker nu också att jag ofta skriver att jag inte är hungrig, att jag inte känner för att äta, och att jag inte ens tänker på mat. Samma sak när tex pojkvännen frågar varför jag inte har ätit, har inget direkt svar, bara att jag inte har tänkt på det.
Läste på livsmedelverket: <b>"En kost med ett mycket lågt kolhydratinnehåll (som regel under 50 gram/dag) leder till ketos, som bl a ger minskad aptit." </b>

och

<b>"Först därefter börjar den egentliga fettnedbrytningen, varmed följer en ansamling av s k ketonkroppar, vilket betyder att hjärnan tvingas ställa om sin energiförbrukning till fett från att tidigare ha föredragit kolhydrater. Ketosen ger en viss euforiserande stämning, och många patienter som går i VLCD-program liksom vid fasta upplever en eufori utan hungerkänslor och en kraft och förmåga att ta itu med tillvarons problem. "</b>

Kan detta vara vad som hänt med mig? jag tror inte att jag får i mig mer än 50 g kolydrater per dag, äter i princip bara havregrynsgröt som är kolhydratrikt, och grönsaker, annars inte mer. är detta allvarligt isåfall?

Se till att få i dig mer kolhydrater då så slipper du undra :)

ruffie
2004-07-08, 20:43
Originally posted by Mons
Så, idag har inte varit en "officiell" ätardag, men jag har lätt fått i mig fler kcals och fett än normalt. Å andra sidan så har jag rört på mig mycket mer än normalt också. När jag räknar ut mitt energibehov brukar det lika runt 2300, idag låg det på 3300.

SÅ idag åt jag havregrynsgröt med sylt till frukost. sen runt 12 åt jag en 3/4 pizza. Har inte ätit någonting sen dess men har nyss bakat brownies som jag defintivt ska äta några botar av. Räknas detta som en ätardag? Och isåfall, vad gör det för nytta för mig? och varför?

Äta pizza är tillräckligt med onyttigt fett för 2 ätardagar.

Diana
2004-07-08, 22:29
nu vet ja ju inte hur hårt eller hur mycke du tränar men min erfarenhet efter att ha observerat folk i min omgivning vänner o bekannta e att om man inte har en väldigt bra koll på resten av veckans träning o kost så kommer ätardagen enbart förstöra o göra de omöjligt/svårare att nå målen o keto e verkligen inget att satsa på om du vill behålla muskelmassa troo mej!

Mons
2004-07-09, 12:18
ok. nu är jag inte jättestrikt med träningen, men det kommer ungefär 1-2 gånger i veckan plus att jag går morgonpromenader varje morgon i en timme.

Men om man inte bryr sig om muskelmassan, jag har inget emot att gå ner lite i muskler ifall jag går ner mer i fett, inte nu över sommaren iaf, är ketos bra i det syftet då?

Diana
2004-07-09, 17:29
imo e keto inte bra för nån, man går miste om div näringsämnen/vitaminer/mineraler osv eftersom kosten blir onödit begränsad och oftast ensidig, +att man blir slö i huvvet:D och att tappa muskler kommer ju inte bara påverka dej visuellt utan de kommer ju sänka din förbränning rejäält, de e ju speciellt viktigt för dem som kanske inte har så mkt muskelmassa att iaf behålla de lilla de har:) och sen tycker ja inte nån form av konstig diet e bra för psyket i de långa loppet heller, man borde istället skapa sej och vänja sej vid en sund livvstil som man kan ha nytta av livet ut, men kör på keto ett tag och se hur de går, vissa tycker ju att de mår suuper pga de slipper blodsocker-berg-och-dalbana mm.. men se till att käka mkt ost/mejeriprod. iaf så du inte går miste om kalciumet, har för mej att de va den vanligaste bristen keto-anhängare får.

kampsporttjej
2004-08-10, 18:08
jag måste säga att jag inte tycker att det är konstigt att du har magkatarr
med dina matvanor. du säger att du behöver äta var 4:e timme p.g.a magkatarr, and still you don't!?

GhostFace
2004-08-10, 20:07
Tycker det låter som om någon ombord på Kolozzeum har lätta tendenser för ätstörningar.

Kanske dags att omvärdera livet o träningen o kosten- grundligt!

NiXPhoenix
2004-08-10, 20:51
Det var ju dig jag läste om i en annan tråd - du var utomlands och åt ingenting och alla sa uppsök till läkare!

Hur blev det med det egentligen?