handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstet


Grisen
2004-07-08, 16:43
Om jag håller armarna som om jag ska köra militärpress och sen trycker ut bröstet och andas in. Då gör det ont i höger bröst, inte i muskeln utan inuti. Det gör inte ont men det känns, jag kan styrketräna trots "smärtan".
Vad kan detta bero på? Ska jag uppsöka läkare?

Åse Columbus
2004-07-08, 17:20
du måste nog stretcha lite...verkar vara en liten låsning...

Grisen
2004-07-08, 17:27
Hur ska jag stretcha!? Jag slarvar väldigt mycket med det :em:

MasterChief
2004-07-08, 17:40
Är man minsta osäker eller orolig så är läkaren värd ett besök. I ditt fall låter som du fått en sträckning i någon intercostalmuskel. De lyfter bröstkorgen och en inhalering blir följden. Man kan "ganska" lätt få sträckningar i dessa rackare, tex om man hostar kraftigt. Men som sagt, består det så är farbror doktor att rekommendera.

Grisen
2004-07-08, 18:48
Hur kan man få en sådan sträckning? Tunga marklyft?

MasterChief
2004-07-08, 18:57
Njaeee...snarare att du nyst eller nåt...

Grisen
2004-07-08, 18:57
Haha! Va??

Edit. Är iofs allergisk så jag nyser lite då och då...

Edit. 2 Kan det påverka så mycket? Jag menar en nysning...

MasterChief
2004-07-08, 19:10
Jag skojar inte. De här musklerna är små och långt ifrån kraftigt byggda. En nysning genererar stor kraft och en muskel sträcks lättast när den är så att säga "oförberedd". Det karaktäristiska är att det gör ont vid inandning.
http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/dissector/mml/images/inin.jpg

Grahn
2004-07-08, 19:10
Hade/har en liknande skada, läkaren ger en antininflammatoriskt om man som jag hade enormt ont och sedan har man mindre ont men efter 3 månader känns det fortfarande.

Grisen
2004-07-08, 19:13
Originally posted by Grahn
Hade/har en liknande skada, läkaren ger en antininflammatoriskt om man som jag hade enormt ont och sedan har man mindre ont men efter 3 månader känns det fortfarande.

Ooo shit! Tur att jag inte har så ont då.. Får låta bli att nysa ;)
Tack för hjälpen MasterCheif! Går till läkaren om det blir värre eller inte försvinner.

Grisen
2004-07-08, 19:14
Kan jag träna? Och Åse hur ska jag stretcha?

MasterChief
2004-07-08, 19:14
Sök på Costocondritis. Tror det är så inflammationen heter..Himnner inte..måste logga ut.

LunaSpice
2004-07-08, 19:28
Är inte det inflammation i sternum eller går det under samma namn? Kan också vara Tietzes sjukdom...som drabbar revben och bröstben.

Iaf, jag tror också det kan vara ngt av det masterchief beskriver. Intercostalmuskulaturen kan krampa ganska rejält hos yngre människor. Kan vara sådant du har känningar av också.

smalisen
2004-07-09, 09:46
Jag brukar ha ont i vänster bröst, men det är en helt annan sak. Dagen efter (eller kanske t.o.m två dagar efter) ett bröstpass har jag ju givetvis träningsvärk i brösten, men lite djupare in i det vänstra gör det extra ont. Denna smärta är garanterat inte träningsvärk, trots att den uppför sig som om det vore det. En liknande smärta har jag mellan högra olbiquus extrenus och magmusklerna.

Någon som vet vad det kan vara?

Åse Columbus
2004-07-09, 10:43
På denna sida så finns lite beskrivningar på höger sida som du kan klicka på...
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html#anchor165455

Annars kan du ställa dig mot ett hörn i ett rum...knäpp händerna bakom huvudet...sätt armbågarna mot väggarna o luta dig in mot hörnet...placera inte armbågarna för högt, då tar det på frontal delta (anterior) , variera lite o se om du kan hitta den placering som "känns" rätt.

Eller ställ dig med ryggen mot ett stadigt föremål, greppa detta bakom din rygg o luta dig framåt som du samtidigt "niger lite" så kommer du till den punkt som du känner att det "tar".

Håll stretchen i dessa inte längre än 30 sekunder och gunga inte!!

Hoppas detta hjälper.


BTW!!


För en månd sedan fick jag "ett hugg" i hjärttrakten som fick mig att gå ner på knä..

Gissa om man blev rädd, jobbade på ett sjukhus o smet in på akuten...där de tog ett ekg o blodprover....

Visade sig vara en oblaans mellan bröstryggen o bröst, pga tighta bröstmuskler. Stretchade lite och så "knäppte" det till och trycket som var kvar försvann.
:cool:

Grisen
2004-09-17, 21:19
Det onda i bröstet är tillbaka, vad beror det på? Sist försvann det efter ca. en och halv veckas vila. Är det mer stretch som är lösningen?

hajder
2004-09-18, 06:54
På denna sida så finns lite beskrivningar på höger sida som du kan klicka på...
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html#anchor165455
BTW!!


För en månd sedan fick jag "ett hugg" i hjärttrakten som fick mig att gå ner på knä..

Gissa om man blev rädd, jobbade på ett sjukhus o smet in på akuten...där de tog ett ekg o blodprover....

Visade sig vara en oblaans mellan bröstryggen o bröst, pga tighta bröstmuskler. Stretchade lite och så "knäppte" det till och trycket som var kvar försvann.
:cool:


Hehe såna där "hugg" får jag hela tiden. Första gångerna jag känmde av det så drog jag till läkare (2ggr) och gjorde EKG, de sa att det inte var nå fel på hjärtat iaf (tur). Efter det förlorade jag fötroendet för läkarna eftersom jag visste att det var nåt fel.

Iaf, vad gjorde du för stretchövningar? De som du nämnde eller?
Hoppas på att det går över så jag kan börja träna.

Grisen
2005-03-31, 15:19
Om jag håller armarna som om jag ska köra militärpress och sen trycker ut bröstet och andas in. Då gör det ont i höger bröst, inte i muskeln utan inuti. Det gör inte ont men det känns, jag kan styrketräna trots "smärtan".
Vad kan detta bero på? Ska jag uppsöka läkare?

Det är tillbaka igen! Några fler tips på hur jag skall bli av med det och för att det inte ska komma tillbaka? Jag får problemet av att träna pushpress.

Någon moderator kan flytta denna tråden till "skadeforumet".

jakke
2005-03-31, 16:44
Det är tillbaka igen! Några fler tips på hur jag skall bli av med det och för att det inte ska komma tillbaka? Jag får problemet av att träna pushpress.

Någon moderator kan flytta denna tråden till "skadeforumet".
Naprapat?

Grisen
2005-03-31, 21:23
Naprapat?

Kanske måste gå till en sådan, ska jag välja naprapat, kiropraktiker (vad är det?) eller sjukgymnast?

Grisen
2005-06-01, 10:56
Here we go again, jag har ont som tusan, smärtan har försvunnit efter en vecka varje gång den uppkommit men nu gör det ont som tusan! Är det någon som har några fler tips?

LunaSpice
2005-06-01, 12:14
Here we go again, jag har ont som tusan, smärtan har försvunnit efter en vecka varje gång den uppkommit men nu gör det ont som tusan! Är det någon som har några fler tips?

Beskriva smärtan. Hur den känns, hur länge den varar, när den inträder etc. Det underlättar...berätta också hur gammal du är, hur mkt du tränar osv.

Grisen
2005-06-03, 09:54
Beskriva smärtan. Hur den känns, hur länge den varar, när den inträder etc. Det underlättar...berätta också hur gammal du är, hur mkt du tränar osv.

Jag har haft ont till och från i några/nån månad nu, jag får ont av pushpress (militärpress med benhjälp), tidigare har det bara gjort måttligt/lite ont och jag har kunnat träna pushpress varje vecka, smärtan har alltså försvunnit på en vecka. Träningen har gått väldigt bra sista tiden och i tisdags körde jag pushpress tyngre än jag någonsin gjort. nu gör det mycket ondare än tidigare och jag undrar om jag skall träna eller inte, vid tidigare smärta har jag i princip alltid ignorerat den.

Det gör ont när jag skjuter fram bröstet och andas, det gör även ont vid hastiga rörelser fram och tillbaka med överkroppen. När jag nyser gör det ont, jag måste "andas med magen" och inte med bröstet för att undvika smärta när jag tränar.

Jag kan träna alla kroppsdelar förutom pushpress, det är den övningen som gör att jag får ont. Har bara ont i vänster bröst, har för några månader sedan även haft ont i höger bröst men det försvann tillslut. Jag är 20 år gammal och tränar fyra gånger i veckan.

Grisen
2005-06-03, 19:35
Bump!

jakke
2005-06-03, 21:52
sökt hjälp hos tex. napprapat?

LunaSpice
2005-06-04, 13:59
Det låter som att det gäller revbensmuskulaturen, intercostalt, tycker jag. Hör med din läkare på vårdcentralen så remitterar han/hon dig vidare om han/hon inte kan lösa det hela.

Sve
2005-06-04, 13:59
konstigt att det kommer tillbaka hela tiden. Sluta med pushpress och kör vanliga pressar istället.

själv har jag varit kass i snart 4v nu pga sträckning i revbenen.

Nismo
2005-06-04, 14:07
Känns det som om det är något som skaver inne i kroppen? Typ 5cm innanför bröstbenet?

Sve
2005-06-04, 14:18
nä det gör ont på revbenen helt enkelt

Grisen
2005-06-04, 14:20
Det låter som att det gäller revbensmuskulaturen, intercostalt, tycker jag. Hör med din läkare på vårdcentralen så remitterar han/hon dig vidare om han/hon inte kan lösa det hela.

Jag gör det till veckan, tack allihopa för att ni svarat.

Grisen
2005-06-30, 23:14
Uppdatering: Jag har haft ont från och till, men har tränat ändå. Jag har upptäckt att det i princip försvinner efter jag tränat dips. Det verkar som om djupa dips stretchar ut bröst/rygg/axel-partiet.