handdator

Visa fullständig version : Blivit beroende av Cola light


Callister
2004-07-08, 13:12
Har gått typ 8 stycken 1.5 liters under den här veckan. (Veckan är inte ens slut! :devil: )
Är det kanske vanligt bland folket?
Iaf, så måste jag ha Cola light! Annars blir jag godissugen och så kanske det finns risk att jag köper godis. :(
Man borde inte hinna bli beroende såhär snabbt! Förra veckan gick det 6 stycken 1.5 liters också. :)

King Grub
2004-07-08, 13:13
Det finns inget i Cola Light som är beroendeframkallande förutom koffeinet. Men det är ju bevisligen beroendeframkallande, å andra sidan.

Callister
2004-07-08, 13:14
Originally posted by King Grub
Det finns inget i Cola Light som är beroendeframkallande förutom koffeinet. Men det är ju bevisligen beroendeframkallande, å andra sidan.
Kan inte aspartamet muppa sig då? För jag måste ha godis eller cola light. Jag vill inte ha vanlig Cola längre heller, den e för sliskig tycker jag. :angel:

Everest
2004-07-08, 13:15
Originally posted by King Grub
Det finns inget i Cola Light som är beroendeframkallande förutom koffeinet. Men det är ju bevisligen beroendeframkallande, å andra sidan.

Kan stora mängder koffein ge nåra biverkningar? (antar att du sitetr inne på en lång forskningsrapport:smokin: )

Callister
2004-07-08, 13:20
Koffein kan försämra insulinkänsligheten.

Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans.

Keijzers GB, De Galan BE, Tack CJ, Smits P.

Department of Internal Medicine, University Medical Center Nijmegen, 6500 HB Nijmegen, the Netherlands.

OBJECTIVE: Caffeine is a central stimulant that increases the release of catecholamines. As a component of popular beverages, caffeine is widely used around the world. Its pharmacological effects are predominantly due to adenosine receptor antagonism and include release of catecholamines. We hypothesized that caffeine reduces insulin sensitivity, either due to catecholamines and/or as a result of blocking adenosine-mediated stimulation of peripheral glucose uptake. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Hyperinsulinemic-euglycemic glucose clamps were used to assess insulin sensitivity. Caffeine or placebo was administered intravenously to 12 healthy volunteers in a randomized, double-blind, crossover design. Measurements included plasma levels of insulin, catecholamines, free fatty acids (FFAs), and hemodynamic parameters. Insulin sensitivity was calculated as whole-body glucose uptake corrected for the insulin concentration. In a second study, the adenosine reuptake inhibitor dipyridamole was tested using an identical protocol in 10 healthy subjects. RESULTS: Caffeine decreased insulin sensitivity by 15% (P < 0.05 vs. placebo). After caffeine administration, plasma FFAs increased (P < 0.05) and remained higher than during placebo. Plasma epinephrine increased fivefold (P < 0.0005), and smaller increases were recorded in plasma norepinephrine (P < 0.02) and blood pressure (P < 0.001). Dipyridamole did not alter insulin sensitivity and only increased plasma norepinephrine (P < 0.01).

In conclusion, we demonstrate that acute administration of a moderate amount of caffeine decreases insulin sensitivity in healthy subjects. This effect may be explained by increased plasma epinephrine and FFA levels. Peripheral adenosine receptor antagonism is less likely to have played a role. Further investigation is required to elucidate whether this effect persists over time with chronic use of caffeine. Because tolerance may develop for the effects of caffeine, it is currently premature to advise against caffeine use in the management of insulin resistance.

/ King Grub (Tråden under :))

fieldmouse
2004-07-08, 13:21
Finns det några nackdelar med extremt Cola Light-drickande? Coca Cola Light Lemon är ju gudomlig.

flikkan_helgonet
2004-07-08, 13:23
Hej, hej....

Vi kanske skulle starta en klubb - Anonyma Coladrickare... :D
Det värsta är att det är hemskt, hemskt, hemskt dyrt att dricka tio liter i veckan...
Och håller med dig om vanlig Cola, smakar smälta igloglassar på flaska...*urk*

Callister
2004-07-08, 13:25
Originally posted by fieldmouse
Finns det några nackdelar med extremt Cola Light-drickande? Coca Cola Light Lemon är ju gudomlig.
Den är skit USH, TVI, BLÄ, !!!!11etta-elva :booty: http://instagiber.net/smiliesdotcom/contrib/sarge/Blasting_anim.gif

Om du tänker på aspartamet så kör på ändå. Om det finns något farligt kanske det upptäcks om 20 år. Väger du 60 kg kan du dricka 4 liter aspartamsötad läsk om dagen utan problem. Och säkerhetssgränserna är satta med stora margineller.
Du kan ju bli beroende som mig annars. :angel: Sen tänderna då, bara du itne dricker oftare än 3 timmar (jag dricker oftare :nono: )

Callister
2004-07-08, 13:26
Originally posted by flikkan_helgonet
Hej, hej....

Vi kanske skulle starta en klubb - Anonyma Coladrickare... :D
Det värsta är att det är hemskt, hemskt, hemskt dyrt att dricka tio liter i veckan...
Och håller med dig om vanlig Cola, smakar smälta igloglassar på flaska...*urk*
Premier Cola, 6 flaskor á la 1.5 liter. 37 kr @ Willys.
12 kr pant också. :D
Inte dyrt enligt mig. Men jag tycker denna är godare än vanligt Coca Cola förvisso.

flikkan_helgonet
2004-07-08, 13:27
Jag dricker bara CocaCola light, är väl lite märkesfixerad, men tycker den e godare bara...:em:

King Grub
2004-07-08, 13:30
Originally posted by Everest


Kan stora mängder koffein ge nåra biverkningar? (antar att du sitetr inne på en lång forskningsrapport:smokin: )

Oro, nervositet, ryckningar, muskelskakningar, hjärtklappning, sur mage, vätskedrivning, laxerande effekt, död.

flikkan_helgonet
2004-07-08, 13:31
Synd att man redan e fast, men jag har inte märkt några av dessa biverkningarna, förutom extra energi... Fast det kommer väl.... :(

MasterChief
2004-07-08, 13:35
Originally posted by King Grub


Oro, nervositet, ryckningar, muskelskakningar, hjärtklappning, sur mage, vätskedrivning, laxerande effekt, död.

Inte värre än så? Då fortsätter jag nog. Faktiskt har jag inte varit med om något av det där och jag har dragit i mig ca 10000 liter (allvar). Antar att Colan inte innehåller så mycket koffein?! Vad motsvarar en liter cola i kaffe (koffeinmässigt sett)?

King Grub
2004-07-08, 13:38
Originally posted by MasterChief


Inte värre än så? Då fortsätter jag nog. Faktiskt har jag inte varit med om något av det där och jag har dragit i mig ca 10000 liter (allvar). Antar att Colan inte innehåller så mycket koffein?! Vad motsvarar en liter cola i kaffe (koffeinmässigt sett)?

Här har du en lista över koffeinnivån i olika drycker:

http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

Callister
2004-07-08, 13:44
De där biverkningarna du skrev upp, kan de komma fram av läsk, eller menar du överdoser av koffein tabletter? :MrT:
Jag fick hjärtklappning typ 1-2 ggr när jag började svulla Cola light för typ 1 år sen. Men jag tror jag är känslig för Koffeinsläkten, skulle förmodligen dö av ephedra/effedrin. Tur att jag inte köpt sånt där preparat förut. :hbang:

adde
2004-07-08, 13:44
Jag ligger på 1.5 till 2 liter coca-cola light om dagen.

Inga biverkningen upptäckta än, inga problem med tänder - men å andra sidan äter jag ju inget godis.

/adde

King Grub
2004-07-08, 13:54
Originally posted by Callister
De där biverkningarna du skrev upp, kan de komma fram av läsk, eller menar du överdoser av koffein tabletter? :MrT:


Av koffein, oavsett hur du får i dig det.

J.Saarela
2004-07-08, 14:02
Cola light kan knappast va beroendeframkallande.

Men Pepsi Max däremot:hbang:

zXz
2004-07-08, 14:17
Innehåller fun light ice tea koffein?

Anki
2004-07-08, 17:36
Det skulle vara intressant att få veta om ni som upplever att ni är beroende av Cola light verkligen är beroende i klinisk mening. Här nedan följer de kriterier som ska uppfyllas för beroende respektive abstinens. Protokollet heter DSM-IV-TR, och är ett internationellt erkänt protokoll för diagnostisering av mentala störningar.

Med mycket få undantag diagnostiseras alla substansberoenden med hjälp av dessa. Uppfylls inte dessa krav, föreligger inget kliniskt beroende. (Det bör klargöras att diagnoser i professionella sammanhang ställs av utbildad personal, aldrig av patienten själv.)

-----

Diagnoskriterier för beroende enligt DSM-IV-TR

•Toleransutveckling. Denna uppenbaras på ett av följande två sätt:
-en markant ökning av intaget av drogen behövs för att åstadkomma samma effekt
-med kontinuerligt användande ger samma mängd markant mindre effekt

•Abstinens. Denna uppenbaras på ett av följande två sätt:
-substansens karaktäristiska abstinenssyndrom
-substansen i fråga eller en liknande substans används för att undvika eller lindra abstinenssymtom

•Mängden av substansen som används, och den tidsperiod under vilken den används, är ofta större än vad som avsett från början.

•Patienten försöker upprepade gånger att kontrollera eller minska användningen av substansen, men utan framgång.

•Patienten spenderar mycket tid med att använda substansen, återhämta sig från dess effekt eller försöka att få tag i den.

•Patienten minskar eller helt överger viktiga aktiviteter av social, yrkesmässig eller fritidsaktig natur på grund av substansanvändandet.

•Patienten fortsätter att använda substansen trots vetskapen om att den troligtvis har orsakat fysiska eller psykiska problem.

-----

Diagnoskriterier för abstinens enligt DSM-IV-TR

•Ett syndrom specifikt för en substans uppstår då någon som använt substansen frekvent och under en lång period plötsligt upphör eller markant reducerar intaget av denna.

•Detta syndrom orsakar kliniskt betydelsefull oro eller hindrar personens möjlighet att fungera socialt, personligt eller i sitt arbete.

•Syndromet är ej resultatet av ett allmänt medicinskt tillstånd, och kan ej heller bättre förklaras med en annan mental störning.

-----

Hur långt verkar det stämma på er? Är ni beroende, eller dricker ni kopiösa mängder egentligen bara för att ni tycker att det är gott?

Callister
2004-07-08, 17:45
Okej lite starkt att säga beroende då. Men om det inte finns Cola light när jag vill ha det så blir det värre efter ett tag o jag måste ha godis. :)

Vad jobbar du med Anki?

Anki
2004-07-08, 18:35
Originally posted by Callister
Okej lite starkt att säga beroende då. Men om det inte finns Cola light när jag vill ha det så blir det värre efter ett tag o jag måste ha godis. :)

Vad jobbar du med Anki?

Jag är nutritionist. Vad jobbar du själv med? :)

Callister
2004-07-08, 20:07
Originally posted by Anki


Jag är nutritionist. Vad jobbar du själv med? :)
16 år och börjar gymnasiet till höst. :hbang:

Anki
2004-07-08, 20:25
Originally posted by Callister

16 år och börjar gymnasiet till höst. :hbang:

Lycka till!

Callister
2004-07-08, 20:26
Originally posted by Anki


Lycka till!
Kan jag behöva. Tack.
Funderar faktiskt på Dietist, nutrionist vore självklart roligast men det finns väl knappt pengar eller jobb inom det just nu?

ruffie
2004-07-08, 20:32
Originally posted by fieldmouse
Finns det några nackdelar med extremt Cola Light-drickande? Coca Cola Light Lemon är ju gudomlig.

Det fräter(hur fan stavas det?) som fan säger alltid min tandläkare. Men det är mycket en psykisk sak också. Förut drack jag 1.5 liter om dagen och mestadels framför datan, blir en vana som är jävligt god:angel:

Anki
2004-07-08, 21:33
Originally posted by Callister

Kan jag behöva. Tack.
Funderar faktiskt på Dietist, nutrionist vore självklart roligast men det finns väl knappt pengar eller jobb inom det just nu?

Är det mycket pengar du är ute efter, är kanske läkare eller advokat ett enklare val. Som nutritionist är det lönsamt att hålla föreläsningar och på andra sätt arbeta på konsultbasis.

Som det är nu ligger lönenivån som anställd någonstans mellan 24 000 och kanske upp till 26-27 000, om du gör dig oumbärlig på arbetsplatsen. Vilket du naturligtvis ska göra. ;)

Jobb som nutritionist kan du så gott som alltid få. Forskningen sväljer undan en hel del.

Callister
2004-07-08, 21:45
Jag är inte ute efter stora pengar som läkare och advokater får (även fast det vore trevligt) :)
Får jag ut 20.000 efter skatten är jag väldigt nöjd. :)

Kossa Mu
2004-07-08, 22:26
Eller så kan du ta och bli kostvetare/kostekonom istället. Kan inte uttala mig så mycket om det då jag ska börja det nu i höst, men det låter trevligt iaf.

andreaz
2004-07-10, 11:39
Originally posted by Callister
Jag är inte ute efter stora pengar som läkare och advokater får (även fast det vore trevligt) :)
Får jag ut 20.000 efter skatten är jag väldigt nöjd. :)

20.000 efter skatt är nog i linje med vad många läkare får =)

Vill man gå den lite enklare banan, och samtidigt förstöra sin kropp totalt, kan man bli styckare. 270kr/h om man jobbar som ett jehu, efter 24 veckors utbildning och lite övning.