handdator

Visa fullständig version : Goodmornings samt Hacklift med stång


RobbeliRobban
2004-07-08, 07:37
När jag kör Goodmornings och går lite tyngre, kommer jag på mig själv att jag böjer knäna rätt mycket för att hålla balansen (säkert 30graders böjning i knäleden-nästan lika djupt som vissa böjer hehe), motverkar detta syftet med övningen, är skadligt? skall man sträva efter nästan raka ben?

Hacklift med stång, körde den här mkt förut, funderar på att börja med den igen eftersom jag avskyr knäböj, här brukar jag fälla överkroppen en aning framåt ,speciellt i toppläget, är detta skadligt? skall man sträva efter att ha helt upprät rygg genom hela lyftet?

mangs
2004-07-08, 11:51
Hmmm, det är väldigt svårt att köra good mornings på höga vikter utan att ha en viss vinkel i knäleden. Jag har även jag en viss böjningi knäleden, dock inte riktigt 30 grader. Försöker att hålla benen någorlunda statiska under hela övningen och arbeta med ryggen.

Mehdi
2004-07-08, 12:19
Originally posted by RobbeliRobban
När jag kör Goodmornings och går lite tyngre, kommer jag på mig själv att jag böjer knäna rätt mycket för att hålla balansen (säkert 30graders böjning i knäleden-nästan lika djupt som vissa böjer hehe), motverkar detta syftet med övningen, är skadligt? skall man sträva efter nästan raka ben?

Hacklift med stång, körde den här mkt förut, funderar på att börja med den igen eftersom jag avskyr knäböj, här brukar jag fälla överkroppen en aning framåt ,speciellt i toppläget, är detta skadligt? skall man sträva efter att ha helt upprät rygg genom hela lyftet?


Goodmornings har samma rörelse som romanian deadlifts aka raka marklyft. Skåda övningen i profil och ta till dig hemligheten, man skall ha lätt böja knäleder och svankad rygg (om inte = döden).

Angående hacklift så vet jag inte. Ödlsar inte min tid på såna övningar.



:cool:

Grahn
2004-07-08, 15:47
ska du köra goodmornings tungt utan att böja benen så får du ju ha clownfötter för att hålla balansen.....