handdator

Visa fullständig version : har Låglaktos mjölk högt II ?


stocktown
2004-07-07, 14:28
har Låglaktos mjölk, lika högt II som vanlig mjölk?

King Grub
2004-07-07, 18:40
Ja, om inte högre, t o m.

Grahn
2004-07-07, 18:46
Torde den inte ha högre GI med pga att kolhydraterna inte måste brytas ner från laktos i samma grad längre?

King Grub
2004-07-07, 18:48
Högre GI, jovisst. Vilket antagligen påverkar II:t uppåt också, även om den huvudsakliga II-faktorn fortfarande är mjölkproteinernas aminosyreprofil, inte kolhydraterna.

Grahn
2004-07-07, 18:52
Originally posted by King Grub
Högre GI, jovisst. Vilket antagligen påverkar II:t uppåt också, även om den huvudsakliga II-faktorn fortfarande är mjölkproteinernas aminosyreprofil, inte kolhydraterna.

Mjo som ajg tänkte med, har de kommit fram till att mjölks II är pga aminosyrorna nu? har för mig att de funderade lite på andra orsaker med.

King Grub
2004-07-07, 19:03
Originally posted by Grahn


Mjo som ajg tänkte med, har de kommit fram till att mjölks II är pga aminosyrorna nu? har för mig att de funderade lite på andra orsaker med.

Det är bekräftat.

I min korrespondens med professor Jeanie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studiera på GI och II frågade jag varför ost och mjölk har så olika II, och fick svaret:

I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why.

Grahn
2004-07-07, 19:05
Ahhh coolt, tack! :)

z_bumbi
2004-07-08, 08:47
Gi värdet borde väl inte bli så mycket högre i alla fall, delningen av laktosen tar väl inte så lång tid att det borde göra någon större skillnad jämför med glukos och galaktos?