handdator

Visa fullständig version : alternativa tankar om träning


aliquis
2004-07-07, 09:51
http://www.hardgainer.com/articles/20-60.html

2
Work out no more than two times per week. Less is definitely more. This is a lesson that took me years to learn. If you’re working hard, two sessions per week can get the job done.

3
No explosive lifting. If you want to lift weights for a lifetime, and have a healthy body void of injury, perform your reps with a deliberate and constant rate. Remember that there are always people who can lift explosively and not suffer injury. But, they are in the minority.

6
Don’t perform the following exercises: press behind neck, bench press to the neck, cambered bar bench press, stiff-legged deadlifts off high blocks, Smith machine anything, hack squat, 45-degree plate-loading leg press, or super-wide chins. For the majority of people, these exercises are “body wreckers.”

8
Don’t train like you’re lifting in a competition when you aren’t a competitive lifter. Too many trainees train like competitive lifters and use low reps and heavy weights too frequently. This type of lifting takes a toll on the body. The ramifications of this practice may not show up for years. Even competitive lifters should limit the use of heavy weights and low reps until just prior to a competition.

9
Do only one work set per exercise. If you can get the job done in one set, why bother with another?

11
Check your ego at the door. Ego is the mortal enemy of common sense. The macho bull being spewed by some “experts” with egos bigger than a house will likely get you injured. Don’t let your ego be your guide in lifting.

17
Get as much sleep as possible. Sleep is a very important element of recovery. Staying up and watching the late show should not take priority over the health benefits of good night’s rest. Where I work, most people’s engines are running on the caffeine that they consume by the gallon when they drink coffee each day to stay awake. If you don’t get enough sleep, you’re sure to short circuit your efforts in the gym.
:(

21
Never wear a belt, knee wraps, or tight lifting suit. Belts, knee wraps and lifting suits are nothing but aids to demonstrate strength, not build it. If you’re a competitive lifter and feel you must use this equipment to be on a level playing ground, then limit their use to just before the contest. And don’t buy into the philosophy that this equipment “prevents injuries.” See #11 for another reason that probably hits closer to the truth.

27
Focus on the basic compound exercises. Squats, deadlifts, Trap Bar deadlifts, presses, rows, chins and bench presses are all examples of exercises with a definite bang for the buck for building muscle and strength. Leg extensions, triceps pushdowns, concentration curls, shoulder laterals and pec flyes are not.

28
Use a range-of-motion in your exercises suitable to your body structure and flexibility without exaggeration. Don’t perform exercises with exaggeration in the stretch positions. This will likely lead to injury and you don’t get any benefit from the extra stretch.

21 och 27 tillhör väl det som "gäller här", så där kanske det inte finns så många kommentarer, men resten då? Tränar de flesta här med alldeles för många set och alldeles för ofta? För många tramsövningar? För tungt? Kommer kroppen palla det i det långa loppet?

Skriv era åsikter om ovanstående punkter eller hitta på egna.

Slartibartfast
2004-07-07, 09:56
Regler jag levde efter när jag började träna. Nu tar jag dem med en nypa salt.

Vet du hur Bill Piche ser ut? :D

Bamse
2004-07-07, 10:07
De flesta punkterna är ju vettiga iaf.

Doctor Snuggles
2004-07-07, 10:34
Han har jävlig starkt grepp iaf, och inte är han så liten heller...
Fast det där med explosivt lyftande är lite skitsnack...
visst, om man håller på att lalla runt utan att veta vad man gör så... men tyngdlyftare har mindre skador än styrkelyftare eller bodybuilders.

z_bumbi
2004-07-07, 11:16
8:an
Tävlande lyftare lyfter inte så tunga vikter i förhållande till sin maxförmåga så att träna som en tävlande lyftare är kanske något man ska tänka på om man vill träna under en längre tid.
Skippar man dessutom prestationsmomentet så minskar riskerna ännu mer för då behöver man inte ändra tekniken för att lyfta mer utan bara för att bli stark med den teknik man har.

Mycket av hardgainerträningen ska man nog ställa i relation till det som skrivs i byggartidningarna förövrigt.

ruffie
2004-07-07, 11:31
Jag skulle iaf ha svårt att hålla fokus så länge som jag skulle vara tvungen till om jag sökteallsidigträning och bara 2ggr i veckan.

ölobrännvin
2004-07-07, 22:24
Det där luktar max ot som enligt mej inte funkar så bra.
Men en del stämde väl kanske fast jag växer inte om jag tränar för lite. Jag var inne på den linjen hela vintern och upptäckte att jag inte växt ett dugg på 6 månader, men men det kan ju bero på annat med som kost o dyl.

bubbe
2004-07-08, 08:30
Kom nu inte och klanka ner på MAX-OT igen....

Själv tycker jag det ser ut att vara väldigt lite träningsmängd
i ovanstående.

sömn är väl en bra grej, som småbarnförälder lär man sig att
verkligen uppskatta och ta vara på dom tillfällena man kan vila
ut på.

28 då? använd en kortare rörelse så muskeln inte sträcks ut?

Kanske är så? ex hantelpress går jag riktigt långt ner hanteln ner
till axeln, medans en kompis har fått instruktioner om att gå bara
gå så långt att armarna kommer till undersidan av bänken.

aliquis
2004-07-09, 06:55
Originally posted by Slartibartfast
Regler jag levde efter när jag började träna. Nu tar jag dem med en nypa salt.

Vet du hur Bill Piche ser ut? :D
nej

aliquis
2004-07-09, 07:03
Originally posted by ölobrännvin
Det där luktar max ot som enligt mej inte funkar så bra.
Men en del stämde väl kanske fast jag växer inte om jag tränar för lite. Jag var inne på den linjen hela vintern och upptäckte att jag inte växt ett dugg på 6 månader, men men det kan ju bero på annat med som kost o dyl.
På vilket sätt liknar det max-ot? tidsmässigt möjligtvis.

Annars var det ju bara ett set, submaximala vikter(?) och infrekvent träning. Och där är väl max-ot raka motsatsen?

nkpgdanne
2004-07-09, 11:14
Han skriver att man bara ska köra marklyft varannan vecka, vad tror ni om det? Om man kanske skulle ta och växla mellan knäböj och marklyft. Tex köra mark jämna veckor och böj ojämna veckor. Finns det nån här som kör så och kan kommentera det i så fall?

MunsöHustla
2004-07-09, 12:00
Originally posted by nkpgdanne
Han skriver att man bara ska köra marklyft varannan vecka, vad tror ni om det? Om man kanske skulle ta och växla mellan knäböj och marklyft. Tex köra mark jämna veckor och böj ojämna veckor. Finns det nån här som kör så och kan kommentera det i så fall?

Kör alltid mark varanan vecka, och kör tunga böj den veckan jag inte kör mark och lite lättare den veckan jag kör mark.

Grahn
2004-07-09, 12:02
Originally posted by nkpgdanne
Han skriver att man bara ska köra marklyft varannan vecka, vad tror ni om det? Om man kanske skulle ta och växla mellan knäböj och marklyft. Tex köra mark jämna veckor och böj ojämna veckor. Finns det nån här som kör så och kan kommentera det i så fall?

Det är rätt logiskt egentligen, båda belastar till stor del samma muskler och det är svårt att rpestera bra på båda på en 7dagars split.