handdator

Visa fullständig version : billiga efterträningskolisar!


Big_Vik
2004-07-06, 21:26
Vad blir billigast? ett kg vitt bröd för en tia kanske? det har ju dock en aning lägre GI men är det försumbar effekt?. hur skulle ni göra om ni var fattiga studenter? :D

maltodextrin via internet blir ganska dyrt om man räknar med frakt och hämtavgift. kanske russin 3 pack á 200g på ÖoB för 10 kr. gott! :eating:
dextroförpackningar på 400 gram för 20 kr är iaf helt uteslutet!! :nono:

Big_Vik
2004-07-06, 21:35
Originally posted by boFFen

Då köper man hellre 2kg för 18kr :thumbup: '
var då??? bryggeiet här i stan la ner för 30 år sen? närmsta e minst 10 mil bort..inte sett skymten av några hembryggeriaffärer här heller :(

Big_Vik
2004-07-06, 21:40
Originally posted by boFFen
Beställ från ett annat bryggeri?
Frakten lär kosta men det tjänar du väl på om du köper "big pack"?!
Eller be nån köra dig dem 10milen om frakten skulle överstiga bensinkostnaden.

har bara hittat humle.se men där finns bara maltodextrin (fast det kan jag gärna ta istället) och du ser ju själv hur mkt det kostar att frakta 10 kg :cryout:

edit: länken här: klicka på fraktpriser http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/web_store.cgi

Big_Vik
2004-07-06, 21:55
Originally posted by boFFen
20kg kostar 224kr(frakt) + vad dem nu kostar. Tjänar du inte på att köpa det istället för 400gram för 20kr?

Om 2kg kostar 18kr kostar 20kg med frakt 400kr

20kg Dextropur skulle kosta 1000kr

förstår inte nu?
om vi säger att jag skulle köpa 10 kg. det går inte nu dock eftersom de får hem först i augusti.
10 kg maltodextrin = 460 kr
frakt =


faaan jag blir snurrig av detta!

"Betalningsmetoder:
Vi erbjuder två betalningsmetoder: postförskott och faktura. Vid postförskott tillkommer förutom porto Postens postförskottsavgift, f.n. 40:- för postpaket och 100:- för företagspaket. Ej uthämtat paket debiteras med 150:-. "

betyder detta att man först måste betala frakt och därefter postförskott. och ett postförskott på 156 kr. skulle kännas sugande :( och blir ju knappast speciellt billigt heller för den delen.

Och tråden handlade förresten om vitt bröd från början :booty: så det så ;)

jakke
2004-07-06, 23:00
He,he satte jag griller i huvudet på dig under lunchen idag?
ps, kolla med partykompaniet om inte dom har sånt där tjaffs?

aliquis
2004-07-06, 23:44
10kg maltodextrin 460kr sade du
frakt på 10kg är 156, 190 för 15kg, beror ju på om det blir för mycket med packningsmaterial.

Säg 190, 460+190 = 650kr, postförskott är att du betalar när du hämtar, faktura är att du får en räkning som du betalar senare. Ta det mot faktura så kostade ju inte det något extra.

650kr/10kg = 65kr/kg eller 26kr/400g, dvs dyrare än dextropur i butik.

Faktum är att det faktiskt är så dyrt så att 3*65=195kr, och jag kan gå till nutrition outlet här på stan och köpa 3kg vad det nu heter, maltodex? från powertech för 199kr, då är det visserligen mestadels dextros och sedan en del maltodextrin och så taurin och smakämnen.

Bryggeri låter mer lockande än båda alternativen faktiskt, skall undersöka vad jag själv har för möjligheter på den fronten.

sipowitz
2004-07-07, 05:48
Enkel lösning på ditt problem.. som varit uppe ett antal gånger här på forumet innan *hinthint* :)

Gå in på närmsta vin-bryggar-affär och köp. Det gjorde jag, maltrodextrin var det ingen butik här i Malmö (5 stycken) som hade, men druvsocker vart de inga problem att fixa.

10kr/kg't är klart det billigaste sättet att komma undan, jag tror de flesta såna affärer ligger på de prisnivåerna

jakke
2004-07-07, 19:57
Vad kostar obóy då?

Monoxide
2004-07-07, 20:06
Originally posted by sipowitz
Enkel lösning på ditt problem.. som varit uppe ett antal gånger här på forumet innan *hinthint* :)

Gå in på närmsta vin-bryggar-affär och köp. Det gjorde jag, maltrodextrin var det ingen butik här i Malmö (5 stycken) som hade, men druvsocker vart de inga problem att fixa.

10kr/kg't är klart det billigaste sättet att komma undan, jag tror de flesta såna affärer ligger på de prisnivåerna

Var köpte du det och hur mycket kostade det där?


Edit: Känner själv bara till Partaj borta vid Kronprinsen samt den där affären -vad den nu heter- som ligger på Bergsgatan.

Grisen
2004-07-07, 21:06
Överlägset billigast är att använda vanligt socker, det får du gratis hemma..

jakke
2004-07-07, 21:10
Originally posted by Grisen
Överlägset billigast är att använda vanligt socker, det får du gratis hemma..

Grisen vill alltid bo hemma hos mamma:thefinger

Grisen
2004-07-07, 21:37
Och hur är det med dig då jakkkkkkkke??

Big_Vik
2004-07-07, 21:41
men smart grisen.! du har då dina ljusa stunder?

hur blandar du det då? i juice?
blir det inte äckligt sött?

Prankie
2004-07-07, 21:43
Jag äter kardemummabullar, för att det är gott. GI 100 eller GI 142 spela inte så stor roll för mig. Inte så jag märker det ta 4.7 timmar längre att återhämta mig.

Grisen
2004-07-07, 21:50
Originally posted by Big_Vik
men smart grisen.! du har då dina ljusa stunder?

hur blandar du det då? i juice?
blir det inte äckligt sött?

Blanda direkt med prottepulvret, det blir bara godare!
:thumbup:

King Grub
2004-07-08, 06:41
Originally posted by boFFen
Är inte druvsocker lämpligare efter träningen, som gainer, än vanligt socker?

Jo, absolut. Socker innehåller 50% fruktos: alldeles för mycket.

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. (18) using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle.

jakke
2004-07-08, 12:46
Vad har oboy för sockerarts fördelning då?

Big_Vik
2004-07-09, 13:48
jakke: ringde partycompaniet nyss. Ingenting! :(

z_bumbi
2004-07-09, 14:57
Originally posted by jakke
Vad har oboy för sockerarts fördelning då?

Det är saccaros dvs vanligt socker. Det blir 50/50 fruktsocker och druvsocker (Fruktos och glukos) när det sen faller sönder i mage/tarm.

Big_Vik
2004-07-09, 16:56
Originally posted by z_bumbi


Det är saccaros dvs vanligt socker. Det blir 50/50 fruktsocker och druvsocker (Fruktos och glukos) när det sen faller sönder i mage/tarm.

alltså inte det bästa. men orka bry, olden körde med havregryn och mjölk efteråt så det borde nog funka ;)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26601&perpage=15&pagenumber=3

Grisen
2004-07-09, 16:58
Originally posted by Big_Vik


alltså inte det bästa. men orka bry, olden körde med havregryn och mjölk efteråt så det borde nog funka ;)

Exaktly!! Detaljer spelar inte sååå stor roll.

Big_Vik
2004-07-09, 17:02
Originally posted by Grisen


Exaktly!! Detaljer spelar inte sååå stor roll.

var fick du luft ifrån? *dööööh: ;)
skoja bara. allt bra? :) har du nåt tips på billigt prottepulver då?

King Grub
2004-07-09, 17:03
Havregryn och mjölk är nog i och för sig nära nog den sämsta kolhydratkällan och den sämsta proteinkällan efter träningen i en härlig kombination, och det är skillnad på "detalj" och att göra det sämsta valet, särskilt när det bästa varken kostar mer eller är krångligare. ;)

Big_Vik
2004-07-09, 17:05
Originally posted by King Grub
Havregryn och mjölk är nog i och för sig nära nog den sämsta kolhydratkällan och den sämsta proteinkällan efter träningen, och det är skillnad på "detalj" och att göra det sämsta valet, särskilt när det bästa varken kostar mer eller är krångligare. ;)

det kan ju ha varit mixade havregryn? ;) över 100 i GI iaf och vassle från mjölken. det är ju skitbra eg. om man inte vill köra på pulver. jag har inte kört pulver sen i höstas och ätit skitdåligt med , gått ner 10 kg ändå har jag ökat i många övningar. :)

King Grub
2004-07-09, 17:10
Originally posted by Big_Vik


det kan ju ha varit mixade havregryn? ;) över 100 i GI iaf och vassle från mjölken. det är ju skitbra eg. om man inte vill köra på pulver. jag har inte kört pulver sen i höstas och ätit skitdåligt med , gått ner 10 kg ändå har jag ökat i många övningar. :)

Havre ger lågt insulinpåslag, och mjölk innehåller bara 20% vassle, medan kaseinet koagulerar i magen och saktar ner upptaget av allt annat protein. Mjölkens laktos och galaktos är extremt långsamma.

Jag har svårt att se en teoretiskt sämre enskild kolhydratkälla än havre, som innehåller sådana mängder av både fibrer och fett, vilket är det sista man önskar i maggen efter träningen.

Jennie-Brand Miller anger ett insulinindexvärde på 66 som medel för okokta havregryn, där GI ligger på snitt 90. Vitt bröd som 100. Havre har inte insulinsvar som direkt överensstämmer med GI.

Det beror naturligtvis på hur seriös (fanatisk?) man är, men skall man utnyttja "the window of opportunity" till att äta det man är sugen på, eller skall man utnyttja det till att ge musklerna de bästa källorna till protein och kolhydrat?

Big_Vik
2004-07-09, 17:15
Havre äger ändå på alla andra mål :bow: :D

Men då skulle ju en sån drink vara utmärkt som mellanmål om man har bråttom nånstans???

King Grub
2004-07-09, 17:17
Utmärkt vet jag inte om jag vill säga, men visst är det en rätt komplett måltid. En slurk olja, en näve loppfrön, en skopa proteinpulver och en bär eller en banan - då är den utmärkt, om man inte har tid, lust eller ork att slava vid spisen.

Och - även som efterträningsdrink är det tusen gånger bättre med mjölk+havre än att inte äta något alls. Det är bara att det finns bättre alternativ, vid just det tillfället.

King Grub
2004-07-09, 17:20
Faktum är att en proteindrink baserad på vassle, druvsocker och vatten före passet, direkt innan, är ännu effektivare när det gäller att stimulera muskeltillväxt och anabol respons, än att använda en efter. Både före och efter är... optimalt! :D

jakke
2004-07-09, 17:29
Originally posted by z_bumbi


Det är saccaros dvs vanligt socker. Det blir 50/50 fruktsocker och druvsocker (Fruktos och glukos) när det sen faller sönder i mage/tarm.

=(

Även som det kanske inte har så stor roll så vill man ju ha det perfekta.

hejduck
2004-07-09, 17:30
du måste veta för mycket.

om jag var du skulle jag få ätstörningar :angel: