handdator

Visa fullständig version : After Eight - Innehållsdeklaration?


J_Hells
2004-07-06, 14:07
Hej.

Har lagt märke till att Nestlé inte skriver ut innehållsdeklationen i After Eight på förpackningen. Har googlat men inte hittat någon begriplig information. Jag undrar om de är snabba kolhydrater (så man kan ta det efter träning), kalorier per 100gr osv. Det vore intressant att veta eftersom jag kan lätt äta upp innehållet i en 400grams ask ibland..

:eating:

King Grub
2004-07-06, 14:17
Det är inte snabba kolhydrater i dem. De innehåller alldeles för mycket fett för att passa efter träningen.

Sparrisen
2004-07-06, 14:29
Originally posted by King Grub
De innehåller alldeles för mycket fett för att passa efter träningen.

men de är goda... :thumbup:

King Grub
2004-07-06, 14:40
Och det har vad med saken att göra? ;)

Eat for performance, not pleasure. :eating: :bpump:

J_Hells
2004-07-06, 15:11
Om man kollar på Nestlés After Eight-glass har dom avfettad kakao och avfettad mjölk. Det kanske inte är så mycket fett menar jag. Om det är samma avfettningar i mintchokladen dvs.

Här är en väldigt tillkrånglad deklaration, någon kanske kan hjälpa till att förstå den?

http://www.food-stats.com/Sweets/Candies_NESTLE_AFTER_EIGHT_Mints.html

King Grub
2004-07-06, 15:16
6.2 gram kolhydrat och 1.1 gram fett per bit. Vill du ha 60 gram kolhydrat blir det alltså mer än 10 gram fett, och det är nog i värsta laget direkt efter träningen för att det skall vara en bra kolhydratkälla.

J_Hells
2004-07-06, 15:22
Ok, tackar för svaret. Men det är ändå bättre än choklad i efterträningssyfte. En 400grams ask innehåller altså runt ~1400kalorier? :cryout:

King Grub
2004-07-06, 15:29
Originally posted by J_Hells
Ok, tackar för svaret. Men det är ändå bättre än choklad i efterträningssyfte. En 400grams ask innehåller altså runt ~1400kalorier? :cryout:

I efterträningssyfte är nog allt som smakar choklad, med undantag av O'Boy, rätt dåligt. Och inte på grund av smaken i sig. ;) Så "rent" som möjligt är bäst. Druvsocker eller maltodextrin helst.

aliquis
2004-07-06, 16:38
Originally posted by King Grub
Eat for performance, not pleasure. :eating: :bpump:
Jag trodde du var lite mer av "eat for pleasuring performance"-typen ;D

King Grub
2004-07-06, 17:34
Originally posted by aliquis

Jag trodde du var lite mer av "eat for pleasuring performance"-typen ;D

Jag har fler mål under dagen att äta gott på. Drinken efter träningen spelar ingen roll; den skall ner så fort som möjligt bara. Vid det tillfället är jag inte ute efter någon gourmetmåltid. Skall jag äta gott vill jag göra det hemma eller på restaurang, i lugn och ro.

Trytter
2004-07-06, 18:22
Originally posted by King Grub
Drinken efter träningen spelar ingen roll; den skall ner så fort som möjligt bara. Vid det tillfället är jag inte ute efter någon gourmetmåltid. Skall jag äta gott vill jag göra det hemma eller på restaurang, i lugn och ro.

Därav skumbananerna istället för dextropur?

:naughty:

King Grub
2004-07-06, 18:27
Originally posted by Trytter


Därav skumbananerna istället för dextropur?

:naughty:

Jag använder inte godis efter träningen längre.

Grahn
2004-07-06, 18:31
Originally posted by King Grub


Jag använder inte godis efter träningen längre.

Varför, om man får fråga? :)

King Grub
2004-07-06, 18:34
Originally posted by Grahn


Varför, om man får fråga? :)

För mycket fruktos, för lite glukos, för lågt GI och för lågt II. Största anledningen är dock att det är enklare att blanda vasslet och maltodextrin/dextros i en shaker hemma och bara fylla på vatten. Det hände flera gånger att jag glömde köpa en påse löst dagen innan, och när jag tränar finns det inga affärer öppna på vägen till eller från gymmet.

Grahn
2004-07-06, 18:36
Originally posted by King Grub


För mycket fruktos, för lite glukos, för lågt GI och för lågt II. Största anledningen är dock att det är enklare att blanda vasslet och maltodextrin/dextros i en shaker hemma och bara fylla på vatten. Det hände flera gånger att jag glömde köpa en påse löst dagen innan, och när jag tränar finns det inga affärer öppna på vägen till eller från gymmet.

Oki :) jo är väl egentligen billigare med maltodextrin på säck än godis med.

King Grub
2004-07-06, 18:39
Det hindrar mig dock inte från att köpa mig en rejäl påse, när och om jag är sugen och tänker på det! :eating: :)

MunsöHustla
2004-07-06, 21:22
Originally posted by King Grub


För mycket fruktos, för lite glukos, för lågt GI och för lågt II. Största anledningen är dock att det är enklare att blanda vasslet och maltodextrin/dextros i en shaker hemma och bara fylla på vatten. Det hände flera gånger att jag glömde köpa en påse löst dagen innan, och när jag tränar finns det inga affärer öppna på vägen till eller från gymmet.

Hur högt II har skumgodis föressten?

EDIT: Kollade upp och Gelegodis hade ju 160, är inte det väldigt snabbt?

JAM
2004-07-07, 00:40
STOPPA PRESSARNA!
Den forne skumbanansfantasten King Grub har idag gått ut med att han slutat äta skumgodis efter träningen!

Nä, men ni vill jag veta hur detta kan komma sig. Vad har du nu läst för revolutionerande forskningsrapport? *ingen ironi*

Nu skriver du:Originally posted by King Grub
Jag använder inte godis efter träningen längre. För mycket fruktos, för lite glukos, för lågt GI och för lågt II. Största anledningen är dock att det är enklare
Men för 3,5 månader sedan var det:Originally posted by King Grub här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19461)
Skumbananer är min favoritkolhydratskälla. Av två anledningar: Smaken och att skum- och gelégodis har en optimal fördelning av glukos och fruktos (75/25).
Den där 75/25-fördelningen var alltså inte mycket att hurra för? Då du troligtvis är den på mat- och kostavdelningen som de flesta lyssnar mest på, tycker jag att det är värt en liten förklarig...
:)

King Grub
2004-07-07, 09:02
Originally posted by MunsöHustla


Hur högt II har skumgodis föressten?

EDIT: Kollade upp och Gelegodis hade ju 160, är inte det väldigt snabbt?

Gelégodis har inte 160. Bara kolabönor. Och inte ens dessa kommer upp till sådana nivåer. 140 ligger glukos, blodsocker, på, och hittar du godis som har ligger lika högt eller högre, har du antingen:

1. Hittat något som inte finns.

eller:

2. Tittar i felaktiga tabeller.

Vanligt gelé och skum ligger på 98-105. I gelégodis har du 20-25% fruktos som drar ner både blodsocker- och insulinsvaret.

King Grub
2004-07-07, 09:04
Originally posted by JAM
[i]Men för 3,5 månader sedan var det:
Den där 75/25-fördelningen var alltså inte mycket att hurra för? Då du troligtvis är den på mat- och kostavdelningen som de flesta lyssnar mest på, tycker jag att det är värt en liten förklarig...
:)

Styrketräning tömmer inte levern. Har jag kört ett längre kondispass vill jag dock ha en del fruktos.

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, M. J. Rennie, 2000 - “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”:

Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.


The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle.

Den största anledningen är dock, som sagt, att det är enklare att köpa 50 kilo dextros än att hatta med godispåsar.

Den där 75/25-fördelningen var alltså inte mycket att hurra för?

Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig. ;) Jag brukade blanda mina proteindrinkar med mjölk också...

HenrY
2004-07-07, 10:48
Jävla skit....
Nu känns det ju som man måste lägga ner skum godiset efter träningen, för att Grub har gjort det...Nu vet jag att du kommer säga "Gör det som känns bäst bla bla bla" Men alla vet att du är ute efter det optimala, det vill man självklart med vara...:MrT:

JAM
2004-07-07, 10:53
Originally posted by King Grub
Styrketräning tömmer inte levern. Har jag kört ett längre kondispass vill jag dock ha en del fruktos.

Den största anledningen är dock, som sagt, att det är enklare att köpa 50 kilo dextros än att hatta med godispåsar.

Den där 75/25-fördelningen var alltså inte mycket att hurra för?

Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig. ;) Jag brukade blanda mina proteindrinkar med mjölk också... Nä, naturligtvis kan man ändra sig.

Hur mycket fruktos är det vettigt att få i sig då? Utrikiskan i den där rapporten var lite halvsvår, det kanske stod där? :em:

Snubben_25
2004-07-07, 11:19
Ska man inte blanda protein pulvret med mjölk??
Vad är nackdelarna med det?

King Grub
2004-07-07, 11:20
Originally posted by Snubben_25
Ska man inte blanda protein pulvret med mjölk??
Vad är nackdelarna med det?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24648&highlight=jejunal

King Grub
2004-07-07, 11:25
Varför vill man ha ett högt insulinpåslag och både snabba kolhydrater och snabbt upptagligt protein efter träningen?

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise. Miller SL, Tipton KD, Chinkes DL, Wolf SE, Wolfe RR.

"Previous studies have provided some evidence that carbohydrate ingestion alone improves protein metabolism. Rennie et al. showed improved leucine balance during carbohydrate supplemented endurance exercise (13), whereas Roy et al. reported diminished myofibrillar proteolysis when carbohydrate was ingested following resistance exercise (14). Our results are consistent with this latter observation, as both urea production and Phe Ra were significantly lower in the CHO group relative to the predrink value at 30 min, and net balance was greater than zero throughout the 3 h after ingestion (Fig. 6). Implicit in this interpretation of our results is the assumption that in the absence of any intervention the net balance of Phe would have remained constant throughout the time during which the response to the drink was measured. The basis for this assumption is the result from our previous study in which a group of subjects received no intervention until 4 h after exercise (12). In that study there were no changes in net balance over the first 3 h after exercise (12).

Although the net effect of CHO alone on net muscle protein synthesis indicated moderate anabolism (i.e., the rate of synthesis exceeding the rate of breakdown), there was no effect of CHO on Rd, indicating no change in the rate of muscle protein synthesis. This is consistent with our previous observation that local hyperinsulinemia failed to stimulate muscle protein synthesis after exercise (5). When studies assessing the response of muscle protein synthesis to insulin are taken together, it is clear that insulin only stimulates muscle protein synthesis in the setting of adequate amino acid availability (20). Thus, it is possible that after exercise insulin increases the potential for accelerated muscle protein synthesis, but this can only be reflected in an increased production of protein if amino acid availability is increased contemporaneously. Thus, when an increase in insulin was coupled with an increase in amino acid concentration (MIX), there was an interactive effect in which the normal response of muscle protein synthesis to amino acids was amplified by the elevation of insulin, even though an isolated increase in insulin was ineffective."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Jun;280(6):E982-93. Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Levenhagen DK, Gresham JD, Carlson MG, Maron DJ, Borel MJ, Flakoll PJ.

"Insulin also has been shown to be central in the regulation of protein dynamics (12). Numerous reports exist demonstrating that stimulation of amino acid transport, promotion of whole body and muscle protein synthesis, and inhibition of proteolysis occur when amino acid availability and insulin concentrations are increased (12). Very little is known, however, regarding how exercise modulates insulin’s effects on protein metabolism. In the present study, whole body and leg protein synthesis were increased during the same postexercise period that insulin responsiveness to glucose metabolism appeared to be increased. Furthermore, although the changes were not as large as those noted for glucose utilization, protein synthesis also was greatest immediately after exercise and tended to decrease over the 3-h period (Fig. 7). Also similar to carbohydrate metabolism, there was no change in whole body or leg protein synthesis when the same supplement was provided 3 h after exercise. These data suggest that exercise’s modulation of insulin action also may play a central role in the regulation of protein synthesis. This conclusion is supported by a previous report with canines in which net muscle protein balance became positive within 15 min after initiation of a postexercise glucose-amino acid infusion and continued as such for the entire 2-h infusion (32). In addition, when the nutrient supplementation was discontinued in the canines, net muscle protein balance became negative again.

Insulin also is important in the regulation of amino acid transport (12). Insulin-stimulated amino acid transport was elevated by muscular contraction even in the absence of an increase in insulin binding (48). Although transport was not directly measured in the present study, fractional extraction of phenylalanine by the leg was twofold greater for EARLY vs. LATE supplementation, suggesting that leg tissues were more effective at removing the amino acids presented to them immediately vs. 3 h after exercise. Taken together with the information on protein synthesis, these data support enhanced insulin sensitivity as a central component of the mechanism involved in how the timing of nutrient supplementation after exercise alters utilization of a nutrient load."

J Nutr. 2000 Oct;130(10):2508-13. Ingestion of protein hydrolysate and amino acid-carbohydrate mixtures increases postexercise plasma insulin responses in men. van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ.

"Consistent with recent findings in the postabsorptive resting state (van Loon et al. 2000a), the magnitude of the in vivo insulin response correlated with the increase in plasma leucine, phenylalanine and tyrosine concentrations. Regression analysis showed a strong positive correlation between plasma leucine, phenylalanine and tyrosine concentrations and the insulin response. This suggested relationship is in accordance with the effects of leucine and phenylalanine in vitro in studies with incubated b cells of the pancreas (Blachier et al. 1989a and 1989b, Hutton et al. 1980, Malaisse et al. 1991, Malaisse Lagae et al. 1971, Sener et al. 1989 and 1981, Sener and Malaisse, 1980 and 1981, Varnier et al. 1995) and with the in vivo studies by Floyd and coworkers (Fajans et al. 1962, Floyd et al. 1963, 1966, 1968, 1970a and 1970b) in which several (combinations of) amino acids with and without glucose were infused. The positive correlation observed with plasma tyrosine concentrations may be explained by the fact that tyrosine, the hydroxylation product of phenylalanine in the liver, is formed when large amounts of phenylalanine are ingested (Pogson et al. 1985). Furthermore, we observed a less substantial but significant negative correlation between the insulin response and plasma threonine, asparagine, glycine, alanine, valine, methionine, isoleucine and histidine concentrations. These negative correlations could be explained by an increased amino acid uptake after an increase in insulin level. Interestingly, the amino acids that revealed significant negative correlations included all of the essential amino acids (of course, with the exclusion of the supplemented amino acids leucine, phenylalanine and its product tyrosine). Plasma amino acid concentrations were generally lower after the ingestion of drinks 4 and 5 compared with the control trial, although in the latter, considerable amounts of protein and amino acids were ingested, which would normally increase the plasma amino acid response as shown in trials 2 and 3. This seems to suggest that tissue amino acid uptake and possibly also postexercise net muscle protein balance were increased after the ingestion of this insulinotropic mixture. This would be in line with several studies demonstrating that an increase in plasma insulin concentration, during conditions of hyperaminoacidemia, further increases net muscle protein balance in vivo in humans (Fryburg et al. 1995, Gelfand and Barrett, 1987, Hillier et al. 1998). Such a stimulating effect on net protein balance may in part also be a consequence of a stimulating effect of leucine on skeletal muscle protein synthesis, independent of an increase in insulin levels (Anthony et al. 1999 and 2000). However, the potential of insulinotropic protein hydrolysate and amino acid mixtures to stimulate postexercise net muscle protein anabolism, and the mechanisms involved, remains to be investigated."

Med Sci Sports Exerc. 2000 Aug;32(8):1412-8. Macronutrient intake and whole body protein metabolism following resistance exercise. Roy BD, Fowles JR, Hill R, Tarnopolsky MA.

"Consumption of both the CHO/PRO/FAT and CHO supplements led to significant increase in NOLD as compared with the PL condition following resistance exercise. NOLD was ;41% and ;33% greater for the CHO/PRO/FAT and CHO conditions as compared with the PL condition respectively. NOLD is considered to provide a directional representation of whole body PRO synthesis (WBPS) (19,20,27). It is unclear whether the exercise protocol per se resulted in an increase in WBPS, as this has been previously observed following an isolated bout of endurance exercise (9). However, in the fed state, no increase in WBPS was observed for up to 2 h following a resistance exercise protocol that was similar to the current study (27). Therefore, it is unlikely that the exercise protocol alone resulted in an increase in WBPS, however, postexercise consumption of either the CHO/PRO/FAT or CHO resulted in significant increases in WBPS as compared with a PL. These findings are consistent with reports in the literature that hyperaminoacidemia, and hyperinsulinemia in combination with hyperaminoacidemia significantly increased WBPS (6,28). In addition, the plasma insulin response associated with both the CHO/PRO/FAT and CHO conditions may have contributed to an increase in WBPS. Hyperinsulinemia has been observed to increase amino acid uptake and stimulate muscle protein synthesis. Data from the current study suggests that the increase in insulin may be more important with respect to the increase in NOLD, rather than the increase in circulating amino acids. The similar increase in NOLD during the two conditions supports this possibility. We cannot quantitate the contribution of splanchnic protein synthesis or MPS to WBPS using the current methods. However, in a similar previous study we demonstrated a trend toward greater MPS (36% nonsignificant increase) and a lower MPD (P , 0.05) for postexercise CHO versus PL supplement. Future studies should explain the role of combined supplements upon postexercise MPD and MPS using more direct measurements (i.e., catheterization across muscle and splanchnic beds)"

Snubben_25
2004-07-07, 11:31
Har precis searchat och hittat svaret .
Kommer tebax efter 5 minuter ocg King Grub har redan svarat och länkat , omg King owns :thumbup:

King får du betalt för det här?

King Grub
2004-07-07, 11:37
Originally posted by Snubben_25
King får du betalt för det här?

:(

Snubben_25
2004-07-07, 11:43
Se så , nu ska lilla King inte va lessen :D
Inget illa menat asså :love:

Men så mycket som du hjälper folk här inne så tänkte jag att du kanske fick betalt och att det här var ditt jobb liksom.
U are amazing but u all ready know that

Slartibartfast
2004-07-07, 11:44
Inte en chans att jag skulle sluta med skumbananerna! Det är ju veckans höjdpunkter!

mangs
2004-07-07, 15:07
Ha ha ha,

Deta är humor på hög nivå, så fort Grubben gör en förändring i sin kost påverkar det hundratals medlemmars kostvanor, innan var det Bran Flakesen som åkte ut och nu även godiset.

jag säger då det (och springer ut till soptunnan med mina Ahlgrens bilar;) )

Big_Vik
2004-07-07, 17:05
Originally posted by mangs
Ha ha ha,

Deta är humor på hög nivå, så fort Grubben gör en förändring i sin kost påverkar det hundratals medlemmars kostvanor, innan var det Bran Flakesen som åkte ut och nu även godiset.

jag säger då det (och springer ut till soptunnan med mina Ahlgrens bilar;) )

vad är det som hänt med bran flakesen??? :cryout:

Grahn
2004-07-07, 17:06
Originally posted by Big_Vik


vad är det som hänt med bran flakesen??? :cryout:

De hade högt GI :insane: Allbran+ är det som har lågt.

J_Hells
2004-07-07, 17:18
Helt otroligt vad OT det blev här då. Tråden handlar om After Eight, inte King Grub. Finns det något annat med mintsmak som liknar After Eight, med mindre kalorier eller högre GI?
(Ett försök att få tillbaks tråden..)

Grahn
2004-07-07, 17:19
mintsmaken är nog inget problem i sig det är chokladen som saktar ner det hela.

Yankeee
2004-07-07, 17:22
Originally posted by J_Hells
Helt otroligt vad OT det blev här då. Tråden handlar om After Eight, inte King Grub. Finns det något annat med mintsmak som liknar After Eight, med mindre kalorier eller högre GI?
(Ett försök att få tillbaks tråden..)

Mentos?

Majsan
2004-07-07, 17:34
äh, varför ska man trycka i sig en massa godis efter
träningen??
blää... säger jag bara..
bättre med ultra fuel,maltodext,bananer,eller vitt bröd och en vassledrink:eating:

och jag tror knappast att after eight gör nån nytta
efter ett träningspass..

:cool:

Yankeee
2004-07-07, 17:40
Originally posted by Majsan

och jag tror knappast att after eight gör nån nytta
efter ett träningspass..

:cool:

Beror ju på hur man ser det.
Det är bättre att äta after eight än att inte äta något alls ;)

Majsan
2004-07-07, 17:42
Originally posted by Yankeee


Beror ju på hur man ser det.
Det är bättre att äta after eight än att inte äta något alls ;)

jaja.. men inte blir det nån muskelmassa ..

bättre o äta annat .. sen min post ovanför ;)

Yankeee
2004-07-07, 17:46
Originally posted by Majsan


jaja.. men inte blir det nån muskelmassa ..

bättre o äta annat .. sen min post ovanför ;)

Självklart är det bättre att äta det du skrev. Men man får resultat av after eight också, även om de kanske inte blir lika bra som med det du skrev. Det var ju såna grejer man åt när man började träna och det fungerade.

Majsan
2004-07-07, 17:49
Originally posted by Yankeee


Självklart är det bättre att äta det du skrev. Men man får resultat av after eight också, även om de kanske inte blir lika bra som med det du skrev. Det var ju såna grejer man åt när man började träna och det fungerade.

oki.. :eating:

Grahn
2004-07-07, 17:51
Ingen här har väl rekomenderat After Eight som efterträningsmat, eller?

HenrY
2004-07-07, 18:22
Originally posted by Yankeee


Självklart är det bättre att äta det du skrev. Men man får resultat av after eight också, även om de kanske inte blir lika bra som med det du skrev. Det var ju såna grejer man åt när man började träna och det fungerade.

Jamen när man börjar träna växer man av allt!;)

Majsan, hur gammal är du??

Mvh. HenrY

Yankeee
2004-07-07, 18:39
Originally posted by HenrY


Jamen när man börjar träna växer man av allt!;)


Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att skilladen blir så enorm om man äter after eight eller vassle+druvsocker efter träningen. Så länge man sköter kosten i övrigt. Nu får jag säkert många efter mig, men köp upp ett par månaders förbrukning av after eight så ska jag utvärdera :)

King Grub
2004-07-07, 18:41
Originally posted by Big_Vik


vad är det som hänt med bran flakesen??? :cryout:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20787&highlight=allbran+sydney

King Grub
2004-07-07, 18:43
Originally posted by HenrY
Jävla skit....
Nu känns det ju som man måste lägga ner skum godiset efter träningen, för att Grub har gjort det...Nu vet jag att du kommer säga "Gör det som känns bäst bla bla bla" Men alla vet att du är ute efter det optimala, det vill man självklart med vara...:MrT:

Gör det som känns bäst. ;)

Det jag gör är inte nödvändigtvis något som alla måste kopiera...

Jag tränade med Johan Oldenmark igår, och hans efterträningsdrink var havregryn och lättmjölk. Betydligt sämre än min. Han är bättre än vad jag är... ;)

Majsan
2004-07-07, 19:15
Originally posted by HenrY


Jamen när man börjar träna växer man av allt!;)

Majsan, hur gammal är du??

Mvh. HenrY

jag är 27 .. hurså?

yxmannen
2004-07-07, 19:51
Originally posted by Majsan


jag är 27 .. hurså?

Han tycker din avatar är lite :naughty: och blir sugen på lite :love: :kinky: :booty: .

Därför. :thumbup:

HenrY
2004-07-07, 20:00
Originally posted by King Grub


Gör det som känns bäst. ;)

Det jag gör är inte nödvändigtvis något som alla måste kopiera...

Jag tränade med Johan Oldenmark igår, och hans efterträningsdrink var havregryn och lättmjölk. Betydligt sämre än min. Han är bättre än vad jag är... ;)

Nee I know...
Får jag fråga, varför kör t.ex. Oldenmark med en sådan drink, då han (antagligen) vet att det inte är optimalt efter ett hårt styrkepass??

Mvh. HenrY

Grahn
2004-07-07, 20:11
Originally posted by HenrY


Nee I know...
Får jag fråga, varför kör t.ex. Oldenmark med en sådan drink, då han (antagligen) vet att det inte är optimalt efter ett hårt styrkepass??

Mvh. HenrY

För att han inte orkar bry sig i att leva "optimalt", antagligen.

King Grub
2004-07-07, 20:12
Precis. Plus att han tycker att man skall koncentera sig på att äta mat, inte pulver, och "lyssna på kroppen".

Min kropp säger förstås inte "havregryn" eller "morotsjuice", som han dricker efter passen ibland, men men, alla är olika. Och han har ju inte direkt misslyckats.

ivandrago
2004-07-07, 20:16
After Eight funkar bara efter träningen om klockan är efter 20:00 :em:

King Grub
2004-07-07, 20:18
Originally posted by ivandrago
After Eight funkar bara efter träningen om klockan är efter 20:00 :em:

Det där var så dåligt att jag funderar på att banna dig. http://www.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_banned.gif :D

ivandrago
2004-07-07, 20:22
Originally posted by King Grub


Det där var så dåligt att jag funderar på att banna dig. http://www.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_banned.gif :D

Haha! Erkänn att du skrattade!

King Grub
2004-07-07, 20:37
:em:

Ja.

MunsöHustla
2004-07-07, 21:31
Originally posted by King Grub


Gelégodis har inte 160. Bara kolabönor. Och inte ens dessa kommer upp till sådana nivåer. 140 ligger glukos, blodsocker, på, och hittar du godis som har ligger lika högt eller högre, har du antingen:

1. Hittat något som inte finns.

eller:

2. Tittar i felaktiga tabeller.

Vanligt gelé och skum ligger på 98-105. I gelégodis har du 20-25% fruktos som drar ner både blodsocker- och insulinsvaret.

Källa: Allt om Glykemiskt index, Fredik Paulun :confused:

Berry
2004-07-07, 22:06
Originally posted by King Grub
Precis. Plus att han tycker att man skall koncentera sig på att äta mat, inte pulver, och "lyssna på kroppen".


Är det inte han som står och flexar på en Twinlab-poster i varenda hälsokostaffär man går förbi? ;)

-xR-
2004-07-07, 22:53
Stämmer. Han är även Gladiator-Plexus :D När ser vi Grub i tv-rutan då? :smokin:

JAM
2004-07-07, 23:33
Originally posted by -xR-
Stämmer. Han är även Gladiator-Plexus :D När ser vi Grub i tv-rutan då? :smokin: Troligtvis aldrig eftersom han inte ens vill bjuda oss på några bilder... :(

King Grub
2004-07-08, 06:43
Originally posted by MunsöHustla


Källa: Allt om Glykemiskt index, Fredik Paulun :confused:

Där finns del väl inga kompletta II-tabeller alls?

Dessutom är en hel del av GI-värdena också felaktiga.

Slartibartfast
2004-07-08, 07:19
Originally posted by King Grub
Jag tränade med Johan Oldenmark igår, och hans efterträningsdrink var havregryn och lättmjölk. Betydligt sämre än min. Han är bättre än vad jag är... ;)

Där ser man. jag som trodde efterträningendrinken var det absolut viktigaste som fanns.

Grahn
2004-07-08, 07:28
Originally posted by Slartibartfast


Där ser man. jag som trodde efterträningendrinken var det absolut viktigaste som fanns.

Helheten är viktigast, vore enklare om det emsta berodde på efterträningsdrinken.
Drinken efter träningen snabbar på återhämtningen mer än ger megaresultat i muskelstorlek.

King Grub
2004-07-08, 07:40
Originally posted by Slartibartfast


Där ser man. jag som trodde efterträningendrinken var det absolut viktigaste som fanns.

Det kan man väl säga att det är också, om man skall peka ut ett enskilt mål.

Helheten är dock givetvis viktigast.

Många använder näringsfönstret efter träningen som en ursäkt för att kunna äta skräp av den anledningen att det inte lagras som kroppsfett, men det är inte samma sak som att stimulera muskeltillväxt på bästa sätt.

Genom att använda bästa möjliga kolhydrat/proteincombo vet man i alla fall att man gjort vad man kan för att ge musklerna vad de behöver efter ansträngningen.

GhostRider
2004-07-08, 09:03
Säg att man tar en proteindrink direkt efter träning som man blandat 10 gram kreatin i.. Jag har hört att man får ett bättre upptag av kreatinet om man tillsätter t,ex dextropur i drinken. Kan det stämma?

King Grub
2004-07-08, 09:19
Ja.

MunsöHustla
2004-07-08, 14:16
Originally posted by King Grub


Där finns del väl inga kompletta II-tabeller alls?

Dessutom är en hel del av GI-värdena också felaktiga.

Måhända att de inte är kompletta men det finns en tabell där gelegodis har 160

King Grub
2004-07-08, 14:29
Originally posted by MunsöHustla


Måhända att de inte är kompletta men det finns en tabell där gelegodis har 160

Och det är fel. Jag har heltäckande tabeller, och gelégodis kommer knappt över 100 i II.

De tabellerna baseras på en (!) studie gjord för mer än fyra år sedan. Och stora delar av värdena som presenterades där är helt uppåt väggarna fel.

Callister
2004-07-08, 17:09
Det viktigaste vid muskelbygge är att gå på gymmet. :thumbup: :notme:

bubbleman
2004-07-08, 18:05
Om alla tabeller är fel så GE OSS DE RIKTIGA! Känns ju lagom kul att kolla i tabeller och sedan höra att de är gamla, ålderdomliga och helt fel.

King Grub
2004-07-08, 18:12
Originally posted by bubbleman
Om alla tabeller är fel så GE OSS DE RIKTIGA! Känns ju lagom kul att kolla i tabeller och sedan höra att de är gamla, ålderdomliga och helt fel.

Jag får inte.

Studien kommer inte att vara tillgänglig för allmänheten förrän den har genomgått en s k "peer review" och publicerats i en vetenskaplig tidsskrift, och det kommer tidigast att ske nästa år.

Callister
2004-07-08, 18:19
Originally posted by King Grub


Jag får inte.

Studien kommer inte att vara tillgänglig för allmänheten förrän den har genomgått en s k "peer review" och publicerats i en vetenskaplig tidsskrift, och det kommer tidigast att ske nästa år.
Om någon bjöd 1 miljon skulle du ge ut den ändå? :hbang:

King Grub
2004-07-08, 18:19
Nej.

Back on topic, tack.

Callister
2004-07-08, 20:09
Okej, förlåt http://instagiber.net/smiliesdotcom/otn/love/malelovies.gif

Aeis
2004-07-08, 22:00
Originally posted by -xR-
Stämmer. Han är även Gladiator-Plexus :D När ser vi Grub i tv-rutan då? :smokin:

Det kanske vi redan gör?
Vad vet vi...

Trytter
2004-07-09, 08:14
Originally posted by Aeis


Det kanske vi redan gör?
Vad vet vi...

Hahaha... Alla behöver vi en mystiskt figur i livet...

Lite Darkman över det hela.
Eller minotauren i labyrinten som alla pratar om men ingen sett och överlevt att berätta om!!

"I saw The Grub, he was atleast seven feet tall with mean teeth!
I thank my lucky star that he didn´t spot me behind the waterfountain. The foul stench of messmör penetrated the air. I fled, I ran like i never ran again, my heart pounding on the inside of my ribcage. I´m lucky to still be breathing........... I saw him, I saw the beast i tell ya........"

MunsöHustla
2004-07-09, 11:51
Grub ´

Men räcker det inte i med det insulin påslag man får med vasslet egentligen för det är väl ändå massivt du som har siffror?

Grahn
2004-07-09, 11:53
Originally posted by MunsöHustla
Grub ´

Men räcker det inte i med det insulin påslag man får med vasslet egentligen för det är väl ändå massivt du som har siffror?

Om kolhydraterna inte är snabba så hinner de ju inte in i musklerna.

King Grub
2004-07-09, 11:57
Originally posted by MunsöHustla
Grub ´

Men räcker det inte i med det insulin påslag man får med vasslet egentligen för det är väl ändå massivt du som har siffror?

Du måste redan ha höjda insulinnivåer för att proteinet skall komma till sin rätt. Därför är så högt GI och II som möjligt på kolhydraterna önskvärt.

Proteinet får du ingen glykogeninlagring av, och det bidrar inte till återhämtningen.

Det är kombinationen snabba kolhydrater + snabbt protein + insulinpåslag som är effektiv.

Edit: jäklar, där var jag sent ute. :(

Grahn
2004-07-09, 12:01
Grub, jag sparar tid genom att ge kortast möjliga svar. ;)