handdator

Visa fullständig version : Dela på styrka och förbränning!


krambanan
2002-04-01, 17:39
Har en liten fundering. Många säger ju att det ska gå minst 6-8 timmar mellan promenaden och styrkepasset. Jag hänger med på resonemanget varför man inte ska köra förbränning direkt efter passet men....om man går en morgonpromenad och sen äter ordentlig frukost och ev nåt mer mål innan styrketräningen så borde ju inte styrkan påverkas eller?? Kanske man stoppar upp förbränningen eftersom som ju bör äta kolisar innan styrkepasset?? Hmm....ja vad säger ni??

En mycket fundersam Maria :D

laMaz
2002-04-01, 22:06
köra förbränningen efter passet e ju bra för då bränner man fett.

Frazze
2002-04-02, 10:21
lamaz: Efter passet bryter du väl bara ner musklerna onödigt mycket?

Självklart kan man köra som du skriver krambanan, men någon optimal muskelutveckling blir det inte, om det nu är vad man är ute efter. Vad man själv tycker passar en och blir praktiskt måste få gå före "småsaker" med träningen, huvudsaken(om du nu inte ska satsa inom fitness eller byggning då, eller även då givetvis) är att själva träningen blir rätt utförd och att man sköter kosten.
Lycka till!

Petrus
2002-04-02, 10:32
Vill man ha ut så mycket som möjliogt av båda träningstillfällerna så bör man dela på det. Det säger ju sig själv att om du gör det ena efter det andra så kommer hela tiden något att bli lidande, hur ni än vänder det.

Mitt råd är att dela på det emd så stor tidslucka som möjligt mellan. På så vis får kroppen en ärlig chans att återhåämta sig mellan passen och göra så mycket som möjligt av dom.
Vänlgien,

Petrus

laMaz
2002-04-03, 00:19
varför skulle musklerna brytas ner om man körde t.ex spinning 20-30 min efter passet?......förstår ja inte alls liksom...
läste i näst nyaste B&K att Tommi Thorvildsen
kör Cardio träning efter sitt pass o liksom han bryts väl inte ner för det?.....efter passet eller på morgonen e ju bäst att bränna fett. pga att man inte har kolisar i kroppen rätt logiskt...

Killroy
2002-04-03, 10:13
Är det inte så att kroppen tar energi från musklerna när Glykogenet är slut??
Det är väl därför man inte bygger någon muskelmassa om man är övertränad...

laMaz
2002-04-03, 13:21
det är väl så att det tar från kolhydrater först därefter fett sen muskler.....?

Petrus
2002-04-03, 15:51
Fettet är det ämnet som bidrar till minst energi jämfört med kolisar som gar mycket bra energi och protein däremellan.

Sen är jag lite tveksam till om det bränner så pass mycket fett genom att träna på morgonen eller efter passet pga att glykogen-niåerna är låga eller i värsta fall tömda helt. Fettet måste ju ha kolhydrater för att kunna förbrännas i muskeln och användas som energi. Min åsikt är att korta extremt intensiva konditionspass med fyllda glykogen etc depåer bränner mer fett än tex morgonpromenader utan att skada musklerna.
Vänligen,

Petrus