handdator

Visa fullständig version : Sockerfritt godis


Castro
2004-07-06, 13:29
Det verkar ju helt klart vara inne med en massa sockerfria produkter nuförtiden och min syster har fastnat för sockerfritt godis. Det smakar väl inte direkt lika bra som vanligt godis, men det duger iaf åt en kostmedveten godisgris. Frågan är bara hur bra det egentligen är?

Är det någon som vet energivärdet på sockerfria skumbananer? Vad brukar det vara för typ av sötningsmedel i sånt där? Finns det något annat som är dåligt med det förutom att det har en grymt laxerande effekt?

Tack på förhand å min systers vägnar. :)

aliquis
2004-07-06, 14:09
Hårt sockerfritt godis ger ju runt 250kcal/100gram, mjukt brukar ju ligga på drygt 100. Så skillnaderna är ju inte enorma.

Tolkia
2004-07-06, 14:14
Hur stor den omtalade laxerande effekten är beror nog lite på vilket sötningsmedel det är fråga om, och kanske på vad det är kombinerat med (d.v.s. vad resten av godiset består av). Själv käkar jag en hel del Dietorelle-kolor (de gamla hederliga ljusa; de nyare med choklad- och kaffesmak var en besvikelse) och har inte märkt några anmärkningsvärda effekter i den vägen (vet tyvärr nte vad det är för sötningsmedel i dem, men jag gissar på aspartam, kanske kombinerat med cyklamat eller något i den vägen). I och för sig kan jag tänka mig att det blir kanon i brallan om man smäller i sig flera påsar, men det kan det nog bli om man smäller i sig flera påsar vanligt godis också.

På frågan "hur bra det EGENTLIGEN är" lär du kunna få tusen svar, som samtliga har det gemensamt att de grundar sig på svararens ÅSIKT om hur bra artificiella sötningsmedel är ...

ivandrago
2004-07-06, 14:59
Originally posted by aliquis
Hårt sockerfritt godis ger ju runt 250kcal/100gram, mjukt brukar ju ligga på drygt 100. Så skillnaderna är ju inte enorma.

Det mesta av denna energi består väl av ämnen som inte tas upp av kroppen?

T.ex. läkerol har 130kcal/100g, men består i princip endast av sockeralkoholer och kostfiber.

aliquis
2004-07-06, 16:38
energin som står är väl sådan du kan ta upp, tror inte du har några problem att ta upp energin från sockeralkoholerna, men du får kanske inte upp 4.2kcal/gram.

Undrar även hur gi står sig o om de påverkar insulinet osv, men nu finns det ju tusen olika grejer i godiset iofs.

Brukar ju vara xylitol och gummi arabicum o grejer i de mjukare sakerna, gummi arabicum tror jag inte ger någon energi och xylitolet är ju grymt långsamt. Men hur är det med isomalt som brukar vara i allt hårt?