handdator

Visa fullständig version : om man äter massor innan passet..


secce
2004-07-06, 06:16
har för mig detta var uppe förut, men hittar inte! iaf. om man äter en rejäl middag ca 30-60 minuter innan ett pass, behöver man verkligen proppa i sig ännu ett lass direkt efteråt? eller räcker det med lite mackor etc.

mvh

ölobrännvin
2004-07-06, 06:35
japp men det räcker med snabba kolhydrater och snabbt protein typ en gainer, det blir du inte proppmätt på, efter ytterligare en timma så är det dags att fylla på igen fast med lånsamma kolisar typ pasta. Jag har läst att en timma innan träning är det bra att äta inte tidigare och om du äter dej mätt så kan du säkert vänta lite till inann du tränar...

King Grub
2004-07-06, 07:03
Även om du ätit innan behöver du fylla på glykogendepåer du tömt under träningen, påbörja återhämtningen och åstadkomma en insulintopp genom intag av snabba kolhydrater och protein. Det kan du inte göra i förväg, utan det gör du omedelbart efter träningen med en proteindrink plus något druvsockerliknande.

En timme eller liknande tidsperiod senare är det dags för ett mål med lite näringsämnen i, inte bara socker och vassle, med protein som ger en långvarigare aminosyreutsöndring.

gosh
2004-07-06, 07:24
OT: Ät dig inte mätt innan träningen för då kan du inte träna lika hårt. Man är som mest taggad på tom eller nästan tom mage. Hur snabbt tror du en 100 meterslöpare hade sprungit om han/hon hade ätit sig mätt en halvtimma innan.

aliquis
2004-07-06, 09:31
Jag orkar inte ta mig i kragen o gå o träna förens jag är mätt :eating: :MrT:
Fast det kanske ligger något i det gosh säger ändå, för nog har det gått att träna de få gånger man har tränat på halvfull mage också, hungerkänslorna försvinner ju när man tränar.

Grahn
2004-07-06, 09:34
man ska väl varken vara enormt hungrig eller mätt, dock bör man ju inte ha maggen full av mat. Speciellt inte om man ska köra böj eller mark.

B-jay
2004-07-06, 10:20
Originally posted by gosh
OT: Ät dig inte mätt innan träningen för då kan du inte träna lika hårt. Man är som mest taggad på tom eller nästan tom mage. Hur snabbt tror du en 100 meterslöpare hade sprungit om han/hon hade ätit sig mätt en halvtimma innan.

Helt rätt, när jag körde mitt styrketest under dieten, så hade jag ätardag halva lördagen och halva söndagen.
Det hände att jag gjorde stryketestet direkt efter avslutad ätardag och då tog jag ca 10 kg mindre i bänk med full mage!
Väntade jag däremot några timmar så var jag mycket starkare.

gosh
2004-07-06, 10:24
Originally posted by aliquis
Jag orkar inte ta mig i kragen o gå o träna förens jag är mätt :eating: :MrT:
Fast det kanske ligger något i det gosh säger ändå, för nog har det gått att träna de få gånger man har tränat på halvfull mage också, hungerkänslorna försvinner ju när man tränar.
En del tränar för att det är kul, andra tränar för att bli grova och att det är kul.
Jag antar att du inte tränar för att bli grov utan mer för att det är kul och då kan man ju äta sig mätt innan, muskler spelar ju mindre roll då. :cheers:

gosh
2004-07-06, 10:27
Originally posted by Grahn
man ska väl varken vara enormt hungrig eller mätt, dock bör man ju inte ha maggen full av mat. Speciellt inte om man ska köra böj eller mark.
Hungrig är faktiskt helt ok vad jag förstått, är man hungrig så utsöndrar det stresshormoner som har till syfte att mobilisera kroppen för kamp. Ta bara djuren, ett djur som är mätt lägger sig ner och vilar, det är då djuret skall vila upp sig inför nästa jakt mot ny föda. Men så börjar djuret bli hungrigt och det gör djuret allert, för om djuret blivit trött av hunger så hade djuret inte orkat jaga vilket gjort att djuret haft mindre chans att överleva.
Poängen är att inte vara så hungrig så man blir katabol men ändå att vara hungrig, då går passen bäst.

Lellan
2004-07-06, 10:48
Originally posted by B-jay


Helt rätt, när jag körde mitt styrketest under dieten, så hade jag ätardag halva lördagen och halva söndagen.
Det hände att jag gjorde stryketestet direkt efter avslutad ätardag och då tog jag ca 10 kg mindre i bänk med full mage!
Väntade jag däremot några timmar så var jag mycket starkare.

Jo, men det beror väl på att kroppen är fullt upptagen med chocken att ha proppfull mage att ägna sig åt.. efter några timmar har den näringen hunnit gå ut i musklerna och magen står inte längre ut åt 4 hörn och kräver uppmärksamhet..

Lagom är bäst tror jag! Man kan inte "koncentrations"-träna (dvs mycket på en gång och tro att det ska hålla i sig) och inte heller "koncentrations"-äta utan båda bör väl vara regelbundet och tillräckligt för uppbyggnad (dvs även vila mellan mål och träning), därmed inte sagt att en chock då och då är av ondo - men maten gör ju nyttan när den kommit in i systemet (dvs att vad man ätit under dagen är viktigt, inte bara målet timmen innan).

Puh att jag bara orkar använda så mkt ord när det säkert hade räckt me nåra få.. :notme:

gosh
2004-07-06, 10:58
jag tror att maten gör nytta när den hamnat i cellerna, det är då cellerna kan börja använda sig av näringen. Men vi uppfattar maten mentalt när den finns i blodet, fast i blodet gör maten ingen nytta. Blodet har alltid näring i sig, finns det mindre så finns reserver att ta av, men hjärna signalerar till oss att vi behöver äta. det är dock inte samma sak som att man måste äta för att orka.
Jag tror personligen att man är som starkast på i princip helt tom mage, enda anledningen att inte vara helt tom är att det kan ta lite tid att bli det samt att det tar lite tid innan ny näring kommer in i systemet igen, blir denna tid för lång så lurar katabolspöket i kulisserna. och det vill man ju inte träffa på i onödan.

Bamse
2004-07-06, 11:03
Jag har experimenterat lite grann.

För MIG passar det bäst att träna ungefär 1 h efter mål nr. 2.

Dvs först frukost, sen lunch, sedan träning nån timme senare.

Frukosten räcker inte att träna på för mig :MrT:

Och går det för lång tid efter mål nr. 2 hinner jag bli hungrig igen, och då blir jag irriterad, och då går träningen åt skogen...

Grahn
2004-07-06, 11:38
1-2timmar tycker jag är lagomt, givetvis beroende på storleken på målet innan.

Hungrig förknippar jag mer med att bli orkeslös och disträ än att kunna ta i maximalt. Men alla är vi olika givetvis.

Spec^
2004-07-06, 13:38
Tycker de känns som om man är orkeslös å saknar pulver i mucklerna när man inte hunnit äta innan man drar iväg te gymmet.


Mat i magen vill jag ha, ger psykisk boost oxå. Mycket energi.

King Grub
2004-07-06, 14:00
En rejäl måltid en timme innan passet är perfekt för mig. Då hinner maten sjunka undan så jag inte är stoppmätt när passet börjar, men jag hinner ändå inte bli vrålhungrig innan jag är klar. Om det inträffar kan jag ändå inte koncentrera mig på träningen utan tänker bara på att komma hem till kylskåpet.

a_p
2004-07-06, 20:19
Mat max en timme innan träningen, ibland precis innan. Inga jätte måltider självklart, men ändå ett stadigt mål mat. Annars får jag vad jag uppfattar som blodsockerfall efter ca 2/3 av passet.

Assazel
2004-07-07, 15:47
jag drar en bars (giant block) innan träning

Big_Vik
2004-07-07, 16:43
bamse: testa vräk i dej innan du går och sover då? först en massa :eating: och sen :sleep:

KAN ju iofs va nåt annat än att just maten inte räcker till som gör att morgonträning är jobbigt också.