handdator

Visa fullständig version : Är det någon idé att köra benspark?


Slartibartfast
2004-07-06, 06:16
Efter snart fyra års trägen benträning kan jag bara konstatera att jag fortfarande ser ut som en flamingo...

Min fråga är: hur pass vesäntligt/onödigt är det för någon som mig, som knappt har större benmuskler än en höna att köra benspark? Bör man uteslutande hålla sig till basövningarna?

Mitt schema ser ut så här:

Knäböj 2 set
benpress 3 set
benspark 2 set
bencurl 3 set

Jag har tänkt ändra det så här:

Knäböj 2 set
benpress 3 set
enbent benpress 1 set
bencurl 3 set

Hur pass bra övning för hamstrings är egentligen benurl?

Som en intressant detalj kan nämnas att mina ben har minskat 1-2 cm sedan jag inkluderade knäböj i passet, från att uteslutande ha kört benpress. Go figure.

ölobrännvin
2004-07-06, 06:46
kör mera set knäböj tycker jag typ 5 set och kör raka marklyft också , benen är en STOR muskelgrupp jag har själv samma problem men det har blivit lite bättre nu, sen kan du ju allti dela upp benen på 2 dagar fast det har jag inte provat än men jag vet att många gör så.....

stybb
2004-07-06, 06:48
I ben handlar det mkt om att komma över smärtgränsen.. mkt mer än i andra muskler..åtminståne för mig.. mina ben växer inte förens ajg verkligen har mördat dem rejält..

Förut körde jag ben en gång i veckan.. Skulle aldrig kunnat mörda dem som jag gör nu då..

Böj 3x
Benpress 3x
Raka Mark 3x
Stående vadpress 3x

Hände inget..

Sen la jag om schemat och splitade på 3 dagar..

dag 1 Framsida lår
Knäböj/Frontböj 3-5x
Benpress 3-5x
Benspark 3-4x

dag 2 Baksida lår
Raka mark 3-4x
Bencurl 3x

dag 3 Vader
Sittande vadpress 3x
Stående vadpress 3x
Sittande vadpress 3x igen

Sen jag började denna spliten har de behagat växa några cm..

Slartibartfast
2004-07-06, 07:35
Jag kör dem så hårt jag kan för tillfället. Jag kan inte öka på intensiteten, så det handlar bara om små förändringar.

Min fråga gällde ju dock huruvida det överhuvudtaget är någon idé att köra benspark eller om jag bara ska köra basövningar.

Styrkebyggare
2004-07-06, 07:44
Upplever det som att bensparken är en mycket bra massaövning då den isolerar quadsen bra och man får grymt tryck på framsidan. Skall man välja bort något så får givetvis basövningarna gå före, men jag är övertygad om att bensparken gör god nytta.

Tycker att du kör för få set - minst fyra rejäla set (exkl uppvärmning) är min rekommendation - gärna ännu fler i böjen.

Helen@
2004-07-06, 08:18
Originally posted by Slartibartfast
Min fråga gällde ju dock huruvida det överhuvudtaget är någon idé att köra benspark eller om jag bara ska köra basövningar.

Intressant fråga :thumbup: Man kanske sitter och nöter i den helt i onödan. Väntar också med spänning på svar ang. bensparken)från folk som vet (inte gissar eller tror - kan jag göra själv nämligen)

Mvh Helena

JJ
2004-07-06, 08:20
Jag skulle ha skippat den till förmån för benböj eller benpress, dock inte enbent. Ser den mer som en finslipningsövning.

Slartibartfast
2004-07-06, 08:37
Originally posted by Styrkebyggare
Upplever det som att bensparken är en mycket bra massaövning då den isolerar quadsen bra och man får grymt tryck på framsidan. Skall man välja bort något så får givetvis basövningarna gå före, men jag är övertygad om att bensparken gör god nytta.

Tycker att du kör för få set - minst fyra rejäla set (exkl uppvärmning) är min rekommendation - gärna ännu fler i böjen.

Jag kör ännu lägre volym för överkroppen och den växer bra. jag kör ju redan fem rejäla set.

Originally posted by JJ
Jag skulle ha skippat den till förmån för benböj eller benpress, dock inte enbent. Ser den mer som en finslipningsövning.


Hmm...

ok kanske inte enbent då.

edit: varför skulle enbenta pressar vara finslipning?

JJ
2004-07-06, 08:42
Originally posted by Slartibartfast


Jag kör ännu lägre volym för överkroppen och den växer bra. jag kör ju redan fem rejäla set.




Hmm...

ok kanske inte enbent då.

edit: varför skulle enbenta pressar vara finslipning?

Sorry, otydlig, jag menade att jag såg benspark mer som en finslipningsövning.
Enbenta benpressar ser jag ingen direkt mening med, känns mer som om man kommer snedbelasta kroppen i onödan.

rossi
2004-07-06, 08:47
Originally posted by Styrkebyggare
Upplever det som att bensparken är en mycket bra massaövning då den isolerar quadsen bra och man får grymt tryck på framsidan. Skall man välja bort något så får givetvis basövningarna gå före, men jag är övertygad om att bensparken gör god nytta.

Tycker att du kör för få set - minst fyra rejäla set (exkl uppvärmning) är min rekommendation - gärna ännu fler i böjen.

Isolerande övningar bygger dock väldigt lite massa. Går man efter tryck om det "måste" kännas bra tycker jag du ska gå i trappor... då menar jag många trappor. Då kommer du uppleva tryck kan jag lova dig.

Slarti: Satsar du på massa använd bensparken bara till uppvärmning, så kör jag iaf. Sen matar du tunga set med knäböj, benpress, hacksquat :thumbup:

Grahn
2004-07-06, 08:48
Jag tycker definitvt bensparken har sin plats i ett benprogram, böj och benpress i all ära men de träffar så mkt annat än just quads.

JJ
2004-07-06, 08:59
Originally posted by Grahn
Jag tycker definitvt bensparken har sin plats i ett benprogram, böj och benpress i all ära men de träffar så mkt annat än just quads.

Visst kan det ha det, men i det här fallet ser jag hellre att energin läggs på benböj vilket var frågan.

Grahn
2004-07-06, 09:02
Originally posted by JJ

Visst kan det ha det, men i det här fallet ser jag hellre att energin läggs på benböj vilket var frågan.

Tja isf skulle jag nog heldre strunta i benpressen när han redan kör böj. Dessutom om han inte tänkt köra några benspark så borde några set frontböj inte vara fel.

JJ
2004-07-06, 09:04
Originally posted by Grahn


Tja isf skulle jag nog heldre strunta i benpressen när han redan kör böj. Dessutom om han inte tänkt köra några benspark så borde några set frontböj inte vara fel.

Struntar han i benpressen kommer han ju tappa all massa, benen har ju redan krympt 2 cm:D
Frontböj är bra:hbang:

Grahn
2004-07-06, 09:07
knäböj,frontböj, bencurl ...skönt benschema :)

Gillar frontböj jag med, man behöver inte köra så blodigt tungt men kan gå grymmt djupt även om man inte är perfekt skapt för böj. Brukar alltid ta några set frontböj efter vanliga böjjen. :)

JJ
2004-07-06, 09:13
Körde denna förut, brände rätt bra (mer styrkeinriktad):
Frontböj med lätt vikt, gå ned halvvägs, stanna 5 sekunder, gå ned riktigt djupt, stanna fem sekunder, gå upp halvvägs stanna 5 sekunder, gå upp och vila 5 sekunder innan man börjar om. Kul som omväxling.

Grahn
2004-07-06, 09:15
Låter jobbigt :)

JJ
2004-07-06, 09:17
Man får akta sig för folk som tror att man fastnat och skall komma till undsättning bara.:D

Grahn
2004-07-06, 09:17
Originally posted by JJ
Man får akta sig för folk som tror att man fastnat och skall komma till undsättning bara.:D

HAHAHA jo verkar ju vara ett vanligt problem :D

Slartibartfast
2004-07-06, 09:20
Originally posted by JJ
Struntar han i benpressen kommer han ju tappa all massa, benen har ju redan krympt 2 cm:D


Bump that! Skulle aldrig lägga ifrån mig benpressen. Då skulle jag helt magra bort.

Grahn
2004-07-06, 09:22
Originally posted by Slartibartfast

Bump that! Skulle aldrig lägga ifrån mig benpressen. Då skulle jag helt magra bort.

Varför skulle du det?Benpress är ju bara en sämre böj.....

Zakath
2004-07-06, 09:24
Originally posted by Grahn


Varför skulle du det?Benpress är ju bara en sämre böj.....



Man ska träna det man gillar också!
Dessutom är det ganska stor skillnad från en böj... Ganska!

Grahn
2004-07-06, 09:27
Originally posted by Zakath

Man ska träna det man gillar också!
Dessutom är det ganska stor skillnad från en böj... Ganska!

Jo man ska väl det :) skillnaden är att benpressen är mycket sämre ja. ;)

Zakath
2004-07-06, 09:45
Originally posted by Grahn


Jo man ska väl det :) skillnaden är att benpressen är mycket sämre ja. ;)



Men kom igen, ALLA övningar är sämre än böj ju :cheers:
Så det var ett dåligt argument ;)

-AG-
2004-07-06, 10:04
Det viktiga är inte vad man kör utan hur man kör. Säg att man kör knäböj och benpress och fäller ryggen mycket i knäböj och kör med fötterna väldigt högt i benpressen så kommer inte utvecklingen för benen att vara de man önskar. Samma upplägg kan dock funka bra för en annan som kör med relativt rak rygg och fötterna längre ner i benpressen och med ett bra djup. Det gäller att ha ett utförande som belastar det man avser att träna. Det tror jag är prio ett, och med en rätt utförd teknik i knäböj tror jag att man klarar sig långt på enbart den övningen. Men givetvis kan det vara bra med någon fler övning. Knäböj, frontböj och benspark en dag och raka mark och bencurl en annan dag (tex tillsammans med ryggträningen).

z_bumbi
2004-07-06, 10:08
Originally posted by Slartibartfast

Jag kör ännu lägre volym för överkroppen och den växer bra. jag kör ju redan fem rejäla set.


Det är iofs inget som säger att du behöver samma antal set för benen som någon annan muskelgrupp och 5 set är inte så mycket för benen. Det är lönt att köra benspark men i ditt fall skulle jag hellre köra några set böj till men varför inte testa och se vad som händer?
Att du tappar i volym har inget med att du har sänkt vikterna i böjen att göra och hur går det med böjen?

Helan@: Du får med tre huvuden av quadripces och använder "bara" dessa och inget annat för att lyfta vikten, det kan ju vara positivt om man vill ha upp volymen på framsida lår.
Kör man smart och inte "för tungt" i bensparken så är det en bra övning för volym men att köra det som någon sorts styrkeövning kan drabba knäna då de är ganska utsatta i bensparken. Man har inte baksida lår som skyddar knät samt så är vinkeln i knät ganska "spetsig", kombinationen sägs inte vara så bra.
Det är dock kul att last på lite mer vikt och köra tungt :D så det får man väl avgöra själv som med allt annat vad gäller träningen.

Benspark som uppvärming.
Som uppvärmning inför böj eller andra större benövningar är det väldigt många som tycker att benspark är ganska värdelös då man bara värmer en del av muskeln samt går på en övning som är instabil för knäna när man är kall. Jag har väl ingen egen åsikt om den saken utom att det känns ganska meningslöst att värma en del av en muskel som jag ska träna om jag inte har en skada som kräver extra uppvärmning.
En uppvärming är ju inte så tung att skaderisken borde vara så hög så om man känner att det funkar så får man väl köra det men det är sällan man ser någon köra lika mycket uppvärming för andra delar som jobbar i en böj utan det brukar bara vara spark och sen lätta böjar. Kanske ett lokalt fenomen iofs.

aliquis
2004-07-06, 10:28
Originally posted by Slartibartfast
Efter snart fyra års trägen benträning kan jag bara konstatera att jag fortfarande ser ut som en flamingo...

Min fråga är: hur pass vesäntligt/onödigt är det för någon som mig, som knappt har större benmuskler än en höna att köra benspark? Bör man uteslutande hålla sig till basövningarna?

:laugh:
men så illa kan det väl inte vara? Jag tycker iofs inte heller knäböj suger tag särskilt mycket i benen, bensparken känns ju mycker mer i quadsen men jag kör den ändå inte, stela marklyft o lårcurl är lika dåliga, tycker det är assvårt att få det att kännas, i lårcurlen blir man ju dock trött.
Funderar på om jag skulle prova mig på frontböjar för att se om det tar mer.

Munter
2004-07-06, 10:48
Äeh, har du kört knäböj i massa år och benen inte växt så är det väl snarare så att du skippar böjjen och testar något annat. Basövningar i all ära, men alla med grova ben har inte fått dem från knäböj, eller dito med ryggen och marklyftet.

ivandrago
2004-07-06, 10:56
Om inte benen växer är det dags att göra något radikalt!

Testa antingen fler set, jag skulle köra dubbla mängden pressövningar, eller att köra ben 2 ggr i veckan - att verkligen satsa på dem och kanske ta det lite lugnare med annan träning som kan komma i vägen för återhämtningen.

Lägg all energi på benträningen! Tänk att de ska växa sig enorma! När det gäller ben gäller det att verkligen vara motiverad för att orka köra hårt.

Slartibartfast
2004-07-06, 10:57
Originally posted by Grahn
Varför skulle du det?Benpress är ju bara en sämre böj.....

Eftersom mina ben magrat efter att jag inkluderat böj, så drar jag den slutsatsen att benpress är en betydligt bättre övning för massa.

Slartibartfast
2004-07-06, 10:59
Originally posted by z_bumbi
Att du tappar i volym har inget med att du har sänkt vikterna i böjen att göra och hur går det med böjen?

Böjen går skit som vanligt. Däremot mycket trevligare att köra på lägre vikter och strikt. Känns mera i benen.

Slartibartfast
2004-07-06, 11:00
Originally posted by Munter
Äeh, har du kört knäböj i massa år och benen inte växt så är det väl snarare så att du skippar böjjen och testar något annat. Basövningar i all ära, men alla med grova ben har inte fått dem från knäböj, eller dito med ryggen och marklyftet.

Har faktiskt tänkt slopa böjen helt, men alla tjatar att den är bäst, så jag brukar köra lite böj i alla fall. Tonvikten ligger i alla fall på benpress.

Slartibartfast
2004-07-06, 11:02
Originally posted by ivandrago
Testa antingen fler set, jag skulle köra dubbla mängden pressövningar,

Mera set är egentligen inte ett alternativ, eftersom jag kör på max redan nu och inte pallar flera set.

ivandrago
2004-07-06, 11:20
Originally posted by Slartibartfast


Mera set är egentligen inte ett alternativ, eftersom jag kör på max redan nu och inte pallar flera set.

Pallar inte hur? Konditionen? Kan inte stå upp? Att du inte pallar fler är inte en genetisk defekt, utan en svaghet som kan byggas upp. Försök! Kör ett set till fast du vill ramla ihop. Sedan ett till. Helst då på någon grej där du inte dör om du failar totalt, typ benpress eller hacklift. No pain, no gain! :thumbup:

Grahn
2004-07-06, 11:34
Originally posted by Slartibartfast


Eftersom mina ben magrat efter att jag inkluderat böj, så drar jag den slutsatsen att benpress är en betydligt bättre övning för massa.

Gehöver ju iofs inte finnas ett samband där, tycker du ska testa frontböjar jag. Underbar övning som tar mer på quads än vanliga böj!
:)

Givetvis ska du köra vad du själv tycker är roligast/viktigast dock!

Slartibartfast
2004-07-06, 12:03
Originally posted by ivandrago


Pallar inte hur? Konditionen? Kan inte stå upp? Att du inte pallar fler är inte en genetisk defekt, utan en svaghet som kan byggas upp. Försök! Kör ett set till fast du vill ramla ihop. Sedan ett till. Helst då på någon grej där du inte dör om du failar totalt, typ benpress eller hacklift. No pain, no gain! :thumbup:

Nej tack. Jag tränar så hårt jag orkar, sen lägger jag ner. Då har jag hellre flamingoben.

Styrkebyggare
2004-07-06, 12:17
Originally posted by rossi


Isolerande övningar bygger dock väldigt lite massa. Går man efter tryck om det "måste" kännas bra tycker jag du ska gå i trappor... då menar jag många trappor. Då kommer du uppleva tryck kan jag lova dig.



Bygger isolerande övningar lite massa? Då skall man följaktligen skippa nästan alla maskiner och ställningar...hmmm :rolleyes: Jag kan ju säga att jag träffat många rejäla biffar som i stort sett enbart pumpat upp sig med maskiner, så helt verkningslösa lär de inte vara.

Tryck var inte samma sak som pump i det här fallet. Att jämföra t.ex. 7-8 reps (med ordentligt motstånd i negativ fas) som drar musten ur quadsen med att springa i massa trappor håller väl kanske inte så himla bra.

-AG-
2004-07-06, 12:28
Originally posted by Slartibartfast


Eftersom mina ben magrat efter att jag inkluderat böj, så drar jag den slutsatsen att benpress är en betydligt bättre övning för massa.

Man kan inte dra så generella slutsatser som du gör. Det kan möjligen gälla för dig, men det är inte heller säkert. Det beror helt på hur du utför dina knäböj och benpress och vilka förutsättningar du har för att utföra bra knäböjar.

Åse Columbus
2004-07-06, 13:01
Originally posted by Slartibartfast


Nej tack. Jag tränar så hårt jag orkar, sen lägger jag ner. Då har jag hellre flamingoben.

Christian Olsson har oxå flamingoben....o han e bäst i världen i sin gren....krävs muskler med styrka för det han gör oxå

Slartibartfast
2004-07-06, 13:05
Originally posted by -AG-


Man kan inte dra så generella slutsatser som du gör. Det kan möjligen gälla för dig, men det är inte heller säkert. Det beror helt på hur du utför dina knäböj och benpress och vilka förutsättningar du har för att utföra bra knäböjar.

jag drar alltid bara slutsatser utgående från och gällande mig själv.

Min teknik är felfri i båda övningarna.

mangs
2004-07-06, 14:08
Originally posted by Slartibartfast

Min teknik är felfri i båda övningarna.

Är du säker på det? :notme:

ivandrago
2004-07-06, 14:54
Originally posted by Slartibartfast


Nej tack. Jag tränar så hårt jag orkar, sen lägger jag ner. Då har jag hellre flamingoben.

It's your choice :thumbup:

Shadow Warrior
2004-07-06, 15:07
"Man ska träna så hårt så att man är döende och man ska frukta sitt nästa träningspass!"

Citat av mej själv :MrT:

Tycker det är ett bra tankesätt när det gäller benträningen:kickass:

-AG-
2004-07-06, 16:57
Originally posted by Slartibartfast


jag drar alltid bara slutsatser utgående från och gällande mig själv.

Min teknik är felfri i båda övningarna.

Dra slutsatser från sina egna resultat ska man göra men inte att gå så långt att säga att "benpress bygger mer massa än knäböj" som övning betraktat. Det kan säkert stämma för vissa, men det kan säkert vara det omvända. Jag känner en som bara tränar knäböj (och ibland frontböj), och ingenting annat för benen, och har 82cm runt låren. Jag vet också folk som har mindre ben och bara tränar knäböj och till stor del beror skillnaderna på genetik och utförande i knäböjen. Ta en titt på tyngdlyftarna, de har grova ben generellt sett och det beror till stor del på deras frontböjar, med liknande teknik i vanliga böjar (mer upprät hållning) så belastas benen ordentligt. Dessutom har man andra vinster att tjäna på fria vikter (muskelkoordination, större aktivering av nervystem, bättre muskelbalans,...). Men det behöver ju inte vara antingen eller, det går ju att träna både knäböj och benpress.

z_bumbi
2004-07-06, 17:06
Originally posted by Slartibartfast


Böjen går skit som vanligt. Däremot mycket trevligare att köra på lägre vikter och strikt. Känns mera i benen.


Varför går den dåligt om det känns bättre?

Slartibartfast
2004-07-07, 06:19
Originally posted by z_bumbi



Varför går den dåligt om det känns bättre?

För att jag blir mindre :(

Zakath
2004-07-07, 08:02
Originally posted by Slartibartfast


För att jag blir mindre :(


Man kan ju inte bli mindre av en övning, isåfall är det om du kör 1000reps plus bara för att förbränna.... Och jag tror faktiskt inte du orkar 1000reps knäböj ens utan vikt ;)
Du blir mindre av att ligga på energiunderskott! Ingen rolig inställning du har :(

Slartibartfast
2004-07-07, 08:18
Originally posted by Zakath



Man kan ju inte bli mindre av en övning, isåfall är det om du kör 1000reps plus bara för att förbränna.... Och jag tror faktiskt inte du orkar 1000reps knäböj ens utan vikt ;)
Du blir mindre av att ligga på energiunderskott! Ingen rolig inställning du har :(

Jag kör knäböj och blir mindre. Vilken inställning vill du följaktligen att jag ska ha till övningen?

Zakath
2004-07-07, 08:25
Originally posted by Slartibartfast


Jag kör knäböj och blir mindre. Vilken inställning vill du följaktligen att jag ska ha till övningen?



Du kör inte knäböj o blir mindre..! Du tror inte på dig själv och gör säkert nåt fel, så blir du mindre...
Man kan inte krympa av en övning i sig!
Man blir mindre av energiunderskott, hur ser kosten ut?

Jag vill inte att du ska ha nån speciell inställning, du ska den inställning som gör att din träning går BRA.

Slartibartfast
2004-07-07, 08:31
Originally posted by Zakath
Man kan inte krympa av en övning i sig!

Om övningen inte stimulerar muskeln tillräckligt så att den får mindre stimulans än förut, så krymper muskeln.

Zakath
2004-07-07, 08:40
Originally posted by Slartibartfast


Om övningen inte stimulerar muskeln tillräckligt så att den får mindre stimulans än förut, så krymper muskeln.



Men skippa övningen då!
Om du inte vill så är det klart att det inte går!
Skippa den bara o sluta klaga, träna o tänk hur stor o stark du är :cheers:

Slartibartfast
2004-07-07, 08:49
Originally posted by Zakath




Men skippa övningen då!
Om du inte vill så är det klart att det inte går!
Skippa den bara o sluta klaga, träna o tänk hur stor o stark du är :cheers:

HE! Allright! :cheers:

Metal_boy_
2004-07-07, 10:20
Originally posted by Helen@


Intressant fråga :thumbup: Man kanske sitter och nöter i den helt i onödan. Väntar också med spänning på svar ang. bensparken)från folk som vet (inte gissar eller tror - kan jag göra själv nämligen)

Mvh Helena

om det är du på avatarn så behöver du nog inga råd härifrån hehe du verkar ha fattat vad som funkar för dig i sånna fall med den fulländade fysiken:smokin:

Big_Vik
2004-07-07, 12:09
men slarti! Det är ju inte böjens fel att du tappat volym det är ju ditt och bara ditt eget fel iom. att du inte ätit tillräckligt och därav tappar du massa. återhämtningen försämras och muskeltillväxten med.
jag citerar en vida berömd ex-medlem av detta forum: "stark blir man i gymmet, stor blir man i köket"
Ligger nog en hel del i detta uttalande, tappar du volym så är det väl troligtvis så att du äter för dåligt. Eller att du tränar som en kärring! :notme: fast det tror jag inte riktigt på.
Men kanske testa fler och mkt tyngre set böjar samt äta mer,ta en bild och sen kan vi utvärdera efter några månader med en nyare bild.

mysteriet löst :smokin: (tror jag)

Big_Vik
2004-07-07, 12:10
Originally posted by Metal_boy_


om det är du på avatarn så behöver du nog inga råd härifrån hehe du verkar ha fattat vad som funkar för dig i sånna fall med den fulländade fysiken:smokin:

:laugh:

trodde du menade slartis bild först! :)

Slartibartfast
2004-07-07, 12:27
Originally posted by Big_Vik


:laugh:

trodde du menade slartis bild först! :)

HA HAA! :laugh:

ivandrago
2004-07-07, 12:33
Vafan slarti, du deffar ju?? Det kunde du nämnt. Att du förlorar massa runt benen är ju mest fett som försvinner..

Slartibartfast
2004-07-07, 12:33
Originally posted by Big_Vik
men slarti! Det är ju inte böjens fel att du tappat volym det är ju ditt och bara ditt eget fel iom. att du inte ätit tillräckligt och därav tappar du massa. återhämtningen försämras och muskeltillväxten med.

Jag kan ju inte äta för dåligt då armarna växer. Det är väl det första som slutar växa när man äter för lite.

ivandrago
2004-07-07, 12:38
Originally posted by Slartibartfast


Jag kan ju inte äta för dåligt då armarna växer. Det är väl det första som slutar växa när man äter för lite. '

Inte nödvändigtvis. Alla reagerar olika. Många upplever att de ökar vissa mått när de börjar deffa tack vare mer regelbundna måltider och bättre mat. Det går att bränna fett och öka i muskler samtidigt, dock inte hur länge som helst.

Slartibartfast
2004-07-07, 12:41
Originally posted by ivandrago
'

Inte nödvändigtvis. Alla reagerar olika. Många upplever att de ökar vissa mått när de börjar deffa tack vare mer regelbundna måltider och bättre mat. Det går att bränna fett och öka i muskler samtidigt, dock inte hur länge som helst.

Det där köper jag helt enkelt inte. Jag har inte ändrat min armträning på över ett år, så inte kan de plötsligt börja växa för att jag minskar näringsintaget (vilket jag i praktiken knappast gjort :em: )

MasterChief
2004-07-07, 14:36
Slarti: Jag är ju en HIT.are och enligt min världsbild så är den enda logiska förklaringen till din minskning i benvolym orsakad av för stor stress. Du tränar hårt och sen får inte benen chans att återhämta sig innan du pangar på igen. Den föklaringen är inte populär på forumet men det är den enda rimliga förklaringen eftersom du ökar på överkroppen. Du kan ju inte ha UNDERSTIMULERAT med den benträning du kört. Det är orimligt. Då är det troligare att du överansträngt musklerna och atrofi blir resultatet.

balder
2004-07-07, 15:10
Originally posted by Slartibartfast
Efter snart fyra års trägen benträning kan jag bara konstatera att jag fortfarande ser ut som en flamingo...



:laugh: :laugh:

stybb
2004-07-07, 15:23
Böj äger.. Benpressen äger.. efter böjen :D

Diggar Ruhls i hans nya film.. han kan bara köra frontböj för han är så grov över axlarna att stången inte kan ligga där
:D :hbang:

Slartibartfast
2004-07-08, 07:13
Originally posted by MasterChief
Slarti: Jag är ju en HIT.are och enligt min världsbild så är den enda logiska förklaringen till din minskning i benvolym orsakad av för stor stress. Du tränar hårt och sen får inte benen chans att återhämta sig innan du pangar på igen. Den föklaringen är inte populär på forumet men det är den enda rimliga förklaringen eftersom du ökar på överkroppen. Du kan ju inte ha UNDERSTIMULERAT med den benträning du kört. Det är orimligt. Då är det troligare att du överansträngt musklerna och atrofi blir resultatet.

Det har jag funderat på också. Att jag faktiskt skulle överträna. Jag kör faktiskt tungt då jag kör, så det kanske är för mycket. Hur ser ditt benschema ut?

Och kanske ännu viktigare, hur ser dina BEN ut? ;)

MasterChief
2004-07-08, 07:44
Originally posted by Slartibartfast


Det har jag funderat på också. Att jag faktiskt skulle överträna. Jag kör faktiskt tungt då jag kör, så det kanske är för mycket. Hur ser ditt benschema ut?

Och kanske ännu viktigare, hur ser dina BEN ut? ;)

Jag har aldrig kört massor av set för benen. Tycker det räcker alledeles utmärkt med runt 5 set totalt. Mina ben är proportionella till min övriga kropp. (Som ligger runt 92 kg oskadad). Jag har i och för sig oftast haft mycket kondisträning i schemat och det påverkar ju mängden volym jag kan ha på styrketräningen...

Men du säger själv:
1, Du blir grövre på överkroppen.
2, Det borde innebära att du tillgodoser kroppens behov av energi
3, Du kör hårt, tungt och riktiga övningar för benen.
4, Du kör 10 set totalt. Ser det som extermt orimligt att den mängden träning skulle understimulera benen såpass att de minskar.
5, Du kör mindre för överkroppen än benen, och de ökar som sagt.
6, Dina ben började magra efter du lagt in böjen. Du ökade alltså stressen för benen markant (knäböj är tuffast för benen) och märkte av volymminskning på benen.


Jag vet inte varför alla har så svårt att se det uppenbara. Du tränar benen för hårt i förhållande till vad din kropp klarar att hantera. Då utgår jag ifrån att det du säger stämmer.Mer är inte alltid bättre. Prova att vara lite radikal åt andra hållet. Vila från benträningen 7-10 dagar. Därefter kör du hälften av volymen...Tro mig...Det kommer att lösa problemet...

Slartibartfast
2004-07-08, 08:00
Du verkar ha det på klart MasterChief och du lägger fram en hel del smarta argument som verkar självklara när man tänker efter. Det är nog mest att jag intalar mig själv att jag inte tränar benen hårt nog.

JJ
2004-07-08, 08:04
Eller så vilar du längre mellan benpassen.

Slartibartfast
2004-07-08, 08:05
Originally posted by JJ
Eller så vilar du längre mellan benpassen.

Det skulle screwa upp mitt veckoshema för mycket :em:

JJ
2004-07-08, 08:09
Originally posted by Slartibartfast


Det skulle screwa upp mitt veckoshema för mycket :em:

Tror det är ett vanligt fel att alltid pressa in alla pass på just en vecka. Själv kör jag just nu varannan dag, rätt skönt faktiskt.
En annan lösning är att du inte kör alla set till failure om du gör det idag. Då lär du nog öka lite mer i styrka också.

Helen@
2004-07-08, 08:49
Originally posted by Metal_boy_


om det är du på avatarn så behöver du nog inga råd härifrån hehe du verkar ha fattat vad som funkar för dig i sånna fall med den fulländade fysiken

För det första: man blir aldrig fullärd :smash: däremot blir man lätt "hemmablind" efter många års träning - man kör liksom på med sitt vanliga race utan att kanske se/veta om att man kanske borde ändra något eller så *svamlar lite* men ni förstår säkert vad f-n jag menar?! :)

För det andra: Fotograf Jarod - är det månne jag på Avataren??? :devil:

För det tredje: :rolleyes:

För det fjärde: ...he he...tack iaf för komplimangen :em:

I All Välmening
//Helena

z_bumbi
2004-07-08, 09:03
Originally posted by Helen@


För det första: man blir aldrig fullärd :smash: däremot blir man lätt "hemmablind" efter många års träning - man kör liksom på med sitt vanliga race utan att kanske se/veta om att man kanske borde ändra något eller så *svamlar lite* men ni förstår säkert vad f-n jag menar?! :)


//Helena

:thumbup:

MasterChief
2004-07-08, 10:26
Originally posted by Slartibartfast
Du verkar ha det på klart MasterChief och du lägger fram en hel del smarta argument som verkar självklara när man tänker efter. Det är nog mest att jag intalar mig själv att jag inte tränar benen hårt nog.

Mmm...Annars så kan du ju testa det "normala" sättet och tredubbla mängden i en månad. Kolla om du ökar...

z_bumbi
2004-07-08, 10:36
Originally posted by MasterChief


Mmm...Annars så kan du ju testa det "normala" sättet och tredubbla mängden i en månad. Kolla om du ökar...

Självklart kompleterar med mycket mer mat samt en invänjning på den höga volymen..

RobbeliRobban
2004-07-08, 11:30
Själv har jag sunkiga ben, men om du vill kan du testa brorsans benträning, hans lår är helt enorma, lite annorlunda filosofi mot att köra trehundratolv set böj. Han kör benen var 4:e-5:e dag, såhär (exklusive värmningsset)
2set benpress 7-10reps
1set benspark 5-7reps sänk vikten 2-3ggr och försök göra femmor på de lägre vikterna
1set lårcurl samma princip som ovan

efter det mer traditionell vadträning..

Låter lite, men kanske värt ett försök.

Slartibartfast
2004-07-08, 12:35
Originally posted by RobbeliRobban
Själv har jag sunkiga ben, men om du vill kan du testa brorsans benträning, hans lår är helt enorma, lite annorlunda filosofi mot att köra trehundratolv set böj. Han kör benen var 4:e-5:e dag, såhär (exklusive värmningsset)
2set benpress 7-10reps
1set benspark 5-7reps sänk vikten 2-3ggr och försök göra femmor på de lägre vikterna
1set lårcurl samma princip som ovan

efter det mer traditionell vadträning..

Låter lite, men kanske värt ett försök.

Väldigt intressant! Kul med folk som tränar lågvolym och har resultat att backa upp det med. Borde faktiskt testa nåt liknande.

Grahn
2004-07-08, 12:37
lågvolym blir det inte om han kör det var 4:e - 5:e dag, snarare lite HST stuk över det imo.

Slartibartfast
2004-07-08, 12:37
En grej som jag kom att tänka på är att jag ju i princip inte kör lågvolym för armarna. Både biceps och triceps får ju rejält med stryk av de stora press- och dragövningarna, så armarna får ju indirekt ca 10 set och ändå växer dom :MrT:

Slartibartfast
2004-07-08, 12:38
Originally posted by Grahn
lågvolym blir det inte om han kör det var 4:e - 5:e dag, snarare lite HST stuk över det imo.

Hmm. Du har rätt. Ska bli kul att se om Medusa lyckas bli ett FREAK med HST.

Grahn
2004-07-08, 12:42
Originally posted by Slartibartfast

Hmm. Du har rätt. Ska bli kul att se om Medusa lyckas bli ett FREAK med HST.

Kör en HST variant själv så jag tror på det, värt att prova är det definitivt.

Slartibartfast
2004-07-08, 12:44
Originally posted by Grahn


Kör en HST variant själv så jag tror på det, värt att prova är det definitivt.

Var det inte någon som hade postat en kort beskrivning på vad HST går ut på?

Grahn
2004-07-08, 12:46
Jo söker du på HST här så hittar du nog endel trådar.
Beskrivningen på HSTs websida är inte spec lång eller komplicerad att skumma igenom heller.

Everest
2004-07-08, 12:51
Själv upplever jag precis det motsatta, blir nästan aldrig trött i benen trots 10 set böj o därefter benpress (alla set till failur) :cryout:

Slartibartfast
2004-07-08, 12:54
Originally posted by Everest
Själv upplever jag precis det motsatta, blir nästan aldrig trött i benen trots 10 set böj o därefter benpress (alla set till failur) :cryout:

You FREAK! :insane: :D

Grahn
2004-07-08, 12:55
Everest, brutal kondis?

Everest
2004-07-08, 12:56
Originally posted by Slartibartfast


You FREAK! :insane: :D

:laugh: :laugh: Ja du ska se mina somaliaben så kanske du inte tycker ja e nåt freak längre

Everest
2004-07-08, 12:57
Originally posted by Grahn
Everest, brutal kondis?

Har haft rätt bra kondis när ja va lite yngre så det sitter väl i en del. sen gör väl 4 timmars golfrundor att benen blir rätt uthålliga (MEN INTE STORA:insane: )

Grahn
2004-07-08, 12:58
Originally posted by Everest


Har haft rätt bra kondis när ja va lite yngre så det sitter väl i en del. sen gör väl 4 timmars golfrundor att benen blir rätt uthålliga (MEN INTE STORA:insane: )

Kör du låg eller högreps?

Everest
2004-07-08, 12:59
Originally posted by Grahn


Kör du låg eller högreps?

Har nästan enbart kört lågrep när de gäller ben 3-6 rep, men funderar på att höjja att tag o se om benen svarar bättre på det

Grahn
2004-07-08, 13:01
Originally posted by Everest

Har nästan enbart kört lågrep när de gäller ben 3-6 rep, men funderar på att höjja att tag o se om benen svarar bättre på det

Och det är verkligen så tunga vikter du verkligen kan köra och fullt rörelsemoment?
Mina ben blir som gelé av 10 set tunga djup böj......fast jag har ju ingen kondis alls iofs.

DarthHolm
2004-07-08, 13:06
Originally posted by Grahn


Och det är verkligen så tunga vikter du verkligen kan köra och fullt rörelsemoment?
Mina ben blir som gelé av 10 set tunga djup böj......fast jag har ju ingen kondis alls iofs.

Jag kan intyga att det är fullt rörelsemoment och så tunga vikter Everest kan köra på. Det är verkligen mord i blick! :hbang:

Grahn
2004-07-08, 13:07
Originally posted by DarthHolm


Jag kan intyga att det är fullt rörelsemoment och så tunga vikter Everest kan köra på. Det är verkligen mord i blick! :hbang:

Märkligt isf, ja då borde han testa 8-10 reps ett tag tycker jag.

Everest
2004-07-08, 13:08
Originally posted by Grahn


Märkligt isf, ja då borde han testa 8-10 reps ett tag tycker jag.

Precis det ja ska göra:thumbup:

Slartibartfast
2004-07-09, 09:33
Igår skulle jag då göra lite ändringar i schemat. Efter böjen och benpressen gjorde jag några frontböj med stången och tänkte genast "nej inte i helvitti" och så gjorde jag ett set vanliga böj till på halvmax. Har bara en svag förnimmelse av träningsvärk idag :(

Men jag blev åtminstone anklagad för steroidbruk igår. :D

Och en av de gamla rävarna satt och kollade när jag pumpade på 350 i benpress och han sade att det nog finns potential för betydligt tyngre böjar.

Popeye
2004-07-09, 10:11
:thumbup:
Alltid ett gott betyg när folk tror att man går på Roidz.
Det betyder ju att man gör något rätt i träningen. :)

Slartibartfast
2004-07-09, 10:57
Originally posted by Popeye
:thumbup:
Alltid ett gott betyg när folk tror att man går på Roidz.
Det betyder ju att man gör något rätt i träningen. :)

Lustigt är att de aldrig tar i beaktande att man kanske tränat i fyra år och resultaten inte kommit över en natt. Men visst är det kul. Bara det inte blir till ett seglivat rykte vilket är lätt hänt i en liten stad.

Jarod
2004-07-09, 12:12
Originally posted by Helen@

För det andra: Fotograf Jarod - är det månne jag på Avataren??? :devil:

I All Välmening
//Helena

Jodå...visst liknar det dig iaf... :love:

http://jarod.se/images/21.jpg

Ulf A Big
2004-07-09, 22:08
[QUOTE]Originally posted by Slartibartfast
[B]Efter snart fyra års trägen benträning kan jag bara konstatera att jag fortfarande ser ut som en flamingo...

Min fråga är: hur pass vesäntligt/onödigt är det för någon som mig, som knappt har större benmuskler än en höna att köra benspark? Bör man uteslutande hålla sig till basövningarna?

Mitt schema ser ut så här:

Knäböj 2 set
benpress 3 set
benspark 2 set
bencurl 3 set

Dorian Yates benpass såg ut så här för det mesta:
Benspark 4*12
Benpress 4*6-12
Frontböj 4*6-12
Enbens lårcurl i superset med stående vadpress och sittande vad press.
Använde han under lågssäsong och grövre ben vad han hade på den tiden kan man knappast hitta!!

lyckegard
2004-07-09, 22:18
Var för mycket att läsa men om ingen annan har sagt det så kör Johan Oldemark mer eller mindre bara med benspark (han kör inte knäböj "pga av skadorisken" i alla fall).

Och de benen han har är fina?