handdator

Visa fullständig version : Raka mark


nisnom
2004-07-05, 22:57
när herrarna och damerna pratar om raka mark är det då tal om

Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html) eller Barbell Straight Leg Deadlift (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html) ?

vilken av dom anser ni är att föredra?

JAM
2004-07-05, 23:04
Jag tror inte att man syftar på någon av dem. Om man har ryggen rak eller inte är nog bara en smaksak (ja, visst, tekniksak också). Lite som att brygga eller inte brygga i bänken - man kallar det bänkpress i vilket fall.

stybb
2004-07-06, 06:49
jag syftar på 1an..

gosh
2004-07-06, 07:27
kör jag raka mark så gör jag som på tvåan, står på en pall så man får maximal sträckning.

Zakath
2004-07-06, 07:44
Jag syftar på 1an, tycker den känns säkrast och kör därför just den.

z_bumbi
2004-07-06, 09:40
1:an

JJ
2004-07-06, 09:50
1:an, fast jag går ända ned.

Mart|n
2004-07-06, 09:53
2:an för mig men jag håller ute vid ringarna på en SL stång när jag gör det

ivandrago
2004-07-06, 11:07
2an, fast jag håller ryggen så rak det går.. Behöver endast kröka den liite i slutet. Med 1an får iaf jag ingen som helst stretch i bakre låret.

aliquis
2004-07-06, 11:18
När jag bara har gissat mig till hur jag skulle köra körde jag 2an, nu när jag har frågat någon sade han 1an. Vilket som är best vettefasiken, känner av lite i rumpen o hamstrings trots lågvolym så det är säkert ok.

Diana
2004-07-06, 12:07
båda övningarna vill ju att man ska ha helt raka knän, trodde man allti skulle ha lättböjjning för att skona knäna..skumt..

bedlam
2004-07-06, 12:17
säger jag Raka mark är det det andra alternativet jag menar.
men pallen är ju mest till för att få sträcka ut ordentligt..det är ju i princip samma övning.

JAM
2004-07-06, 12:31
Hur "farligt" är det egentligen att köra som 2:an med ryggen kutad? Jag tycker att det känns hur bra som helst, körde två tior på 120 sist utan att det var till failure. Men vem vet, rätt som det är kanske det smäller till? :(

Ja, jag har läst var exrx.net skriver.
http://www.exrx.net/ExInfo/DangerousExercises.html#anchor416052

aliquis
2004-07-06, 12:36
Originally posted by bedlam
säger jag Raka mark är det det andra alternativet jag menar.
men pallen är ju mest till för att få sträcka ut ordentligt..det är ju i princip samma övning.
Det är ju inte pallen som är den riktiga skillnaden iofs, skillnaden ligger ju i om han böjer ryggen eller inte, men i fallet med böjd rygg kan man ju gå djupare och därmed intressant att stå på en pall..

z_bumbi
2004-07-06, 12:40
Originally posted by Diana
båda övningarna vill ju att man ska ha helt raka knän, trodde man allti skulle ha lättböjjning för att skona knäna..skumt..

Ja och då kallas det stela eller rumänska marklyft.

Mycket termer att hålla reda på och jag vet att i alla fall jag brukar blanda hej vilt men ska man vara helt korrekt så är det ettan raka marklyft och tvåan är raka marklyft på en upphöjning.
Det krävs förövrigt rejäl smidighet eller korta ben för att kunna köra på en upphöjning utan att böja ryggen vilket ju även syns på länken.

Diana
2004-07-06, 17:21
ja trodde de va livsfarligt för ryggen att köra me böjjdrygg, som nr 2 visar, eftersom de innebär en stoor press på diskarna, va ja fått lära mej så e största orsaken till ryggskador vid tunga lyft(på arb.platser o allmänt) att folk lyfter me böjjd rygg... o eftersom man aldri ska låta kroppen belastas me tunga vikter me raka knän så e ju nr1 oxå fel... nån som har en logisk förklaring att erbjuda?:)

Mehdi
2004-07-06, 18:16
Originally posted by Diana
ja trodde de va livsfarligt för ryggen att köra me böjjdrygg, som nr 2 visar, eftersom de innebär en stoor press på diskarna, va ja fått lära mej så e största orsaken till ryggskador vid tunga lyft(på arb.platser o allmänt) att folk lyfter me böjjd rygg... o eftersom man aldri ska låta kroppen belastas me tunga vikter me raka knän så e ju nr1 oxå fel... nån som har en logisk förklaring att erbjuda?:)

Stämmer som du säger att diskarna får en förskjutning i belastning och eventuellt spricker.
Det är heller ologiskt att "släppa/böja" ryggen i slutet av utförandet av främst två orsaker. Främst att diskarnas tryck är som högst vid den vinkel och förklaras enkelt med biomekanik och hävstänger. Andra orsaken är att när man släpper svanken så tippar bäckenet bakåt, hamstringsmuskeln fäster vid bäckenet, vill säga att rörelsen för muskeln blir _inte_ längre bara för att man böjer ryggen, utan precis tvärtom.
Om någon har en ftp så kan jag lägga ut ett klipp på när jag kör, då får ni se utförandet i profil.


:cool:

z_bumbi
2004-07-06, 18:17
Diana: För normal gymträning och även för byggningen så skulle jag köra böjda knän och rak rygg samt skjuta tillbaka häcken så att skivstången hamna över skorna istället för en bra bit framför.

Att ha böjda knän är ett skydd för just knäna, det finns säkert någon förklaring för varför det skulle kunna vara bättre ur någon träningsynpunkt att köra med raka ben men antagligen är minst 99% av fallen som förekommer ute på gymet gammal vana.

Böjd rygg är också ett problem, för den stora merparten är det värdelöst att lyfta med böjd rygg men så finns det ett litet antal idrottare som kan ha nytta av det.
Det är främst de som ofta hamnar i en situation där man belastar ryggen i böjt läge eller där risken är väldigt stor att det kan hända, strongman och styrkelyftare är det som jag kommer på just nu. Oftast tränar man då på vikter som är rejält långt från vad man tränar på med rak rygg men det kan variera, det finns även väldigt många som anser att detta är onödigt även här. Sysslar man med en sport där man kan ha nytta av det får man avgöra själv vem man ska tro på och hur man ska träna men för den stora allmänheten så bör man undvika att böja ryggen i sådana övningar.

nordland
2004-07-06, 20:01
1:an... men jag kör med lätt böjda knän och drar aldrig högre än till knäna. Sedan föredrar jag att köra med hantlar...

Diana
2004-07-06, 20:13
tackar för bekräftelsen, började bli lite knäpp på de där utförandena och att de bara va ja som reagerade.. ja e säker på att de tillochme e skadligt att använda "fel" utförande även omman kör på lägre vikter(undantag för styrkelyftare mfl. som zbumbi nämnde, som säkert har stenkoll på va de pysslar me..) har sett/hört ett antal slita ut ryggen på de sättet, de kan va lätt att säga sålänge man e ung att de fungerar utmärkt och känns bra men vill man slippa krämpor och skador( på äldre dar) bör man nog tänka om lite..

Mehdi
2004-07-06, 20:40
Nu har jag fixat en ftp och lagt upp ett klipp på romanian deadlifts. Det är typ 3e passet för baklår på 6 månader, därför jag småskakar genom lyftet (ostabil).

Här är länken iaf: ftp://kollo:kollo@213.114.156.125

Ge gärna synpunkter på tekniken.

:cool:

Styrkebyggare
2004-07-06, 20:55
1'an för mig - böjd rygg är ingen höjdare. Använder dock upphöjning till vanliga mark ibland (och kallar det då "extended") men det är ju en annan pilsner...

Man and Machine
2004-07-06, 21:05
1an fast jag kör med lite böjda ben, annars åker hamstringsen direkt.

bedlam
2004-07-07, 06:23
hmmm, tittade lite närmare på de första länkarna nu och:
klart man försöker hålla ryggen så låst som möligt, dvs försöker svanka när man kör denna typ av övningar. man skall nog aldrig lyfta så som 2an gör...usch, problem med ryggen är något jag gärna avstår ifrån, har en mamma som har halv-pajjat ryggen efter alltför många mystiska trädgårds/barn lyft i sina dagar, och när man ser hur mycket hon lider...och hon är hårdhudad :)
så vill man veeerkligen inte vara med om det...

säkerheten främst anser jag!