handdator

Visa fullständig version : Schemakritik önskas


Semiramis
2004-07-05, 21:22
Hej, jag vill gärna ha synpunkter på mitt schema.

Bakgrund: Kvinna 48 år gammal. Efter en fullständigt försoffad ungdom började jag träna för ungefär 15 år sedan. Då var det Friskis och Svettis, Aerobics o dyl. Höll på med det till och från men det gav aldrig riktig vad jag ville. För ett knappt år sen såg jag ljuset och började styrketräna och upptäckte att jag hade hittat rätt efter alla dessa år. Äntligen en träningsform som är rolig, där jag kan styra själv och där det går att göra kontinuerliga framsteg. Jag tränar styrka tre gånger i veckan och kondition/förbränning 2-3 gånger. 1-2 vilodagar.

Mina målsättningar är att förbättra styrka och kondition, ha balans i kroppen, hålla mig frisk och att få mer muskler. Det som främst driver mig är dock att jag tycker att det är enormt tillfredställande att styrketräna, både fysiskt och mentalt. Det är en stor prioritet för mig att vara så skadefri som möjligt.

För er som har orkat hänga med så här långt, idag kör jag tresplit och det ser ut ungefär som nedan. Jag kör i stort sett efter detta program nu men varierar mig litet då och då och plockar bort eller lägger till någon övning. Jag kör för det mesta 3 *10 exklusive eventuella uppvärmningsset.

Bröst, axlar & triceps

Bänkpress eller hantelpress
Hantelflyes
Pullover med hantel
Armhävningar så många jag orkar (brukar inte bli så många!)

Hantellyft framåtlutad på snedbänk
Hantelpress
Sidolyft

Stående tricepspress över huvudet
Kickbacks
Dips (fegisversion mot en bänk)

Ben & mage

Knäböj
Utfall i Smith eller med hantlar
Knäböj bredbent med hantel hängande i händerna
Benspark
Bencurl
Enbens vadpress med hantel

Crunches med höftlyft 20 st *3
Benlyft 10 st *3
Sneda crunches 20st *3

Rygg & biceps

Marklyft
Latsdrag
Rygglyft
Rodd i kabelmaskin
Enarms hantelrodd
Drag i kabelmaskin för rhomboideus (vet inte vad övningen heter)

Bicepscurl med stång och/eller med hantlar
Hammercurls

Jag skulle uppskatta alla sorters synpunkter på mitt schema, tänk bara på att mina målsättningar och förutsättningar inte är riktigt desamma som för de flesta här.

Fatalist
2004-07-06, 01:59
Ser bra ut, det verkar som om du fick med allt det viktiga :thumbup:

Kör hårt ät duktigt :bpump:

Jense
2004-07-06, 03:55
Du tränar så som jag lärt min morsa att träna.. så det är bra, inget specifikt att ändra på heller.


Hur har du lagt upp din konditionsträning?

Semiramis
2004-07-06, 06:42
Jense skrev - QUOTE]Du tränar så som jag lärt min morsa att träna.. så det är bra, inget specifikt att ändra på heller. Hur har du lagt upp din konditionsträning?[/QUOTE]

Vad bra att det är flera tanter som styrketränar, hoppas det går bra för morsan!

Min konditionsträning är väldigt basic, antingen spinning 55 eller 90 minuter eller 60 minuter på konditionsmaskinerna just nu kör jag oftast 30 miuter trappmaskin och 30 minuter rotex, takt så att jag flåsar och svettas rejält.

JJ
2004-07-06, 08:17
Jag hade bytt ut kickbacks för att jag själv inte tycker det är någon bra övning, men behåll den om du gillar den. Pushdowns skulle kunna vara ett alternativ.
Annars såg det bra ut, kul med lite äldre här.

Stab
2004-07-06, 11:05
Tycker det ser bra ut fast kanske en till biceps övning såsom scottcurls skulle bli bättre ;)

Åse Columbus
2004-07-06, 12:22
Originally posted by Semiramis
Jense skrev - QUOTE]Du tränar så som jag lärt min morsa att träna.. så det är bra, inget specifikt att ändra på heller. Hur har du lagt upp din konditionsträning?

Vad bra att det är flera tanter som styrketränar, hoppas det går bra för morsan!

Min konditionsträning är väldigt basic, antingen spinning 55 eller 90 minuter eller 60 minuter på konditionsmaskinerna just nu kör jag oftast 30 miuter trappmaskin och 30 minuter rotex, takt så att jag flåsar och svettas rejält. [/QUOTE]

Tycker oxå att det är kul när "äldre damer"..(själv = dam 55 år) tar sin plats i gymmet!

Ser inget fel i ditt schema alls...variera den ibland med att antingen kasta om i den ordning du redan har ...eller leta rätt på en ny övning ibland och byt ut för att förnya gnistan.

Hur lång är du? Hur mycket väger du?

Vart i sthlm bor du?

Åse

Semiramis
2004-07-11, 21:20
Tack för kommentarerna!

Originally posted by Åse Columbus

Tycker oxå att det är kul när "äldre damer"..(själv = dam 55 år) tar sin plats i gymmet!

Ser inget fel i ditt schema alls...variera den ibland med att antingen kasta om i den ordning du redan har ...eller leta rätt på en ny övning ibland och byt ut för att förnya gnistan.

Hur lång är du? Hur mycket väger du?

Vart i sthlm bor du?

Åse [/B]

Åse, jag är 166 cm lång och väger 78 kilo. Har lyckats med konststycket att inte gå ner ett gram sedan jag började träna på allvar :em: men å andra sidan har jag minskat en storlek så jag ska väl inte gnälla alltför mycket. Jag bor i Djursholm, norr om Stockholm.

Angående "äldre damer" på gymet så tror jag att vi skulle få en hälsorevolution om fler letade sig dit, när man jobbar på kontor kan man ju konstatera att nästan alla har ont i rygg och axlar säkert 75 procent skulle må mycket bättre av att träna (gäller förresten lika mycket herrarna). Jag har i alla fall lyckats släpa med mig en kompis till gymet och mycket riktigt, hennes trötta rygg har blivit mycket, mycket bättre.