handdator

Visa fullständig version : Emilias maratonträning


Emilia
2004-07-05, 18:49
Nu ska jag påbörja en träningsdagbok för min träning inför mitt första maraton. Tyckte inte det var värt att tala om innan man blir så seriös att man börjar se tiden som det centrala och vill förbättra sitt rekord. Jag försöker ju bara komma igenom mitt första maraton! Men Slarti sade att det är ju den första gången som är en bedrift, så here goes.

Joggar ca 23 km i veckan året om, men sedan maj har jag ökat till 30 km i veckan och sedan början av juni till 40. För två veckor sedan ökade jag till 50 km i veckan. Har oxå styrketränat en gång i veckan.

Mitt främsta mål nu är att öka hastigheten och kör därför hastighetsträning en gång i veckan. En gång i veckan blir det oxå uthållighetsträning som ju är det viktigaste inför maraton, men jag tycker jag har det under kontroll. Det är hastigheten som måste ökas och tiderna alltså förbättras.

Början med lördagen.

Lördag 3.7

lätt löpning 20 km på tiden 02.03
magmuskelövningar 10 x 16 reps

Måndag 5.7
löpning 10 km med 20 minuter lätt löpning och 40 minuter hastighetsträning - total tid 59 minuter 55 sekunder.
magmuskelövningar 10 x 16 reps

...fortsättning följer!

emmzan
2004-07-05, 19:00
Välkommen hit - trevligt med fler tjejjournaler :thumbup: :cheers:

lauria
2004-07-05, 19:24
Originally posted by emmzan
Välkommen hit - trevligt med fler tjejjournaler :thumbup: :cheers:

Instämmer!!

Du är väldigt lik en finsk tjej som jag vet bor i Örebro...Bor du där?

Stab
2004-07-05, 22:09
kul att se en sprinter journal även fast d kanske inte är min grej, hoppas det går bra i maran för dig :kickass:

Everest
2004-07-05, 22:37
Coolt me marathon:thumbup:

Stab: en sprinter springer inte marathon;)

Stab
2004-07-05, 22:39
Originally posted by Everest
Coolt me marathon:thumbup:

Stab: en sprinter springer inte marathon;)

ähhhhhhh sameshit :cool:

Emilia
2004-07-06, 10:19
Näpp, jag bor inte i Örebro utan i Vasa på Finlands västkust.

Slartibartfast
2004-07-06, 10:52
Hello! :naughty: Singel, eller?

Kul att du fått igång din journal. Löpningen verkar ju gå bra, men som jag tjatat förut så tror jag du är för slapp med kosten (ska jag säga :em: )

Ska bli kul att se hur det går i alla fall. Du fixar det absolut. :thumbup: :love:

lauria
2004-07-06, 14:34
Originally posted by Emilia
Näpp, jag bor inte i Örebro utan i Vasa på Finlands västkust.

Okej, jag misstog mig då...Jag brukar vara duktig på de:D

Emilia
2004-07-06, 18:52
Okej: Tisdag 6.7

I dag har jag haft vilodag från löpningen och tagit ett styrketräningspass i stället. Fast styrketräningen har nog gått åt helvete när jag ökat löpningen. Satsar inte på det utan tränar mest för att överkroppen ska ha nåt att göra oxå, och för att armarna inte ska se så formlösa ut...

Alltså:

rygg: 39,2 kg / 3 x 10

triceps: 9,2 kg / 3 x 10

biceps: 19,8 kg / 3 x 10

axlar: 19,8 kg / 6 x 10

nedre ryggen: 5 x 10

armhävningar: 3 x 10

situps: 10 X 16

Snorkfröken
2004-07-06, 19:11
Wow, maraton! Imponerad... Skulle vara så nöjd med mig själv om jag helst orkade springa 10 km. Iof sig har jag inte prövat på länge heller så kanske jag skulle överraska mig själv . Hur som, kul att du kombinerar det med styrketräning och att du hittat till forumet du med. Är själv gröngöling här på forumet, än så länge ;)

Kör hårt!
/Snorkfröken

Emilia
2004-07-07, 18:49
Onsdag 6.7

lätt löpning 10,15 km, nu har jag mätt upp rutten med trippmätare. tid: 01. 02.45
vilket betyder att hastighetsträningen märks på tiden (tre minuter snabbare) men att jag fortfarande är ALLTFÖR långsam. Springer ca 6 min/km vilket är långsamt enligt mig. Mitt mål är att nå 5 min/km och alltså springa 10 km på 50 minuter. Det lär ska ta länge innan jag når dit. Eller så gör jag det aldrig... Suck!
kändes i alla fall bra i dag fast högra vaden var ganska stel i början.

och så gjorde jag förstås magmuskelövningar 10 x 16

Emilia
2004-07-08, 18:55
Torsdag 8.7

löpning 10,15 km på tiden 01.02.45. Kunde ha gjort en bättre tid, under 1 h, men jag hade sällskap de första 2 kilometrarna så det gick långsammare då.

högra vaden fortfarande lite stel och öm, men inget som hindrade löpningen.

efteråt 10 x 16 situps

Bamse
2004-07-08, 19:03
Originally posted by Emilia
Näpp, jag bor inte i Örebro utan i Vasa på Finlands västkust.

Då är du ju nästan umebo!!

Jax
2004-07-08, 19:32
Ah, en löpare, trevligt. :cheers:

Vore kul om du skrev ungefär hur du tränar på en vecka. Vilka sträckor du springer och vilket tempo du beräknar att hålla. Skriv även med eventuell övrig träning. Lite styrketräning brukar ju vara bra också, särskilt bål- och ryggmuskulaturen.

Lite konfunderad över en sak:

"
lätt löpning 20 km på tiden 02.03
lätt löpning 10,15 km, nu har jag mätt upp rutten med trippmätare. tid: 01. 02.45"

Alltså samma tempo, vilket är okej om det är just lätt löpning som du beskriver, men du bekymrar ju dig över att tempot är för lågt, det ska det vara på de lugnare passen. Det är när du springer max du ska tänka mest på tiderna.

Och kämpa på du så är du snart under 50 min på milen. Lägg in ett snabbt 5 kilometerspass och/eller ett intervallpass i veckan så får du snabbt upp lite högre tempo.

Lycka till med maran! Vilken är det som gäller? Är det stockholm så har du ju 11 månader på dig och det är ju lång tid kvar att träna på.

Emilia
2004-07-09, 07:31
Jag satsar på Vasa maraton den 4.9 i år, alltså 2 månader kvar.

Oroar mig över tiden eftersom det känns som om jag borde börja springa snabbare på vanliga rundor också då jag tränar hastigheten en gång i veckan, att det liksom skulle "smitta av sig" så att jag blir mera van vid högre hastigheter. Maraton ska ju också vara lätt löpning men jag vill gärna klara det under 4,5 timme om det bara är möjligt. Vilket jag inte tror.

Min vecka ser ut så här:
måndag 10, 15 km med hastighetsträning 40 min mitt i rundan som då tar en timme eller några sekunder under

tisdag styrketräning för överkroppen

onsdag 10,15 km

torsdag 10,15 km

fredag vila

lördag 19,6 km

söndag vila

= sammanlagt 50, 05 km i veckan

JJ
2004-07-09, 08:06
På 2 månader kan det ändå hända en del. Prova att göra som Jax sa, lägg in ett intervallpass eller ett rent snabbdistanspass istället för ditt distans och snabbhetspass som du har nu. Min personliga åsikt är dock att det passet kan vara minst 7 km.

Jax
2004-07-09, 16:32
Du sprang ju två mil på 6 km/min tempo, så du har nog rätt så goda chanser att klara maran under 4,5 timme. Vet visserligen inte hur trött du är efter de två milen.

Tänkte jag skulle skriva ett alternativ till din träning, sen får du känna efter själv hur mycket av det du vill ta till dig (skriver bara löppassen)

1. 7-8 km i högt tempo
2. Yasso 800 (intervallträning som går ut på att du springer 10*800 meter. Varje intervall ska du springa på samma tid i minuter som maran ska ta i timmar. Du ska alltså springa 800 meter på 4 min och 30 sekunder.)
3. 10-14 km i någorlunda högt tempo
4. 20-25 km i ganska lungt tempo (du ska kunna prata med en eventuell träningskamrat under rundan)

Tänk på att du inte ska ta ut dig max på långpasset, det sliter för mycket på kroppen. Spring det lite lugnare. Det är till för att du ska vänja kroppen vid att springa länge. Sen vill man givetvis testa att springa lite snabbare ibland och det är inget fel i det. Men att varje vecka ta ut sig max på ett långdistanslopp kan lätt leda till skador och överansträngning.

Hoppas att du klarar maran under 4,5. Du tränar i alla fall bättre än vad jag kunde göra innan min första och hittills enda mara.

Emilia
2004-07-12, 16:29
lördagen 10.7 vilade jag

söndag 11.7

löpning 19,6 km i ganska lugnt tempo på tiden 02.04
vädret var fruktansvärt: solen gassade och luften var tryckande. i slutet av rundan kom åskan och regnet äntligen.

+situps 10 x 16

dagen efter stel höger vad fast jag vilat två dagar innan rundan. får se hur det känns på tisdag.

måndag 12.7

vila från löpningen men styrketräning enligt modellen ovan. (armar, rygg, axlar, bröst)

Emilia
2004-07-14, 07:40
JAX!
tänkte ta till mig en del av ditt förslag, nämligen ett kortare snabbpass per vecka. Tänkte byta ut ett av 10-kilometerspassen till 6 kilometer ren hastighetsrtäning och förlänga långrundan med 4 km i stället.

NYHET:
bestämde mig för att delta i hemstadens halvmara nästa fredag, alltså den 23.7 vilket betyder att jag tar det lugnt denna vecka och nästa med endast 30 km denna vecka och ett 6-kilometerspass nästa måndag med vila resten av veckan inför halvmaran så jag kan satsa på en bra tid. hoppas vädret blir bra=kyligt.

Har förresten fått en inflammation i högra vaden konstaterade farsan som är läkare. så det passar bra att ta det lugnt och gå på inflammationshämmande medicin.

Annars:
jag styrketränade på måndagen och löpte 10 km på tisdagen i mycket lugnt tempo på grund av det varma vädret. (1 timme 4 minuter)

Jax
2004-07-14, 08:11
Låter bra, förutom att du har fått en inflammation. Riktigt tråkigt att inte kunna springa för fullt. Tänkte jag skulle ut och springa 3 km nu och se vad mina benhinnor säger.

Lycka till på halvmaran. Vad blir det för tid? sub 2:00?

Emilia
2004-07-15, 08:10
Siktar på under 2 timmar men vågar inte tro på att det lyckas. Vädret blir nog för varmt gissar jag.

Förra sommaren sprang jag halvan på 02.09 nånting, bättre än så ska jag i alla fall försöka i år.

Emilia
2004-07-25, 13:27
så är då halvmaran avklarad. ett fullkomligt fiasko. siktade på 2 timmar, kom i mål på 02.25. orsak: fucking MATFÖRGIFTNING mitt under loppet!!!!!!
hur jävla osannolikt är inte det då???
början gick bra, 5 km på 28 minuter. men sen började det bubbla olycksbådande i magen...
omkring 8 km blev det klart att jag inte skulle kunna fortsätta utan att få komma in på toan. lyckligtvis fick jag låna toan hos en familj som bodde vid vägen. Har aldrig varit med om sådan explosiv horror-diarré. kunde iaf fortsätta men var ganska uttorkad och dryckesstationerna var för långt ifrån varandra, så jag var ordentligt svag och det gick långsamt.

hade med sportdryck men trodde att den var för stark och orsakat diarrén, så jag vågade inte dricka av den.

efter loppet märkte jag att det var matförgiftning då projektilspyorna kom... kroppen tömde sig alltså helt ur båda ändarna och jag kunde inte ens hålla nere lite vatten efteråt. Men när bakterierna väl var ute ur kroppen och jag vilar en stund gick det bra att äta igen och jag kände mig frisk och kry.
antar att salladsbordet till lunchen var boven. det var 25 grader varmt i skuggan den dagen, vilket inte heller underlättade loppet. dessutom var det motvind hela tillbakavägen (10 km). Och jag hade fruktansvärt huvudvärk då jag inte vågat dricka det vätskedrivande kaffet på hela dan... Katastroflopp, med andra ord.

Positivt dock att inflammationen i vaden gått över och inte besvärade mig alls. Bra oxo att jag överhuvudtaget kom i mål och var i bra kondis efteråt, inte trött eller särskilt stel alls trots att jag fick i mig alldeles för lite vätska.

ja ja, så kan det gå. depressionen gick över och jag siktar på ett bättre helmaraton den 4.9.

christian
2004-07-25, 13:42
Starkt jobbat ändå!

Troligtvis inte många som skulle fortsätta efter det där.

:kickass:

Jax
2004-07-25, 15:58
Tråkigt att loppet inte gick som du ville, men riktigt starkt att ta dig i mål.

emmzan
2004-07-25, 16:33
Starkt jobbat! :kickass:

Slartibartfast
2004-07-26, 20:37
Starkt jobbat, och det går ju säkert bättre på helmaran i Vasa. :thumbup: :love:

borde ta ett snack med Thomas om hans salladsbord :furious: