handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om Kosttillskottsbranschen?


Pudzianovski
2004-07-05, 12:35
Vad tycker ni egentligen? Lurar de på oss skit som inte alls behövs?

Tycker ni det räcker med vanlig kost? eller säger ni bara det samtidigt som ni köper tillskott själva?

Eller anser ni er behöva de nyaste coolaste bästa tillskotten marknaden har att erbjuda?

Är det en bransch som lurar oss?

Påverkas du mycket av vad andra säger på olika forum?

Skulle vara kul o höra lite åsikter och tankar kring detta om jag tillåts ha kvar tråden.

Grahn
2004-07-05, 12:36
Är väl inte värre än någon annan branch egentligen.

Mindek
2004-07-05, 12:41
Det är väl lite olika... vissa företag är värre än andra och hypar produkter som egentligen bara är skit, andra är mer verklighetsförankrade. En del företag tar ut stora överpriser på sina tämligen vanliga tillskott (Twinlab t.ex.)

Men de är väl egentligen inte värre än i andra branscher som sagt...

Kebab-Arne
2004-07-05, 12:42
För dåligt insatt för att ha någon djupare överblick men tror det är väldigt olika mellan tillverkare, om de lurar oss och liknande.

Då jag enbart köper proteinpulver och kreatin tror jag inte att risken att jag blir lurad är så stor. Köper man Super übers Nutrition nya superfettförbrännare med 454% bättre fettförbränningsegenskaper är nog risken man får en dålig produkten större än om man håller sig till basic saker.

Pudzianovski
2004-07-05, 12:49
Känns som kosstillskott är en överdriven bransch. Visst är kanske många andra branscher det med, men nu pratade vi inte om just det.

Hör ofta folk här som säger att man ska hålla sig till vanlig kost i första hand. Men samtidigt så köper de antagligen en del kosttillskott själva.

Jag är knappast insatt i branschen men överpriser? Hur mkt tjänar de egentligen? Tar de ut ett alldeles för stor pris?

Man läser ju på diverse dorum om ungdomar i 18års åldern som aldrig tränat som köper på sig de dyraste och de coolaste nyaste supermegaulrta RXH2.

randig
2004-07-05, 12:51
tycker att kostilskotsbranchen e i samma klass som tvshop

Zakath
2004-07-05, 13:06
Jag är ganska säker att de tar ganska enorma överpriser på det mesta, tänk att vassleprotein (whey80) egentligen är ett djurfoder.
Läste om nån farm i Canada fär grisarna skulle ha 1,5kg whey80 om dan, jag tror knappast att det kostade 150kr/kg då....
Sen säljs det egentligen i minst 25kgs säckar till diverse farmer och liknande..

Det finns mycket skit i branchen tror jag.

Av personlig erfarenhet ökar jag lika bra av vanlig mat, men just proteinpulver är väldigt behändigt, speciellt efter ett pass! Annars behövs det inte.. Kreatin är nästan snudd på doping, inte naturligt iaf, så det tar jag inte, men funkar säkerligen.

z_bumbi
2004-07-05, 13:06
[QUOTE]Originally posted by Pudzianovski
Lurar de på oss skit som inte alls behövs?

Ja, i många fall så försöker de.

Tycker ni det räcker med vanlig kost?

För de allra flesta funkar det utmärkt..

eller säger ni bara det samtidigt som ni köper tillskott själva?

Jag säger det och köper tillskott, jag är inte som de allra flesta och så är jag bekväm. :)

Eller anser ni er behöva de nyaste coolaste bästa tillskotten marknaden har att erbjuda?

Finns inte många sådana som funkar och de som funkar har så få någon verklig nytta av att en förändring på något annat område (Tränings/kost/vila) skulle ge bättre effekt på sikt.

Är det en bransch som lurar oss?

Återigen ja.

Påverkas du mycket av vad andra säger på olika forum?

Inte mycket men självklart påverkas jag men jag väljer ganska noga vilka jag lyssnar på numera.
Det påverkar dock inte mina egna inköp av tillskott utan mer vad jag tror kan funka i vissa situationer där jag inte själv befinner mig. Det finns alldeles för mycket saker för att man ska testa allt själv samt så har ju alla inte samma mål och i vissa fall så kanske det gör någon nytta men jag själv befinner mig inte i den situationen att jag någonsin kommer att märka av det.

Så länge man inte går in allt förmycket på olika företag och vad de säljer så ser jag inget problem med tråden förövrigt, det kan bli lite svårare om man börjar rabbla upp alla skitsaker man har köpt från olika märken genom åren så det ska vi nog undvika.

RobbeliRobban
2004-07-05, 13:56
Är egentligen proteinpulver så speciellt dyrt jämfört med vanlig proteinrik kost? Tänk att du skall öka ditt proteinintag med 100g.dag. ponera att tillskottx produkt med 90%protein kostar 1000kr/3kg alltså 333 kr/kg 33,30/100g. Utan att vara matematiskt korrekt säg att för att få i dig 100g protein får du äta 120g pulver. 120g pulvrets pris är då 40kr.

För att få i dig 100g/protein från mat tex kyckling (goda salt-och ärtproteins-injicerade fileer från eldorado 20gs protte halt) för att få i dig 100g/protein behöver du äta 500g, ponera att kycklingen säljs i en kilos förpackning för 60kr. alltså kostar samma mängd till kroppen tillförd protein 30kr.

Inte så mkt dyrare med proteinpulver väl? Ta då kyckling från kronfågel så blir nog pulvret tom billigare!

Proteintillskott kan ju inte ersätta mat, men vid ett förhöjt matintag är det praktiskt, snabbt och lätt, inte speciellt dyrt heller!

Fairing
2004-07-05, 14:07
1, Vissa företag med överdriven marknadsföring kring vissa produkter kan verka oseriösa men lura folk...det vet jag inte.kosttillskott är som vilken branch som helst det gäller att överleva och det kan man göra på olika sett som i alla andra brancher

2, Kosttilskott är som det låter "kost tillskott".Kostförstärkningsprodukter när den vanliga kosten inte räcker till.

3, Nya coola tillskott klara vi oss nog utan.........

4, Lurar konsumenten ? beror nog på företagen men branchen har blivit 100000ggr bättre en början 90-tal

5, Nej , man skall ha en egen uppfattning om saker och ting men forum kan vara lärorika för många.

6, Sist men inte minst: Lönsamheten i branchen är inte så god som många tror därför är risken för konkurser bland Gym & Hälsokostbutiker skyhög. Vissa företgag har bara 30% avans och en web-shop som lämnar 15% rabatt har bara 15% kvar att leva på och det är ingenting.

muskelbyggarn
2004-07-05, 14:33
Håller med lasse i alla punkter.


Visst finns det företag som medvetet vill lura kunderna för att tjäna så mycket pluring som möjligt genom att fuska med innehållen på olika sätt.

Visst finns det företag som lever på att ligga i frontlinjen vad gäller nya produkter, det är ett sätt att få företaget att gå runt. Dvs. ha massiv reklam hela tiden om det nyaste och "bästa". Det lockar alltid någon att köpa...

Att det skulle vara "överpriser" är jag tveksam till. Det beror på vad man jämför med och vad ett överpris är för något. Precis som lasse skrev så är förtjänsten inte speciellt hög, varvid de flesta som tror de skall kunna sälja KK och ha ett enkelt jobb ofta slutar inom kort. Det finns helt enkelt inte stora pengar att hämta, man måste ha stora volymer för att ens kunna leva drägligt och ha EN lön.

30% i marginal är ovanligt i e-butik. Där ligger det ofta mellan 12-25%. Och det är inte mycket till marginal...


Vänl,,,
Tobbe

aliquis
2004-07-05, 15:12
Originally posted by Pudzianovski
Jag är knappast insatt i branschen men överpriser? Hur mkt tjänar de egentligen? Tar de ut ett alldeles för stor pris?
Definitivt, de tillskott som sägs ge effekt skulle ju inte vara tillåtna om de gjorde någon större skillnad, så diverse dyra mirakelkapslar är nog bortkastat.
Återstår kreatin och protein, vad kreatin kostar att tillverka vet jag inte, proteinet används ju som sagt bl.a. som djurfoder och vassleprotein är ju EN RESTPRODUKT från ostframställning, knappast något man tänkte använda från början, samma sak med mitt sojaprotein som är en restprodukt från framställningen av sojaolja.
Visst att saker och ting kanske har renats lite mer, men 300kr burken borde det ju inte kosta..

Grahn
2004-07-05, 15:13
Beror ju lite på hur man ser på branchen med , det finns ju alla typer av mirakelmedelsförsäljare till de som mest handlar med protein och kreatin etc.

Lite styggt att bunta ihop dem i samma grupp.

GhostFace
2004-07-05, 15:53
Originally posted by aliquis

Definitivt, de tillskott som sägs ge effekt skulle ju inte vara tillåtna om de gjorde någon större skillnad, så diverse dyra mirakelkapslar är nog bortkastat.
Återstår kreatin och protein, vad kreatin kostar att tillverka vet jag inte, proteinet används ju som sagt bl.a. som djurfoder och vassleprotein är ju EN RESTPRODUKT från ostframställning, knappast något man tänkte använda från början, samma sak med mitt sojaprotein som är en restprodukt från framställningen av sojaolja.
Visst att saker och ting kanske har renats lite mer, men 300kr burken borde det ju inte kosta..

Inte 300:- utan.....?

Med allting inräknat, ex. frakter, reningsprocesser, lön, reklam så tickar det lätt iväg.
Priserna för proteinpulvren är skitstora om man jämför olika märken, det är upp till konsumenten själv dock att avgöra för vilken produkt man vill stoppa i sin kropp utan att ex. må fysiskt dåligt.

Beast
2004-07-05, 16:53
Kosttillskottär nödvändigt tycker jag, dom som säger annat vet inte vad dom snackar om :)

Fairing
2004-07-05, 17:01
Tänk på att det är hur långt man förädlar en produkt som kostar pengar.
Det är därför Degussas Creapure är 4ggr dyrare en Kinesiskt kreatin som inte är lika förädlat/renat. Tänk på det när ni jämför priser.

Ett billigt Vassle Koncentrate har inte genomgått samma reningsprocess som Isolat osv.

Personligen tror jag nog att det finns mer pengar att tjäna på mirakelmedel inom Hälsokost en inom Sport kosttillskott.

aliquis
2004-07-05, 17:06
Originally posted by GhostFace

Inte 300:- utan.....?
Med allting inräknat, ex. frakter, reningsprocesser, lön, reklam så tickar det lätt iväg.
Priserna för proteinpulvren är skitstora om man jämför olika märken, det är upp till konsumenten själv dock att avgöra för vilken produkt man vill stoppa i sin kropp utan att ex. må fysiskt dåligt.

Jag som konsument är totalt ointresserad av hur många led produkten har gått igenom och vad dessa kostar. I fallet vassleprotein lär det ju vara något i stil med:

Bonde -> mejeri -> förädling -> större företag -> företaget som säljer produkten och lägger till smaker och förpackningar -> återförsäljare(?) -> butik -> konsument.

Klart priset på produkten ökar rejält... många som skall ha sina pengar på vägen.

aliquis
2004-07-05, 17:13
Originally posted by Fairing
Tänk på att det är hur långt man förädlar en produkt som kostar pengar.
Det är därför Degussas Creapure är 4ggr dyrare en Kinesiskt kreatin som inte är lika förädlat/renat. Tänk på det när ni jämför priser.
Ett billigt Vassle Koncentrate har inte genomgått samma reningsprocess som Isolat osv.

Men det är kanske det som är själva "blåsningen" så att säga, att kunden luras att tro att den behöver de högförädlade produkterna till en mycket större kostnad när den kanske hade klarat sig lika bra med en enklare produkt.
För hur många spelar det så stor roll om det är ett vassleisolat eller koncentrat att det förstnämnda är värt 2-3 ggr pengarna? Och än mindre att betala 4ggr mer för degussas kreatin än någon annans.

muskelbyggarn
2004-07-05, 17:33
Precis som lasse skrev så är nog "häslokostbranchen" full av exempel där stora påslag kan ligga på div. mirakelprodukter och produkter i övrigt.

Jag blev kontaktad av en "tillverkare" om att sälja någon ginsengprodukt som även innehöll löjliga mängder vitaminer och mineraler. Men man kunde speca allt som fanns i produkten och för gemene man som inte vet vad dagsdos m.m är för något så ser det ju jävligt fint ut. Dessa skulle jag få köpa för 20 spänn burken, a 90 tabletter. Utpriset skulle vara 280 spänn...

En annan fin sak är de som säljer CLA. De tar runt 200 spänn för 100 kapslar a 500mg. Innehållsförteckningen "vegetabilisk olja". För visst i vissa oljor finns CLA med naturligt men i vilka mängder?....
Men som sagt inget gemene man tittar på i hälsokostbutiken...


Vänl,,,
Tobbe

Pudzianovski
2004-07-05, 17:41
Man kan ju nästan få för sig att Fairing och muskelbyggarn säljer bra grejer till ett bra pris och att alla andra inte gör det.

GhostFace
2004-07-05, 18:09
Originally posted by Pudzianovski
Man kan ju nästan få för sig att Fairing och muskelbyggarn säljer bra grejer till ett bra pris och att alla andra inte gör det.

Skillnad på att sälja kvalité ...och allt annat !

:hbang:

Tolkia
2004-07-06, 10:01
Det är väl med kosttillskottsföretagen som med läkemedelsföretagen: att de främst gör det som är bra för kosttillskottsföretagen respektive läkemedelsföretagen. D.v.s. de startade - och drivs vidare - med målet att göra vinst, inte att göra goda gärningar. Därmed inte sagt att alla företagare är onda profitörer med ambitioner att ta över världen, men man kanske inte skall vänta sig att de skall agera som altruistiska Moder Teresor.

Jet
2004-07-06, 13:20
Originally posted by Pudzianovski
Man kan ju nästan få för sig att Fairing och muskelbyggarn säljer bra grejer till ett bra pris och att alla andra inte gör det.

Det är fler som säljer bra grejer till bra priser(:em: ) , dock så har både rätt i vad de säger!

Som konsument skiter man ju i VAR man köper, eller hur... Finns ju exempel på butiker som inte har gått med vinst sen de startade för flera år sedan, och fortfarande kör på.... Sånt kallas för pengatvätt mina vänner, och sån är verkligheten.

muskelbyggarn
2004-07-06, 17:21
"Sånt kallas för pengatvätt mina vänner, och sån är verkligheten."

Fan det är därför jag aldrig tjänat några pengar då :D


>Jet
Du kan kontakta skattemyndigheten ang. pengatvätt, de kommer gärna och kollar upp folk...


Vänl,,,
Tobbe

Zakath
2004-07-06, 18:38
Originally posted by Pudzianovski
Man kan ju nästan få för sig att Fairing och muskelbyggarn säljer bra grejer till ett bra pris och att alla andra inte gör det.




Värt att tänka på...

-=(WatchTower)=-
2004-07-11, 13:31
Kosttillskottbranschen är den bransch som jag anser är HELT TOTAL värdelös och vars mål är att lura folk på pengar. Det sorgligaste är att dem lyckas med det också!! Folk går på deras meningslösa reklamkampanjer och man träffar både på den ena och andra killen på gymmet som både tar 1,2,3,4 olika kosttillskott samtidigt i tron att musklerna ska växa eller åtminstone skulle effektivisera träningen och återhämtningen vilket är ren skitsnack eftersom dem inte fungerar..

Som ni säkert förstår använder jag själv inga kosttillskott, följer inte ens dem enkla timingsreglerna ex snabba kolhydrater direkt efter träning utan äter det jag känner för och när jag känner mig hungrig. Trots det har jag ändå fått fina resultat på otroligt kort tid, likaså min kompis som baserar större delen av sin föda på korv, makaroner.
Vad är hemligheten?

Vanlig hederlig seriös styrketräning samtidigt som man har turen och fått bra gener (annars spelar det inte så stor roll hur hårt och mycket du tränar, du kommer aldrig kunna bli något "extra" ändå om generna är kassa)

Ta en titt på nedastående länkar där det finns flera exempel på
killar med olika kroppstyper som både är omänskligt starka har en symmetrisk och fin deffad fysik som vidare överstiger dem flesta killars fysik på det här forumet, bilderna på sidan är från år ca 1850 -1900 då varken vanliga kosttillskott eller anabola existerade!!

http://www.sandowmuseum.com/index.html
http://www.sandowmuseum.com/sandow19.html

Om dem nu lyckats skapa en fin fysik, hur kommer det sig att flertalet tränande som i dagsläget har en stor kunskap om kost/träning och dessutom nyttjar mängder av "hitech-kosttillskott" fortfarande ser ut som en potta skit trots flera års träning....