handdator

Visa fullständig version : Aspartam


Jennyy
2004-07-04, 21:36
Har hört att aspartam ska vara fettbildade kan det stämma?

Har sökt och hittat massa om aspartam men fick inte svar på min fråga...

aliquis
2004-07-04, 21:58
kort svar: nej

längre svar: aspartam ger bara pyttesmå mängder energi, aspartamet lagrar inte alls in en massa fett i kroppen eller gör så fett stannar kvar för alltid eller stannar upp förbränningen tills det självt är borta eller något annat dumt. Säkert något jävla påhitt från någon som har haft för sig att något var dumt med aspartam och inte riktigt kom på/förstod vad det kunde vara. Och som du kan se i alla de andra trådarna ger det ingen direkt insulinutsöndring eller något heller. Det enda eventuellt negativa är den söta smaken som skulle kunna lura kroppen att nu kommer det mat...

alyosha
2004-07-05, 06:40
På vilket sätt reagerar kroppen när den tror att det kommer kolhydrater, men det inte kommer några?

King Grub
2004-07-05, 09:12
Originally posted by alyosha
På vilket sätt reagerar kroppen när den tror att det kommer kolhydrater, men det inte kommer några?

Hungerkänslor och sockersug. Studierna är dock gjorda i första hand på sackarin, och dessutom på råttor.

Det finns studier på aspartam, utförda på människor, som visar på varken insulinutsöndring, fettinlagring eller hungerkänslor.

blunder
2004-07-05, 12:56
Jag dricker 1.5 - 3 liter aspartan läsk om dagen oavsett om jag deffar eller bulkar. Märker inga hungerkänslor och tappar bra vikt när jag deffar. Så det blir en jädrans massa flaskor att panta.....

King Grub
2004-07-05, 12:57
Originally posted by blunder
Så det blir en jädrans massa flaskor att panta.....

Ren vinst. :cheers:

Achryl
2004-07-05, 19:22
Undersökningar visar att människor som dricker konstgjort sötat till maten äter mer än de som dricker vanlig läsk, detta då aspartamet inte innehåller någon energi och kroppen blir då lurad på något sätt. I längden blir det altså nollresultat. Läste detta i Forskning och Framsteg för en tid sedan, ser det som en pålitlig tidskrift.

King Grub
2004-07-05, 19:48
Originally posted by Achryl
Undersökningar visar att människor som dricker konstgjort sötat till maten äter mer än de som dricker vanlig läsk, detta då aspartamet inte innehåller någon energi och kroppen blir då lurad på något sätt. I längden blir det altså nollresultat. Läste detta i Forskning och Framsteg för en tid sedan, ser det som en pålitlig tidskrift.

Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62.

Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

Hall WL, Millward DJ, Rogers PJ, Morgan LM.

Centre for Nutrition and Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey GU2 7XH, UK. w.l.

Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004). In conclusion, it is unlikely that aspartame increases satiety via CCK- or GLP-1-mediated mechanisms, but small changes in circulating phenylalanine concentrations may influence appetite.

Am J Clin Nutr. 1994 Feb;59(2):338-45.

Comparing the effects of aspartame and sucrose on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes in humans.

Drewnowski A, Massien C, Louis-Sylvestre J, Fricker J, Chapelot D, Apfelbaum M.

Program in Human Nutrition, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor 48109-2029.

This study compared the effects of four breakfast preloads on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes of 24 normal-weight nondieting young men and women. The preloads, composed of creamy white cheese (fromage blanc), were either plain or sweetened with aspartame or sucrose. Their energy value was either 1255 or 2929 kJ (300 or 700 kcal). Taste preferences were measured before and 150 min after breakfast. Motivational ratings were obtained at 30-min intervals. The subjects ate lunch, snack, and dinner meals in the laboratory. The consumption of low-energy as opposed to high-energy breakfasts, regardless of sweetness, led to elevated motivational ratings and increased energy intakes at lunch. However, intakes at subsequent meals were the same for all preloads, and no overall compensation in energy was observed. Aspartame did not promote hunger or lead to increased energy intakes in normal-weight subjects.

Physiol Behav. 1991 Apr;49(4):803-10.

Soft drinks with aspartame: effect on subjective hunger, food selection, and food intake of young adult males.

Black RM, Tanaka P, Leiter LA, Anderson GH.

Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Canada.

Ingestion of aspartame-sweetened beverages has been reported to increase subjective measures of appetite. This study examined the effects of familiar carbonated soft drinks sweetened with aspartame on subjective hunger, energy intake and macronutrient selection at a lunch-time meal. Subjects were 20 normal weight young adult males, classified as either restrained or nonrestrained eaters. Four treatments of carbonated beverages included 280 ml of mineral water, one can of a soft drink (280 ml) consumed in either 2 or 10 minutes, or two cans of a soft drink (560 ml) consumed in 10 minutes, administered at 11:00 a.m. Subjective hunger and food appeal were measured from 9:30 a.m. to 12:30 p.m., and food intake data were obtained from a buffet lunch given at 12:00 noon. There were no treatment effects on energy intake, macronutrient selection or food choice at the lunch-time meal, or food appeal, though restrained eaters consumed more than nonrestrained eaters in all four treatment conditions. Consumption of two soft drinks (560 ml, 320 mg aspartame) significantly reduced subjective hunger from 11:05 a.m. to 11:30 a.m. compared to one soft drink (280 ml, 160 mg aspartame) or 280 ml of mineral water. Thus ingestion of soft drinks containing aspartame did not increase short-term subjective hunger or food intake.

Am J Clin Nutr. 1993 Jul;58(1):120-2.

Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review.

Rolls BJ.

Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD 21205.

The sweet taste of aspartame, saccharin, and acesulfame-K has been reported to increase ratings of hunger and, after saccharin consumption, to increase food intake. However, most investigators have found that aspartame consumption is associated with decreased or unchanged ratings of hunger. Even if aspartame consumption increases ratings of hunger in some situations, it apparently has little impact on the controls of food intake and body weight. Aspartame has not been found to increase food intake; indeed, both short-term and long-term studies have shown that consumption of aspartame-sweetened foods or drinks is associated with either no change or a reduction in food intake. Preliminary clinical trials suggest that aspartame may be useful aid in a complete diet-and-exercise program or in weight maintenance. Intense sweeteners have never been found to cause weight gain in humans.

kampsporttjej
2004-07-06, 11:02
seriöst så tror jag att folk reagerar olika på aspartam, så
man märker ju vilken sorts person ur forskningsförsöken man är.

det tror jag bör vara gällande över huvud taget, att människor
ändå är individuella och att man ska lyssna på sin kropp i första hand, om den inte verkar gå hand i hand med forskningsrapporterna.

shifty
2004-07-06, 11:26
Tja, går man omkring och vet (tror att man vet) att man får hungerkänslor av aspartam så får man nog det :)

aliquis
2004-07-06, 12:23
Originally posted by Achryl
Undersökningar visar att människor som dricker konstgjort sötat till maten äter mer än de som dricker vanlig läsk, detta då aspartamet inte innehåller någon energi och kroppen blir då lurad på något sätt. I längden blir det altså nollresultat. Läste detta i Forskning och Framsteg för en tid sedan, ser det som en pålitlig tidskrift.
Eller så behöver man naturligtvis ha precis lika mycket energi i båda fallen med i fallet med den sockerfria drycken kommer energin från MAT och inte LÄSK, vilket gör en jävla skillnad.

Amller
2004-07-06, 13:57
Aspartamet förstör tydligen emaljen på tänderna.
En jag känner vad hos tandläkaren och emaljen på tänderna har frätits bort lite granna (låter mindre kul)och det ska beror på light läsken säger tandläkaren. Hört flera säga det dock.

Sen har man även gjort undersökning hur just light dricka påverkar.

Alla åt ett varit meal på MacDonalds 50% drack vatten till och 50% light dricka och de som druckit vatten till var mätta mycket längre än de andra.

Så det här kan man tolka hur man vill.

Själv dricker jag light, men dricker det inte varje dag.

Anna

King Grub
2004-07-06, 14:01
Originally posted by Amller
Aspartamet förstör tydligen emaljen på tänderna.
En jag känner vad hos tandläkaren och emaljen på tänderna har frätits bort lite granna (låter mindre kul)och det ska beror på light läsken säger tandläkaren. Hört flera säga det dock.

Det beror INTE på aspartamet!!! Det är det låga PH-värdet som är boven!

Tolkia
2004-07-06, 14:17
Lägg en tand i apelsinjuice, så får du se vad som händer med den efter ett tag ...

Amller
2004-07-06, 15:12
ok det är säkert rätt.

Jag säger bara vad tandläkaren sa till min kompis.


Anna:

King Grub
2004-07-06, 15:17
Originally posted by Amller
ok det är säkert rätt.

Jag säger bara vad tandläkaren sa till min kompis.


Anna:

Ja? Lightläsk är dåligt för tänderna, men det beror på dess surhet, inte på aspartamet. Aspartam påverkar inte tänderna.

Anki
2004-07-08, 18:32
Originally posted by King Grub


Hungerkänslor och sockersug. Studierna är dock gjorda i första hand på sackarin, och dessutom på råttor.

Det finns studier på aspartam, utförda på människor, som visar på varken insulinutsöndring, fettinlagring eller hungerkänslor.

Varje gång frågan om aspartam och hungerskänslor kommer upp, verkar du säker på att aspartam inte ger hungerskänslor och därmed inte kan orsaka viktuppgång pga ökat energiintag. Har jag uppfattat det rätt?

King Grub
2004-07-08, 18:38
Vad gäller friska personer anser jag mig personligen vara säker, ja.

Märk väl att jag dock, sedan du lagt fram studier som dragit andra slutsatser, inte skrivit "aspartam har inte hungerfrämjande egenskaper", utan "det finns studier som visar" att det inte har det. ;)

Anki
2004-07-08, 18:59
Originally posted by King Grub
Vad gäller friska personer anser jag mig personligen vara säker, ja.


Vad menar du med "personligen säker"? Betyder det att du anser att det helt och hållet är otänkbart att det skulle kunna finnas (friska) personer som reagerar på aspartam med ökad hunger?


:)

King Grub
2004-07-08, 19:08
Inte otänkbart, men i så fall att dessa är så få till antalet att det är icke signifikant. Även om det är oturligt för dessa eventuella individer, så klart.

Dock är jag 100% säker på att de flesta hungerrapporter som kopplas till aspartam inte har något med aspartamet att göra. Googlar man "aspartame" tillsammans med något negativt andra sökord får man femtioelvatusen skräckrapporter utan belägg. Om aspartam verkligen är boven bakom fler än 2 av 1000 av dessa blir jag högeligen förvånad.

Anki
2004-07-08, 20:20
Originally posted by King Grub
Inte otänkbart, men i så fall att dessa är så få till antalet att det är icke signifikant.
Så egentligen är du inte helt säker på att aspartam inte kan ge hungerskänslor?

Dock är jag 100% säker på att de flesta hungerrapporter som kopplas till aspartam inte har något med aspartamet att göra.
Hur går dessa dina två uppfattningar ihop?

King Grub
2004-07-08, 20:29
De går väl alldeles utmärkt ihop: först skriver jag "så få till antalet" och sedan "de flesta". Alltså: det finns en möjlighet att det finns personer som reagerar så, men att dessa eventuella personer i sådana fall är så få till antalet att det inte är signifikant, även om det naturligtvis är tråkigt för dem.

Jag måste ju lämna en liten öppning ifall senare forskning bekräftar att jag har fel. ;) Jag är övertygad, men visst kan jag ha fel, inte tal om den saken.

Anki
2004-07-08, 22:18
Originally posted by King Grub
De går väl alldeles utmärkt ihop: först skriver jag "så få till antalet" och sedan "de flesta". Alltså: det finns en möjlighet att det finns personer som reagerar så, men att dessa eventuella personer i sådana fall är så få till antalet att det inte är signifikant, även om det naturligtvis är tråkigt för dem.

Jag måste ju lämna en liten öppning ifall senare forskning bekräftar att jag har fel. ;) Jag är övertygad, men visst kan jag ha fel, inte tal om den saken.


Nej, det går inte ihop. Först är din uppfattning denna:
Vad gäller friska personer anser jag mig personligen vara säker, ja.

Men samtidigt menar du att det inte är otänkbart att det kan finnas personer som är känsliga för aspartam:
Inte otänkbart, men i så fall att dessa är så få till antalet att det är icke signifikant. Även om det är oturligt för dessa eventuella individer, så klart.

Sedan skriver du:

Dock är jag 100% säker på att de flesta hungerrapporter som kopplas till aspartam inte har något med aspartamet att göra.


Jag tolkar det som att det är din egen uppfattning, inte nödvändigtvis resultatet av kritisk granskning av tillgängliga vetenskapliga artiklar och andra källor, som ligger bakom dina inlägg i ämnet. Är det rätt tolkat?

Vad gäller signifikansen:
Det är just det som är den springande punkten.
”Icke signifikant” är tillämpbart endast om urvalet är gjort på goda grunder. Idag skulle sådana goda grunder innebära hänsyn även till förändringen av neurotransmittornivåerna i hjärnan med koppling till belöningssystem och hunger/mättnad, inte bara mätningar av t.ex. insulin, glukos och CCK. Några sådana studier har gjorts, men så vitt jag vet uteslutande på djur pga experimentens invasiva natur. Man kan dra slutsatser av enkla blodprov gällande förändringarna av neurotransmittornivåerna, t.ex. fenylalanin/ LNAA och därmed serotoninnivåerna, men sådana slutsatser kanske inte är tillräckliga här.

I linje med konstaterandet att en djurart inte nödvändigtvis reagerar identiskt på en substans eller behandling som en annan, och antagandet att antalet försökspersoner som frivilligt vill låta föra in kanyler i specifika områden i hjärnan är mycket litet, får vi anta att resultaten från experiment med humana subjekt aldrig kommer att bli lika uttömmande som andra djurexperiment.
(Jag föreställer mig ett scenario där man så småningom kan använda genetiken i större utsträckning för att dela in subjekt i olika studiegrupper. Det gör man i en del fall, men av naturliga skäl inte alla.)

Det kanske finns en specifik population som är känslig för aspartam, men att den är så förhållandevis liten att individer från denna i grupper utan selektion för denna känslighet inte kan urskiljas pga ”brus” från de andra, icke känsliga. Det skulle kunna förklara hur det kommer sig att studieresultaten är så motsägelsefulla och oftast verkar peka mot att en sådan känslighet för aspartam inte existerar.

Man ska också hålla i åtanke att det kan finnas subpopulationer. Ta exempelvis alkoholberoende individer. Det finns stöd för att påstå att man nu kan dela in dem i två grupper – en grupp som substituerar alkohol med socker för att lindra abstinens, och en grupp som inte gör det, helt enkelt för att de inte får samma neurokemiska effekt av socker som av alkohol. Vilket den första gruppen alltså får.
När man inte tar hänsyn till att alkoholister idag kan delas in i två grupper på detta sätt, och man gör experiment där man randomiserat delar in dessa individer i test- resp kontrollgrupp för att studera effekten av läkemedel eller specifika näringsämnen under abstinens, blir inte resultatet signifikant; urvalet är inte gjort på goda grunder.
Förstår du hur jag menar?

aliquis
2004-07-10, 11:12
Originally posted by Amller
Aspartamet förstör tydligen emaljen på tänderna.
En jag känner vad hos tandläkaren och emaljen på tänderna har frätits bort lite granna (låter mindre kul)och det ska beror på light läsken säger tandläkaren. Hört flera säga det dock.

Ja, om läsken fräter på tänderna måste det ju vara mikroskopiska mängder aspartam, det kan ju inte vara frukt, citronsyra, fosforsyra eller något annat syrligt aromämne...

Bara för att det kommer sig av "light läsken" behöver det ju inte vara sötningsmedlet...

Yankeee
2004-07-10, 11:32
Det är väl fosforsyran som frätar på tänderna? Därför det är bättre att dricka "icke cola" drycker.

Edit:
"Vad som skadar tänderna är den syra som finns i dryckerna, till exempel fosforsyra och citronsyra, i kombination med en långvarig syraexponering som ett flitigt drickande för med sig. Syrorna fräter bort tandytan lager för lager och kan på sikt medföra att tanden måste förses med en ny krona eller i värsta fall rotfyllas."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=270308&previousRenderType=1

Hardbody no1
2004-07-10, 11:34
Det kan nog vara så att aspartam. kan göra gi värdet högre.
fast det inte inehåller kcal. På samma sätt som sura livsmedel typ citron. Kan sänka gi värdet. högre insulin nivåer.=sämre fetförbrännining. Då jag går på diet. Dricker jag citron vatten i stället för Fun light. Du kan sänka Gi-värdet. Med äppelcidervinäger och glucomanan. Mvh Micke!

King Grub
2004-07-10, 12:19
Kan aspartam höja GI:t? :confused:

Styrkebyggare
2004-07-10, 12:49
I ett samtal då jag (av nån anledning) råkade nämna fosforsyran i cola för min morfar så fick jag den spontana kommentaren:

"Vafan - det hade ju vi till att få bort gammal färg på båtarna med"

Går att använda till mycket uppenbarligen...men nog fan verkar det ordentligt frätande.

Ungtuppen
2004-07-25, 16:42
Aspartam ökar risken något extremt att få hjärntumörer bara så att ni vet. Det har forskats mycket runt detta. Ät eller drick inte någonting som innehåller aspartam! Varnar er.

King Grub
2004-07-25, 16:56
Originally posted by Ungtuppen
Aspartam ökar risken något extremt att få hjärntumörer bara så att ni vet. Det har forskats mycket runt detta. Ät eller drick inte någonting som innehåller aspartam! Varnar er.

Regul Toxicol Pharmacol. 2002 Apr;35(2 Pt 2):S1-93.

Aspartame: review of safety.

Butchko HH, Stargel WW, Comer CP, Mayhew DA, Benninger C, Blackburn GL, de Sonneville LM, Geha RS, Hertelendy Z, Koestner A, Leon AS, Liepa GU, McMartin KE, Mendenhall CL, Munro IC, Novotny EJ, Renwick AG, Schiffman SS, Schomer DL, Shaywitz BA, Spiers PA, Tephly TR, Thomas JA, Trefz FK.

Over 20 years have elapsed since aspartame was approved by regulatory agencies as a sweetener and flavor enhancer. The safety of aspartame and its metabolic constituents was established through extensive toxicology studies in laboratory animals, using much greater doses than people could possibly consume. Its safety was further confirmed through studies in several human subpopulations, including healthy infants, children, adolescents, and adults; obese individuals; diabetics; lactating women; and individuals heterozygous (PKUH) for the genetic disease phenylketonuria (PKU) who have a decreased ability to metabolize the essential amino acid, phenylalanine. Several scientific issues continued to be raised after approval, largely as a concern for theoretical toxicity from its metabolic components--the amino acids, aspartate and phenylalanine, and methanol--even though dietary exposure to these components is much greater than from aspartame. Nonetheless, additional research, including evaluations of possible associations between aspartame and headaches, seizures, behavior, cognition, and mood as well as allergic-type reactions and use by potentially sensitive subpopulations, has continued after approval. These findings are reviewed here. The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.

Tricklev
2004-07-25, 17:26
Originally posted by Ungtuppen
Aspartam ökar risken något extremt att få hjärntumörer bara så att ni vet. Det har forskats mycket runt detta. Ät eller drick inte någonting som innehåller aspartam! Varnar er.


Dåligt rykte bara. Läs grubs rapport.

Yankeee
2004-07-25, 17:28
Originally posted by Ungtuppen
Aspartam ökar risken något extremt att få hjärntumörer bara så att ni vet. Det har forskats mycket runt detta. Ät eller drick inte någonting som innehåller aspartam! Varnar er.

Då tycker jag att du ska visa oss en rapport om det.

byggaren
2004-07-25, 18:02
Vad är Aspartam?

King Grub
2004-07-25, 18:06
Originally posted by byggaren
Vad är Aspartam?

Ett (det vanligaste) artificiellt sötningsmedel.