handdator

Visa fullständig version : Keso/Lätt kessela innan sängdags!


Matte_Maiden
2004-07-04, 18:04
Målet innan natten ska ju innehålla långsamt protein, och vad vore då bättre än kasein? Både Keso och Lätt kessela innehåller detta och vore väl därför bra innan sängdags?

Men båda dessa ger väl högt insulinsvar? Är det dåligt om man äter ungefär så det motsvarar 200-225 kcal? Kanske var taskigt formulerat... Är det illa att få så pass mycket insulin frigjort precis innan man ska sova?

Alternativen är väl tonfisk eller kycklíng... Vad tycker ni vore bäst av dessa olika alternativ, kasein och mycket insulin eller animaliskt protein med mindre insulin?

King Grub
2004-07-04, 18:08
Men båda dessa ger väl högt insulinsvar?

Ja.

Är det dåligt om man äter ungefär så det motsvarar 200-225 kcal? Kanske var taskigt formulerat... Är det illa att få så pass mycket insulin frigjort precis innan man ska sova?

Dåligt och dåligt... Insulin har både muskeluppbyggande och fettinlagrande effekt.

Vad tycker ni vore bäst av dessa olika alternativ, kasein och mycket insulin eller animaliskt protein med mindre insulin?

Är inte kasein ett animaliskt protein? Växer mjölk på träd? :D

Kanske kycklingen eller tonfisken tillsammans med fett som förlänger aminosyreutsöndringen och lågglykemiska kolhydrater? Annars finns det många som använder kaseinbaserade produkter, utan att bli feta...

Matte_Maiden
2004-07-04, 18:10
Originally posted by King Grub
Men båda dessa ger väl högt insulinsvar?

Ja.

Är det dåligt om man äter ungefär så det motsvarar 200-225 kcal? Kanske var taskigt formulerat... Är det illa att få så pass mycket insulin frigjort precis innan man ska sova?

Dåligt och dåligt... Insulin har både muskeluppbyggande och fettinlagrande effekt.

Vad tycker ni vore bäst av dessa olika alternativ, kasein och mycket insulin eller animaliskt protein med mindre insulin?

Är inte kasein ett animaliskt protein? Växer mjölk på träd? :D

Kanske kycklingen eller tonfisken tillsammans med fett som förlänger aminosyreutsöndringen och lågglykemiska kolhydrater? Annars finns det många som använder kaseinbaserade produkter, utan att bli feta...

Fan där fick du mig! :smash:

Det gör alltså inte någon stor skillnad direkt? Kycklingfilé + olja och så lite gröt är ett bra mål innan sängdags?

King Grub
2004-07-04, 18:13
Originally posted by Matte_Maiden
Kycklingfilé + olja och så lite gröt är ett bra mål innan sängdags?

Perfekt, till och med.

Matte_Maiden
2004-07-04, 18:14
Originally posted by King Grub


Perfekt, till och med.

Låter bra! Tack för svaren :)

HenrY
2004-07-04, 21:58
Mitt kvällsmål brukar bestå av en tonfisk burk, 2 fullkorns mackor, eller havregryns gröt. o lite linfröolja! ;)

nordland
2004-07-04, 22:10
Förstår inte allas fasa för högt II. På den nivån de flesta här inne ligger på så är II onödigt vetande. Håll er till basic och sluta svamla. Käkar ni tillräckligt så kommer ni öka.....

King Grub
2004-07-05, 09:13
Originally posted by nordland
Käkar ni tillräckligt så kommer ni öka.....

Det är väl just det dem är rädda för... ;)

Halldin
2004-07-05, 09:29
Jag brukar ta 2 ägg, men jag antar att det finns nackdelar med det?

King Grub
2004-07-05, 09:50
Originally posted by Halldin
Jag brukar ta 2 ägg, men jag antar att det finns nackdelar med det?

Inga nackdelar med två ägg. Inte i äggen i sig. Om du inte äter något annat är det väl ingen komplett måltid, men äggen är det inget fel på.