handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk.


ruffie
2004-07-04, 12:19
Kort. Visst måste man få träningsvärk för att du ska bli starkare? Gäller alla muskler?

Beast
2004-07-04, 12:22
Nej
Dock kan det vara ett bevis på att man har gjort nåt rätt.

ruffie
2004-07-04, 12:25
Originally posted by Beast
Nej
Dock kan det vara ett bevis på att man har gjort nåt rätt.

Någon vänlig själ som vill förklara hur uppbyggnaden kan fortsätta utan träningsvärk så jag förstår.. och hur kan det bevisa att man gjort något rätt? Beast överge mig inte för nu blev jag nyfiken:love:

Kom igen mina små gymexperter =)

z_bumbi
2004-07-04, 13:22
När muskeln är van vid övningen och träningsformen så får man ibland mindre träningsvärk.

Kör man enbart för styrka så satsar man inte på att "nöta ner" muskeln på samma sätt som man gör vid vanlig styrketräning/byggning och kan därför också få mindre träningsvärk.

Vissa människor får nästan alltid träningsvärk oavsett hur de tränar och vissa vänjer sig ganska snabbt vid träningen.

ruffie
2004-07-04, 13:30
Originally posted by z_bumbi
När muskeln är van vid övningen och träningsformen så får man ibland mindre träningsvärk.

Kör man enbart för styrka så satsar man inte på att "nöta ner" muskeln på samma sätt som man gör vid vanlig styrketräning/byggning och kan därför också få mindre träningsvärk.

Vissa människor får nästan alltid träningsvärk oavsett hur de tränar och vissa vänjer sig ganska snabbt vid träningen.

Jag har svårast att få träningsvärk i mage och biceps trots att det är där jag senaste tiden gjort dom verkliga ökningarna.

Hur kan det visa att man gjort rätt då?

MasterChief
2004-07-04, 14:04
Min inställning för närvarande till träningsvärk att den påvisar ingenting överhuvudtaget. Det värker ibland och ibland inte. Muskeltillväxten sker i alla fall. Dessa två parametrar har inget med varandra att göra tror jag.

ruffie
2004-07-04, 14:15
Oki då tror jag på er. :) Bra! men fortfarande sugen på att veta hur det kan visa att man gjort rätt, men det blir väl att vänta på beasten:naughty:

Survivor
2004-07-04, 14:28
hade en gammal "byggar-bok" där det stod att träningsvärk beror på att hinnan över muskeln (fascia) tänjs ut och är den inte van vid detta = "noll" stretch möjlighet. så stramar det och gör ont = träningsvärk. men så tänkte jag eftersom att somliga tycks jämt få träningsvärk så kanske de helt enkelt är trånga där bara. kan väl vara olika på olika delar av kroppen, ungefär som man kan vara olika lös i huden. :confused:
för nå mikroskopiska cellskador kan väl fasen inte kännas ? :D

ruffie
2004-07-04, 14:30
Originally posted by Survivor
hade en gammal "byggar-bok" där det stod att träningsvärk beror på att hinnan över muskeln (fascia) tänjs ut och är den inte van vid detta = "noll" stretch möjlighet. så stramar det och gör ont = träningsvärk. men så tänkte jag eftersom att somliga tycks jämt få träningsvärk så kanske de helt enkelt är trånga där bara. kan väl vara olika på olika delar av kroppen, ungefär som man kan vara olika lös i huden. :confused:
för nå mikroskopiska cellskador kan väl fasen inte kännas ? :D

Varför allt detta tjat om träningsvärk om det nu inte är bevis på något alls? Okunskap hos samhället?:smash:

Officer
2004-07-04, 15:00
Originally posted by ruffie

Hur kan det visa att man gjort rätt då?

Du kollar i spegeln med jämna mellanrum (dvs nån gång i månaden?)

ruffie
2004-07-04, 15:02
Originally posted by AnabolicProtein


Du kollar i spegeln med jämna mellanrum (dvs nån gång i månaden?)

Hur ser du i spegeln om du haft träningsvärk eller inte =) nä men.. kanske någonannan tanke bakom?

Survivor
2004-07-04, 15:15
Originally posted by ruffie


Varför allt detta tjat om träningsvärk om det nu inte är bevis på något alls? Okunskap hos samhället?:smash:
Tja... Folk håller ju jämt på och förstorar allt de känner !

Officer
2004-07-04, 15:27
Originally posted by ruffie


Hur ser du i spegeln om du haft träningsvärk eller inte =) nä men.. kanske någonannan tanke bakom?


Jag snackar om resultaten. Du frågade väl "hur ser man om man gjort rätt?" Om du gjort rätt får du muskeltillväxt, eller hur? Träningsvärk är inte nödvändigtvis ett kvitto på att du får muskeltillväxt, som Masterchief sade.

Beast
2004-07-04, 15:29
När du tränar nöter du ju ner dina muskler i hopp om att dom ska växa sig större och starkare. Då får du en skada i cellen som gör att det gör ont.
Detta behöver inte alltid hända och du får lika bra resultat om det inte inträffar så ofta.

Kort sagt så inträffar hypertrofi även om du inte får träningsverk. Förutsatt att du gjort allt rätt :bpump:

ivandrago
2004-07-04, 15:34
Hur är det förresten med de nya rönen som blivit accepterade om att träningsvärk inte alls beror på att muskeln är skadad, utan att den håller på att bli starkare?? Innebär det att träningsvärk är "bevis" på att muskeln blir starkare?

Har ingen koll på studien, men den var ju ganska revolutionerande. Man har ju alltid trott att värken beror på att muskeln är "skadad"..

Diana
2004-07-04, 16:48
ja har allti trott att mindre träningsverk berodde på hur aktivt man använder musklerna utanför gymmet, att de lättare "stelnar till" o man upplever(pga stelheten) värre träningsvärk om man har tex ett stillsamt jobb/plugg eller vad, ja märkte iaf direkt att ja började få en saatans träningsverk när ja hade semester(mera stillasittande osv) än när ja jobbar(har ett tuungt jobb) då ja nästan aldri upplever träningsverk..

MasterChief
2004-07-04, 16:48
ivandrago:
Vi hade en tråd om träningvärk uppe för några dagar sen, där bland annat studien du tänkte på var uppe. Jag citerar mig själv vad jag tyckte om den studien:
Träningsvärk är sannerligen ett märkligt fenomen. Många forskare har sagt sitt (se exempelvis King Grubs Abstract från forskaren Yu på första sidan) och alla träningsutövare har sina erfarenheter.

Det enda vettiga man kan dra av det här är att ingen vet egentligen ett smack och ett nytt argument möts bara av en massa frågor. Som till exempel abstractet på första sidan. Det låter ju småintressant men väger man in alla de erfarenheter man har haft själv och hört om så blir det bara massa strunt.

Yu har ju vänt lite på resonemanget och hävdar nu:
1, Den "trasiga" struktur som uppstårär inte ett resultat av den hårda träningen utan snarare ett resultat av att muskeln anpassar sig till att växa. Man har helt enkelt missuppfattat strukturförändringarna.
2, Han menar att de inflammatoriska symtomen är ett resultat av provtagning i tidigare tester och har alltså inget med själva träningen att göra.
3, Slutsatsen man då drar är att man kan köra vidare trots att man har träningsvärk.

Det finns dock en del invändningar tycker jag:
1, Yu har inte gjort en komplett studie kring träningsvärk. Han har belyst ett fåtal parametrar och att dra för långtgående slutsatser är vanskligt.
2, Han nämner att de upptäckt förhöjda värden av desmin och aktin 7-8 dagar efter träningstillfället. Något som anses som ett bevis på proteinsyntes i muskeln, alltså tillväxt. Kan någon då vara vänlig och förklara för mig varför man ska köra innan muskeln hunnit växa klart?
3, Det är svårt att dra slutsatser som ligger långt ifrån kontext. Försökspersonerna var alla engagerade i antingen trapplöpning, cykel, eller löpning nedför. Ingen tränades alltså med seriös, tung styrketräning. Hur kan man då så lättvindigt dra slutsatser som gäller inom styrketräning? Finns det ingen möjlighet att träningsvärk kan ha olika grunder inom olika utövanden? Jag menar, om du cyklar får du ju ett muskelspecifikt resultat. Om du styrketränar ett annat. Varför ska träningsvärken ha exakt samma mönster?
4, Trots att Yu:s forskning fått en del uppmärksamhet så är det lätt att tappa helhetsbilden. Det roliga är att Yu antar en del som kommer från olika studier. Sen utifrån sina egna resonemang så hackar han sönder andra studier som han har granskat. Hur vet han att ursprungsstudierna stämmer? Det här är allt för vanligt inom arbetsfysiologin. Man refererar till massa studier för att bygga upp ett underlag för att så småningom kunna verifiera eller motsäga någon annan studie?!
5, Om nu träningsvärk var ett resultat av muskler som växer så väcks ju en del frågeställningar. Hur kommer det sig att det finns killar som växer utan att få träningsvärk? Man får ju i princip ingen träningvärk av positiv träning, går det alltså inte att få tillväxt av endast lyftande? Jag får sällan träningsvärk i axlarna men de är grova. Däremot alltid djävulsk träningsvärk i vaderna, och de är tunna och växer aldrig...osv osv osv..

Jag har inte blivit imponerad av någon forskning kring träningsvärk utan den är fortfarande svårbegriplig och till synes
motsägelsefull. Så jag tror man gör bäst att prova sig fram. Funkar det att träna med träningsvärk, så gör det. För mig funkar det defintivt inte. Det har jag allt för mycket erfarenhet av...

ivandrago
2004-07-04, 17:57
MasterChief: Tackar! Håller med om att ämnet är mycket skumt..

drkrupp
2004-07-04, 20:54
Om vi säger såhär: Jag brukar alltid få en ordentlig träningsvärk i triceps. Om jag då får mindre träningsvärk i triceps en gång, skulle det då kunna betyda att träningen var sämre?

(Jag upplevde nämligen detta nyligen ,då gymmet var fullt. Då körde jag runt 15 set pushdown med rep med väldigt kort vila mellan seten. Det gav ingen - eller bara måttlig - träningsvärk.)

ruffie
2004-07-04, 21:51
Originally posted by drkrupp
Om vi säger såhär: Jag brukar alltid få en ordentlig träningsvärk i triceps. Om jag då får mindre träningsvärk i triceps en gång, skulle det då kunna betyda att träningen var sämre?

(Jag upplevde nämligen detta nyligen ,då gymmet var fullt. Då körde jag runt 15 set pushdown med rep med väldigt kort vila mellan seten. Det gav ingen - eller bara måttlig - träningsvärk.)

Innan vi började disktutera här skulle jag svara självklart!

nordland
2004-07-04, 22:05
Originally posted by drkrupp
Om vi säger såhär: Jag brukar alltid få en ordentlig träningsvärk i triceps. Om jag då får mindre träningsvärk i triceps en gång, skulle det då kunna betyda att träningen var sämre?

(Jag upplevde nämligen detta nyligen ,då gymmet var fullt. Då körde jag runt 15 set pushdown med rep med väldigt kort vila mellan seten. Det gav ingen - eller bara måttlig - träningsvärk.)

Det kan handla om vilka övningar du kört.... Jag får sjuklig träningsvärk i triccarna om jag kört frenchpress. Skippar jag den övningen så blir träningsvärken mindre.

Så just i detta fallet, JA.... Då du valde en onödig pumpövning Men annars NEJ.... Jag får aldrig träningsvärk i biceps eller axlar men nog fan växer de för det.

Triceps får jag alltid en sjujäklig träninsvärk i, men inte växer triccarna bättre för det...

Sparrisen
2004-07-04, 22:13
Jag får nästan aldrig träningsvärk i biceps... men de har växt ganska bra en då!!! :thumbup:

drkrupp
2004-07-04, 22:22
Originally posted by nordland

Det kan handla om vilka övningar du kört.... Jag får sjuklig träningsvärk i triccarna om jag kört frenchpress. Skippar jag den övningen så blir träningsvärken mindre.

Så just i detta fallet, JA.... Då du valde en onödig pumpövning Men annars NEJ.... Jag får aldrig träningsvärk i biceps eller axlar men nog fan växer de för det.

Triceps får jag alltid en sjujäklig träninsvärk i, men inte växer triccarna bättre för det...

Tack för svaret. Så tror jag också. (Alltså att minskad träningsvärk kan bero på sämre träning, under de förutsättningar jag skrev.)

MasterChief
2004-07-05, 06:37
Jag tror fortfarande att träningsvärk är ett tillstånd som orsakas av vissa specifika mekaniska belastningar och är i grunden någon form av skada i muskeln. Denna "skada" har ingenting att göra med den stimulans som kommer av träningen. Dessa har ingenting med varandra att göra. Stimulansens storlek beror främst på hur kraftfulla och ansträngande konktraktioner muskeln utsätts för. Det är det som ger stimulans. Träningsvärken uppkommer av rena förslitningar på grund av kraftfulla stretchmoment tillsammans med hög belastning. Ofta uppkommer båda vid "normal" styrketräning. Men jag är nog övertygad om att dessa två tillstånd (träningsvärk och stimulans) inte har någon biokemisk koppling. Därav de till synes märkliga samband som verkar uppkomma ibland. Det finns helt enkelt inget samband.