handdator

Visa fullständig version : hjälp!


hanni
2004-07-03, 12:28
Att man bränner mest fett av att gå på morgonen innan frukost är ju ingen nyhet.

Men vad är bäst mitt på dagen,, då man redan fått i sig frukost, att gå i ca 1 timme o 30 min, eller att jogga i ca 40 min? om man syftar på att bränna så mycket fett som möjligt

Rataxes
2004-07-03, 13:32
Om det stämmer så som King Grub har sagt att det är sträckan som dikterar hur många kcal man bränner, oavsett om man springer eller går, så borde nästan promenaden bränna mer kcal totalt än joggingrundan.

Går du i 7km/h i 90 minuter så måste du springa i 16km/h (rätt högt tempo att hålla så länge tycker jag) under 40 minuter för att bränna lika mycket kcal totalt. Sen har du ju det där att promenader alltid bränner mer fett procentuellt än joggingrundor.

Prankie
2004-07-03, 17:02
Promenader kan du köra på dagar du vill ta det lugnt eller har styrketräning. Annars är joggning eller intervaller bättre för dig eftersom du får bättre kondition och insulinkänslighet av det. Promenader är för gamkärringar! :D

hanni
2004-07-03, 17:55
[QUOTE]Originally posted by Prankie
Promenader kan du köra på dagar du vill ta det lugnt eller har styrketräning. Annars är joggning eller intervaller bättre för dig eftersom du får bättre kondition och insulinkänslighet av det. Promenader är för gamkärringar! :D [/QUO

Men om man ser det från min synvinkel,, så tror jag, jag bränner mest fett i längden utav att gå i ca 1h 30 min (självklart i högt tempo) istället för att springa i 40 min, då jag säkert kommer att känna ett sug efter kolhydrater senare på kvällen och det är ju det jag ska undvika, har nu redan ätit middag och hade inte tänkt att stoppa i mig något mer för dagen. Så i det här fallet är väl en långpromenad det bästa??

Eller vad säger ni?:confused:

Prankie
2004-07-03, 18:35
Efter löpning kommer du säkerligen behöva fylla på kolhydrater, men de kommer att gå åt glykogen och inte lagras till fett. Från andra trådar jag har läst verkar det som du ligger rätt lågt på kolhydrater. Om du posta hur du lägger upp din träning så kan vi lättare skriva hur du bör äta också för bästa deffresultat.

hanni
2004-07-03, 20:23
Jag kör igenom kroppen på tre dagar. Mån överkropp, ons underkropp, fre överkropp och sen tvärtom veckan efter. Dessutom går jag morgonpromenader på ca 70 min 3-4 dar/veckan. Händer även att jag tar en skön joggingtur då och då.

Hoppas ni kan komma med bra kosttips till detta! :)

Mvh/hanna

King Grub
2004-07-03, 20:30
Originally posted by hanni
Jag kör igenom kroppen på tre dagar. Mån överkropp, ons underkropp, fre överkropp och sen tvärtom veckan efter. Dessutom går jag morgonpromenader på ca 70 min 3-4 dar/veckan. Händer även att jag tar en skön joggingtur då och då.

Hoppas ni kan komma med bra kosttips till detta! :)

Mvh/hanna

Det är inte mycket svårare än att äta regebundet (var 3:e till var 4:e timme) och basera maten på bra, oraffinerad föda. 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dag, samt resten kolhydrater, lågglykemiska sådana förutom efter träning, tills du når det energiintag du vill ha.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran+flingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

hanni
2004-07-03, 21:59
Originally posted by King Grub


Det är inte mycket svårare än att äta regebundet (var 3:e till var 4:e timme) och basera maten på bra, oraffinerad föda. 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dag, samt resten kolhydrater, lågglykemiska sådana förutom efter träning, tills du når det energiintag du vill ha.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran+flingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.




Tack så mycket för alla tips!