handdator

Visa fullständig version : Hur funkar en ätardag?


fisknn
2004-07-03, 01:37
Exakt hur funkar det här med ätardag?
Är det en dag när man bara äter exakt vad man vill eller?
Hur ofta ska man ha en sån här dag?
och hur viktigt är det?

aliquis
2004-07-03, 06:57
Originally posted by fisknn
Exakt hur funkar det här med ätardag?
Är det en dag när man bara äter exakt vad man vill eller?
Hur ofta ska man ha en sån här dag?
och hur viktigt är det?
A) Varierar, en del har dem för att sätta fart på förbränningen igen under en sträng diet då de ligger på energiunderskott. Kroppen kan då få för sig att den är i svält och dra ner på förbränningen och spara på fettet, genom att då äta en större mängd mat en dag är tanken att man lurar kroppen ur svälttillståndet. En del andra har det helt enkelt för att dieten inte skall bli så satans trist utan att man skall få unna sig lite en dag. En vettig ätardag är att äta mer mat, men fortfarande bra mat, men en del trycker i sig allt som finns, helst något gott så är det lättare att klara nästa vecka. Själv har jag en bekant som har "ätardag" fast han inte är på diet, helt enkelt för att de låter bli att äta skräpmat under veckorna och unnar sig lite gott en dag i veckan.

B) En dag när man äter, hur man äter bestämmer man väl själv.

C) Ska? Aldrig antar jag. Annars kan man ju ta den när man som sagt är trött på sin nuvarande diet och vill bryta mönstret för en dag.

D) Inte alls viktigt, om man går upp till normal energinivå på bra mat kanske den kan hjälpa lite genom att höja förbränningen, men om man bara trycker i sig onyttiga saker lär den stjälpa men än den hjälper.
Fast om alternativet är att man skiter i sin diet eller äter skräpmat var o varannan dag så lär det ju vara bättre.
En del här verkar ju lyckas gå ner i vikt trots rejäla ätardagar, frågan är iofs om de inte ökar en hel del i vikt på ätardagen och sedan måste dra ner kaloriintaget ännu mer på de andra dagarna och därmed tappar mer muskelmassa än nödvändigt.

fisknn
2004-07-03, 14:16
Ok tack, finns det nån formel för hur mycket man ska få i sig, i kCal per dag per kilo kroppsvikt? eller är det bara att gissa? Jag tänkte försöka hålla mig till ca 3000 kCal, är det för mycket? Jag väger 113 kilo

King Grub
2004-07-03, 14:24
Originally posted by fisknn
Ok tack, finns det nån formel för hur mycket man ska få i sig, i kCal per dag per kilo kroppsvikt? eller är det bara att gissa? Jag tänkte försöka hålla mig till ca 3000 kCal, är det för mycket? Jag väger 113 kilo

3000 låter som en normal dag och ger inga "fördelar" alls. Allt mellan 5000-15000 (eller mer) är väl "vanliga" mängder. Man bara äter allt man ser. ;) Det är det vanliga metoden. Naturligtvis är det nyttigare att hålla sig på mer modesta ökningar, men det finns många som äter mer än 10000 kcal extra i form av plättar, burgare, pommes, pizza, glass och godis på ätardagen, utan att de tycker att deffen blir lidande i det långa loppet.

Lasse Kongo
2004-07-03, 15:10
Originally posted by fisknn
Ok tack, finns det nån formel för hur mycket man ska få i sig, i kCal per dag per kilo kroppsvikt? eller är det bara att gissa? Jag tänkte försöka hålla mig till ca 3000 kCal, är det för mycket? Jag väger 113 kilo

Menar du formel för en ätardag? Isåfall finns det ingen formel.

Menar du ditt vanliga dagsintag? Finns heller inga formler men det går iaf att räkna ut va man bör ligga på i kcal.

fisknn
2004-07-03, 16:54
Originally posted by King Grub


3000 låter som en normal dag och ger inga "fördelar" alls. Allt mellan 5000-15000 (eller mer) är väl "vanliga" mängder. Man bara äter allt man ser. ;) Det är det vanliga metoden. Naturligtvis är det nyttigare att hålla sig på mer modesta ökningar, men det finns många som äter mer än 10000 kcal extra i form av plättar, burgare, pommes, pizza, glass och godis på ätardagen, utan att de tycker att deffen blir lidande i det långa loppet.

Jävlar vad mycket. Hur mycket bör jag ligga på under en "vanlig" deff-dag? 2500 kCal?

King Grub
2004-07-03, 16:58
Originally posted by fisknn


Jävlar vad mycket. Hur mycket bör jag ligga på under en "vanlig" deff-dag? 2500 kCal?

Räkna ut din dagliga energiförbrukning och dra av runt 500 kcal.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html