handdator

Visa fullständig version : Ronnies HalvaReps


Edan
2004-07-02, 21:59
Just sett på colemans "the cost of redemption" och förundras lite av hans repetioner han kör inte fulla repetioner på många övningar...t.ex. på bänkpress så går han upp halvägs och sen går ner och går upp igen.....
Nåra av er här på kolo som tränar så och varför?
alltid fått lärt mig att man skall fullfölja repetionen för bästa effekt.

Sparrisen
2004-07-02, 22:07
Han växer av allt... det kvittar vad han gör! ;)

Det måste vara Colemans hemliga grötrecept i kombination med super gener som gör susen!

Karl_alfred
2004-07-02, 22:10
På så sätt överbelastar han muskeln maximal eftersom vikten han använder sig av är så mycket tyngre än vad han egentligen kan köra på. Men vad man ska tänka på är att denna träning för med sig oerhörda riker för skador.

Edan
2004-07-02, 22:10
Originally posted by SwedeForce
Han växer av allt... det kvittar vad han gör! ;)

Det måste vara Colemans hemliga grötrecept i kombination med super gener som gör susen!

Jo antagligen:D
Sen gick han inte till failure en enda gång i filmen som jag såg iaf ;)

Nils
2004-07-02, 22:44
Originally posted by Karl_alfred
På så sätt överbelastar han muskeln maximal eftersom vikten han använder sig av är så mycket tyngre än vad han egentligen kan köra på. Men vad man ska tänka på är att denna träning för med sig oerhörda riker för skador.
Huh? Han brukar ju låta bli att köra den biten där man har bäst hävstång och klarar mest. Dvs vid lockout.

Karl_alfred
2004-07-02, 22:50
Originally posted by Nils

Huh? Han brukar ju låta bli att köra den biten där man har bäst hävstång och klarar mest. Dvs vid lockout.

Har jag inte tänkt på men han undviker defenitivt den tyngsat delen oxå.

Edan
2004-07-02, 22:55
T.ex. Latsdrag han stannar minst 10 cm innan bröstet..där den tyngsta biten är.
Han kanske helt enkelt har packat på sig för mycket muskler så han inte kan fullfölja rörelserna:D

Karl_alfred
2004-07-02, 22:56
Originally posted by Edan

Han kanske helt enkelt har packat på sig för mycket muskler så han inte kan fullfölja rörelserna:D
Tror inte att de ska hindra på de sättet som hans rörelser är. Tror de är väldigt medvetet och de funkar.

Doctor Snuggles
2004-07-03, 00:14
Har jag inte tänkt på men han undviker defenitivt den tyngsat delen oxå.

Nej han undviker inte den tyngsta delen, tvärtom. Titta på filmen/filmerna igen. I alla lyft han gör (förutom mark), så maximerar han den delen av rörelsen där den huvudsakliga muskeln gör mest arbete. Ja, han går inte superdjupt, men det spelar inte särskilt stor roll. Styrke överföring är ändå ca 15 grader, samt muskelstimulationen är uppenbarligen tillräckligt.
Jag skulle vilja påstå att riskerna är _mindre_ med en sådan träning, då det är just i muskelns maximalt sträckta läge och vid failure som de flesta skadar sig.

Karl_alfred
2004-07-03, 01:21
Originally posted by Doctor Snuggles


Nej han undviker inte den tyngsta delen, tvärtom. Titta på filmen/filmerna igen. I alla lyft han gör (förutom mark), så maximerar han den delen av rörelsen där den huvudsakliga muskeln gör mest arbete. Ja, han går inte superdjupt, men det spelar inte särskilt stor roll. Styrke överföring är ändå ca 15 grader, samt muskelstimulationen är uppenbarligen tillräckligt.
Jag skulle vilja påstå att riskerna är _mindre_ med en sådan träning, då det är just i muskelns maximalt sträckta läge och vid failure som de flesta skadar sig.

Å jag skulle vilja påstå att det djupaste läget absolut är de tyngsta och då hoppar han över de tyngsta. Kolla på hantelpressarna för bröst och axlar t ex. det finns ingen stretch i dem över huvud taget. Eller varför inte kolla på scottcurlen. I det djupaste läget i scottcurlen är det absolut de tyngsta läget och de hoppar han över. Knäböjen är ett annat exempel skulle i stort sett kunna säga hur många övningar som helst.

Sen att de fungerar är en annan sak. Men tycker du har fel när du säger att han inte undviker tyngsta delen.

Action
2004-07-03, 06:02
Han kör ju den delen som det är som tyngst.. Anser iaf jag. Jag kör liknande vid latsdrag. Detta mycket på grund av att axlarna belastas för mycket om jag går djupare..

Grahn
2004-07-03, 07:33
Grym pump om man kör så, ser fint ut på film.

bigtraps
2004-07-03, 08:31
Kollar man på Dorians film så ser man att han kör betydligt
längre rörelsebana
Ronnies halva knäböj med dräkt tycker jag bara ser patetiska ut
Sen får folk tycka va de vill

pellepedal
2004-07-03, 09:19
Originally posted by Edan
Just sett på colemans "the cost of redemption" och förundras lite av hans repetioner han kör inte fulla repetioner på många övningar...t.ex. på bänkpress så går han upp halvägs och sen går ner och går upp igen.....
Nåra av er här på kolo som tränar så och varför?
alltid fått lärt mig att man skall fullfölja repetionen för bästa effekt.

Han kör väl den biten som tar på rätt muskel. I bänk t.ex. kör han inte den översta biten eftersom där tar triceps över mer och mer. Han kör den nedersta biten som tar mer på bröstet. Triceps tränar han separat....

Just my 5 cents...

TCOG
2004-07-03, 10:31
Originally posted by bigtraps
Kollar man på Dorians film så ser man att han kör betydligt
längre rörelsebana
Ronnies halva knäböj med dräkt tycker jag bara ser patetiska ut
Sen får folk tycka va de vill

han kör inte halva böj.

bigtraps
2004-07-03, 11:47
ok kanske inte halva men snuddpå

Doctor Snuggles
2004-07-03, 12:35
Å jag skulle vilja påstå att det djupaste läget absolut är de tyngsta och då hoppar han över de tyngsta. Kolla på hantelpressarna för bröst och axlar t ex. det finns ingen stretch i dem över huvud taget. Eller varför inte kolla på scottcurlen. I det djupaste läget i scottcurlen är det absolut de tyngsta läget och de hoppar han över. Knäböjen är ett annat exempel skulle i stort sett kunna säga hur många övningar som helst.

Jo, rent tekniskt sätt så har du rätt. Frågan för mig är snarare att gå till maximal sträckning i rörelsebanan vid de vikterna är rent utav farligt. T.ex i det djupaste läget av hantelpressar för axlar så blir rotatorcuffarna överdrivet involverade (notera: detta är vad jag har hört, kan ha fel), och det är inte effektivt eller riskfritt när det gäller att arbeta på axelmuskulaturen främst.
Sedan så är muskeln avsevärt mycket svagare i maximal sträckning, vilket leder till självklara slutsatser.
:sleep:

ivandrago
2004-07-03, 13:57
Han har säker kört 1001 olika tekniker under sin tid. Bara för att han kör halva reps i filmen betyder det inte att han byggt upp sin fysik med halva reps, eller ens att han kör halva reps ofta. När man hållit på ett tag gäller det att hitta på lite nya grejer för att få musklerna att reagera.

Chris
2004-07-03, 15:04
Ni fattar ju inte! Ronnie Coleman, regerande Mr Olympia tränar FEL!!

Skriv ett brev till honom och klaga. Jag tror han bryr sig. :thefinger

Big_Vik
2004-07-03, 15:16
Tror precis som nån sa att hans inte helt oansenliga muskler är ivägen helt enkelt. Han har nog knappast heller byggt sin hyfsade grundfysik med halva reps heller, som den styrkelyftare han faktiskt varit.
edit: fan nån sa det före :furious:

Shadow Warrior
2004-07-03, 19:21
Jag tror det är så simpelt att han har tränat och växt så länge att det är nästan omöjligt för han att öka mer. Lösningen blir då att korta av rörelserna för att på så sätt lyfta mer vikt och få hårdare kontraktioner, därav bli "starkare och större". Ganska logiskt eller hur?:smokin:

Karl_alfred
2004-07-03, 20:04
Originally posted by TCOG


han kör inte halva böj.

I stort sett gör han det.

Karl_alfred
2004-07-03, 20:06
Originally posted by Doctor Snuggles


Jo, rent tekniskt sätt så har du rätt. Frågan för mig är snarare att gå till maximal sträckning i rörelsebanan vid de vikterna är rent utav farligt. T.ex i det djupaste läget av hantelpressar för axlar så blir rotatorcuffarna överdrivet involverade (notera: detta är vad jag har hört, kan ha fel), och det är inte effektivt eller riskfritt när det gäller att arbeta på axelmuskulaturen främst.
Sedan så är muskeln avsevärt mycket svagare i maximal sträckning, vilket leder till självklara slutsatser.
:sleep:

Ja naturligtvis lär påfrestningen bli enorm med de vikterna. Men å andra sidan klarar han nog inte av de heller om han ska gå fullt, men de är nog ändå så pass tungt att de kan bli farligt, inte vet jag.

Karl_alfred
2004-07-03, 20:08
Originally posted by Chris
Ni fattar ju inte! Ronnie Coleman, regerande Mr Olympia tränar FEL!!

Skriv ett brev till honom och klaga. Jag tror han bryr sig. :thefinger

Tänker jag inte göra eftersom jag inte skrivit att han tränar fel. Men däremot anser jag absolut att han hoppar den tyngsta delen.

Zakath
2004-07-03, 20:15
Originally posted by Karl_alfred


Tänker jag inte göra eftersom jag inte skrivit att han tränar fel. Men däremot anser jag absolut att han hoppar den tyngsta delen.


Men samtidigt tränar han i den delen av rörelsen där just muskeln han tränar arbetar mest...

Han ska ha respekt för sin stenhårda träning! Tror inte det finns många som tränar hårdare än honom, prepps lär inte vara några undermedel..

Sen är det ju alltid lika roligt att diskutera elitens träning :cheers:
Men jag tror det krävs en enorm rutin för att kunna träna just sådana reps som han gör på ett säkert sätt.

Vir
2004-07-03, 20:34
Coleman gör inga halvreps i böjen. Han gör fina 90 graders frontböjs, de är helt klart godkända. Annars kör han mycket halvreps. Men det kanske bara är en del av hans periodisering man har sett? Vem vet, han kanske kör med mycket längre rörelsebanor under andra perioder under sin off-season.

Kan man stimulera muskeln med halva reps så duger väl det, själv tycker jag dock inte att man ska satsa enbart på halvreps. Men variation har alltid varit underskattat.

Karl_alfred
2004-07-03, 20:39
Originally posted by Vir
Coleman gör inga halvreps i böjen. Han gör fina 90 graders frontböjs, de är helt klart godkända. Annars kör han mycket halvreps. Men det kanske bara är en del av hans periodisering man har sett? Vem vet, han kanske kör med mycket längre rörelsebanor under andra perioder under sin off-season.

Kan man stimulera muskeln med halva reps så duger väl det, själv tycker jag dock inte att man ska satsa enbart på halvreps. Men variation har alltid varit underskattat.

Inte? Jag resonerar så här: En full böj är så man böjer tills låren tar i vaderna och det inte går att gå ner nå mer överhuvudtaget. Alltså är inte en styrkelyftarböj en full böj i mina ögon, långt ifrån. Om man då går ner till 90 grader så måste ju den böjen i stort sett vara en halvböj.

Grahn
2004-07-03, 21:43
Rätt kul att se hur olika folk definerar en "fulldjup knäböj", för mig är det SL reglerna, de är väl inte som de är utan orsak.

Chris
2004-07-03, 21:52
Jag tror inte det går att köra röven i marken och böja med 350kg, utan att göra illa sig själv. Sen vill antagligen inte coleman gå ner djupare för att träna upp ett ännu större arsle. Hans är ju typ 2meter brett. :D

Det är nog rätt svårt för oss "mänskliga" att förstå vilka vikter dom bollar med. Lär inte gå att ha exakt samma utförande.

Karl_alfred
2004-07-03, 22:28
Originally posted by Grahn
Rätt kul att se hur olika folk definerar en "fulldjup knäböj", för mig är det SL reglerna, de är väl inte som de är utan orsak.

Det är godkänt djup. Men att de skulle vara fullt tycker jag är konstigt att du tycker. Fullot innebär för mig full rörelse.

Knäböj
2004-07-03, 22:29
Originally posted by Karl_alfred


Inte? Jag resonerar så här: En full böj är så man böjer tills låren tar i vaderna och det inte går att gå ner nå mer överhuvudtaget. Alltså är inte en styrkelyftarböj en full böj i mina ögon, långt ifrån. Om man då går ner till 90 grader så måste ju den böjen i stort sett vara en halvböj.

Att böja tills låren tar i vaderna kan nog kosta mer på knäna än vad det smakar...Visst det är bra mycket tyngre att gå ända ner,jag gjorde det i början,men mina 189cm gör lätt att jag ser stjärnor på "uppresan" vilket kan vara rätt obehagligt med några kilo över axlarna utan nån som står bakom...

Karl_alfred
2004-07-03, 22:33
Originally posted by Knäböj


Att böja tills låren tar i vaderna kan nog kosta mer på knäna än vad det smakar...Visst det är bra mycket tyngre att gå ända ner,jag gjorde det i början,men mina 189cm gör lätt att jag ser stjärnor på "uppresan" vilket kan vara rätt obehagligt med några kilo över axlarna utan nån som står bakom...

Tycker vi kommit fram till i väldigt många trådar här på forumet att de inte är speciellt skadligt för knäna. De kan till och med vara värre att göra dessa halvböjar.

Vir
2004-07-03, 22:36
Nu blandar du ihop saker här. En fullständig "squat" är till 90grader. Och det kallas inte halvböj. Det är vad vi alla kalla för knäböj. Att gå så långt ner man kan och praktiskt taget sitta mellan benen kallas "full squat". Går man 90 grader så gör utför man en fullständig knäböj medans om man går djupare blir det en såkallad full squat, vet inte vad det heter på svenska. Hur som hellst är det fel att säga att det är halva knäböj vid 90 grader.

Däremot ser jag många på mitt gym, eller rättare sagt alla 4?, av de många hundra på gymmet, som kör knäböj går endast till 45 grader, enbart för att kunna lägga på några extra kgn. Det ser jag som halvreps.

Karl_alfred
2004-07-03, 22:49
Originally posted by Vir
Nu blandar du ihop saker här. En fullständig "squat" är till 90grader. Och det kallas inte halvböj. Det är vad vi alla kalla för knäböj. Att gå så långt ner man kan och praktiskt taget sitta mellan benen kallas "full squat". Går man 90 grader så gör utför man en fullständig knäböj medans om man går djupare blir det en såkallad full squat, vet inte vad det heter på svenska. Hur som hellst är det fel att säga att det är halva knäböj vid 90 grader.

Däremot ser jag många på mitt gym, eller rättare sagt alla 4?, av de många hundra på gymmet, som kör knäböj går endast till 45 grader, enbart för att kunna lägga på några extra kgn. Det ser jag som halvreps.

Blandar inte alls ihop saker och ting. Förstår inte vad du fått dessa påståenden ifrån. Övningen heter knäböj och som allt annat är det full rörelse som gäller, annars bör man kalla den, 90 graders böj, tattarböj eller liknande. Men du kanske kan förklara för mig varför just böjen får alla dessa benämningar? Det kommer naturligtvis från att nästan inga kör knäböj fullt ut utan oftast till 90 grader eller tävlingsdjup.

Knäböj
2004-07-03, 23:16
Står ju för bövelen tom i "läxböckerna" att man skall vara försiktig när man utför djup knäböj,DJUP KNÄBÖJ!!!eftersom den har en tendens att böja ryggraden...

Tror det ligger mycket manligt ego i att köra DJUP KNÄBÖJ...Eller att man vill få ett bredare arsle (Gluteus):booty:

Gonatt folks
:kinky:

Spiffy
2004-07-03, 23:23
Så när du böjer ryggen så skadas knäna :confused:

Officer
2004-07-03, 23:26
Äääsch de fjollor som talar emot djupa knäböj här är de som har det riktiga egot. Dvs de som måste ha de där 20 extra kilona på stången när de tränar för att imponera på den lilla 17åriga tjejen som sitter på en bänk och småflinar.

Ta bort en platta o kör djuuupa!

Karl_alfred
2004-07-03, 23:28
Originally posted by Knäböj
Står ju för bövelen tom i "läxböckerna" att man skall vara försiktig när man utför djup knäböj,DJUP KNÄBÖJ!!!eftersom den har en tendens att böja ryggraden...

Tror det ligger mycket manligt ego i att köra DJUP KNÄBÖJ...Eller att man vill få ett bredare arsle (Gluteus):booty:

Gonatt folks
:kinky:

Happ nu har du ändrat dig. De där ser jag allt som oftast som en bortförklaring till de som vill försöka imponera med tyngre vikter.

Knäböj
2004-07-04, 01:06
Originally posted by AnabolicProtein
Äääsch de fjollor som talar emot djupa knäböj här är de som har det riktiga egot. Dvs de som måste ha de där 20 extra kilona på stången när de tränar för att imponera på den lilla 17åriga tjejen som sitter på en bänk och småflinar.

Ta bort en platta o kör djuuupa!

Eller ta bort en platta o vänd när du fortfarande har muskeln under stress, dvs en korrekt knäböj med låren horisontellt.
Eller låt mig fråga vilket du tycker är tyngst: att vända i en viloställning,vilket det faktiskt blir då man vänder i en DJUP knäböj i bottenläget,man hinner ju dra på en brakskit innan man vänder(eller spana efter 17:åriga brudar:thefinger)eller att vända vid ca:90 grader dvs då muskeln redan är under stress??

Jag skulle nog vilja påstå att du kan lägga på en platta om du ska köra djupa.

När det gäller mig så går jag nog inte hem hos de 17-åriga brudarna,då jag kör STRIKTA knäböj med ca:80kg lass. Där har du mitt ego...
:booty:

Knäböj
2004-07-04, 01:12
Originally posted by Spiffy
Så när du böjer ryggen så skadas knäna :confused:
Det var bara ett urklipp jag gjorde för att visa att t.om "de lärde" kallar övningen för DJUP knäböj,tror det inlägget blev lite missvisande av mig...

Fors
2004-07-04, 03:00
Den här frågan kommer vi nog aldrig få ett entydigt svar på...

Grahn
2004-07-04, 07:19
Originally posted by Karl_alfred

Det är godkänt djup. Men att de skulle vara fullt tycker jag är konstigt att du tycker. Fullot innebär för mig full rörelse.

Vilket inträffar på olika ställen på olika personer.

Grahn
2004-07-04, 07:24
Sen för bästa resultat är det ju alltid en avvägning mellan att gå djupt ner i hålet och att ha tunga vikter.
Själv kör jag frontböjar och lättare set böj med ass to the grass men tyngre set strävar jag efter SL djup.

90 grader i knäleden ger jag inte mkt för dock, typisk dragspelsböj tänkande.

Vir
2004-07-04, 08:06
Kalle Alfred. Man har alltid skiljt på "Full Squat" och "Squat" när man säger squat så syftar man på 90 grader.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

Action
2004-07-04, 09:07
Originally posted by Karl_alfred


Tycker vi kommit fram till i väldigt många trådar här på forumet att de inte är speciellt skadligt för knäna. De kan till och med vara värre att göra dessa halvböjar.

Jag har opererat varenda grej som går i mitt högerknä och att böj med achlet ner i vaderna är omöjligt att utföra utan att få en rejäl svullnad i mitt knä. Håller jag mig till 90 graders böj och kör riktigt strikt får jag inga som helst problem med mina knän.

Och att vända vid 90 grader med full kontraktion i musklerna är jobbigare än att som vissa böja extremt djupt och släppa ner och "studsa" i knäleden. Många kör även så i benpressen.. Stackars knän.. :bpump:

Grahn
2004-07-04, 09:30
studsar man på vaderna med en tung vikt så måste ju knäleden nästan separeras....aouch

-AG-
2004-07-04, 10:51
Originally posted by Karl_alfred


Inte? Jag resonerar så här: En full böj är så man böjer tills låren tar i vaderna och det inte går att gå ner nå mer överhuvudtaget. Alltså är inte en styrkelyftarböj en full böj i mina ögon, långt ifrån. Om man då går ner till 90 grader så måste ju den böjen i stort sett vara en halvböj.

Har du sett en godkänd "styrkelyftsböj"? Sen vet jag inte vad folk menar med 90 grader, normalt menar man 90 grader i knäleden och det är en ganska grund böj, betydligt mycket grundare än en på tävling godkänt knäböj. Här är en knäböj med perfekt djup, och jag skulle inte klassa det som grunda böjar.

http://www.europowerlifting.org/emp03jc3350s.jpg

Officer
2004-07-04, 11:18
Träna muskeln i dess hela rörelselängd, aktivera flest fiber. Inget 90graderstjafs hos benkungen inte.
Inget studs mot vaderna heller, för den delen (gäller mig).

pellepedal
2004-07-04, 11:33
Det kan ju även vara så att Mr Coleman har på så mycket vikt han nånsin kan ha i nåt som kallas knäböj för att imponera på filmen. Det är ju bara ett benpass, och vad säger att han tränar så jämt?! Han säger ju vid flera tillfällen i filmen att det är de tyngsta vikterna han nånsin använt.

För övrigt är Coleman kult! :kickass:

Karl_alfred
2004-07-04, 12:09
Originally posted by Knäböj


Eller ta bort en platta o vänd när du fortfarande har muskeln under stress, dvs en korrekt knäböj med låren horisontellt.
Eller låt mig fråga vilket du tycker är tyngst: att vända i en viloställning,vilket det faktiskt blir då man vänder i en DJUP knäböj i bottenläget,man hinner ju dra på en brakskit innan man vänder(eller spana efter 17:åriga brudar:thefinger)eller att vända vid ca:90 grader dvs då muskeln redan är under stress??

Jag skulle nog vilja påstå att du kan lägga på en platta om du ska köra djupa.

När det gäller mig så går jag nog inte hem hos de 17-åriga brudarna,då jag kör STRIKTA knäböj med ca:80kg lass. Där har du mitt ego...
:booty:

Klart som fasen att en riktig böj fortfarande tar på hela låret. Att säga något annat vore rent utav löjligt. Sånt tänkande handlar bara om viktkåteri. Självklart är de tyngre att vända en fulldjupböj, allt annat är tramsteorier.

Du skulle förmodligen få sänka till 60kg om du kör med full rörelse.

Karl_alfred
2004-07-04, 12:11
Originally posted by Grahn


Vilket inträffar på olika ställen på olika personer.
Japp men jag tror att de flesta kan gå djupare än en tävlingsböj om de inte har för stor mage, är för stel eller har taskig balans. Om något av detta brister bör man åtgärda.

Karl_alfred
2004-07-04, 12:16
Originally posted by Action


Jag har opererat varenda grej som går i mitt högerknä och att böj med achlet ner i vaderna är omöjligt att utföra utan att få en rejäl svullnad i mitt knä. Håller jag mig till 90 graders böj och kör riktigt strikt får jag inga som helst problem med mina knän.

Och att vända vid 90 grader med full kontraktion i musklerna är jobbigare än att som vissa böja extremt djupt och släppa ner och "studsa" i knäleden. Många kör även så i benpressen.. Stackars knän.. :bpump:

Kan man inte på grund av skada så är det väll svårt, då gör du rätt som skippar. Men har man friska knän är det ju inga problem-

Men det går att köra strikt och då kan jag lova att de tar bättre på låren, alltså utan studs. Har själv kört på 90 grader eller tävlingsböj så jag känner absolut att den fulla böjen är den som tar absolut bäst.

Karl_alfred
2004-07-04, 12:19
Originally posted by Vir
Kalle Alfred. Man har alltid skiljt på "Full Squat" och "Squat" när man säger squat så syftar man på 90 grader.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

Tycker det är ett par oerhört löjliga namn som kommit fram av att folk kör så jädrans grunt. För inte fasen skriver man halvascottcurls bara för att många inte sträcker ut. Tycker man bör gå ifrån att en full rörelse kallas knäböj allt där efter kallas halva, trewkvart osv. Sen den som kallas squat är de inte många som har de djupet äns.

Beast
2004-07-04, 12:19
HAHAHAHA
Det bästa är att läsa hur folk klankar ner på Ronnie och utger sig för att veta bättre än honom!
Ni e för roliga

Officer
2004-07-04, 12:20
Karl Alfreds ord är guld värt tycker jag, håller med fullständigt.

Karl_alfred
2004-07-04, 12:21
Originally posted by -AG-
[B]

Har du sett en godkänd "styrkelyftsböj"? Sen vet jag inte vad folk menar med 90 grader, normalt menar man 90 grader i knäleden och det är en ganska grund böj, betydligt mycket grundare än en på tävling godkänt knäböj. Här är en knäböj med perfekt djup, och jag skulle inte klassa det som grunda böjar.



Klart jag sett en slböj. Å den är rätt långt ifrån full rörelse. Nej den kanske inte klassas som grund men de går lätt att gå djupare.

Lillgrabben
2004-07-04, 12:22
Om ni tycker att det är lättare att köra fulldjupa böjar på korrekt sätt, (dvs utan att studsa baksida lår mot vaderna) så vetefan hur ni är skapta.

Om ni har tillgång till en powerrack så kan du ju prova att ställa upp skydden & se hur mycket mera ni tar i halvböj. Skulle inte förvåna mig om det är minst 50 kg mera.

Därefter så kan ju ni som säger att det är lättare att gå djupt prova att köra en fulldjup böj med erat nya max från halvböjarna & se så lätt det blir. :thumbup:

Kom inte sedan & gnäll på mig för att ni har suttit fast i botten i knäböjen för att era kompisar inte orkat hjälpa er då ni ofelbart fastnar i botten.




:devil:

Karl_alfred
2004-07-04, 12:25
Originally posted by Beast
HAHAHAHA
Det bästa är att läsa hur folk klankar ner på Ronnie och utger sig för att veta bättre än honom!
Ni e för roliga

Återigen har du väll inte läst allt.

Karl_alfred
2004-07-04, 12:28
Originally posted by AnabolicProtein
Karl Alfreds ord är guld värt tycker jag, håller med fullständigt.

:) :thumbup:

Karl_alfred
2004-07-04, 12:31
Originally posted by Lillgrabben
Om ni tycker att det är lättare att köra fulldjupa böjar på korrekt sätt, (dvs utan att studsa baksida lår mot vaderna) så vetefan hur ni är skapta.

Om ni har tillgång till en powerrack så kan du ju prova att ställa upp skydden & se hur mycket mera ni tar i halvböj. Skulle inte förvåna mig om det är minst 50 kg mera.

Därefter så kan ju ni som säger att det är lättare att gå djupt prova att köra en fulldjup böj med erat nya max från halvböjarna & se så lätt det blir. :thumbup:

Kom inte sedan & gnäll på mig för att ni har suttit fast i botten i knäböjen för att era kompisar inte orkat hjälpa er då ni ofelbart fastnar i botten.


:devil:

Exakt! Om de sen hävdar annorlunda att de tar mer med fulldjup så säger jag bara. Kom till mig så tar vi ett benpass så jag får se när ni tar mycket mer i fulldjup ska bli mycket intressant.

Pudzianovski
2004-07-04, 12:57
Låt folk köra hur de vill, ändå ingen som bryr sig om vad den andra säger.

Jag kör djupast av alla :thefinger

:D

Karl_alfred
2004-07-04, 13:05
Hehe väntade på att du skulle lägga upp den där bilden igen Pudde:laugh: Men tydligen inte.

Knäböj
2004-07-04, 13:06
Bottenläget använder bara de som behöver fart/ansats att ta sig förbi det jobbigaste stället där vi andra vänder, helt enkelt för att vi vill ha större ben, inget annat. Sluta tjata om vikter hit o dit o "kom till mig o visa" bla. bla...)

Ät mer gröt:eating:

Nu ska jag gå o träna:devil:

Karl_alfred
2004-07-04, 13:09
Återigen är din teori ganska korkad. Jag säger bara kom och visa mig, annars tror jag dig inte. Det räcker med att du spelar in en film om du inte kan komma.

Grahn
2004-07-04, 13:15
Klart det är tyngst djupast ner i hålet, förstår inte riktigt hur man kan säga emot det.

Problemet med att gå så djupt är ju att du begränsar musklernas anspänning i resten av rörelsen till mindre än maximalt.
Frågan är om det lilla du vinner på att gå superdjupt verkligen är värt det. Tror inte det är värt det själv när man kör tungt men vid lättare vikter är det nog bra att bygga styrka även där.

Det ena utesluter inte det andra, men 90 grader i knäleden böjjar kommer jag aldrig att riktigt förstå.

Vir
2004-07-04, 14:33
Med 90 grader menar vi nog inte att knäleden ska hållas i 90 grader utan att lårmuskelaturen ska ligga parallellt med golvet.

ruffie
2004-07-04, 14:36
När jag kör biceps ganska ofta så( sittandes med stöd vet inte vad det heter :)) och det ger alltid bäst resultat i form av träningsvärk iaf:thumbup:

stefannn
2004-07-04, 14:39
vad bra då vet viOriginally posted by ruffie
När jag kör biceps ganska ofta så( sittandes med stöd vet inte vad det heter :)) och det ger alltid bäst resultat i form av träningsvärk iaf:thumbup: :thumbup:

Vir
2004-07-04, 15:03
Originally posted by stefannn
vad bra då vet vi:thumbup:

Jag tror han syftade på halvreps, vilket jag håller med om i vissa övningar, får en grymmare pump.

ivandrago
2004-07-04, 15:24
Tycker det finns plats för både djuupa böjar och mindre djupa. Självklar kan man lasta på mer om man inte kör ass to the grass, och visst kan det ge en del att köra lite tyngre och inte gå till maximalt djup.

Men det är ingen höjdare att aldrig gå maxdjupt, dels pga minskad rörlighet, dels pga skaderisken om man råkar hamna för djupt med en tung vikt, dels för att maxdjupa böjar alltid är coolast :smokin: :D

Beast
2004-07-04, 15:33
HAHAHAHA
Mr know it all, Karl_alfred SNÄLLA hur kan DU komma och gnälla på Colemans lyft. Inte för att vara sån nu men om du med alla möjliga preparat i denna världen hade uppnått samma massa som honom så hade jag bockat och bugat åt dig. Då hade jag lyssnat på dina know it tips och inte hans.

Du tror inte han har kört fyrahundrafemtiotusen olika program och tekniker för att just få reda på hur hans muskler svarar på överbelastning?

Grahn
2004-07-04, 15:40
Originally posted by Vir
Med 90 grader menar vi nog inte att knäleden ska hållas i 90 grader utan att lårmuskelaturen ska ligga parallellt med golvet.

Ahhhh! Begreppsförvirring :) 90 graders böj är för mig vinkeln i knäleden. Parallelt med golvet är parallelt med golvet.

Då är jag med, är ju inte stor skillnad i den böj du menar och godkänt SL djup då.

Karl_alfred
2004-07-04, 16:05
Originally posted by Beast
HAHAHAHA
Mr know it all, Karl_alfred SNÄLLA hur kan DU komma och gnälla på Colemans lyft. Inte för att vara sån nu men om du med alla möjliga preparat i denna världen hade uppnått samma massa som honom så hade jag bockat och bugat åt dig. Då hade jag lyssnat på dina know it tips och inte hans.

Du tror inte han har kört fyrahundrafemtiotusen olika program och tekniker för att just få reda på hur hans muskler svarar på överbelastning?

Ännu en som inte läst tråden, gör det först:smash:

Big_Vik
2004-07-04, 18:57
jag har läst tråden...det här är LOL alltså! :D
låt folk träna hur fan de vill. Det är ju ett nöje att se hockeybö...killarna lassa på hundratals kilon för att kanske göra 1/8 av rörelsen. bara att träna på och drömma om de dagen man gör djupa böjar på deras vikter :)

JustinCredible
2004-07-04, 19:05
Jag har mailat Coleman och frågat om hans träningsteknik:)
För i en artikel som han skrivit:rolleyes: skrev han att det bästa var full rörelse... han kommer att svara att det är bäst att köra det som känns bra för en själv.

Zakath
2004-07-04, 19:14
Originally posted by JustinCredible
Jag har mailat Coleman och frågat om hans träningsteknik:)
För i en artikel som han skrivit:rolleyes: skrev han att det bästa var full rörelse... han kommer att svara att det är bäst att köra det som känns bra för en själv.


Om han ens svarar, väldigt bra stil av honom om han svarar :bow:
Tänk hur jobbigt det måste vara för "eliten" med alla frågor...
Meddela oss om svaret, om det kommer!

Shadow Warrior
2004-07-04, 19:15
Originally posted by Beast
HAHAHAHA
Mr know it all, Karl_alfred SNÄLLA hur kan DU komma och gnälla på Colemans lyft. Inte för att vara sån nu men om du med alla möjliga preparat i denna världen hade uppnått samma massa som honom så hade jag bockat och bugat åt dig. Då hade jag lyssnat på dina know it tips och inte hans.

Du tror inte han har kört fyrahundrafemtiotusen olika program och tekniker för att just få reda på hur hans muskler svarar på överbelastning?

Så du litar fullt ut på en person som har överlägsna gener och som skjuter mer steroider än 20 bb wannabes? Colemans träningskunskap har enligt min mening lika lite verklighetsförankring som kungens har insikt i samhället.

Knäböj
2004-07-04, 19:39
När nu ändå tråden heter Ronnies halvreps så tänkte jag flika in med att ägaren på vårt gym, Thomas Lundmark, även han kör sina knäböj tills låren är horisontella...hans ben är rätt grova...

Diskussionen om vad som är rätt eller fel hoppar jag av, bara jag får maximal tillväxt i mina ben så är jag nöjd. Skulle man ex. få större ben av att springa omkring med skivstången skulle jag göra det...

Alla gör det som känns bäst så blir det nog bäst!!

:kickass:

Tricklev
2004-07-04, 20:29
Måste säga att det verkligen är korkat att säg att man tar mera på djuppa böjjar, har kört grunda en gång i tiden och om man själv tror att man är klenare i grunda så är man nog inte så frisk som man tror att man är.

Och denna tråden handlar nog mindre om hur bra coleman kör och mer om hur man bör köra böjjar, så ge fan i att skriva inlägg där ni skriver att alla är cp och Coleman har rätt, handlar inte om det längre.

Shadow Warrior
2004-07-04, 20:30
Precis... det är så simpelt att man ska gå så djupt som man kan vilket bestämms utav sin egen fysik. För mej är det strax nedanfört parallelt som gäller, går jag djupare så böjs korsryggen.

Tricklev
2004-07-04, 20:32
Originally posted by Knäböj
Alla gör det som känns bäst så blir det nog bäst!!

Hatar det argumentet, självklart ska man köra det som känns bäst, men först ska man testa annat och VERKLIGEN försöka lära sig djupa(som vi nu talar om).

Annars kan jag lika gärna bänka och köra med armarna ASSSBRET och ta i allt jag kan med axlarna, och det är ju inte så bra aye?

Vir
2004-07-04, 20:46
Originally posted by Tricklev


Hatar det argumentet, självklart ska man köra det som känns bäst, men först ska man testa annat och VERKLIGEN försöka lära sig djupa(som vi nu talar om).

Annars kan jag lika gärna bänka och köra med armarna ASSSBRET och ta i allt jag kan med axlarna, och det är ju inte så bra aye?

Har du inte sett Markus Rühl på sina bröstpass? Han håller ASBRETT!

Det finns övningar som passar vissa bättre än andra men att inte våga testa nya eller byta då och då förlorar man helt klart på. Variation är grymt underskattat. För 8 månader sen var det bara bänken som kunde ge mig en ordentlig träning för brösten, nu efter att ha bänkat duktigt i 8 månader så bytte jag till att lägga tyngden på flyes och fy s*tan va det tog!

Min poäng är att det kan vara värt att testa halvreps för er som enbart kört med full rörelsebana en längre tid, och precis tvärtom för er som alltid kör lite kortare reps.

Karl_alfred
2004-07-04, 20:55
Originally posted by Vir


Har du inte sett Markus Rühl på sina bröstpass? Han håller ASBRETT!

Det finns övningar som passar vissa bättre än andra men att inte våga testa nya eller byta då och då förlorar man helt klart på. Variation är grymt underskattat. För 8 månader sen var det bara bänken som kunde ge mig en ordentlig träning för brösten, nu efter att ha bänkat duktigt i 8 månader så bytte jag till att lägga tyngden på flyes och fy s*tan va det tog!

Min poäng är att det kan vara värt att testa halvreps för er som enbart kört med full rörelsebana en längre tid, och precis tvärtom för er som alltid kör lite kortare reps.

Tror också att variation är bra. Men att byta ut riktiga böjar mot halva en längre period skulle jag aldrig göra eftersom jag då skulle bli markant mycket svagare i hela rörelsen. Har testat detta många saker med samma resultat som följd. Men ett pass då och då kanske inte skadar.

Vir
2004-07-04, 21:12
Originally posted by Karl_alfred

Men ett pass då och då kanske inte skadar.

Precis det jag syftade på. Jag menade inte att man ska köra i längre perioder utan variera sig ganska ofta. Å andra sidan känns det nog mest skillnad när man hållt sig till ett visst sätt och sen byter. Som i mitt fall med bänken.

Som jag sa, variation är underskattat. Både när det gäller antal reps, set, rörelseomfång, övningar osv.

Edit: Jag tror inte att Coleman kör, som han gjorde på videon, året runt.

Knäböj
2004-07-04, 21:19
Originally posted by Tricklev


Hatar det argumentet, självklart ska man köra det som känns bäst, men först ska man testa annat och VERKLIGEN försöka lära sig djupa(som vi nu talar om).

Annars kan jag lika gärna bänka och köra med armarna ASSSBRET och ta i allt jag kan med axlarna, och det är ju inte så bra aye?

Missförstånd igen tror jag...Med "Känns bäst" menar jag inte det som är bekvämast eller minst jobbigt,eller det som gör att jag kan lassa på mest.
Med "Känns bäst" menar jag att du gör det DU känner att du gör framsteg med,vilken teknik det än må vara. Och skulle jag bygga massiva bröstmuskler med jättebrett grepp i bänken så finns där väl ingen anledning att göra på nåt annat sätt...??? AYE?

Beast
2004-07-05, 01:14
Shadow Warrior: Om du nu läst det du citerade mig för så hade du sett detta: "men om du med alla möjliga preparat i denna världen hade uppnått samma massa som honom så hade jag bockat och bugat"
Eller det missade du?
Men JA, hade coleman och alfred stått o snackat träning med mig hade jag nog vänt dövörat till alfred....

Vart är nu den bra bilden med den lilla killen som påpekar till den stora killen att han gör fel? :D

Shadow Warrior
2004-07-05, 05:16
Visst är coleman värd lite respekt men man måste ju liksom förstå att han inte har någon verklighetsförankring längre på tanke på den värld han lever i. Men visst vet han säkert en del om träning och kost....

-AG-
2004-07-05, 08:33
Originally posted by Vir
Med 90 grader menar vi nog inte att knäleden ska hållas i 90 grader utan att lårmuskelaturen ska ligga parallellt med golvet.

Är det inte bättre att säga vad man menar? ;)

Sick-Dog
2004-07-05, 08:47
jidder jidder jidder

Om han nu svarar bäst på den stilen han kör "vilket han med största sannorlikhet har utvärderat in i minsta detalj" så vad är problemet? samma personer som ger svaret i en annan tråd "allting är relativt du måste hitta övningar/stilar som just DU svarar bäst på, alla är olika etc" kommer nu med en bestämd uppfattning om vad coleman skulle svara bäst på, krockar lixom.
Sen om han kör samma schema off focus, vem vet.

Grahn
2004-07-05, 08:49
Klart man ska testa, experimentera och utvärdera själv. Men man bör ju utgå från "korrekt" utförande.

Sick-Dog
2004-07-05, 08:52
grahn - beror väl på hur grovt övertrampet är i utförandet, i detta fallet tycker jag helt klart man ska fria.

Grahn
2004-07-05, 09:00
Originally posted by Sick-Dog
grahn - beror väl på hur grovt övertrampet är i utförandet, i detta fallet tycker jag helt klart man ska fria.

Javisst, Ronnie är ju knappast nybörjare så han vet nog vad han gör.
Menade mest att när man är ny är det viktigt med mer eller mindre perfekt utförande.

Herkulez
2004-07-05, 09:04
Originally posted by Grahn


Javisst, Ronnie är ju knappast nybörjare så han vet nog vad han gör.
Menade mest att när man är ny är det viktigt med mer eller mindre perfekt utförande. :thumbup: