handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att orka dagen.


Holmis
2004-07-02, 19:03
Ni ska få hjälpa mig med två problem jag har. Ett om den vanliga vardagen och ett (kanske för er lite roligare) om en väldigt intensiv handbollsdag.

De senaste 3 veckorna har jag sommarjobbat som sopgubbe och ändrat min kost för att testa på att deffa. Jag har märkt att jag inte riktigt orkar med allt som jag gjorde och har insett att jag äter för lite. Gjorde Uppladdningstestet och fick fram med lite höftade tider att jag gjorde av med 3165 kcal/dag. Jag gör ett antagande att jag gör av med allt från 3000-3300, lite beroende på hur ansträngade dagen är och hur väl jag uppskattade mina tider. Ett exempel på vad jag har ätit under veckan är:

(Dricker minst ett glas vatten till allt.)
Frukost: (05.45) 2dl havregrynsgröt, lättmjölk och ca. 30gram sylt på gröten tillsammans med en macka (samma typ som Lingon Grova) med Icas bredbara lättleverpastej och tomat på.

Frukost2: (ca 08.30-09.00) 3 mackor av samma typ som på fruksost1 med makrill i tomatsås på och en morot.

Lunch: (ca 11.30-12.00) 120g pasta med en burk tonfisk i kesella och salsaröra (sallad om det fanns hemma). Morot/äpple.

Mellanmål: (allt från 13.30-15.00 om det ens blir något sådant) Äpple

Middag: (18.00) Det morsan har lagat:) Pasta/potatis/ris med någon fettsnål rätt. (Kan vara något från viktväktarna eller liknande, hon har i alla fall koll på vad som är nyttigt och vad som inte är det.)

Kvällsmål: (20-21, om det blir något) Någon frukt eller en bit av det jag tänker ha till lunch dagen efter.

Mellan lunch/mellanmål-middagen styrketränar jag. Har blivit 4 ggr den här veckan, brukar bli 3 ggr annars. Jobbet som sopgubbe är inte så ansträngande varje dag. Just nu kör jag grovsopor, dvs vi kör ut och hämtar upp ett kylskåp på en plats kör vidare och gör likadant på nästa plats osv osv.

Slutfrågan är, vad ska jag lägga till i min kost för att orka? Koka ett par ägg och käka? Öka storleken på portionerna helt enkelt?

Nu, till det mer intressanta (troligtvis inget som varit uppe på tapeten här innan som fråga 1 har:))

Den 17/7 ska jag spela Åhus Beachhandboll. Det är som det låter, handboll på sandplan. Grymt jobbigt men fruktansvärt kul. Matcherna är inte längre än 10 minuter men jag ska spela minst 6 matcher. Klistrar in mitt schema här så ni kan se hur ofta jag ska spela.

09.00 -- 10.00 -- 11.00 -- 12.00 -- 13.15 -- 14.45
Går vi vidare efter de här matcherna ända till finalen kan vi spela ända tills kl 22.00

Vad ska jag äta mellan matcherna för att orka med allt? Den enda gången jag kan äta ett "stort" mål mat är efter 13.15matchen eller om det blir långt uppehåll efter sista gruppspelsmatchen.
Vatten i mängder blir det och en och annan frukt, men vad mer kan ni rekomendera? Inga kosttillskott tack.:)

Ni som har orkat läsa allt, :bow: Jag hade troligtvis inte gjort det:em:

King Grub
2004-07-02, 20:31
Tar du inga snabba kolhydrater direkt efter träningen för att påbörja återhämtningen?

Orkar du inte behöver du mer energi, och det är inte ägg det är frågan om, utan främst kolhydratkällor som ris, pasta, bröd, gröt och potatis.

Överhuvudtaget ser det kolhydratfattigt ut för någon som både tränar och har ett fysiskt aktivt jobb.

Holmis
2004-07-02, 20:41
Tar du inga snabba kolhydrater direkt efter träningen för att påbörja återhämtningen?

Jo, jag har börjat med det men har glömt lägga in det.

Orkar du inte behöver du mer energi, och det är inte ägg det är frågan om, utan främst kolhydratkällor som ris, pasta, bröd, gröt och potatis.

Ska öka de nästa vecka och se hur resultaten blir.

Inga tips för handbollsdagen?

z_bumbi
2004-07-03, 11:05
Originally posted by Holmis
[Inga tips för handbollsdagen?

Varje match är bara 10 minuter och du skulle spela 6 st så varför kan du inte äta ganska normalt under tiden mellan matcherna, det är ju inte så svårt att äta en smörgås då och då?
Se till att dricka lagom mycket samt använd solskyddsfaktor och hatt, värmen kan sätta ner prestationsförmågan väldigt mycket och att vara solbränd är inte heller det en höjdare.

Det är ju inte läge att börja testa nya saker under en turningen så de flesta andra sakerna som skulle gå att lägga till hinner du inte testa tillräckligt för att det ska vara lämpligt, sportdryck, proteintillskott mm vilket antagligen ger en marginell effekt på så korta tidsintervall i alla fall.

Dagen innan bör du äta rejält med kolhydrater i alla fall.

Holmis
2004-07-03, 16:29
Varje match är bara 10 minuter och du skulle spela 6 st så varför kan du inte äta ganska normalt under tiden mellan matcherna, det är ju inte så svårt att äta en smörgås då och då?

Jo visst kan jag det. Jag tänkte väl inte så mycket innan jag skrev frågan. Kanske i hopp om att få något supertips vilket det troligtivs inte finns.

... och att vara solbränd är inte heller det en höjdare.

Varför det? Menar du att bli bränd under dagen eller att redan vara brun?:confused: