handdator

Visa fullständig version : hantelpress för axlar


Sparrisen
2004-07-02, 15:31
Vilket föredrar ni, med eller utan ryggstöd?

Om ni kör med ryggstöd, kör ni med lågt eller högt? Vilken vinkel har ni?

Jag har nästan alltid kört med ryggstöd (högt och lite bakåtlutat). Testade att köra utan och förutom att det blev vingligt så fick jag sänkta vikten riktigt rejält: 10kg!!!

Hnke
2004-07-02, 15:34
kör samma som dig, d.v.s lite lite lutning, med högt ryggstöd.

z_bumbi
2004-07-02, 15:47
Stående utan ryggstöd, gillar inte alls att sitta vid hantelpressar numera.

30cm
2004-07-02, 17:05
Originally posted by SwedeForce
Vilket föredrar ni, med eller utan ryggstöd?

Om ni kör med ryggstöd, kör ni med lågt eller högt? Vilken vinkel har ni?

Jag har nästan alltid kört med ryggstöd (högt och lite bakåtlutat). Testade att köra utan och förutom att det blev vingligt så fick jag sänkta vikten riktigt rejält: 10kg!!!

Läste jag inte en annan tråd om det... av Allan tror jag;)

Hur som helst kör jag med högt ryggstöd men funderar efter Allans tråd på att ta bort det

pellepedal
2004-07-02, 17:24
Jag kör med högt ryggstöd, ibland med lite lutning, ibland ingen lutning. Tycker det fungerar bra.

Jorgen
2004-07-02, 17:31
Inget ryggstöd. Skall ju träna axlar, inte övre bröst eller egot. Visst får man sänka vikterna något men det tar oas så mycket bättre. :thumbup:

//Jörgen

Stab
2004-07-02, 17:50
Kör alltid med ryggstöd, högt och lite bakåtlutad känns som det tar lite i ryggen när jag kör utan och eftersom man kan lägga på lite mer vikter med stöd så känns det som axlarna utvecklas fortare pga mer overload men men.. det e ju bara min åsikt ;)

lauria
2004-07-02, 17:56
Pytte lite bakåt lutad med ryggstöd :thumbup:

tenchi
2004-07-02, 18:14
inget ryggstöd, så slipper man köra bröst när det börjar bli tungt ;)

aliquis
2004-07-02, 18:23
Har kört båda delarna, med ryggstödet rätt upp, men så sade karl_alfred att han alltid körde utan så jag körde utan sista passen, vikten och repsen är desamma så.
Tidigare har jag kört dem stående men det tar så mycket på sidan av magen, och så blir det för lätt att fuska med benen ;D, visserligen kanske det inte gör något om man fuskar först när man inte får upp vikten annars, om man nu vill öka "intensiteten" lite, men men.

nordland
2004-07-02, 18:45
Kör alltid med högt ryggstöd + lite vinkel.... Men då så skiter ju jag i muskelutvecklingen. Mitt mål är att bänka mycket, och bygga upp maximal styrka...

Sparrisen
2004-07-02, 19:31
Jag sänkte mig från en 7:a på 33 kg till en 7:a på 23 kg.

Tyckte dock inte att jag fick samma kontakt me axlarna utan ryggstödet. Hoppas dock att det bara var ovana! Jag kommer att fortsätta med småvikter och utan ryggstöd ett tag!


edit: efter ett par set var jag nere på 18 kg... :D

Sparrisen
2004-07-02, 19:34
Kan ju passa på att posta ett typiskt swedeforce-axel-schema:

4 set omvända flyes i kabel (baksida axlar)
3-4 set hantelpressar
2-3 set sidres, kabel eller hantlar
Några set hantelschrugs

Kebab-Arne
2004-07-02, 20:01
Originally posted by SwedeForce
Kan ju passa på att posta ett typiskt swedeforce-axel-schema:

4 set omvända flyes i kabel (baksida axlar)
3-4 set hantelpressar
2-3 set sidres, kabel eller hantlar
Några set hantelschrugs

Börjar du med baksidan?

Det gör iaf jag med mitt skumma schema. :D

Sparrisen
2004-07-02, 20:08
Originally posted by Kebab-Arne


Börjar du med baksidan?




jepp :thumbup:

vacon
2004-07-03, 11:13
JAg använder ryggstöd fast jag använder inte hela utan bara svanken. RYggstödet lutar rätt rejält. Det är jobbigt att ha ett intimt ryggstöd.:furious:

HenrY
2004-07-03, 11:18
Jag har börjat köra allt utan ryggstöd...Däremot så använder jag ett bälte så ja får lite stöd i ländryggen!

Pingu
2004-07-03, 14:24
Kör både med och utan ryggstöd

Big_Vik
2004-07-03, 14:38
Originally posted by SwedeForce
Jag sänkte mig från en 7:a på 33 kg till en 7:a på 23 kg.

Tyckte dock inte att jag fick samma kontakt me axlarna utan ryggstödet. Hoppas dock att det bara var ovana! Jag kommer att fortsätta med småvikter och utan ryggstöd ett tag!


edit: efter ett par set var jag nere på 18 kg... :D

DET ÄR DU SOM ÄR FREDRIK FLASKA! :D :booty: :devil:

-----> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26127

Doctor Snuggles
2004-07-03, 16:18
Åjo, det går att böja sig duktigt bakåt när man gör stående press (kanske liiite svårare med hantlar, men men), titta bara på min avatar :D

Undrar varför den pressen slopades som tyngdlyftningsmoment? :confused: :laugh:

Sparrisen
2004-07-03, 16:19
Originally posted by Big_Vik


DET ÄR DU SOM ÄR FREDRIK FLASKA! :D :booty: :devil:

-----> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26127


Han hade ju halverat vikterna... :booty:

Popeye
2004-07-03, 18:51
Kör numera sittandes utan ryggstöd. Det blir rejält mycket tyngre på så vis. Kroppen måste ju arbeta med stabiliseringen på ett helt annat sätt.

Styrkebyggare
2004-07-03, 19:52
Kör med ryggstöd eftersom jag tycker att det blir väl mycket koordination annars. Framförallt blir det jobbigt att pressa på när man blir trött.

Däremot kör jag inte med stöd när jag kör med stång.

RobbeliRobban
2004-07-03, 20:07
Kör stående, tillåter tunga vikter och mycket fusk. Sitter aldrig vid axelpressar med fria vikter.

Scratch
2004-07-04, 14:22
Körde alltid med ryggstöd förr, nu, innan deffen började jag att köra utan ryggstöd och lade in mer stående pressar och det har gett fan så mycket mer. Arbetade mig ganska snart upp i vikter som ligger ganska nära de jag hade med ryggstöd. Volymen på axlarna ökade också, trots dieten.

ruffie
2004-07-04, 14:32
Hur går hantelpress till ? Sitter och lyfter dom uppåt?

Beast
2004-07-04, 15:37
Ruffie: dom syftar på denna: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Sparrisen
2004-07-04, 21:08
Det vore kul att få veta vilka vikter ni kör med, när ni inte använder ryggstöd såklart... ;)

Popeye
2004-07-05, 08:25
25kg hantlarna utan ryggstöd.

bedlam
2004-07-06, 08:30
humms.. kanske skulle prova köra utan ryggstöd idag...för omväxlings skull.

någon som har synpunkter på axelövningarna jag kör? (tränar även mage idag tisdag)

3set sittande Militärpress eller frivändningar(slutar dom vid bröstet?, iaf kör jag hela vägen upp om jag kör dem)

3set hantelpress med högt ryggstöd svagt lutad.

3set stående hantellyft åt sidan.
3set shrugs med hantel eller stång(varierar i ca 4v perioder)

brukar även slänga in några set baksida axlar.

Jorgen
2004-07-06, 09:14
Originally posted by bedlam
humms.. kanske skulle prova köra utan ryggstöd idag...för omväxlings skull.
3set sittande Militärpress eller frivändningar(slutar dom vid bröstet?, iaf kör jag hela vägen upp om jag kör dem)
3set hantelpress med högt ryggstöd svagt lutad.
3set stående hantellyft åt sidan.
3set shrugs med hantel eller stång(varierar i ca 4v perioder)
brukar även slänga in några set baksida axlar.
Varför köra två pressövningar efter varandra? Kör hellre alla seten på militärpress eller hantelpress. Och utan ryggstöd såklart. :D
Kör du inte massor av roddövningar så bör du träna baksida axel seriöst och inte bara slänga in några set så och då.

//Jörgen

bedlam
2004-07-06, 09:38
hehe, vet inte riktigt varför det blivit så.. men skall ta till mig av kritiken och byta ut någon av pressövningarna till förmån för en eller 2 övningar för baksida axlar.

själv tycker jag att stående hantellyft åt sidan tar ganska bra på baksida axlar. har inte riktigt märkt av att jag inte kört baksida särskilt hårt. men men, som sagt, skall ta åt mig och därmed bli bättre *flina*, jag kanske inte vet vad jag gått miste om under min träningstid!