handdator

Visa fullständig version : Latsfästen(?)


Kreout
2004-07-02, 14:38
Jag har ingen imponerande vidd på min rygg, men ändå känns det som om den lilla jag har inte kommer till sin rätt då mina lats inte överbryggar området mellan ryggen och överarmen, utan verkar sluta innan. De sticker ut helt okej åt sidorna, men går inte hela vägen upp tills de möter armen, om jag slår en latsspread (bakifrån). Framifrån syns det inte så mycket då armarna döljer detta.

Jag hoppas att min jättefina ritade bild kan förklara vad jag menar. Till vänster är en "normal" flexad lats, till höger är min. Självklart har jag inte armen så högt i latsspread, det är bara för att göra teckningen tydligare.

Beror det på ett underligt fäste för muskeln, eller har jag missat att träna den övre delen, eller beror det på något annat? Jag har inte korta muskler i övrigt. Det är inte så att jag bryr mig mycket om den här "defekten", men jag blir lite nyfiken på varför det blir så...

stybb
2004-07-02, 14:40
Lägg upp en riktig bild..lättare att få en uppfattning då..

mitt tips är ändå att du inte har nog med massa helt enkelt..bara o pumpa på..

Kreout
2004-07-02, 14:50
Ok, har en gammal bild (februari) på datorn. Jag var ännu mindre (om möjligt) då, så det syns kanske inte så mycket. Det syns mer nu, men jag har inte tillgång till digitalkamera för tillfället.

Jorgen
2004-07-02, 14:59
Lev med det. Du ser ut på det viset.

//Jörgen

Kreout
2004-07-02, 15:04
Originally posted by Jorgen
Lev med det. Du ser ut på det viset.

//Jörgen

Okej. Det är alltså fästet, och inte "mer massa"?

Jorgen
2004-07-02, 15:06
Mer massa är väl alltid rätt. ;)

//Jörgen

pellepedal
2004-07-02, 15:08
Träna hårt och ÄT, dvs mer massa...

cheesian
2004-07-02, 15:18
Mer punishment på Teres Major kanske ?

Kreout
2004-07-02, 15:40
Originally posted by cheesian
Mer punishment på Teres Major kanske ?

Jag har också funderat på det. Om man tittar på anatomikartan här (http://www.athletic-fitness.com/anatomi/an_back.asp) så ser det ju ut som om det är Teres Major som går upp den sista biten. Vilka övningar är det i så fall som gäller? Just nu kör jag alltid latsdrag (och ibland chins), någon form av rodd, samt marklyft för ryggen. 6 set på latsdrag och rodd, 4 på mark och 3 på chins när jag kör dem.

Pellepedal: Jajajajajajaja, jag gör det... och det är alltså frågan om en gammal bild... det går framåt.

Åse Columbus
2004-07-02, 16:04
kör höga rodd med armbågarna ut från kroppen, så du träffar högre på ryggen och får med lite av bakre axeldelen oxå som kan hjälpa till att fylla tomrummet oxå.

pellepedal
2004-07-02, 17:28
Originally posted by Kreout


Pellepedal: Jajajajajajaja, jag gör det... och det är alltså frågan om en gammal bild... det går framåt.

Bra! Massa kan man inte få för lite av. Du vet väl att det här är Megarexi-klubben? ;)

Kreout
2004-07-02, 17:41
Originally posted by Åse Columbus
kör höga rodd med armbågarna ut från kroppen, så du träffar högre på ryggen och får med lite av bakre axeldelen oxå som kan hjälpa till att fylla tomrummet oxå.

Bra tips, ska testa det! Har mestadels kört sittande rodd med kabel, så jag ska försöka variera mig lite mer!

Pellepedal: Det finns ett skäl till varför bilden var beskuren, och du nämnde det nyss :D

aliquis
2004-07-02, 17:47
Hum, kikade på mig själv och ja, det sitter någon liten skräpmuskel där ovanför latsen i armhålan, så det lär vara teres major som överbrygger glipan.

http://www.exrx.net/Muscles/TeresMajor.html
http://www.exrx.net/Graphics/TeresMajor.gif

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439
Chins och latsdrag verkar det vara som gäller.

Varför kör du inte skivstångsrodd för?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Kreout
2004-07-02, 18:05
Originally posted by aliquis
Varför kör du inte skivstångsrodd för?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html [/B]

Min rygg är i dåligt skick efter ett helt liv framför datorn. Jag försöker därför undvika övningar där korsryggen råkar illa ut innan jag har fått upp tillräcklig grundstyrka för att undvika skador. I övrigt, tack för tipsen!

Saerbo
2004-07-05, 20:11
Originally posted by aliquis
Varför kör du inte skivstångsrodd för?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Tränar inte den baksida axlar också?

Arne Persson
2004-07-05, 20:37
Originally posted by Kreout
Ok, har en gammal bild (februari) på datorn. Jag var ännu mindre (om möjligt) då, så det syns kanske inte så mycket. Det syns mer nu, men jag har inte tillgång till digitalkamera för tillfället.

På bilden ser det som om du gör ett klasiskt misstag! Du spänner latsen! :nono: :nono: Latsen skall vara mlm AVSLAPPNADE, det är skulderbladen som skall abduceras (föras utåt) och "dra med sig" latsen. Set är M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) som främst utför detta.

Monoxide
2004-07-05, 22:14
Originally posted by Arne Persson


På bilden ser det som om du gör ett klasiskt misstag! Du spänner latsen! :nono: :nono: Latsen skall vara mlm AVSLAPPNADE, det är skulderbladen som skall abduceras (föras utåt) och "dra med sig" latsen. Set är M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) som främst utför detta.


Ja, jäklar... Där ser man!
Då blev det direkt mycket lättare att göra en lats spread. :em:
Tack för den, Arne!
:thumbup:



/Monoxide, som hade problem med lats spreaden.

Jorgen
2004-07-05, 22:18
Latsspreaden är inte den lättaste posen att sätta. Det ser ju lätt ut på bild men det är svårare än vad man tror att få ut latsen. Jag har lyckats hyfsat bra på min avatar. :D

//Jörgen

Kreout
2004-07-06, 09:37
Originally posted by Arne Persson


På bilden ser det som om du gör ett klasiskt misstag! Du spänner latsen! :nono: :nono: Latsen skall vara mlm AVSLAPPNADE, det är skulderbladen som skall abduceras (föras utåt) och "dra med sig" latsen. Set är M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) som främst utför detta.

Oj... det stämmer att jag spänner dem, trodde att det var så det fungerade med spread :em: . Nu bli det till att testa på rätt sätt! Tack :)

Arne Persson
2004-07-06, 10:43
Ibland finns lösningen där man minst anar det.;)

Anki
2004-07-06, 21:20
[QUOTE]Originally posted by Kreout
[B]

Chins och rodd har redan nämnts.
Får jag föreslå riktigt BREDA chins? Med bra teknik, förstås, dvs släpp upp skulderpartiet ordentligt i övre läget, och sänk partiet igen innan själva lyftet kommer. (Precis som bra latsdrag och chins i allmänhet ska utföras, alltså.)

Kreout
2004-07-06, 21:24
Originally posted by Arne Persson
Ibland finns lösningen där man minst anar det.;)

Har testat nu, och nu kan t.o.m jag få lite bredd på ryggen :D Återigen tack :thumbup:

Originally posted by Anki
Chins och rodd har redan nämnts.
Får jag föreslå riktigt BREDA chins? Med bra teknik, förstås, dvs släpp upp skulderpartiet ordentligt i övre läget, och sänk partiet igen innan själva lyftet kommer. (Precis som bra latsdrag och chins i allmänhet ska utföras, alltså.)


Jag provade faktiskt nya varianter av latsdrag idag (det finns inget bra chinsräcke på gymmet), och jag fick jättebra kontakt med breda latsdrag bakom nacken. Dessutom kändes de knappt alls i armarna vilket borde vara ett bra tecken...