handdator

Visa fullständig version : Dextropur AND mage?


Hoffa
2004-07-02, 13:36
Precis så sökte jag när jag använde sökfunktionen och hittade en del trådar där människor säger att "deras magar inte klarar av dextropur" att den sväller..

Jag har dextropur i min "hemma-gainer" med exells vassle...och min fråga är bara, är det "tarm-bajs-hård-i-magen-problem" dom snackar om eller växer magen o blir plufsig o konstig av dextropur??

Dessutom, eftersom dextropur är socker och 1-1.5 dl är väl inte så bra för tänderna eller?

aliquis
2004-07-02, 14:43
Det är vätska som sugs in i sockret vad jag har uppfattat det som.

Vad gäller tänderna är väl valfri måltid illa, men det är ju småätandet som dödar, dvs om du sitter o käkar sockergodis varannan minut under 2 timmars tid, häller du i dig 1.5dl druvsocker så är det ju en engångshändelse och saliven fixar det väl så småningom, du kan ju skölja munnen med lite mer vatten efteråt kanske.

Styx
2004-07-02, 19:22
Man kan nog bli lös i magen av dextropur pga av det stora antalet små molekyler som kommer hålla kvar vätska i tarmarna.

Tolkia
2004-07-02, 23:23
Originally posted by Hoffa
... min fråga är bara, är det "tarm-bajs-hård-i-magen-problem" dom snackar om eller växer magen o blir plufsig o konstig av dextropur??
Förmodligen snarare lös än hård, är min gissning, plus viss uppsvälldhet p.g.a. gasbildning och vätskeretention. Det är i alla fall vad som brukar kunna drabba mig om jag våldskonsumerar sackaros, d.v.s. frossar i godis, muffins eller annat sött (sött är min stora svaghet, vilket gör att detta händer lite oftare än det borde), och SÅ svårspjälkat torde inte strösocker vara att effekterna i lilla magen skiljer sig särskilt mycket mellan strö- oc druvsocker. Inget kul är det i alla fall ...