handdator

Visa fullständig version : Något särskilt man skall äta vid ledbesvär?


Tolkia
2004-07-02, 08:08
Jag har ett svagt minne av att detta tagits upp tidigare, men jag lyckas inte hitta den aktuella tråden, varför jag ställer frågan igen (om någon vet vilken tråd det var uppmanas personen ifråga att vänligen lägga ut en hänvisning - som alternativ handling till att lägga ut det vid det här laget bevingade yttrandet "Det finns en sökfunktion. Använd den."). Till frågan, alltså:

Finns det något man skall tänka på när det gäller kosten om man har lättare (svårt att läka en krossad ledkapsel genom attt ÄTA ...) problem med leder, tex. knäna? Något speciellt näringsämne som det är bra för kroppen att få lite extra av för att bygga upp eventuella slitna delar? Jag har hört rykten om att glukosamin skulle vara bra; men ligger någon sanning i dessa eller är det bara en veckotidningsskröna (alternativt: är det bara för personer med ledproblem av någon särskild anledning, t.ex. reumatism?)?

LunaSpice
2004-07-02, 09:11
Allt som höjer immunförsvaret är positivt. Antioxidanter och näringsämnen vill säga. :D

Beror dock lite på vad för sorts problem du har. Om det är förslitningsskador på skelettet, reumatisk sjukdom, ledbandsskador etc.

Åse Columbus
2004-07-02, 10:39
Glucosamin heter ett preparat på apoteket

sen kan du gå in på www.vitalas.com och klicka på leder..

:thumbup:

Tolkia
2004-07-02, 12:57
Lunaspice: Ja, det var ju specificerat så det förslår ... :D Man får skylla sig själv som inte specificerade bättre själv. Jag tänkte nog i väldigt allmänna termer; alltså inte på specifika ledsjukdomar, definierade skador p.g.a. yttre våld etc. utan mer på den där sortens odefinierbara "lite ont" som kan drabba en (åtminstone mig), men somm an inte kan koppla direkt till någon bakgrundsfaktor. Själv har jag t.ex. börjat känna av knäna lite på sistone av okänd anledning; inga svåra smärtor, men - tja, "lite ont" sådär. Jag är benägen att koppla det till att jag bytt "träningstyp" - större delen av inomhusträningen är nedlagd för sommaren, så det blir mycket mer jogging än annars, till stor del på asfalterade cykelvägar, och sådant är ju känt för att kunna ta på knäna. Men om denna teori stämmer, och vad det egentligen är som ligger bakom har jag ingen aning (sakkunskapen får mer än gärna komma med sitt bidrag ...!).

Åse C: Glukosamin, visst, men varför? Det är ju inte utan att jag känner mig lite ovillig att använda ett kosttillskottsföretags produktinformation som enda källa ...

Ulf A Big
2004-07-02, 14:29
Originally posted by Tolkia
Lunaspice: Ja, det var ju specificerat så det förslår ... :D Man får skylla sig själv som inte specificerade bättre själv. Jag tänkte nog i väldigt allmänna termer; alltså inte på specifika ledsjukdomar, definierade skador p.g.a. yttre våld etc. utan mer på den där sortens odefinierbara "lite ont" som kan drabba en (åtminstone mig), men somm an inte kan koppla direkt till någon bakgrundsfaktor. Själv har jag t.ex. börjat känna av knäna lite på sistone av okänd anledning; inga svåra smärtor, men - tja, "lite ont" sådär. Jag är benägen att koppla det till att jag bytt "träningstyp" - större delen av inomhusträningen är nedlagd för sommaren, så det blir mycket mer jogging än annars, till stor del på asfalterade cykelvägar, och sådant är ju känt för att kunna ta på knäna. Men om denna teori stämmer, och vad det egentligen är som ligger bakom har jag ingen aning (sakkunskapen får mer än gärna komma med sitt bidrag ...!).

Åse C: Glukosamin, visst, men varför? Det är ju inte utan att jag känner mig lite ovillig att använda ett kosttillskottsföretags produktinformation som enda källa ...

Ledbesvär
Glukosamin är bra men ska användas i cykler och helst i kombination med Ingerfära och gurkmeja. Gurkmejan innehåller Kondroitin och massor av antidoxidanter som är bra när du tränar.
Nu är forskningsresultaten lite delade när det gäller glukosamin men destomer tillförlitliga då det gäller kondroitin. När det gäller gurkmeja och ingefära så har de tusenåriga anor som medicin mot ledbesvär.
Om du är en ung människa yngre än 35 år så är det säkert så att du tränar för mycket och för tungt om du får ledbsvär och har behov av mer vila och mer variataion i träningen med cykler med tunga, lätta och medeltunga faser i din träning. Om du är över 35 och uppått så kan de här medikamenterna hjälpa dig.

zonecapone
2004-07-02, 14:30
Couldnt live without Glucosamine själv...
Gellatin är bra!

ZONE

stridis
2004-07-02, 14:36
Originally posted by Ulf A Big


Ledbesvär
Glukosamin är bra men ska användas i cykler och helst i kombination med Ingerfära och gurkmeja.

Varför är Ingerfära så bra då, någon som vet? Morsan tycker ju att det är ok, men konkret vad är det i ingerfäran som gör något?

Första gången jag fått höra att man skall cykla glucosamin, handlar det om någon nedreglerings-grej?

Ulf A Big
2004-07-02, 14:42
Originally posted by stridis


Varför är Ingerfära så bra då, någon som vet? Morsan tycker ju att det är ok, men konkret vad är det i ingerfäran som gör något?

Första gången jag fått höra att man skall cykla glucosamin, handlar det om någon nedreglerings-grej?
Forskningsresultat visar att personer som använder Glukosamin kontinuerligt får en begynnande insulinresistens och försämrat närminne.

stridis
2004-07-02, 15:02
Originally posted by Ulf A Big

Forskningsresultat visar att personer som använder Glukosamin kontinuerligt får en begynnande insulinresistens och försämrat närminne.

Ohopp!! Bra att jag bara använder det under vissa perioder, ska kolla med morsan hur hon använder det.

mangs
2004-07-03, 09:09
Originally posted by Ulf A Big

Forskningsresultat visar att personer som använder Glukosamin kontinuerligt får en begynnande insulinresistens och försämrat närminne.


Hmmm,, jag skulle precis skriva någonting om mitt kontinuerliga Glukosaminanvändande men jag glömde bort vad det var jag skulle skriva ;)

Jag har inte märkt några biverkningar dock! :)

brema
2004-07-03, 10:47
Jag startade denna tråden en gång i tiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22318
Vet inte om maten spelar så himla stor roll faktiskt, jag tycker jag åt/äter tillräckligt med antioxidanter och fett, ledernas smörjmedel enligt z_bumbi. Fick Glucosamin på recept, åt nån månad och kände ingenting efteråt. Vilade även från träningen och kan inte svara på om glucosaminet eller vilan var den avgörande faktorn.

Angående insulinresistans finns moderna forskningsresultat som tyder på att glucosaminet inte har negativ effekt. Jag fick faktiskt mitt utskrivet av en diabetesläkare!

stryc-9
2004-07-03, 20:57
Hajbrosk ar valdigt effekt for att hoja produktionen av ledvatska.

Lellan
2004-07-03, 21:14
En kompis har en form av reumatism och äter mkt värktabletter, dessutom tål hon inte färsk frukt+ grönt och glömmer lätt näringslära jag tipsar om.. :(

Kanske man skulle rekommendera glukosamin och multivitamintabletter..? *fundera* Fiskolja också kanske... *fundera mera*

Någon som har förslag kanske?

smalisen
2004-07-03, 21:24
Jag kör med glukosamin och det fungerar skitbra. Kan verkligen rekommdera att ta medicinen som nu också blir receptfri.

Ulf A Big
2004-07-03, 21:58
Originally posted by brema
Jag startade denna tråden en gång i tiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22318
Vet inte om maten spelar så himla stor roll faktiskt, jag tycker jag åt/äter tillräckligt med antioxidanter och fett, ledernas smörjmedel enligt z_bumbi. Fick Glucosamin på recept, åt nån månad och kände ingenting efteråt. Vilade även från träningen och kan inte svara på om glucosaminet eller vilan var den avgörande faktorn.

Angående insulinresistans finns moderna forskningsresultat som tyder på att glucosaminet inte har negativ effekt. Jag fick faktiskt mitt utskrivet av en diabetesläkare!

Glukosamin kan give anledning til insulinresistens, det vil sige at insulinvirkningen aftager, både når det gælder tilført insulin, men også effekten af ens egen insulin kan hæmmes af glukosamin. Glukosamin produceres i kroppen og ved højt blodglukoseniveau øges dannelsen af glukosamin, således at cellerne kan blive insulinresistente. Dette menes at være en af mekanismerne bag insulinresistens hos diabetikere med høje blodglukoseværdier (glukosetoxicitet).

Som jag tidigare nämnde så är effekten av Glukosamin inte helt övertygande och det är egentligen bara på yngre äldre(45-65 år) personer man kan se en lindring av artrosbesvär efter ca en månadsbehandling med relativt höga doser 800-1200mg per dag. Troligen är den förbättring som som yngre känner av när de äter glukosamin mer en placeboeffekt än en medicinsk effekt av behandlingen.
En kort men upplysande artikel kan vara denna http://www.lthalland.se/dynamaster/file_archive/040319/46c710eedf1766a4d5d1dae9e854b4d1/Mars%202004.pdf
Jag vet inte om det behövs diskuteras så mycket mer om Glukosamin efter alla dessa inlägg.

brema
2004-07-04, 11:15
Som du skrev behöver väl effekterna egentligen inte diskuteras mer, men denna länk kanske ger ytterligare lite information angående det jag skrev innan... http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1948&a=5067&t=2240

Saerbo
2004-07-05, 20:42
Jag har själv problem med inflammerade leder. Först var det axeln men det löste sig genom streching och lättare träning sedan var det knät. Gick till läkaren nästan direkt när jag kände att jag hade ont i knät och fick svaret att det skulle gå över och att jag kunde fortsätta träna det. Häromdagen var jag på akuten för att det var så inflammerat att jag inte kunde böja knät. :(

Jag fick ingen medicin eller något mot inflammationen av läkaren. Någon som vet något som jag kan handla receptfritt på apoteket mot inflammation?