handdator

Visa fullständig version : Dietprogram till flickan min


B-jay
2004-07-01, 21:54
Har fått med flickvännen till gymmet nu.
Hon är en riktig "fighter"

32,5 kg i bänkpress första gången hon provade tycker jag är imponerande. 3*10 också (thats my girl) :D

Nu har jag lagt upp ett litet kostprogram till henne för att gå ner lite i vikt.

Hon är inte speciellt överviktig, men med lite extra här och där.

jag har räknat ut ungefär vad hon förbrukar i energi per dag och kom fram till ca 3000 kcl med träning inräknat.

jag har lagt upp programmet enligt följande.
det kommer att va ganska snålt på kolhydrater.
men jag behöver lite tips på hur hon ska få i sig fett.
Hon vägra käka en msk rapsolja till måltiderna, men dock är hon väldigt förtjust i avocado.

Morgonpromenad 3 ggr i veckan 45 min – 1h

Frukost: 1 dl havregrynsgröt. En msk rapsolja i den. 2 ägg eller ev en vassledrink(istället för ägg). En multivitamintablett.

Mellanmål: 250 g keso ett äpple el päron.

Lunch en kycklingfilé/ en burk tonfisk/ en burk makrill i tomatsås.
En skiva grovt bröd. Kokta grönsaker.

Mellanmål 250 g keso ett äpple el päron.

Träning gym + 30 min trappmaskin (3-4 ggr i veckan)

Efterträningsmål 50 g snabba kolhydrater 25g vassle

Kvällsmat: 1 kycklingfilé/en burk tonfisk/ 140g laxfilé (2-3 ggr i veckan) 1 dl ris/pasta kokta grönsaker.

Kvällsmål: 1 burk tonfisk.

de dagar hon inte tränar gym, tänker hon göra någon form av fysisk aktivitet. tex cykling, simning eller promenader.

hur ser detta ut tycker ni?

Hur ska jag göra för att få i henne lite mer fett?

Hoffa
2004-07-01, 23:02
Originally posted by B-jay

Nu har jag lagt upp ett litet kostprogram till henne för att gå ner lite i vikt.


Så hon vill gå ned i vikt eller vill du att hon ska det?

No Offense, men det lät lite roligt...:D

Det ser bra ut,men är det där verkligen 3000 kcal som du skrivit upp? det kan stämma men jag tycker det ser lite ut, se också till att maten inte blir för tråkig så att det blir samma schema hela viktnedgången ut, gör olika maträtter men med samma ingrendienser, woka kyckligen osv osv, andra smaker.

Tycker hon inte om nötter?

Jordnötter,hasselnötter,sötmandel,valnötter innehåller jättemycket bra fetter och nötter är inte så pjåkiga i smaken.
Saltade jordnötter kan man skölja i vatten om man inte vill ha saltet med.

Annars finns det ju mycket fett i fisk, dock mycket omega-3 som gör att man också måste äta mycket vitaminer tyvärr. Majonäs har jag för mig är bra fett? är det fel av mig?
Köp Becel smör, det innehåller mycket 11 gram omättat,9 mättat o 15 fleromättat fördelat på 35 gram.

Om hon inte vill ha rapsolja så vill hon inte ha fiskolja heller va?

Keep On! :thumbup:

B-jay
2004-07-01, 23:23
Originally posted by Hoffa


Så hon vill gå ned i vikt eller vill du att hon ska det?

No Offense, men det lät lite roligt...:D

Det ser bra ut,men är det där verkligen 3000 kcal som du skrivit upp? det kan stämma men jag tycker det ser lite ut, se också till att maten inte blir för tråkig så att det blir samma schema hela viktnedgången ut, gör olika maträtter men med samma ingrendienser, woka kyckligen osv osv, andra smaker.

Tycker hon inte om nötter?

Jordnötter,hasselnötter,sötmandel,valnötter innehåller jättemycket bra fetter och nötter är inte så pjåkiga i smaken.
Saltade jordnötter kan man skölja i vatten om man inte vill ha saltet med.

Annars finns det ju mycket fett i fisk, dock mycket omega-3 som gör att man också måste äta mycket vitaminer tyvärr. Majonäs har jag för mig är bra fett? är det fel av mig?
Köp Becel smör, det innehåller mycket 11 gram omättat,9 mättat o 15 fleromättat fördelat på 35 gram.

Om hon inte vill ha rapsolja så vill hon inte ha fiskolja heller va?

Keep On! :thumbup:

hehe, det är HON som vill gå ner i vikt, men jag tycker bara det är kul att hjälpa till, programmet liknar mitt eget deffprogram jag körde för några månadr sen med bra resultat.

Det är mindre än 3000 kcl i programmet, kanske 2200-2300 ca.
3000 är vad hon förbrukar normalt idag med träning osv, sen har jag sänkte den med ca 600 kcl.

den muskelsparande effekten är inget som är jätteviktigt för henne, utan först viknedgången, sen får vi se om hom få blodad tand för gymmet.

Nötter är hon gald för, ska lägga till lite nötter till henne!

Maten är jag rätt bra på att piffa till faktiskt, så det lär inte va några problem.

tackar för tipsen

hejduck
2004-07-02, 00:06
jag ska också ligga på dryga 3000 kcal om dan under deff, och jag har varit lite nojig med maten.

jag har mest höftat och gått på känsla, och har haft ungefär exakt samma matschema som du/henne, så jag tror det blir bra faktiskt.

tack för att du hjälpte mig konfirmera btw :D

aliquis
2004-07-02, 05:58
Varför inte bara låta henne äta avokado då? Lite dyr fettkälla men säkert nyttigare än ren matolja ändå och om hon tycker det är gott så...

B-jay
2004-07-02, 08:31
Originally posted by aliquis
Varför inte bara låta henne äta avokado då? Lite dyr fettkälla men säkert nyttigare än ren matolja ändå och om hon tycker det är gott så...

Jo jag ska lägga till avocado, mern risken att hon blir så trött på det att hon spyr är stor.

men hon kan ju käka det till att börja med!

Tror ni det räcker med en halv avocado till lunch och en halv till kvällsmat?

Castro
2004-07-02, 10:27
Hur många kcal per dag skall hon ligga på?

B-jay
2004-07-02, 10:35
Originally posted by Castro
Hur många kcal per dag skall hon ligga på?

Jag har räknat ut att hon förbrukar ca 2900-3000 kcl per dag normalt. har tänkt att hon ska få i sig ca 2300 kcl per dag under dieten.

tror ni detta är för mycket för en tjej på 65 kg?

med tanke på hennes nuvarnade kostvanor så lär det inte bli några problem att kontrollera vikten med detta programmet!

Castro
2004-07-02, 11:01
Originally posted by B-jay


Jag har räknat ut att hon förbrukar ca 2900-3000 kcl per dag normalt. har tänkt att hon ska få i sig ca 2300 kcl per dag under dieten.

tror ni detta är för mycket för en tjej på 65 kg?

med tanke på hennes nuvarnade kostvanor så lär det inte bli några problem att kontrollera vikten med detta programmet!

Kan ju säga såhär att även om jag inte var särskilt aktiv av mig under inledningen av min diet så låg jag med en hel del större kroppshydda än tjejen din på exakt samma energinivå. I vissa fall kan det nästan vara bättre att starta lite lägre för att den som aldrig dietat förut skall få känna att "fan det här ger ju verkligen resultat!". Att gå på strikt diet utan att man ser någon förändring i kroppen är nog inte sådär jätteroligt och kan få många att tappa motivationen. Men om du känner att det inte finns någon risk för det så är det bara bra att börja lite högre upp för att sedan om behovet finns, trappa ned med tiden.

B-jay
2004-07-02, 11:42
Jo jag kan nog känna att det är ganska högt med.
men vi kör på några veckor och ser hur det går.

annars är det bara att sänka lite till ju.
det konstiga är att hon tycker allt som hör till deffmat är gott, tonfisk, keso, kesella mm. så hon lär inte tröttna!

Inte än i alla fall! :D

z_bumbi
2004-07-02, 11:55
Hur tränar hon idag och hur ska hon träna under "deffen"?

B-jay
2004-07-02, 12:01
Originally posted by z_bumbi
Hur tränar hon idag och hur ska hon träna under "deffen"?

tidigare har hon tränat step/stryka 2 ggr i veckan, samt simmat två ggr i veckan. passet är väl runt en timme med uppvärming och simmat har hon väl gjort i ca 30 min varje gång.

nu har hon börjat gymma med mig, så det blir nog 4 ggr i veckan på gymmet med 20-30 min cardio efter passet.

morgonpromenader blir det nog tre ggr i veckan nu under deffen.
plus någon form av aktivitet de dag hon inte kör gym.