handdator

Visa fullständig version : proteinpulver


JLL
2004-07-01, 21:15
Är det svårare för kroppen att ta upp proteinpulver om man inte blandar ut det med vatten? Brukar ha ner vasslet direkt i gröten till frukosten.

Officer
2004-07-02, 00:24
Hur fan får du ner 40-50 gram pulver i magen med havregröt?



Kan inte riktigt svara på din fråga dock. Det är uppenbart att det måste "lösas upp" i vätska för optimalt upptag, dock.

Fors
2004-07-02, 02:37
Jag talar varken av erfarenhet eller kunskap utan drar till med en gissning: Det borde inte spela någon roll hur du får i dig proteinet, då det ändå kommer att blandas runt när det väl når magen. Kanhända blir upptaget ångsammare om man blandar det med annan mat?
Det var ju någon som gjorde pannkakor av proteinpulver och det verkade fungera fint.

Dock förstår jag inte riktigt varför du blandar och har dig om det inte är för att du finner ngn smaksensation i den nya blandningen. För personlighen tycker jag att det är behändigare att dricka proteinet för sig och sleva i mig gröten en stund senare.

z_bumbi
2004-07-02, 07:00
Originally posted by JLL
Är det svårare för kroppen att ta upp proteinpulver om man inte blandar ut det med vatten? Brukar ha ner vasslet direkt i gröten till frukosten.

Ser du till att ha tillräckligt med vätska totalt så blir det ingen större skillnad, förutom att den övriga maten bromsar upptaget men det har du väl räknat med.

Vaniljprotein och havregrynsgröt.:eating:

JLL
2004-07-02, 07:16
Dock förstår jag inte riktigt varför du blandar och har dig om det inte är för att du finner ngn smaksensation i den nya blandningen.

Allting som gör att det inte smakar gröt är positivt så visst är det för smakens skull.

Ser du till att ha tillräckligt med vätska totalt så blir det ingen större skillnad, förutom att den övriga maten bromsar upptaget men det har du väl räknat med.

Låter bra, så petigt är det inte.

King Grub
2004-07-02, 08:58
Ju mer maten du äter till saktar ner magsäckstömningen, desto långsammare upptag får du av proteinet. Däremot blir inte upptaget sämre; det tar bara längre tid.

Mjölk är att undvika samtidigt som vassleprotein, om du vill ha ett snabbt upptag.

Hoffa
2004-07-02, 10:11
Originally posted by King Grub
Ju mer maten du äter till saktar ner magsäckstömningen, desto långsammare upptag får du av proteinet. Däremot blir inte upptaget sämre; det tar bara längre tid.

Mjölk är att undvika samtidigt som vassleprotein, om du vill ha ett snabbt upptag.

Har II:et på vassle inte något och göra med dess snabba upptag?

För att II:et på vasslet ändras väll inte för att man äter det tillsammnans med mycket mat eller? okej II:et på hela måltiden är kanske det man ska kolla på och det blir väll annorlunda...

King Grub
2004-07-02, 10:12
Originally posted by Hoffa
Har II:et på vassle inte något och göra med dess snabba upptag?

Till viss (mindre) del, men mest beror det på vasslets aminosyreprofil.

JLL
2004-07-02, 10:32
Ju mer maten du äter till saktar ner magsäckstömningen, desto långsammare upptag får du av proteinet. Däremot blir inte upptaget sämre; det tar bara längre tid.

Är det bara det övriga proteinet (väldigt få gram här) som saktar ner upptaget av vasslet eller är det allt jag äter till?

King Grub
2004-07-02, 10:34
Originally posted by JLL
Ju mer maten du äter till saktar ner magsäckstömningen, desto långsammare upptag får du av proteinet. Däremot blir inte upptaget sämre; det tar bara längre tid.

Är det bara det övriga proteinet (väldigt få gram här) som saktar ner upptaget av vasslet eller är det allt jag äter till?

Allt. Alla livsmedel lämnar magsäcken med olika hastighet. Fibrer och fett och kasein speciellt innebär långsammare tömning.

Observera att ett långsamt upptag är att eftersträva vid andra tillfällen än efter träning och vid uppvaknande.