handdator

Visa fullständig version : Vegan


Pontan
2004-07-01, 18:34
Hej!

Jag är vegan av etiska skäl och har inga planer på att förändra min kost. Eftersom jag frossar i bönor, jordnötssmör, sojaprodukter och annat så lär jag knappast lida av någon proteinbrist. Jag går stadigt upp i vikt osv. Slipper därför helst inlägg om att jag bör börja äta "ägg åtminstone" osv :)

Hur som helst så kör jag vanligtvis en sojashake på träningen, men för ett tag sedan fick jag höra talas om ärtprotein. Är det någon som har använt det, eller hört talas om det? Går det att köpa i Sverige och är det bättre än exempelvis sojan? Tack på förhand!

z_bumbi
2004-07-01, 18:48
Innan vår dresserade vegan svarar så.. :D

Jag tror inte ärtprotein är så mycket bättre än sojaprotein men med tanke på hur "bra" sojanproteinet är så kan det kanske bli en förbättring att blanda.

Pontan
2004-07-01, 18:50
Jo, det var lite så jag tänkte också. Vet du om det går att köpa någonstans? Min lokala hälsokost hade det inte :(

King Grub
2004-07-01, 18:51
Jag hittade det här pressmeddelandet från Chalmers:

http://www.chalmers.se/HyperText/PressMed/PressMed-Vt2001/artprotein.html

aliquis
2004-07-01, 18:56
Jag fick nyss klagomål i journalen på allt vad sojaprodukter heter, men de flesta nackdelarna har väl sojabönan tillsammans med alla andra baljväxter isf.
Hur det är med ärtprotein vet jag inte, men vi får väl hoppas någon lyckas luska ut det. Vet att min näringsdryck från apoteket vid namn provide xtra som tillverkades av fresenius-kabi (?) innehöll ärtprotein. Men ärtor innehåller väl inte fullvärdigt protein? Iofs är ju BV för sojaprotein 45 i tabeller också så...
Ärtprotein finns ju uppenbarligen i produkter så om inte annat borde det ju gå att köpa i "bulkförpackning" från någon leverantör till livsmedelsframställning.

Doctor Snuggles
2004-07-01, 19:54
Heh, nej du fick inte klagomål... :smash:
bara ett vänligt varningens ord om att sojaprodukter (märk: pratar om raffinerade sojaprotein-produkter, soja i sig självt är inte "farligt") kanske inte är så bra för hälsan. Men alla måste bilda sig sin egen uppfattning och välja. Jag väljer att avstå eftersom jag anser det inte är klarlagt om sojaprotein är hälsosamt eller skadligt, eller ingetdera.
:)

aliquis
2004-07-01, 20:43
Tja, en del av kritiken var ju försämrat mineralupptag, men det kommer du ju till största delen från genom att tillreda bönan, dvs koka den. Men då förstördes ju enzymera, och det var ju jättehemskt, men i tråden om grönsaker verkade det ju som att det var sak samma då nästan inga överlevde surheten i vår mage ändå, själv ställer jag mig lite tveksam till det då jag har en bekant som blev fast i råkostträsket ;D
Slutligen hade vi ju biten om att koncentrerat protein var farligt, men det blir ju gällande valfritt protein, stod ju även att det iaf var bättre än fläsk, ägg, osv, och det äter du antar jag?
Sedan vad gäller isoflavoider med östrogenliknande funktion så skall det väl inte finnas kvar särskilt mycket av dessa i isolatet, eller?
Å tredje sidan skall de ju ha positiva effekter också så...

Men en sak har de rätt i, och det är att sojaindustrin är stor och det pushas nog på en hel del...