handdator

Visa fullständig version : Kan inte utföra knäböj, vad är felet?


Rataxes
2004-07-01, 16:49
Det här med rak rygg är helt omöjligt för mig. Menas det alltså med rak rygg att den ska vara lodrät mot golvet? Jag vet inte vart felet ligger, om det är balansen eller kroppsbyggnad eller korta muskler, men med hela fötterna i marken kan jag knappt böja benen överhuvudtaget utan att ryggen böjer sig framåt.

Har försökt knäböj ett par gånger, kom bara ner i knappt 90 grader och då var ryggen nästan också parallell med golvet! Gjorde en liten illustration som visar hur galet fel detta måste vara :) (kör med hantlar som ni ser)Står jag däremot på tårna går det alldeles utmärkt att böja benen så pass djupt att låren slår i vaderna, och detta med helt rak rygg, men sen misstänker jag att det är närmast katastrofalt dåligt att stå på tårna när man gör knäböj? Balansen är heller inget vidare då.

Men vad kan detta bero på? Är det kroppsbyggnaden som är felet, och går det i så fall att göra nåt åt det, eller är det nåt annat?

Kebab-Arne
2004-07-01, 16:53
Prova ha blicken högt uppe.

Rekommenderar jag planka får jag väl spö men det är ett alternativ, dock inte så bra. Sägs ju paja knäna.

Nu är jag en tunnis och ganska mycket nybörjare men jag skulle nog hellre gå ner kortare och med bra utförande än gå långt ner och med dåligt utförande.

Allan
2004-07-01, 16:54
Du är antagligen antingen stel i vader, i forleder, i ljumskar, i korsrygg eller i rumpan. Eller alltihop. Börja med att gå ner så långt du kan utan att fälla framåt. Så småningom kommer du längre och längre ner.
Stå inte heller för smalt - börja hellre brett och ta ihop fötterna vartefter du blir van vid rörelsen.
Sen kommer hantlarnas position att dra dig framåt. För att "imitera" lodlinjen hos en skivstång måste du hålla hantlarna så de befinner sig bakom rumpan. Vilket kan bli svårt.
Jag skulle rekommendera utfall med hantlar tills du byggt up lite grundstyrka, samtidigt som du givetvis övar på knäböjsstilen. Och stretching.
Upphöjning under hälarna är inte att rekommendera.

allan

Grahn
2004-07-01, 16:58
Varför kör du med hantlar?

Rataxes
2004-07-01, 18:27
Tack för svar. Tänkte lite mer på det här och skulle det inte kunna vara så att jag hela problemet ligger i att jag har för korta hälsenor?

Kan knappt tvinga benen att böja sig det minsta när fötterna är helt i marken. Lyfter jag på hälarna går det bra, men annars omöjligt. Försöker jag tvinga knäna att böja sig smärtar det bara till rejält i smalbenen. Den ställning som illustreras i den här bilden

http://www.bk-sportsmag.se/logos/squat.gif

kan jag inte komma ner i ens om jag håller fast i nåt.

Grahn, gymmar hemma i källaren pga ekonomiska skäl, så har inte plats med några skivstångsställningar eller dylikt som man skulle behöva för att köra knäböj med skivstång.

Allan
2004-07-01, 18:34
Stretchövningar för underbenen (http://www.ryggochmuskelakuten.se/uben.asp)

allan

Nexus
2004-07-01, 18:43
Jag trodde inte heller att jag kunde köra knäböj, eftersomjag verkligen har för korta hälsenor.. Men min gymägare bara skrattade åt mig o sa, följ med mig bort till mattan. Vi stretchade lår o rumpa ett bra tag,framförallt lår o sen vips vad bra det gick att komma ner en bit..

Rataxes
2004-07-01, 18:45
Tackar Allan.

Nexus, jo alla såna här begränsningar går väl för det mesta att få bukt med om man bara orkar. :)

JJ
2004-07-01, 19:30
Originally posted by Rataxes
Tackar Allan.

Nexus, jo alla såna här begränsningar går väl för det mesta att få bukt med om man bara orkar. :)

Orkar du inte stretcha tror jag inte du pallar knäböj heller är jag rädd.

;)

Rataxes
2004-07-01, 19:33
Originally posted by JJ


Orkar du inte stretcha tror jag inte du pallar knäböj heller är jag rädd.

;)
Var har jag sagt att jag inte orkar stretcha? :confused:

JAM
2004-07-01, 20:17
Du antydde det här:Originally posted by Rataxes
...om man bara orkar.För övrigt menas det INTE att man med rak rygg har den vinkelrätt mot golvet. Om du tittar på den bild du länkade till, ser du att så inte är fallet. Rak rygg är en icke-kutad rygg. För mycket svank vet jag inte om det är möjligt att ha i knäböj.

Edit:
Kutad rygg - Du böjer dig frammåt
Svankad rygg - Du putar med arslet.
Hoppas du förstår... :)

emmzan
2004-07-01, 20:43
Originally posted by JAM
Du antydde det här:För övrigt menas det INTE att man med rak rygg har den vinkelrätt mot golvet. Om du tittar på den bild du länkade till, ser du att så inte är fallet. Rak rygg är en icke-kutad rygg. För mycket svank vet jag inte om det är möjligt att ha i knäböj.

Edit:
Kutad rygg - Du böjer dig frammåt
Svankad rygg - Du putar med arslet.
Hoppas du förstår... :)

Man kan helt klart ha för mkt svank i böjen! Tittar man på hur en knäböj med extremt mkt svank ser ut så... ser det inte nyttigt ut för ryggen!